0115-KDIT1-1.4012.222.2017.1.AJ - Zwolnienie z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 2 sierpnia 2017 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0115-KDIT1-1.4012.222.2017.1.AJ Zwolnienie z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy - przedstawione we wniosku z dnia 4 maja 2017 r. (data wpływu 10 maja 2017 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 maja 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Spółka jest zarejestrowana jako podatnik VAT czynny. Przedmiotem działalności Spółki jest sprzedaż detaliczna rolet, żaluzji, markiz, moskitier i akcesoriów ogrodowych za pośrednictwem sklepu internetowego (PKD 47.91.Z). Spółka dokonuje sprzedaży na rzecz konsumentów - osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. Dostawa towarów jest prowadzona wyłącznie w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi). Płatności są dokonywane przez nabywców - osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej - w formie bezgotówkowej:

1.

poleceniem przelewu na rachunek bankowy Spółki,

2.

poprzez system...,...,...,...,..., w tym z wykorzystaniem kart płatniczych,

3.

za pobraniem przez pocztę lub kuriera.

Z dowodów wpłat dokonywanych bezpośrednio na rachunek bankowy Spółki od osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, jak i z wpływów dokonywanych na rachunek bankowy Spółki za pośrednictwem serwisu...,...,...,..., w tym z wykorzystaniem kart płatniczych, jednoznacznie wynika jakiej transakcji dotyczy zapłata. Także z dowodów wpłat dokonywanych za pośrednictwem poczty lub operatora logistycznego (kuriera) na rachunek bankowy Spółki jednoznacznie wynika jakiej transakcji dotyczy dana zapłata.

W momencie zakupów na stronie sklepu internetowego generowany jest numer zamówienia oraz wymagane jest uzupełnienie danych kupującego. Po otrzymaniu wpływów na konto jednoznacznie wynika, której transakcji dotyczy płatność. Spółka jest w posiadaniu wyciągów z własnego konta oraz raportów od pośrednika płatności elektronicznych, zawierających dokładny opis poszczególnych transakcji w sposób pozwalający na powiązanie poszczególnych płatności z konkretnym zamówieniem. Tym samym każda transakcja dokonywana za pośrednictwem sklepu internetowego umożliwia pełną jej identyfikację (dane dotyczące kupowanego towaru) oraz identyfikację jej nabywcy (dane nabywcy, jego adres).

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w przypadku sprzedaży towarów na rzecz osób fizycznych, nieprowadzących działalności gospodarczej, Spółka może skorzystać ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji obrotu przy zastosowaniu kas rejestrujących, w tym wystawiania i wydawania paragonów fiskalnych w sytuacji, gdy płatności za towary następują: poleceniem przelewu na rachunek bankowy Spółki, poprzez system...,...,...,...,... (w tym z wykorzystaniem kart płatniczych), za pobraniem przez pocztę lub kuriera?

Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku sprzedaży towarów na rzecz osób fizycznych, nieprowadzących działalności gospodarczej, Spółka może skorzystać ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji obrotu przy zastosowaniu kas rejestrujących, w tym wystawiania i wydawania paragonów fiskalnych w sytuacji, gdy płatności za towary następują: poleceniem przelewu na rachunek bankowy Spółki, poprzez system...,...,...,...,... (w tym z wykorzystaniem kart płatniczych), za pobraniem przez pocztę lub kuriera.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 2 pkt 22 ustawy o VAT, ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o sprzedaży - rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Obowiązek w zakresie prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z art. 111 ustawy o VAT. W myśl ust. 1 tego przepisu, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani do prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Powyższy przepis określa generalną zasadę z której wynika, że obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonego w nim kręgu odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Zatem jednym z podstawowych kryteriów decydujących o obowiązku stosowania do ewidencjonowania kas rejestrujących jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń. Oznacza to, że nie podlega obowiązkowi prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej dostawa towarów w części, w jakiej te czynności są opłacane przez inne podmioty niż osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej lub rolników ryczałtowych.

Jak wynika z art. 111 ust. 8 ustawy o VAT, minister właściwy do spraw finansów publicznych może zwolnić, w drodze rozporządzenia, na czas określony, niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, oraz określić warunki korzystania ze zwolnienia, mając na uwadze interes publiczny, w szczególności sytuację budżetu państwa.

Od dnia 1 stycznia 2017 r. obowiązuje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2016 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2016 r. poz. 2177, dalej: rozporządzenie).

Regulacje zawarte w powołanym rozporządzeniu przewidują zwolnienie z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących ze względu na rodzaj prowadzonej działalności - zgodnie z załącznikiem do rozporządzenia (zwolnienie przedmiotowe) oraz wysokość obrotu - do określonej wysokości obrotów (zwolnienie podmiotowe).

Zwolnienie przedmiotowe reguluje § 2 ust. 1 rozporządzenia. Zgodnie z tym przepisem zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2017 r., czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia.

W poz. 38 załącznika do rozporządzenia wymieniono dostawę towarów w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi), jeżeli dostawca towaru otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres).

Niezależnie od wysokości osiągniętych obrotów czy też świadczonych czynności ustawodawca wykluczył jednak z prawa do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaż usług i towarów, które szczegółowo zostały określone w § 4 powołanego rozporządzenia.

Aby zatem Wnioskodawca miał prawo do skorzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w powiązaniu z poz. 38 załącznika do rozporządzenia, muszą łącznie zostać spełnione następujące warunki:

* dostawa towarów następuje w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi),

* dostawca towaru otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku,

* z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres),

* Strona nie dokonuje dostaw towarów określonych w § 4 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca prowadzi działalność w zakresie sprzedaży detalicznej rolet, żaluzji, markiz, moskitier i akcesoriów ogrodowych za pośrednictwem sklepu internetowego (PKD 47.91.Z). Spółka dokonuje sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. Spółka nie dokonuje zatem dostaw towarów określonych w § 4 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia. Dostawa towarów jest prowadzona wyłącznie w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi), a zapłaty za zakupione towary dokonywane są przez osoby fizyczne w formie przelewu na rachunek bankowy Spółki, poprzez system...,...,...,... (w tym z wykorzystaniem kart płatniczych), za pobraniem przez pocztę lub kuriera.

Z dowodów wpłat dokonywanych bezpośrednio na rachunek bankowy Spółki od osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, jak i z wpływów dokonywanych na rachunek bankowy Spółki za pośrednictwem serwisu...,...,...,...,..., w tym z wykorzystaniem kart płatniczych, jednoznacznie wynika jakiej transakcji dotyczy zapłata. Także z dowodów wpłat dokonywanych za pośrednictwem poczty lub operatora logistycznego (kuriera) na rachunek bankowy Spółki jednoznacznie wynika jakiej transakcji dotyczy dana zapłata. W momencie zakupów na stronie sklepu internetowego generowany jest numer zamówienia oraz wymagane jest uzupełnienie danych kupującego. Po otrzymaniu wpływów na konto jednoznacznie wynika, której transakcji dotyczy płatność. Spółka jest w posiadaniu wyciągów z własnego konta oraz raportów od pośrednika płatności elektronicznych, zawierających dokładny opis poszczególnych transakcji w sposób pozwalający na powiązanie poszczególnych płatności z konkretnym zamówieniem. Tym samym każda transakcja dokonywana za pośrednictwem sklepu internetowego umożliwia pełną jej identyfikację (dane dotyczące kupowanego towaru) oraz identyfikację jej nabywcy (dane nabywcy, jego adres).

Przenosząc powyższe na grunt niniejszej sprawy stwierdzić należy, że płatności dokonywane przez osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej w formie polecenia przelewu na rachunek bankowy Spółki spełniają warunek określony w § 2 ust. 1 poz. 38 załącznika do rozporządzenia.

Ponadto należy wskazać, że zgodnie z dominującym stanowiskiem organów podatkowych płatności dokonywane za pośrednictwem operatorów płatności elektronicznej są uznawane przez organy podatkowe jako dokonywane za pośrednictwem banku lub SKOK-u na rachunek sprzedającego. Taka forma płatności uprawnia więc do zastosowania zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu za pomocą kasy rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 w zw. z poz. 38 załącznika do rozporządzenia. Powyższe odnosi się także do płatności dokonywanych za pośrednictwem operatorów płatność elektronicznej z wykorzystaniem przez nabywców kart płatniczych, o czym mówią interpretacje indywidualne Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 10 lipca 2015 r., znak IPPP2/4512-321/15-5/RR, z dnia 19 maja 2015 r., znak IPPP2/4512-128/15-6/RR; z dnia 26 lutego 2015 r. znak IPPP2/443-1242/14-2/RR, a także interpretacje indywidualne Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 4 września 2015 r. znak IBPP3/4512-492/15/AZ, z dnia 3 listopada 2014 r., znak IBPP3/443-862/14/MN oraz interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 29 marca 2013 r., znak ILPP2/443-60/13-4/SJ.

W zakresie płatności za pobraniem gdzie pośrednikiem w płatności jest poczta lub firma kurierska organy podatkowe uznają, iż także ta forma może korzystać ze zwolnienia z kasy fiskalnej na podstawie § 2 ust. 1 w zw. z poz. 38 załącznika do rozporządzenia. Takie stanowisko zajął m.in. Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji indywidualnej z dnia 21 stycznia 2014 r., nr ILPP2/443-994/13-5/MN oraz Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 14 lutego 2013 r., nr IPPP2/443-1212/12-3/RR.

Z uwagi zatem na powyższe przepisy oraz okoliczności przedstawione we wniosku należy stwierdzić, że przyjęty przez Wnioskodawcę sposób dokumentacji sprzedaży w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi) za pośrednictwem sklepu internetowego dokonywanej na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, spełnia przesłanki umożliwiające zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego za pomocą kas rejestrujących wynikające z § 2 ust. 1 rozporządzenia w powiązaniu z poz. 38 ww. załącznika do rozporządzenia.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Końcowo należy wskazać, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r. poz. 718, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl