0115-KDIT1-1.4012.269.2017.1.RH - Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją zadania.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 6 lipca 2017 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0115-KDIT1-1.4012.269.2017.1.RH Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją zadania.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy - przedstawione we wniosku z dnia 5 maja 2017 r. (data wpływu 16 maja 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją zadania pn. "................................" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 maja 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją zadania.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

W dniu 15 kwietnia 2016 r. Powiat C złożył do Urzędu Marszałkowskiego Województwa............wniosek o przyznanie pomocy pn. "................" w ramach operacji pn. ".................", w ramach poddziałania "................" objętego.............. na lata........... Przedmiotowy wniosek otrzymał dofinansowanie - umowa z dnia.................. r.

Powiat będzie realizował powyższą operację poprzez swoją jednostkę organizacyjną - Zarząd Drogowy dla Powiatu A i C z siedzibą w C.

W ramach powyższej operacji Powiat C, przy wykorzystaniu otrzymanego dofinansowania, rozbuduje drogę powiatową nr.................. -.......... -........... na odcinku..... -....... Termin realizacji przedsięwzięcia przewidziano na okres:. kwartał..../... kwartał..... Powyższe przedsięwzięcie będzie obejmowało następujące elementy: jednostronne poszerzenie jezdni do szerokości 6m, wykonanie wzmocnienia istniejącej nawierzchni, przebudowę dwóch trzywlotowych skrzyżowań i jednego skrzyżowania czterowlotowego, przebudowę zjazdów, budowę chodników, opasek i poboczy, przebudowę kanalizacji deszczowej, przebudowę istniejącego uzbrojenia terenu kolidującego z przebudową drogi, inwentaryzację zieleni, plan wycinki drzew oraz nasadzenia kompensujące, opinię geotechniczną, mapę zasadniczą, urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego, projekt docelowej organizacji ruchu, wytyczne do projektu organizacji ruchu na czas prowadzenia robót budowlanych.

Wszystkie towary i usługi nabywane na potrzeby realizacji zadania będą udokumentowane fakturami VAT, w których jako nabywca i odbiorca będzie wskazany Zarząd Drogowy dla Powiatu A i B. Powiat C po zakończeniu inwestycji nie będzie uzyskiwać dochodów z tytułu realizacji powyższej inwestycji.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Powiat C ma prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w związku z realizacją przez Zarząd Drogowy dla Powiatu A i C zadania pn. "................." w ramach................ na lata.............?

Zdaniem Powiatu, zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 814 z późn. zm.), Powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie transportu zbiorowego i dróg publicznych.

Zadanie publiczne w zakresie dróg publicznych Powiat C wykonuje przy pomocy jednostki organizacyjnej tj. Zarządu Drogowego dla Powiatu A i C z siedzibą w C.

Właściwym do rozliczeń podatku od towarów i usług, po dokonanej centralizacji od dnia 1 stycznia 2017 r., jest Powiat C działający w zakresie ustawowych zadań poprzez swoje jednostki organizacyjne.

Jednakże Zarząd Drogowy dla Powiatu A i C nie jest zarejestrowanym i czynnym podatnikiem VAT i nie podlega centralizacji w oparciu o interpretację indywidualną wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy działającego w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów w dniu 30 grudnia 2016 r. sygn. 0461-ITPP1.4512.937.2016.1.MN.

Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 710 z późn. zm.), nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ww. ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 ww. ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez podatników w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

Pomimo, iż Powiat C jest zarejestrowanym i czynnym podatnikiem podatku VAT z tytułu czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych, to czynności te nie są związane z planowaną rozbudową drogi powiatowej. Czynności związane z rozbudową drogi powiatowej mieszczą się bowiem w ramach realizowanych przez Powiat Ci zadań publicznych o charakterze ponadgminnym, zatem nabyte w ramach projektu towary i usługi nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tym bardziej że faktycznym nabywcą tych towarów i usług będzie Zarząd Drogowy dla Powiatu A i C. Wobec powyższego Powiat C w zakresie realizacji przedmiotowego projektu nie będzie działał w charakterze podatnika podatku VAT.

Również Zarząd Drogowy dla Powiatu A i C bezpośrednio realizując ww. projekt i nabywając towary i usługi związane z tym projektem nie będzie działał w charakterze podatnika VAT, gdyż nie jest zarejestrowanym i czynnym podatnikiem VAT.

Tak więc zarówno Powiatowi C jak i Zarządowi Drogowemu dla Powiatu A i C nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT w związku z planowaną rozbudową drogi powiatowej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Końcowo należy zaznaczyć, że wydana interpretacja dotyczy tylko Wnioskodawcy, a nie wywiera skutków dla Zarządu Dróg dla Powiatu A i C.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r. poz. 718, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl