0115-KDIT1-1.4012.278.2017.1.BS - Brak prawa do odliczenia podatku w związku z realizacją projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 26 czerwca 2017 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0115-KDIT1-1.4012.278.2017.1.BS Brak prawa do odliczenia podatku w związku z realizacją projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy - przedstawione we wniosku z dnia 22 maja 2017 r. (data wpływu 24 maja 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku w związku z realizacją projektu pn. "S." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 maja 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku w związku z realizacją projektu pn. "S.".

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny oraz zdarzenia przyszłego.

Książnica jest wojewódzką biblioteką publiczną będącą samorządową instytucją kultury (Organizatorem Książnicy jest Województwo X.), prowadzącą działalność kulturalną przewidziana ustawą z dnia 27 czerwca 1997 r. o bibliotekach (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 642 z późn. zm.) oraz ustawą z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 406 z późn. zm.). Książnica posiada statut, wpisana jest do rejestru instytucji kultury, posiada osobowość prawną. Biblioteka jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych CIT-8, nie jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Biblioteka wykonuje podstawowe zadania, zgodnie z art. 4 ustawy o bibliotekach polegające na:

* gromadzeniu, opracowywaniu, przechowywaniu i ochronie materiałów bibliotecznych,

* obsłudze użytkowników głównie udostępnianiu zbiorów oraz prowadzeniu działalności informacyjnej, zwłaszcza informowanie o zbiorach własnych, o zbiorach innych bibliotek, muzeów, ośrodków informacji naukowej, a także współdziałanie z archiwami w tym zakresie.

Do zadań biblioteki należy również prowadzenie działalności bibliograficznej naukowo-badawczej, instrukcyjno-metodycznej, wydawniczej edukacyjnej oraz popularyzacyjnej.

Do zadań wojewódzkiej biblioteki publicznej, zgodnie z art. 20 ust. 1 ustawy z dnia 27 czerwca 1997 r. o bibliotekach należy:

* gromadzenie, opracowywanie i udostępnianie materiałów bibliotecznych, służących obsłudze potrzeb informacyjnych, edukacyjnych i samokształceniowych zwłaszcza dotyczących wiedzy o własnym regionie oraz dokumentujących jego dorobek kulturalny, naukowy i gospodarczy,

* pełnienie funkcji ośrodka informacji biblioteczno-bibliograficznego, organizowanie obiegu wypożyczeni międzybibliotecznych, opracowanie i publikowanie bibliografii regionalnych, a także innych materiałów informacyjnych o charakterze regionalnym,

* badanie stanu i stopnia zaspokojenia potrzeb użytkowników, analizowanie stanu organizacji i rozmieszczenia bibliotek oraz formułowanie i przedstawienie organizatorom propozycji zmian w tym zakresie,

* udzielanie bibliotekom pomocy instrukcyjno-metodycznej i szkoleniowej oraz sprawowanie nadzoru merytorycznego w zakresie realizacji przez powiatowe i gminne biblioteki publiczne zadań określonych w art. 27 ust. 5 ustawy o bibliotekach.

Zgodnie ze statutem zadania wyżej wymienione realizowane są między innymi poprzez:

* atrakcyjne formy promocji książek innych zbiorów bibliotecznych i czytelnictwa,

* organizowanie i prowadzenie różnych form doskonalenia zawodowego pracowników bibliotek,

* organizowanie imprez kulturalnych takich jak: wystawy i spotkania z twórcami itp.

* prowadzenie działalności wydawniczej,

* prowadzenie tematycznych badań i sondaży dotyczących czytelnictwa,

* współpracę z innymi bibliotekami, instytucjami naukowymi oraz instytucjami upowszechniania kultury.

Wypełniając zadania statutowe Książnica P. organizuje nieodpłatnie imprezy kulturalne, takie jak: spotkania autorskie, projekcje filmów, wystawy, ponadto organizuje lekcje biblioteczne i szkolenia dla bibliotekarzy. Instytucja utrzymuje współpracę oraz prowadzi wymianę doświadczeń z innymi bibliotekami, szkołami, placówkami oświatowymi i wychowawczymi, naukowymi oraz placówkami upowszechniania kultury. Dzięki takiej współpracy informacje o wydarzeniach kulturalnych otrzymuje duże grono odbiorców, które poszerza swoje zainteresowania a przy okazji zapisuje się do biblioteki jako nowy czytelnik, równocześnie otrzymując indywidualną kartę biblioteczną. Imprezy kulturalne promują działalność biblioteki, posiadane zbiory biblioteczne w tym szczególnie cenne starodruki, w efekcie powodują zwiększenie ilości czytelników jak również wpływają na podniesienie poziomu świadczonych usług. W trakcie wydarzeń kulturalnych prezentowane są zbiory biblioteczne. Biblioteka organizuje nieodpłatnie lekcje biblioteczne przeznaczone głównie dzieciom i młodzieży ze szkół podstawowych i ponadpodstawowych. Promocja Książnicy i jej działalności realizowana jest poprzez cykliczne nieodpłatne imprezy takie jak: Tydzień bibliotek, środy literackie, czy festiwal literacki. Korzystanie z cennych zbiorów bibliotecznych - między innymi ze starodruków jest bezpłatne. Tego rodzaju zbiory udostępniane są bibliotekarzom, czytelnikom, instytucjom głównie do prac naukowo-badawczych. Informacje o starodrukach prezentowane są na stronie internetowej Książnicy oraz podczas lekcji bibliotecznych i imprez kulturalnych.

Książnica świadcząc usługi statutowe pobiera opłaty za:

* wydanie karty bibliotecznej,

* powielanie i skanowanie materiałów bibliotecznych,

* pobiera kary za przetrzymywanie zbiorów bibliotecznych,

* kary za zagubioną, zniszczoną lub uszkodzoną książkę, audiobook, itp.

Zgodnie z art. 14 ust. 1 ustawy o bibliotekach, usługi biblioteki są ogólnodostępne i bezpłatne. Według art. 14 ust. 2 ustawy o bibliotekach opłaty mogą być pobierane za:

1.

usługi informacyjne, bibliograficzne, reprograficzne oraz wypożyczenia międzybiblioteczne,

2.

za wypożyczenia materiałów audiowizualnych,

3.

w formie kaucji za wypożyczone materiały biblioteczne,

4.

za niezwrócone w terminie wypożyczone materiały biblioteczne,

5.

za uszkodzenie, zniszczenie lub niezwrócenie materiałów bibliotecznych.

Wysokość opłat za usługi wymienione w art. 14 ust. 2 pkt 1-2 nie może przekraczać kosztów wykonania usługi. Usługi kulturalne korzystają ze zwolnienia z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy o podatku od towarów i usług. Działalność kulturalna w rozumieniu ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej polega na tworzeniu, upowszechnianiu i ochronie dóbr kultury (art. 1 ust. 1). Działalność kulturalna określona w art. 1 ust. 1 nie stanowi działalności gospodarczej w rozumieniu odrębnych przepisów zgodnie z zapisami art. 3 ust. 2 ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej. Statut Książnicy zawiera zapisy dotyczące możliwości prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie: głównie wynajmowaniu wolnych powierzchni i usług reklamowych. Prowadzona działalność gospodarcza jest działalnością wykonywana w niewielki, stopniu, mająca charakter marginalny. Od 1 stycznia 2011 r. Książnica korzystała ze zwolnienia z podatku VAT wynikającego z art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 710 z późn. zm.). Ze zwolnienia z podatku VAT również korzysta w 2017 r. Nie jest więc czynnym podatnikiem podatku VAT. W związku ze zwolnieniem z podatku VAT Książnica P. nie może obecnie odliczyć podatku VAT naliczonego od realizowanych zakupów w związku z realizowanym projektem pn. "S.". Książnica od stycznia 2017 r. realizuje projekt pn. "S." współfinansowany ze środków Unii Europejskiej (w ramach realizacji Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa X. na lata 2014-2020.

W ramach projektu zaplanowano następujące działania:

1.

prace konserwatorskie dziesięciu starodruków,

2.

zakup komory funigacyjnej (do aezynfekcji zbiorów bibliotecznych),

3.

zakup sprzętu wystawienniczego, urządzeń do czyszczenia zbiorów,

4.

zakup urządzeń specjalistycznych utrzymujących odpowiednią wilgotność pomieszczenia, gdzie przechowywane będą cenne zbiory,

5.

meble i akcesoria do przechowywania cennych zborów,

6.

przystosowanie przestrzeni budynku biblioteki do potrzeb osób niedowidzących i niewidomych,

7.

zakup sprzętu do digitalizacji (skaner, urządzenie do zakupu),

8.

wyposażenie Sali audiowizualnej.

Powyższe działania będą służyły wyłącznie czynnościom nieopłatnym tj. będą służyły działalności statutowej pozostającej poza zakresem działalności gospodarczej, a podatek VAT nie zostanie odliczony i będzie stanowił koszt kwalifikowany projektu. Celem projektu pn. "S." jest udostępnianie dóbr dziedzictwa kulturowego Książnicy P. szerszemu gronu odbiorców w tym osobom niepełnosprawnym poprzez zabezpieczenie przed degradację starodruków (m. innymi wykonywana będzie konsekwencja i digitalizacja oraz dostosowanie skarbca do możliwości przechowywania zabytkowych dzieł) oraz rozszerzenie oferty kulturalnej (wyposażenie Sali audiowizualnej, zakup gablot wystawienniczych). Wyposażenie pracowni digitalizacji w najnowocześniejszy sprzęt do skanowania i obróbki cyfrowej zbiorów przyczyni się do ochrony bezcennych zbiorów typu inkunabuły i starodruki a także książek i czasopism zagrożonych zniszczeniem ze względu na słaby stan ich zachowania. Digitalizacji podlegałyby przede wszystkim materiały regionalne (w tym: książki, czasopisma, ikonografia, materiały audio i audiowizualne). Ponadto byłby digitalizowane zbiory rzadkie, najbardziej wartościowe, zagrożone degradacją ze względu na stan zachowania oraz materiały poszukiwane przez czytelników, cyfryzacja zbiorów i zamieszczanie zbiorów w sieci internetowej przyczyni się do zainteresowania czytelników coraz częściej korzystających ze zbiorów za pomocą nowoczesnych kanałów informacyjnych.

W celu szerszego i wygodniejszego udostępnienia zbiorów Książnicy w ramach projektu przewidziany jest zakup wyposażenia i przystosowania sali audiowizualnej do potrzeb czytelników biblioteki. Przewiduje się zakup mebli i sprzętu umożliwiającego korzystanie z nowych technologii informacyjno-komunikacyjnych. Nowo wyposażone miejsce zwiększy wygodę oraz możliwość korzystania z zasobów książnicy w tym materiałów audiowizualnych, a dodatkowo sala pełniłaby funkcję przestrzeni do organizacji pokazów, dyskusji, mini konferencji czy też lekcji bibliotecznych.

Kolejnym działaniem w ramach realizowanego projektu jest zakup sprzętu wystawienniczego wpływającego na możliwość prezentacji szerszemu gronu odbiorców cennych dzieł dziedzictwa kulturowego, które ze względu na brak odpowiedniego zabezpieczenia w postaci gablot wystawienniczych, obecnie nie jest udostępniane. Biblioteka będąc już w posiadaniu sprzętu wystawienniczego będzie organizowała wystawy i prezentacje cennych dóbr.

W wyniku realizacji projektu pn. "S." rozszerzona zostanie oferta kulturalna książnicy w zakresie:

* zwiększenia dostępności starodruków,

* poszerzenia oferty o ekspozycję i prezentację cennych dzieł dziedzictwa kulturowego w gabinetach wystawienniczych,

* organizacja prelekcji o historii regionu z wykorzystaniem audiowizualizacji zbiorów,

* udostępniania w formie elektronicznej w wyniku digitalizacji zasobów Książnicy,

* promocji kultury regionu poprzez spotkania z twórcami regionalnymi,

* umożliwienia korzystania z instytucji kultury osobom niedowidzącym i niewidomym,

* organizacji lekcji bibliotecznych z wykorzystaniem TIK,

* zwiększenia atrakcyjności instytucji i zachęcenie do korzystania ze zbiorów dzieci, młodzież oraz seniorów.

W ramach projektu zostanie częściowo dostosowany obiekt dla osób niepełnosprawnych, prace związane z przystosowaniem pomieszczenia do potrzeb związanych z przechowywaniem zabytków ruchomych w odpowiednich warunkach, który będzie udostępniany na dotychczasowych warunkach tj. nieodpłatnie, w ramach funkcjonowania instytucji kultury, realizującej zadania publiczne w imieniu jednostki samorządu terytorialnego, w celu określonym w dokumentach statutowych.

Założenia projektu pn. "S." przewidują, że jego realizacja nie będzie generowała przychodów. Efekty realizacji projektu i związanych z nim działań promocyjnych i edukacyjnych będą miały wpływ na wypełnienie obowiązku nałożonego na instytucję kultury przez Ustawę o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej poprzez zabezpieczenie zbiorów bibliotecznych również zabytkowych oraz przeprowadzenie nieodpłatnych działań promocyjnych i edukacyjnych związanych z ich prezentacją. Zakup towarów i usług związanych z realizacją projektu, jako przyporządkowany do działalności statutowej, nie będzie uprawniał do odliczenia podatku VAT naliczonego.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

1. Czy w odniesieniu do realizowanego projektu pn. "S.", Książnica ma możliwość odliczenia podatku VAT, biorąc pod uwagę, ze obecnie korzysta ze zwolnienia z podatku VAT wynikającego z art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług?

2. Czy gdyby była czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług miałaby możliwość odliczenia podatku VAY od realizowanych zakupów związanych z projektem pn. "S."?

Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku pytania 1, kiedy Wnioskodawca korzysta ze zwolnienia z podatku VAT na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, nie ma możliwości odliczenia podatku VAT naliczonego od zakupów towarów i usług. W tym przypadku podatek VAT należny i naliczony nie występuje.

Zdaniem Wnioskodawcy w przypadku pytania 2, w sytuacji gdyby Wnioskodawca był czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług nie miałby możliwości odliczenia podatku VAT, w związku z zakupami realizowanymi do w.w projektu. W przypadku zakupu towarów i usług związanych z projektem, który nie będzie bezpośrednio generował przychodów (będzie udostępniany nieodpłatnie), nie znajdzie zastosowania art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, ponieważ nabywane towary i usługi nie będą miały bezpośredniego związku z czynnościami opodatkowanymi. Nie będzie również możliwe skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego, ponieważ nie zostanie spełniony warunek bezpośredniego i bezspornego związku zakupów z czynnościami opodatkowanymi. Gdyby Książnica była czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług nie miałyby możliwości odliczenia podatku VAT od realizowanych zakupów, gdyż powyżej wymienione dostawy i zakupy służą działalności zwolnionej i niepodlegającej opodatkowaniu. Przy realizacji podobnego projektu, w części dotyczącej realizowanych zadań do działalności statutowej, takie stanowisko zostało potwierdzone interpretacją Dyrektora Izby Skarbowej we poznaniu z dnia 27 stycznia 2017 r., znak: 3063-ILPP1-1-4512.200.2016.2.MW

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r. poz. 710 z późn. zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z powyższego przepisu wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług oraz niepodlegających temu podatkowi.

Przenosząc powołane przepisy prawa na grunt niniejszej sprawy stwierdzić należy, że skoro - jak wynika z wniosku - zakupy dokonane w związku z realizacją projektu "S." nie będą miały związku ze sprzedażą opodatkowaną, to w świetle brzmienia art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących przedmiotowe wydatki.

Tym samym słuszne jest stanowisko Wnioskodawcy zarówno w odniesieniu do pytania 1 jak i pytania 2 postawionego we wniosku.

Końcowo zaznaczyć należy, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionych we wniosku okoliczności, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia, a w odniesieniu do zdarzenia przyszłego w dniu datowania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r. poz. 718, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl