0115-KDIT1-1.4012.191.2017.1.BK - Brak prawa do odliczenia podatku w związku z realizacją projektu pn. "Budowa drogi gminnej".

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 15 maja 2017 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0115-KDIT1-1.4012.191.2017.1.BK Brak prawa do odliczenia podatku w związku z realizacją projektu pn. "Budowa drogi gminnej".

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy - przedstawione we wniosku z dnia 3 marca 2017 r.r. (data wpływu 21 marca 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku w związku z realizacją projektu pn. "Budowa drogi gminnej nr....... w miejscowościach.....i......" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 marca 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina jest czynnym podatnikiem podatku od towarów usług. Realizując zadania własne Gminy, określone w art. 7 ust. 1 pkt 2 ustawy o samorządzie gminnym, tj. w zakresie zaspokajania zbiorowych potrzeb wspólnoty w sprawach gminnych dróg, a w szczególności w celu poprawy warunków komunikacyjnych. Gmina zamierza realizować zadanie inwestycyjne pn. "Budowa drogi gminnej nr.... w miejscowościach......i......". Gmina złożyła wniosek o przyznanie pomocy na operację typu "Budowa lub modernizacja dróg lokalnych" w ramach poddziałania "Wsparcie inwestycji związanych z tworzeniem, ulepszaniem lub rozbudową wszystkich rodzajów małej infrastruktury, w tym inwestycji w energię odnawialną i w oszczędzanie energii", objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020. W ramach zadania wybudowana zostanie droga o długości 592 m w miejscowości.....oraz....... Grunty, na których ma powstać droga stanowią własność Gminy. W wyniku realizacji zadnia powstanie droga publiczna ogólnodostępna, która nie będzie służyć działalności opodatkowanej podatkiem VAT. Tym samym Gmina nie będzie prowadziła sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT, w szczególności nie będzie pobierała opłat za korzystanie z dróg ani nie będzie osiągała z tego tytułu innych dochodów podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów usług. W ramach realizowanej inwestycji Gmina będzie nabywała usługi a faktury będą wystawiane na Gminę. Usługi te nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Gmina nie planuje przekazania prawa własności wybudowanej inwestycji.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Gmina będzie miała możliwość odliczenia kwot podatku VAT wynikających z faktur otrzymanych przez Gminę i dokumentujących wydatki związane z realizacją przedmiotowego zadania" ?

Zdaniem Wnioskodawcy, Gminie nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia kwot podatku VAT wynikających z faktur otrzymanych przez gminę i dokumentujących wydatki związane z realizacją zadania pn. "Budowa drogi gminnej nr...... w miejscowościach.....i......". Powyższa inwestycja dokonywana będzie w ramach realizacji zadań własnych Gminy, do których w szczególności należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty w sprawach dróg gminnych. Majątek powstały wskutek realizacji tych zadań będzie służył zaspokajaniu potrzeb wspólnoty, w szczególności nie będzie on służył do prowadzenia działalności opodatkowanej. Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów usług Gminie nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z budową drogi, ponieważ nie będą one wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Gmina nie będzie miała możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, jak również Gmina nie będzie miała prawa do otrzymania z tego tytułu zwrotu równicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT. Wykonując przedmiotowe zadanie inwestycyjne Gmina nie będzie występowała w charakterze podatnika VAT. Wydatki na ww. inwestycję nie będą miały związku z prowadzoną działalnością gospodarcza gminy, lecz z czynnościami publicznoprawnymi.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r. poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl