0115-KDIT1-1.4012.270.2018.1.NK - Brak możliwości odliczenia podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu inwestycyjnego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 23 maja 2018 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0115-KDIT1-1.4012.270.2018.1.NK Brak możliwości odliczenia podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu inwestycyjnego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r. poz. 800) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy - przedstawione we wniosku z dnia 27 kwietnia 2018 r. (data wpływu 30 kwietnia 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu inwestycyjnego pn.... - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 kwietnia 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku od towarów i usług w związku z realizacją ww. projektu.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca realizuje projekt pn...., w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa... na lata 2014-2020, Oś priorytetowa 13 - Infrastruktura społeczna, Działanie 13.5 - Infrastruktura przedszkolna, w formie współfinansowania UE oraz współfinansowania krajowego z budżetu państwa.

W ramach projektu zostanie przeprowadzona adaptacja i modernizacja istniejącego budynku w miejscowości..., na cele utworzenia nowego przedszkola. Zostaną wykonane następujące prace:

1.

roboty budowlane związane z rozbudową i adaptacją budynku na cele przedszkola oraz z zagospodarowaniem terenu; dostosowanie budynku do potrzeb osób niepełnosprawnych w ramach prac ogólnobudowlanych i wykończeniowych;

2.

roboty instalacyjne: instalacje elektryczne, sanitarne, wodno-kanalizacyjne, c.o., instalacja gazowa;

3.

zakupy wyposażenia przedszkola: zestaw interaktywny, przygotowanie dwóch sal przedszkolnych, sal terapeutycznych, pokoju nauczycielskiego, kuchni, szatni, toalety, łazienki dla dzieci z trzema toaletami i brodzikiem, magazynku, pomieszczenia gospodarczego.

Realizowana inwestycja ma w całości służyć zaspokojeniu potrzeb społecznych w zakresie wychowania przedszkolnego. Inwestycja nie jest przeznaczona na cele gospodarcze czy komercyjne - nie będzie prowadzony wynajem pomieszczeń czy wyposażenia przedszkola.

Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Stroną umowy o dofinansowanie jest Samorząd Województwa... - Urząd Marszałkowski Województwa..., który wystąpił do Wnioskodawcy z prośbą o dostarczenie interpretacji indywidualnej w zakresie możliwości odzyskania podatku VAT. Zgodnie z zapisami umowy o dofinansowanie projektu, na wyodrębniony rachunek bankowy Wnioskodawcy wpłyną środki, które wykorzystane będą wyłącznie na sfinansowanie ściśle określonych w umowie wydatków związanych z realizacją projektu.

Całkowita wartość projektu, w tym wydatki kwalifikowane, wynosi... PLN. Dofinansowanie projektu stanowi nie więcej niż 70% kwoty całkowitych wydatków kwalifikowanych Projektu. Beneficjent pokrywa ze środków własnych nie mniej niż 30%. Wydatki w ramach realizacji projektu są finansowane w kwocie brutto. Podatek VAT, zgodnie z wnioskiem o dofinansowanie oraz wzorem umowy o dofinansowanie projektu, jest wydatkiem kwalifikowanym, tj. finansowanym z dofinansowania uzyskanego w ramach umowy.

Jednocześnie Wnioskodawca zobowiązał się do zwrotu zrefundowanej części podatku VAT, jeżeli zaistnieją przesłanki umożliwiające odzyskanie tego podatku. Kwoty dofinansowania zadań wykonywanych na rzecz projektu będą przeznaczone na pokrycie kosztów robót budowlanych i instalacyjnych oraz na zakup wyposażenia, pokrycie kosztów zarządzania projektem.

Otrzymane dofinansowanie nie będzie miało bezpośredniego wpływu na ceny świadczonych w infrastrukturze usług. W ramach działań objętych dotacją, Wnioskodawca nie będzie świadczył żadnych innych usług niż usługi przedszkolne. Zakupione w ramach projektu towary i usługi nie będą służyć innym czynnościom - niezwiązanym z realizacją projektu.

Wnioskodawca w zmodernizowanym budynku będzie prowadził Niepubliczne Przedszkole Integracyjne. Działalność przedszkola będzie utrzymywana z subwencji oświatowych dla niepublicznych szkół i przedszkoli, otrzymywanych co miesiąc z Urzędu Miasta oraz z wpłat czesnych dokonywanych przez rodziców. Kwota subwencji obliczona jest na podstawie miesięcznych deklaracji o liczbie dzieci uczęszczających do przedszkola.

Podatnik rozlicza się na zasadach ogólnych. Działalność jest prowadzona jako jednoosobowa działalność gospodarcza. Przychody z działalności opodatkowane są 18%-owym podatkiem wg skali podatkowej. Dotacja otrzymana z Urzędu Marszałkowskiego na sfinansowanie kosztów związanych z prowadzeniem niepublicznego przedszkola, jest przychodem z pozarolniczej działalności gospodarczej, jednak przychód ten korzysta ze zwolnienia od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 tej ustawy.

Wnioskodawca w przyszłości będzie czerpał dochody z działalności przedszkola, jednak stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT - zwolnione z VAT są usługi świadczone przez:

a.

jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania;

b.

uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo-rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

* oraz dostawa towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Zgodnie z art. 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, system oświaty obejmuje:

* przedszkola, w tym z oddziałami integracyjnymi, przedszkola specjalne oraz inne formy wychowania przedszkolnego.

Dodatkowo, zgodnie z art. 43 ust. 17a, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18a, 23, 26, 28, 29 i 33 lit. a, mają zastosowanie do dostawy towarów lub świadczonych usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, dokonywanych przed podmioty świadczące usługi podstawowe.

A zatem zwolnieniem od podatku VAT objęte są usługi ściśle związane z kształceniem oraz wychowaniem, oraz dostawy towarów ściśle z tym związane (m.in. usługi wyżywienia). Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 24, zwolnione od VAT są usługi w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą oraz dostawa towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, wykonywane w formach i na zasadach określonych w przepisach o pomocy społecznej oraz w przepisach o systemie oświaty: przez podmioty sprawujące opiekę nad dziećmi w wieku do 3 lat. W związku z powyższym, usługi polegające w przyszłości na świadczeniu usług kształcenia i wychowania przedszkolnego - prowadzenie prywatnego przedszkola integracyjnego, będą korzystały ze zwolnienia VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących realizacji projektu pn...., w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa... na lata 2014-2020, Oś Priorytetowa 13 - Infrastruktura przedszkolna?

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma on możliwości obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących realizacji przedmiotowego projektu. Firma jest czynnym podatnikiem VAT. Zmodernizowany budynek będzie służył do czynności zwolnionych od podatku VAT.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Zgodnie z ust. 2 pkt 1 lit. a powołanego przepisu, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług. Na podstawie art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia dokonuje czynny podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających temu podatkowi oraz w sytuacji, gdy towary i usługi zostały nabyte przez podmiot inny niż podatnik VAT czynny (z wyjątkiem przypadków przewidzianych w ustawie). Zatem w sytuacji, gdy przedszkole ma być wykorzystywane do świadczenia usług zwolnionych od podatku VAT, to firma nie ma prawa do odliczenia VAT-u od nakładów i wydatków na budowę.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Jednocześnie informuje się, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii kwalifikowalności podatku od towarów i usług, gdyż organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczenia wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, albowiem kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Ponadto, niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii zwolnienia od podatku świadczonych przez Wnioskodawcę usług, gdyż nie postawiono w tym zakresie pytania oraz nie sformułowano stanowiska, a fakt ten przyjęto jako element stanu faktycznego.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2017 r. poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl