0115-KDIT1-1.4012.273.2017.2.MN - Ustalenie prawa do odliczenia pełnej kwoty podatku naliczonego z faktury dokumentującej zakup zagęszczarki, która będzie wykorzystywana do zadań z zakresu gospodarki wodno-kanalizacyjnej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 2 sierpnia 2017 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0115-KDIT1-1.4012.273.2017.2.MN Ustalenie prawa do odliczenia pełnej kwoty podatku naliczonego z faktury dokumentującej zakup zagęszczarki, która będzie wykorzystywana do zadań z zakresu gospodarki wodno-kanalizacyjnej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 12 maja 2017 r. (data wpływu 19 maja 2017 r.), uzupełniony w dniu 25 lipca 2017 r. (data wpływu), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia pełnej kwoty podatku naliczonego z faktury dokumentującej zakup zagęszczarki, która będzie wykorzystywana do zadań z zakresu gospodarki wodno-kanalizacyjnej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 maja 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek, uzupełniony w dniu 25 lipca 2017 r., o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia pełnej kwoty podatku naliczonego z faktury dokumentującej zakup zagęszczarki, która będzie wykorzystywana do zadań z zakresu gospodarki wodno-kanalizacyjnej.

We wniosku oraz uzupełnieniu przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina zamierza kupić zagęszczarkę, która będzie wykorzystywana do budowy i usuwania awarii na sieciach wodociągowej i kanalizacji sanitarnej.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016 r. poz. 446 z późn. zm.) Gmina odpowiada za zaspokojenie zbiorowych potrzeb wspólnoty w zakresie kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych i zaopatrzenia w wodę.

Gmina jest podatnikiem podatku od towarów i usług zarejestrowanym jako podatnik VAT czynny. Gmina planuje zakup zagęszczarki, która będzie wykorzystywana przez Referat G. do budowy i usuwania awarii sieci wodociągowej i kanalizacji sanitarnej. Zakup zagęszczarki będzie udokumentowany fakturą VAT wystawioną na Gminę i będzie miał związek z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT przez Gminę. Inwestorem dla przedsięwzięcia będzie Gmina, która także będzie właścicielem majątku, powstałego w wyniku przedmiotowego przedsięwzięcia. W imieniu Gminy powstałym majątkiem będzie zarządzał Wójt Gminy. Zakupiona zagęszczarka będzie wykorzystana do celów działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r. poz. 710).

Gmina jest podatnikiem podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nią realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych.

Gmina posiada jednostki podległe, tj. Urząd Gminy, Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej, Zespół Szkolno-Przedszkolny, Przedszkole, Szkołę Podstawową, Publiczne Gimnazjum, które od dnia 1 stycznia 2017 r. podlegają centralizacji rozliczeń VAT.

Gmina jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Referat G. w Urzędzie Gminy prowadzi zadania z zakresu dostawy wody i odprowadzenia ścieków. Podpisywane są umowy cywilnoprawne z mieszkańcami. Gmina z tego tytułu wystawia faktury VAT ze stawką 8%, a VAT należny z tytułu tej sprzedaży wykazuje w deklaracji VAT -7 i odprowadza do urzędu skarbowego. Ponoszone są koszty związane z budową i eksploatacją sieci wodociągowych i kanalizacji sanitarnej. Gmina zamierza kupić zagęszczarkę, która będzie wykorzystywana do usuwania awarii sieci wodociągowej i kanalizacji sanitarnej oraz do nowych inwestycji w zakresie budowy sieci wodociągowej i kanalizacji sanitarnej. Gmina prowadzi działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, zgodnie z którym działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Ponadto Gmina wyjaśniła, że wykonuje zadania z zakresu dostawy wody i odprowadzania ścieków również na rzecz wskazanych wyżej jednostek podległych, które są włączone do sieci wodociągowej i kanalizacyjnej w 3 miejscowościach gminnych (z 15 miejscowości podłączonych do sieci wodociągowej i kanalizacyjnej). Gmina posiada 8 hydroforni i stacji uzdatniania wody oraz 52 przepompownie i tłocznie ścieków, rozmieszczone w różnych miejscowościach i na różnych odcinkach sieci. Przy czym sieci (w przypadku kanalizacji sanitarnej), do których podłączone są podległe jednostki Gmina rozumie od momentu ich włączenia do sieci, a nie odcinki będące przed tym włączeniem, gdyż do tego miejsca sieć obsługuje jedynie mieszkańców.

Każda z hydroforni i przepompowni jest oddzielnie fakturowana, np. z operatorem sieci energetycznej Gmina ma podpisaną umowę, z której wynika, że na każdy z tych obiektów wystawiana jest osobna faktura VAT dzięki czemu może przyporządkować sprzedaż opodatkowaną.

Zakupioną zagęszczarkę Gmina będzie wykorzystywała do budowy sieci wodociągowej i kanalizacyjnej, do napraw oraz usuwania awarii w miejscowościach, gdzie usługi z tytułu dostarczania wody i odprowadzania ścieków są lub będą świadczone dla mieszkańców gminy, a nie dla jednostek podległych. W przypadku awarii odcinków sieci wodociągowej lub kanalizacyjnej, do której przyłączone są jednostki podległe Gmina wykorzysta dostępny sprzęt własny, tj. zagęszczarka W. lub skorzysta w razie potrzeby z usług podmiotów zewnętrznych prowadzących działalność gospodarczą.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Gmina ma prawo do pełnego odliczenia podatku naliczonego z faktury dokumentującej zakup zagęszczarki, która będzie wykorzystywana na potrzeby realizacji zadań z zakresu gospodarki wodnokanalizacyjnej. tj. do budowy i usuwania awarii na sieciach wodociągowej i kanalizacji sanitarnej?

Zdaniem Wnioskodawcy, dokonując zakupu zagęszczarki, która będzie wykorzystywana do realizacji zadań z zakresu gospodarki wodno-ściekowej, będzie miała możliwość pełnego odliczenia podatku VAT z faktury dokumentującej ten wydatek inwestycyjny, ponieważ będzie on wykorzystywany przez Gminę do świadczenia usług z zakresu usuwania awarii sieci wodociągowej i kanalizacji sanitarnej oraz do nowych inwestycji w zakresie budowy sieci wodociągowej i kanalizacji sanitarnej, które są ściśle związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT przez Gminę.

Za pomocą tej infrastruktury Gmina świadczy usługi w zakresie dostarczania wody i odbioru ścieków, na podstawie umów cywilnoprawnych zawartych z mieszkańcami Gminy.

Prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Gmina wykorzysta wyżej opisany zakup na cele działalności opodatkowanej podatkiem od towarów i usług.

Gmina jest podatnikiem podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nią realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez gminę czynności w sferze aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, wynajmu, dzierżawy itd., umów prawa cywilnego. W tym zakresie czynności mają charakter działalności gospodarczej zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy.

Jak stanowi art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a i b, kwotę podatku naliczonego stanowi - suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

* nabycia towarów i usług,

* dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Zgodnie z obowiązującym od 1 stycznia 2016 r. art. 86 ust. 2a ustawy o podatku od towarów i usług, w przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 - w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym dalej "sposobem określenia proporcji".

Gmina w zakresie wykonywania czynności z tytułu dostawy wody i odprowadzania ścieków prowadzi działalność gospodarczą, a tym samym działa w charakterze podatnika podatku VAT w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy. W konsekwencji, nabycie przez Gminę zagęszczarki, która będzie wykorzystywana do usuwania awarii sieci wodociągowej i kanalizacji sanitarnej oraz do nowych inwestycji w zakresie budowy sieci wodociągowej i kanalizacyjnej, jest bezpośrednio, zdaniem Gminy, związane z czynnościami opodatkowanymi. Ponadto, Gmina jest w stanie bezpośrednio przyporządkować wydatki do wyżej opisanej działalności opodatkowanej, w związku z powyższym uważa że nie będzie miał zastosowania wyżej cytowany art. 86 ust. 2a ustawy o podatku od towarów i usług, a Gmina będzie mogła odliczyć 100% podatku naliczonego z faktury dokumentującej wyżej opisany zakup.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z treści cytowanego wyżej przepisu wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług oraz niepodlegających temu podatkowi.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Ustawodawca umożliwił podatnikom skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez nich zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego, że zakupy towarów i usług będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy o VAT.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez "podatników" w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - (Dz.Urz.UE.L Nr 347), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże, w świetle unormowań prawa wspólnotowego w przypadku, gdy organy władzy publicznej bądź urzędy obsługujące te organy podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016 r. poz. 446, z późn. zm.), Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy, do zakresu działania Gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych Gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy m.in. wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz (art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy o samorządzie gminnym).

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Są to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itd. - umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

Analiza przedstawionego zdarzenia przyszłego oraz treści powołanych przepisów pozwala stwierdzić, że Gminie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego w pełnej wysokości w związku z planowanym zakupem zagęszczarki, o ile nie zajdą okoliczności wyłączające to prawo wynikające z art. 88 ustawy, bowiem jak wynika z wniosku, nabyta zagęszczarka będzie wykorzystywana wyłącznie w działalności gospodarczej Gminy, a ponadto będzie służyła wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy uznano za prawidłowe.

Należy jednakże zastrzec, że w sytuacji, gdy zagęszczarka zostałaby wykorzystana do usunięcia awarii lub naprawy odcinka sieci wodociągowej i kanalizacyjnej, gdzie usługi z tytułu dostarczania wody i odbioru ścieków są świadczone na rzecz Gminy lub jednostek podległych, w tym zakresie nastąpi zmiana przeznaczenia. W konsekwencji konieczna będzie stosowna korekta części odliczonego uprzednio podatku naliczonego - na zasadach określonych w ustawie o podatku od towarów i usług.

Podkreślić należy, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego, z którego wynika, że przedmiotowa zagęszczarka będzie wykorzystana wyłącznie do czynności opodatkowanych, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2017 r. poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl