0115-KDIT1-1.4012.194.2017.2.BK - Brak prawa do odliczenia podatku z tytułu realizacji projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 26 czerwca 2017 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0115-KDIT1-1.4012.194.2017.2.BK Brak prawa do odliczenia podatku z tytułu realizacji projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy - przedstawione we wniosku z dnia 11 kwietnia 2017 r.r. (data wpływu 14 kwietnia 2017 r.) uzupełnionym w dniu 21 czerwca 2017 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku z tytułu realizacji projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 kwietnia 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek, uzupełniony w dniu 21 czerwca 2017 r. o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku z tytułu realizacji projektu.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe.

Stowarzyszenie wraz 14 gminami należącymi do Stowarzyszenia ma zamiar przystąpić do realizacji projektu pn.: "B..." w bieżącym roku. W następstwie realizacji powyższego projektu powstanie wspólny dla metropolii system roweru publicznego funkcjonujący na terenie 14 gmin. Majątek zakupiony w ramach projektu, w skład którego wejdą m.in. rowery, parkingi rowerowe oraz licencja na system informatyczny będzie składnikiem majątku Stowarzyszenia. Zakup Systemu Roweru Metropolitalnego zostanie przeprowadzony przez Stowarzyszenie w trybie przetargu nieograniczonego, w następstwie którego zostanie wyłoniony Operator Zewnętrzny Systemu Roweru Metropolitalnego. Operator Zewnętrzny będzie zobowiązany dostarczyć flotę rowerów, zaplecze techniczne, teleinformatyczne i kadrowe niezbędne do obsługi systemu, opracować koncepcję rozmieszczenia stacji rowerów, jak również zapewnić obsługę Systemu Roweru Metropolitalnego w okresie funkcjonowania projektu oraz w okresie trwałości projektu, zgodnie z warunkami szczegółowo określonymi w dokumentacji zamówienia publicznego. Operator Zewnętrzny będzie prowadził sprzedaż okresowych abonamentów, których wykupienie będzie uprawniać do korzystania z rowerów, jak również będzie czerpał przychody z lokowania reklam na nośnikach zakupionych w ramach systemu. Stowarzyszenie nie będzie uzyskiwać przychodu z tytułu udostępniania tego majątku osobom trzecim, a przychód z Systemu Roweru Metropolitalnego, z tytułu eksploatacji majątku przekazanego w zarząd Operatorowi Zewnętrznemu, będzie stanowił wyłączny przychód Operatora Zewnętrznego. Projekt będzie współfinansowany ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa X na lata 2014-2020 w ramach mechanizmu Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych oraz środków własnych gmin, na których terenie projekt ma zostać zrealizowany.

Beneficjentem dofinansowania do projektu pn. "B." będzie Stowarzyszenie, które nie prowadzi działalności gospodarczej i nie jest zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. Stowarzyszanie posiada osobowość prawną i działa na podstawie przepisów ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach (tekst jedn.: z 2001 r. Dz. U. Nr 79, poz. 855 z późn. zm.), w związku z art. 84 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn.: z 2001 r. Dz. U. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.), ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (tekst jedn.: z 2001 r. Dz. U. Nr 142, poz. 1592 z późn. zm.), ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (tekst jednolity z dnia 14 lipca 2014 r. Dz. U. z 2014 r. poz. 1118), ustawy z dnia 11 lipca 2014 r. o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej 2014-2020 (Dz. U. z 2014 r. poz. 1146) oraz statutu.

Definicje:

BENEFICJENT - podmiot upoważniony do ponoszenia wydatków, wskazany we wniosku o dofinansowanie projektu, w tym podmiot uprawniony do bezpośredniego ubiegania się o wsparcie w ramach RPO WX 2016-2020.

DOFINANSOWANIE - środki otrzymane z RPO WX 2016-2020 przez Stowarzyszenie w następstwie pozytywnego rozpatrzenia złożonego przez Stowarzyszenie wniosku o dofinansowanie w wysokości maksymalnie 85% wartości projektu.

FUNDUSZE STRUKTURALNE - Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego (EFRR) i Europejski Fundusz Społeczny (EFS).

OPERATOR ZEWNĘTRZNY - podmiot wyłoniony w trybie zamówienia publicznego, który będzie zobowiązany dostarczyć flotę rowerów, zaplecze techniczne, teleinformatyczne i kadrowe niezbędne do obsługi, opracować koncepcję rozmieszczenia stacji postoju rowerów, jak również zapewnić obsługę Systemu Roweru Metropolitalnego w okresie funkcjonowania projektu, zgodnie z warunkami szczegółowo określonymi w dokumentacji zamówienia publicznego.

PROJEKT - projekt zakładający budowę Systemu Roweru Metropolitalnego, opartego o flotę rowerów publicznych, wraz z zapleczem technicznym i teleinformatycznym, oferujący bezpłatną lub niskopłatną komunikację rowerową dla mieszkańców Obszaru... oraz osób przejezdnych, w ramach którego planowany jest zakup około 3.500 rowerów specjalistycznych, wraz z przygotowaniem miejsc ich postojów oraz systemu informatycznego i teleinformatycznego, pozwalającego na identyfikację rowerów oraz określenie miejsca ich położenia, pozwalający na rozliczanie kosztów funkcjonowania systemu na poszczególne gminy. Projekt ma obejmować teren 14 gmin, wpisany do Strategii Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych Obszaru... do 2020 r., jako projekt składający się na przedsięwzięcie pt. "W.".

RPO WX 2014-2020 - Regionalny Program Operacyjny dla Województwa X 20142020, będący jednym z narzędzi realizacji Strategii Rozwoju Województwa X 2020, finansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (EFRR) i Europejskiego Funduszu Społecznego (EFS).

STOWARZYSZENIE XXX - Stowarzyszenie Obszar..., będące stowarzyszeniem samorządowym, mające na celu zacieśnienie współpracy i doprowadzenie do harmonijnego rozwoju całego obszaru metropolitalnego wokół..., powołane dnia 15 września 2011 r., w którego skład wchodzą gminy i powiaty tworzące jednorodny przestrzennie i funkcjonalnie układ osadniczy, położone w obrębie obszaru metropolitalnego.

SYSTEM ROWERU METROPOLITALNEGO - system mobilności rowerowej oparty o flotę rowerów publicznych, wraz z zapleczem technicznym i teleinformatycznym, oferujący bezpłatną lub nisko kosztową komunikację rowerową dla mieszkańców danego terenu oraz osób przyjezdnych.

ZAMÓWIENIE PUBLICZNE - zamówienie przygotowane i zrealizowane przez Stowarzyszenie XXX w trybie ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych (tekst jedn.: Dz. 2015 poz. 2164, z późn. zm.), po uzyskaniu dofinansowania, mające na celu wyłonienie Operatora Zewnętrznego.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie ostatecznie zweryfikowane w uzupełnieniu do wniosku.

Czy Stowarzyszenie w momencie zakupu Systemu Roweru Metropolitalnego posiada prawo do doliczenia podatku VAT, który w następstwie zostanie zaliczony jako wydatek kwalifikowany w rozumieniu rozporządzenia 1303/2013/UE? Stowarzyszenie jest wyłącznym beneficjentem przedmiotowego projektu. Stowarzyszenie nie prowadzi działalności gospodarczej, nie jest zarejestrowane jako podatnik VAT, nie będzie osiągało przychodów z tytułu zakupionego systemu.

Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku występowania przez Stowarzyszenie, jako wyłącznego beneficjenta dofinansowania ze środków PRO WX 2014-2020, istnieją przesłanki do uznania podatku VAT za wydatek kwalifikowany z uwagi na fakt, iż Stowarzyszenie nie jest zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT i nie może skorzystać z możliwości odzyskania podatku VAT na podstawie przepisów ustawy o VAT. Problematyka uznania podatku VAT za wydatek kwalifikowany w ramach projektów dofinansowanych z funduszy europejskich na lata 2014-2020 uregulowana została w rozporządzeniu 1303/2013/UE. Zgodnie z art. 37 ust. 11 rozporządzenia 1303/2013/UE, "Podatek VAT nie stanowi wydatku kwalifikowanego operacji z wyjątkiem przypadku, gdy podatek VAT nie podlega zwrotowi na podstawie krajowych przepisów o podatku VAT. Sposób traktowania VAT na poziomie inwestycji ostatecznych odbiorców nie jest brany pod uwagę do celów określania kwalifikowalności wydatków w ramach instrumentu finansowego. Niemniej jednak, w przypadku łączenia instrumentów finansowych z dotacjami na mocy art. 37 ust. 7 i 8, do dotacji zastosowania mają przepisy art. 69 ust. 3". Jednocześnie wskazać należy, iż zgodnie z ust. 6.2 pkt 3 wytycznych MR, wydatkiem kwalifikowanym jest wydatek spełniający łącznie następujące warunki:

* został faktycznie poniesiony w okresie wskazanym w umowie o dofinansowanie, z zachowaniem warunków określonych w ust. 6.1 wytycznych MR;

* jest zgodny z obowiązującymi przepisami prawa unijnego oraz prawa krajowego, w tym przepisami regulującymi udzielanie pomocy publicznej, jeśli jaką zastosowanie;

* jest zgodny z programem operacyjnym i szczegółowym opisem osi priorytetowych programu operacyjnego w rozumieniu art. 2 pkt 25 ustawy z dnia 11 lipca 2014 r. o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej 2014-2020 (Dz. U. z 2016 r. poz. 217);

* został uwzględniony w budżecie Projektu, z zastrzeżeniem ust. 8.3 pkt 11 i 12) wytycznych MR lub - w przypadku projektów finansowanych; Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego - w zakresie rzeczowym projektu zawartym we wniosku o dofinansowanie;

* jest niezbędny do realizacji celów projektu i został poniesiony w związku z realizacją projektu;

* został dokonany w sposób przejrzysty, racjonalny, efektywny, z zachowaniem zasad uzyskiwania najlepszych efektów z danych na nakładów;

* został należycie udokumentowany zgodnie z wymogami w tym zakresie określonymi w wytycznych MR, wytycznych w zakresie wykorzystania środków pomocy technicznej na lata 2014-2020 lub ze szczegółowymi zasadami określonymi przez instytucję zarządzającą programem operacyjnym;

* został wykazany we wniosku o płatność zgodnie: wytycznym i MR w zakresie warunków gromadzenia i przekazywania danych w postaci elektronicznej;

* dotyczy towarów dostarczonych lub usług wykonanych lub robót zrealizowanych, w tym zaliczek dla wykonawców, z zastrzeżeniem ust. 6.4 pkt 4;

* jest zgodny z innymi warunkami uznania go za wydatek kwalifikowany określonymi w wytycznych MR, wytycznych w zakresie wykorzystania środków pomocy technicznej na lata 2014 - 2020 lub określonymi przez instytucje zarządzającą programem operacyjnym w wytycznych programowych lub regulaminie konkursu lub dokumentacji dotyczącej projektów zgłaszanych w trybie pozakonkursowym.

Zgodnie z ust. 6.13 pkt 2 wytycznych MR wskazać należy, iż możliwość odzyskania podatku VAT rozpatruje się zgodnie z przepisami ustawy o VAT oraz rozporządzeń do tej ustawy, przy czym zaliczenie podatku VAT do kosztów uzyskania przychodu, celem obniżenia podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym nie jest odliczeniem, ani uzyskaniem zwrotu podatku od towarów i usług, a więc nie jest odzyskiwaniem podatku od towarów i usług w rozumieniu ustawy o VAT. Podatek VAT może być uznany za wydatek kwalifikowany wtedy, gdy beneficjentowi nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub ubiegania się o zwrot VAT. Prawo do obniżenia VAT należnego o VAT naliczony będzie przysługiwało podmiotom dokonującym zakupów towarów i usług finansowanych ze środków pochodzących z Funduszu Spójności lub Funduszy Strukturalnych, na podstawie prawidłowo wystawionych faktur VAT przez podatników posiadających status podatnika czynnego w rozumieniu art. 96 Ustawy o VAT. Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami podatku od towarów i usług są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą obejmującą wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikom VAT przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim nabywane towary i usługi wykorzystywane są do wykonywania czynności opodatkowanych. W związku z powyższym, prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje beneficjentowi jedynie w przypadku, gdy zostaną spełnione łącznie następujące warunki: beneficjent będzie podatnikiem VAT, a towary i usługi będą zakupione przez beneficjenta bezpośrednio do wykonywania czynności opodatkowanych jeżeli nie będzie spełniony jeden z ww. warunków, wówczas podatek VAT zawarty w dokonywanych przez beneficjenta zakupach będzie stanowił wydatek kwalifikowany w rozumieniu wytycznych MR. Wobec faktu, iż Stowarzyszenie nie jest czynnym podatnikiem VAT, nie może skorzystać z możliwości odzyskania podatku VAT na podstawie przepisów krajowych i tym samym ta przesłanka uznania podatku VAT za wydatek kwalifikowany jest spełniona. W ocenie Wnioskującego, fakt, iż podmiot wyłoniony w trybie zamówienia publicznego spełnia przesłanki określone w art. 86 ustawy o VAT, uprawniające go do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub ubiegania się o odzyskanie podatku VAT nie ma znaczenia przy dokonywaniu oceny kwalifikowalności podatku VAT. Wskazać bowiem należy, iż wszelkie środki przekazywane przez beneficjenta stanowią jedynie wynagrodzenie należne Operatorowi Zewnętrznemu od beneficjenta za wykonane usługi, bądź też dostarczony towar, a taki wydatek zgodnie z ust. 6.2 pkt f) oraz j) jest niezbędny do realizacji celów projektu jak również dotyczy towarów dostarczonych lub usług wykonanych, tak więc Operator Zewnętrzny nie może być uznawany za beneficjenta, gdyż tylko wydatki ponoszone przez beneficjenta podlegają ocenie z punktu widzenia ich kwalifikowalności. Co więcej, jak stanowi ust. 4 pkt 6 wytycznych MR, Wytyczne te w zakresie dotyczącym przedmiotu niniejszej opinii, nie mają zastosowania ani do uczestników projektu, ani ostatecznych odbiorców, tym samym uregulowane w wytycznych MR przesłanki dotyczące kwalifikowalności wydatków, nie będą miały do ww. podmiotów zastosowania. Fakt, iż jakiś podmiot został wyłoniony w trybie zamówienia publicznego do wykonania usługi bądź też sprzedaży towaru nie oznacza, iż spełnia on wymogi uznania go za beneficjenta w rozumieniu rozporządzenia 1303/2013/EU oraz wytycznych MR.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Jednocześnie należy zaznaczyć, że niniejsza interpretacja nie odnosi się do kwestii możliwości zaliczenia wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, ponieważ kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Końcowo informuje się, że niniejszą interpretację wydano na podstawie przedstawionego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego), przy założeniu, że Stowarzyszenie nie osiąga (nie będzie osiągać) przychodów z tytułu przedmiotowej inwestycji.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia a w odniesieniu do zdarzenia przyszłego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r. poz. 718, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl