0115-KDIT1-1.4012.291.2018.2.NK - Brak możliwości odliczenia podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu inwestycyjnego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 4 czerwca 2018 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0115-KDIT1-1.4012.291.2018.2.NK Brak możliwości odliczenia podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu inwestycyjnego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r. poz. 800) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy - przedstawione we wniosku z dnia 10 maja 2018 r. (data wpływu 10 maja 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu inwestycyjnego pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 maja 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku od towarów i usług w związku z realizacją ww. projektu.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

W związku z wejściem w życie z dniem 1 października 2016 r. ustawy z dnia 5 września 2016 r. o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków publicznych przeznaczonych na realizację projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub od państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu przez jednostki samorządu terytorialnego, Wnioskodawca zobowiązany był do scentralizowania rozliczeń VAT wraz ze swoimi jednostkami organizacyjnymi. Z tego powodu, od 1 stycznia 2017 r. Wnioskodawca wraz z jednostkami organizacyjnymi został scentralizowany. Wnioskodawca jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, który otrzymał dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej na realizację projektu pn. "..." w ramach poddziałania: Wsparcie inwestycji związanych z tworzeniem, ulepszaniem lub rozbudową wszystkich rodzajów małej infrastruktury, w tym inwestycji w energię odnawialną i w oszczędzanie energii. Operacje typu: Budowa lub modernizacja dróg lokalnych, objęte Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020. Celem projektu jest wspieranie lokalnego rozwoju na obszarach wiejskich. W wyniku realizacji operacji, dokonana zostanie przebudowa drogi x o długości 0,803 km z szutrowej na asfaltową. Operacja poprawi jakość sieci dróg publicznych, warunkującej rozwój gospodarczy Wnioskodawcy i miejscowości S. Nabyte usługi związane z realizacją przedmiotowej inwestycji nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W 2016 r. Wnioskodawca złożył wniosek o przyznanie pomocy. W dniu 25 sierpnia 2016 r. Wnioskodawca podpisał umowę o przyznanie pomocy. W dniu 30 kwietnia 2018 r. Wnioskodawca wyłonił wykonawcę w trybie przetargu nieograniczonego, zgodnie z ustawą z dnia 29 stycznia 2004 r. prawo zamówień publicznych. Umowa została zawarta 9 maja 2018 r. Rzeczowa realizacja projektu rozpoczyna się w maju 2018 r., po podpisaniu umowy. Planowany termin zakończenia realizacji projektu to 25 czerwca 2018 r., natomiast rozliczenie projektu w Urzędzie Marszałkowskim ma nastąpić do 31 lipca 2018 r.

Zakres rzeczowy projektu obejmuje: roboty przygotowawcze, ziemne, odwodnienie, podbudowy, nawierzchnie i roboty wykończeniowe. Operacja polega na zmianie nawierzchni z szutrowej na asfaltową, odwodnieniu tej drogi i wykonaniu wjazdów z drogi gminnej na odcinku 0,803 km Faktury dokumentujące wydatki poniesione w ramach realizacji ww. projektu, wystawione będą na Wnioskodawcę, nie będą związane z wykonywanymi przez niego czynnościami opodatkowanymi. Wnioskodawca nie będzie również w wyniku realizacji tych zadań uzyskiwał żadnych przychodów, które generowałyby podatek należny. Wnioskodawca wskazał we wniosku o dofinansowanie podatek VAT jako wydatek kwalifikowany.

Przedmiotowy projekt realizowany będzie w związku z działalnością statutową gminy i należy do zadań własnych gminy, wskazanych w art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, w szczególności w zakresie gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w trakcie realizacji projektu jak i po jego zakończeniu, Wnioskodawca ma możliwość odliczenia podatku VAT?

Zdaniem Wnioskodawcy, jest on zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, podatnikowi podatku od towarów i usług przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia, jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Wnioskodawca nie będzie pobierał opłat za korzystanie z infrastruktury objętej projektem - infrastruktura ta będzie udostępniana nieodpłatnie. Wykluczona jest zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi. W konsekwencji, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego od poniesionych wydatków.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, Wnioskodawca wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Do zakresu działania Wnioskodawcy należą wszelkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Zadania zaplanowane do realizacji w ramach projektu należą do katalogu zadań własnych gminy, o których mowa w art. 7 ust. 1 ww. ustawy, w szczególności w zakresie gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego.

Ponadto, stosownie do postanowień art. 6 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych, zwalnia się od podatku jednostki samorządu terytorialnego w zakresie dochodów określonych w przepisach ustawy terytorialnej. Wnioskodawca zatem nie może również zaliczyć nieodliczanego podatku VAT do kosztów uzyskania przychodów i skompensować go w postaci zmniejszenia swoich zobowiązań z tytułu podatku dochodowego od osób prawnych, gdyż nie jest podatnikiem tego podatku.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, Wnioskodawca nie będzie miał możliwości odliczenia i odzyskania podatku VAT, z tytułu nabycia towarów i usług niezbędnych do wykonania przedmiotowych zadań. Faktury dokumentujące wydatki poniesione w ramach realizacji ww. projektu wystawiane są na Wnioskodawcę, nie będą związane z wykonywanymi przez niego czynnościami opodatkowanymi. Wnioskodawca w wyniku realizacji projektu nie będzie również uzyskiwał żadnych przychodów, które generowałyby podatek należny. Budowa dróg lokalnych odbywa się w ramach władztwa publicznego i Wnioskodawca, wykonując to zadanie, działa jak organ administracji publicznej i może korzystać ze środków prawnych o charakterze władczym. W takim ujęciu Wnioskodawca bez wątpienia nie może być uznany za podatnika, gdyż realizuje on w tym zakresie zadanie własne służące zaspokajaniu zbiorowych potrzeb wspólnoty samorządowej. Podstawowym warunkiem prawa do odliczenia podatku VAT, jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W tej sytuacji związek taki nie występuje. Wnioskodawca realizuje projekt w ramach zadań własnych, nałożonych na niego ustawą o samorządzie gminnym. Tym samym, Wnioskodawca nie ponosi wydatków w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, a tym samym, nabywając towary i usługi, nie działa w charakterze podatnika podatku VAT.

Na podstawie powyższych faktów Wnioskodawca uważa, że nie ma możliwości odliczenia podatku VAT w trakcie realizacji projektu. Realizacja projektu odbywa się w ramach władztwa publicznego i Wnioskodawca, wykonując to zadanie, działa jako organ administracji publicznej. W takim ujęciu, Wnioskodawca bez wątpienia nie może być uznany za podatnika, gdyż realizuje on w tym zakresie zadania własne służące zaspokajaniu zbiorowych potrzeb wspólnoty samorządowej. Wnioskodawca uważa, że nie ma możliwości odliczenia podatku VAT nie tylko w trakcie realizacji projektu, ale również po jego zakończeniu. Powyższe wynika z tego, że nie są spełnione - wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy - przesłanki warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego, tj. Wnioskodawca w tym przypadku nie działa jako podatnik VAT, a wydatki związane z realizacją ww. projektu nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych tym podatkiem.

W 2017 r. Wnioskodawca realizował podobny projekt pn. "...". Uzyskał indywidualną interpretację z dnia 3 października 2017 r., sygn.....

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Jednocześnie informuje się, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii kwalifikowalności podatku od towarów i usług, gdyż organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczenia wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, albowiem kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w......., w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2017 r. poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl