0115-KDIT1-1.4012.20.2017.1.EA - Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu poniesionych wydatków na realizację projektu - zakupu sprzętu dla OSP.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 28 kwietnia 2017 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0115-KDIT1-1.4012.20.2017.1.EA Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu poniesionych wydatków na realizację projektu - zakupu sprzętu dla OSP.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy - przedstawione we wniosku z dnia 20 lutego 2017 r. (data wpływu 1 marca 2017 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu poniesionych wydatków na realizację projektu pn. ".........." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 marca 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu poniesionych wydatków na realizację projektu.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny/następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina..... realizuje zadanie inwestycyjne pn. ".......". Zadanie jest współfinansowane przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa...... na lata 2014 - 2020 z zakresu Osi Priorytetowej 5 "Środowisko Przyrodnicze i racjonalne wykorzystywanie zasobów", Działanie 5.4 "Zapobieganie i zarządzanie ryzykiem", Poddziałanie 5.4.1 "Bezpieczeństwo..." w oparciu o umowę nr....... z dnia 30 grudnia 2016 r. zawartą z Samorządem Województwa.......

Przedmiotem projektu jest zakup 1 sztuki samochodu ratowniczo-gaśniczego z wyposażeniem oraz 2 kompletów sprzętu wykorzystywanego przy akcjach ratowniczych. Zakupiony przez gminę pojazd zostanie przekazany do użytku dla OSP w....., a zakupiony sprzęt dla OSP w..... oraz OSP w..... Terenem oddziaływania projektu jest teren Województwa....., w którym powyższe jednostki uczestniczą w zdarzeniach mających negatywny wpływ na środowisko regionu. Zakres projektu został przeanalizowany pod kątem występujących potrzeb inwestycyjnych. W wyniku analizy wariantów wybrano rozwiązanie zabezpieczające w sposób optymalny..... przed wystąpieniem i skutkami klęsk żywiołowych i katastrof ekologicznych. Zakres rzeczowo-finansowy zadania obejmuje: 1) Sporządzenie studium wykonalności projektu, 2) Zakup specjalistycznego samochodu ratowniczego wraz z integralnym wyposażeniem -1 sztuka, oraz specjalistycznego sprzętu ratowniczego (zestaw) - 2 sztuki, 3) Promocję projektu, polegającą na zakupie usługi wykonania plakietek informacyjnych o źródle finansowania projektu z przeznaczeniem do umieszczenia ich na zakupionym pojeździe i sprzęcie oraz wykonania tablic pamiątkowych dotyczących realizacji projektu przeznaczonych do zamontowania w siedzibie gminy oraz OSP....

Wydatki kwalifikowane według umowy o dofinansowanie nr....... z dnia 30 grudnia 2016 r. wynoszą.... zł, w tym dofinansowanie w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa..... na lata 2014-2020.... zł, zaś podatek od towarów i usług (VAT) po stronie wydatków kwalifikowanych to.... zł. Zadanie będzie realizowane przez Gminę.... do 31 marca 2017 r.

Wśród wydatków kwalifikowanych jest koszt sporządzenia studium wykonalności projektu, będący częścią kosztów prac przygotowawczych projektu. Koszt ten został poniesiony w 2016 r. w kwocie 4.920,00 zł brutto.

Na 2017 rok planowane jest poniesienie kosztu zakupu specjalistycznego samochodu ratowniczego wraz z integralnym wyposażeniem - 1 sztuka i specjalistycznego sprzętu ratowniczego (zestaw) - 2 sztuki w łącznej kwocie kosztów kwalifikowanych... zł brutto oraz poniesienie kosztu promocji projektu w kwocie kosztów kwalifikowanych 1.080,00 zł brutto.

Zakup 1 sztuki samochodu ratowniczo-gaśniczego z wyposażeniem oraz 2 kompletów sprzętu wykorzystywanego przy akcjach ratowniczych realizowany jest w ramach zadań własnych Gminy..... Wydatki poniesione na ww. inwestycje nie będą służyły sprzedaży opodatkowanej.

Gmina jest zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz figuruje w ewidencji płatników podatku VAT. Gmina realizując powyższe zadanie nie może odzyskać w żaden sposób poniesionego kosztu VAT w związku z brzmieniem art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w wyżej opisanym zaistniałym stanie faktycznym i w opisanym zdarzeniu przyszłym Gmina.... jako podatnik VAT oraz podmiot figurujący w ewidencji "płatników" podatku VAT jest i będzie uprawniona do odliczenia podatku naliczonego (VAT) wynikającego z kosztów poniesionych przez Gminę.... w związku z realizacją zadania inwestycyjnego?

Zdaniem Wnioskodawcy, Gmina nie ma możliwości odzyskania podatku od towarów i usług poniesionego w związku z realizacją projektu. Art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. 54 z 2001 r., poz. 535 z późn. zm.) stanowi, że nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych.

W związku z realizacją projektu, Gminie nie przysługuje prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług w ramach projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r. poz. 710 z późn. zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy).

Z powołanego przepisu wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Analiza przedstawionego stanu faktycznego oraz treści powołanych przepisów prawa podatkowego prowadzi do stwierdzenia, że nie został spełniony warunek, o którym mowa w wyżej cyt. art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż towary i usługi nabywane w ramach ww. projektu nie służą sprzedaży opodatkowanej. W konsekwencji Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących przedmiotowe wydatki.

Jednocześnie należy zaznaczyć, że niniejsza interpretacja nie odnosi się do kwestii możliwości zaliczenia wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, ponieważ kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia/Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w....., po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r. poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl