0115-KDIT1-1.4012.185.2018.1.NK - Brak możliwości odzyskania podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu inwestycyjnego, którego głównym celem jest zachowanie i ochrona środowiska przyrodniczego oraz wspieranie efektywnego gospodarowania zasobami poprzez przebudowę parku.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 3 kwietnia 2018 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0115-KDIT1-1.4012.185.2018.1.NK Brak możliwości odzyskania podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu inwestycyjnego, którego głównym celem jest zachowanie i ochrona środowiska przyrodniczego oraz wspieranie efektywnego gospodarowania zasobami poprzez przebudowę parku.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy - przedstawione we wniosku z dnia 15 marca 2018 r. (data wpływu 26 marca 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odzyskania podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu inwestycyjnego pn.... - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 marca 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku od towarów i usług w związku z realizacją ww. projektu.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca w dniu 30 czerwca 2017 r. podpisał umowę nr... z Województwem... z siedzibą w..., reprezentowanym przez Zarząd Województwa, o dofinansowanie projektu pn..... Realizacja projektu rozpoczęła się dnia 16 kwietnia 2014 r. Zakończenie finansowe projektu zaplanowano na dzień 31 grudnia 2018 r.

Głównym celem projektu jest zachowanie i ochrona środowiska przyrodniczego oraz wspieranie efektywnego gospodarowania zasobami poprzez przebudowę parku. Przedmiotem projektu jest zagospodarowanie terenu przy... w..., w celu zwiększenia potencjału turystycznego gminy opartego na zasobach naturalnych. Projekt ma na celu nadanie temu obszarowi funkcji społecznych (kulturalnych, gospodarczych i rekreacyjnych) oraz podniesienie jego atrakcyjności funkcjonalnej i estetycznej, z zachowaniem jego regionalnego dziedzictwa naturalnego. Projekt wpisuje się w... na lata 2014-2020: cel tematyczny 6, Działanie 6.2, Oś priorytetowa 6 - Kultura i dziedzictwo - poprzez polepszenie jakości życia społeczności zamieszkujących obszary problemowe oraz zwiększenie oferty turystycznej gminy opartej na zasobach naturalnych. Wpisuje się także w Priorytet inwestycyjny 6c - Zachowanie, ochrona, promocja i rozwój dziedzictwa naturalnego i kulturowego oraz cel szczegółowy działania - Utrzymanie przewagi konkurencyjnej... nad innymi regionami, w oparciu o zasoby dziedzictwa naturalnego. Będący przedmiotem projektu obszar nie był do tej pory eksponowany jako miejsce cenne turystycznie ani w pełni wykorzystywany na cele rekreacyjne. Nie stanowił obiektu turystycznego. Realizacja projektu wynika z potrzeb środowiska społeczno-gospodarczego, opisanych w.... Rewitalizacja i modernizacja przestrzeni publicznej została opisana w dokumencie jako podstawowy potencjał w zwalczaniu skutków wykluczenia społecznego.

Wnioskodawca w budżecie projektu wykazał podatek VAT jako koszt kwalifikowany. Zakres rzeczowy projektu:

1.

roboty polegające na zagospodarowaniu terenu parku nad..., obejmujące zadania inwestycyjne:

* przebudowa zbiornika wraz z przebudową mnicha i przepustu wypływowego dla udrożnienia przepływu i poprawy jakości wody w zbiorniku. Dodatkowo zaprojektowano aerator, dla zapewnienia równowagi biologicznej zbiornika;

* budowa promenady z drewna syntetycznego na palach, pełniącej funkcję ciągu pieszego;

* urządzenie alejki z urządzeniami fitness;

* budowa ścieżek pieszych żwirowych w kierunku terenów zielonych, będących uzupełnieniem zieleni parkowej;

* budowa dwóch kładek z drewna syntetycznego na palach, z obustronnymi balustradami nad istniejącym rowem;

* budowa parkingów w formie zatok parkingowych od... (w ilości 17 miejsc postojowych);

* przebudowa istniejącego ogrodzenia parku;

* budowa drenażu odwadniającego plac zabaw zlokalizowanego w obrębie parku;

* budowa z przebudową oświetlenia parku;

* budowa przyłącza elektroenergetycznego. Wykonawca wyłoniony w przetargu nieograniczonym, na podstawie ustawy PZP. Zaplanowana infrastruktura będzie ogólnodostępna;

2.

sporządzenie studium wykonalności projektu;

3.

działania promocyjne projektu (działania promocyjne będą miały na celu poinformowanie ogółu społeczeństwa, że realizacja przedsięwzięcia była możliwa dzięki wsparciu finansowemu udzielonemu przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego;

4.

nadzór w projekcie;

5.

prace przygotowawcze (środki finansowe na przygotowanie dokumentacji projektowej).

Właścicielem powstałej infrastruktury będzie Wnioskodawca, który posiada pełną dokumentację techniczną wraz z niezbędnymi uzgodnieniami oraz wszystkie wymagane prawem decyzje i pozwolenia administracyjne, zezwalające na realizację zadania. Trwałość projektu jest zagwarantowana przez charakter Wnioskodawcy - jednostkę samorządu terytorialnego, działającą na podstawie ustawy o samorządzie gminnym z dnia 8 marca 1990 r. Wnioskodawca projektu zobowiązuje się do utrzymania celów, wskaźników, produktów i rezultatów projektu przez okres co najmniej pięciu lat od daty płatności końcowej na rzecz Beneficjenta, w szczególności w zakresie dbania o powstałą infrastrukturę. W stanie istniejącym, teren jest niedostępny dla ogółu społeczności. Udostępniona za pomocą projektu przestrzeń, będzie stanowić dobro ogólnodostępne, przystosowane do potrzeb różnych użytkowników.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca ma prawo do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu?

Zdaniem Wnioskodawcy, Wnioskodawca nie ma prawnej możliwości odzyskania podatku VAT w projekcie. Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Gmina nie jest uznawana za podatnika w zakresie, w jakim realizuje zadania projektowe. Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje czynnym podatnikom podatku od towarów i usług oraz tylko w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają ścisły związek z czynnościami opodatkowanymi. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu. Zakupione w ramach projektu towary i usługi nie będą służyły wykonywaniu czynności opodatkowanych, a między nimi nie istnieje udokumentowany związek. Zatem Wnioskodawca nie ma możliwości odliczenia podatku od towarów i usług, które zostaną nabyte przy udziale środków unijnych, bowiem nie posłużą one czynnościom opodatkowanym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z wykładni art. 86 ust. 1 ustawy wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje podatnikowi jedynie wtedy, gdy spełnione zostaną określone warunki. Przepis ten wyłącza możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi

Ponadto, w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu podatku jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1686), wskazano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

W § 8 ust. 3 i 4 tego rozporządzenia wskazany został katalog środków, które stanowią środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Otrzymanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach, daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku na podstawie przepisów zawartych w rozdziale 4 tego rozporządzenia.

Analiza przedstawionych okoliczności sprawy w oparciu o powołane przepisy prawa prowadzi do stwierdzenia, że Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków poniesionych w ramach realizacji projektu pn..... Nie zostały bowiem spełnione warunki wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy - towary i usługi nabywane w ramach projektu nie mają związku ze sprzedażą opodatkowaną. Wnioskodawcy nie przysługuje także prawo do zwrotu podatku naliczonego, ponieważ dofinansowanie, o którym mowa we wniosku, nie stanowi środków wskazanych w powołanym rozporządzeniu.

W związku z powyższym, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Jednocześnie informuje się, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii kwalifikowalności podatku od towarów i usług, gdyż organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczenia wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, albowiem kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2017 r. poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl