0115-KDIT1-1.4012.183.2019.1.AJ - Prawo do odliczenia VAT w związku z projektem realizowanym przez gospodarstwo agroturystyczne.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 19 kwietnia 2019 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0115-KDIT1-1.4012.183.2019.1.AJ Prawo do odliczenia VAT w związku z projektem realizowanym przez gospodarstwo agroturystyczne.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r. poz. 800 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 12 marca 2019 r. (data wpływu 15 marca 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizowanym projektem pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 marca 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizowanym projektem pn. "...".

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Jest Pani właścicielką firmy M... "...", od 2013 r. prowadzi niewielkie gospodarstwo agroturystyczne, które udostępnia w całości, na tydzień, rodzinom do 8 osób (obiekt posiada jedynie 1 wspólną łazienkę i 1 dzielony pokój). Firma jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług VAT, widnieje w rejestrze podatników. Firma nie zatrudnia żadnych pracowników.

Poza działalnością gospodarczą, prowadzi Pani z mężem zajęcia edukacyjne przeznaczone głównie dla dzieci i młodzieży, pokazujące życie na wsi podkarpackiej w połowie ubiegłego wieku. W budynku gospodarczym zgromadzono szereg narzędzi i urządzeń wykorzystywanych w dawnych czasach w gospodarstwie rolnym i domowym, które są bezpłatnie udostępniane wycieczkom szkolnym i innym zorganizowanym grupom. Tylko w 2016 r. gospodarstwo odwiedziło ponad 500 osób, które miały okazję poznać specyfikę i historię takich zanikających zawodów jak: kowal, tkacz, młynarz, garncarz, szewc, stolarz, drwal. Biorąc udział w wykładach i warsztatach, odwiedzający mieli możliwość aktywnego uczestniczenia w niektórych pracach, jak np. lepienie garnków, kształtowanie metalowego pręta, przędzenie włóczki z wełny, robienie na drutach, mielenie zboża w żarnach, obróbka drewna prostymi narzędziami, szycie na maszynie, przecinanie kłody drewnianej piłą ręczną, mocowanie fleczka do buta, rżnięcie i koszenie trawy, młócenie zboża cepami, przesiewanie zboża na sicie, wyrób masła w maślniczce tradycyjnej. Odbywanie się warsztatów ograniczone jest złym stanem i bardzo ubogimi warunkami lokalowymi budynku gospodarczego, w którym zgromadzone są eksponaty i prowadzone są zajęcia.

Sytuację tą poprawi niewątpliwie realizacja projektu w ramach podziałania 19.2 "Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność", objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020, pn.: "...". Wymieniony projekt realizowany w ramach konkursu z zakresu "...". Warunkiem ubiegania się o pomoc była ogólnodstępność i niekomercyjność operacji.

W ramach wymienionego projektu planuje Pani przebudowę ww. budynku, tak by uzyskać salę wraz z zapleczem sanitarnym i kotłownią o łącznej pow. ok. 55 metrów kwadratowych. Przebudowa polegać będzie na rozbiórce drewnianych ścian, wzmocnieniu fundamentów tak, by stanowiły równocześnie murek oporowy, zmianie pokrycia dachu, wybudowaniu ścian, zakupie i instalacji drzwi wejściowych 5 ościeżnic i drzwi wewnętrznych, 4 okien wraz z przysłonami, wykonaniu instalacji elektrycznej wodno-kanalizacyjnej i CO, dociepleniu ścian i sufitu, montażu urządzeń sanitarnych, zakupie stołów i krzeseł oraz sprzętu audio-wizualnego. Dzięki realizacji inwestycji uzyska Pani nowoczesną salę dydaktyczno-ekspozycyjną, która będzie działać przez cały rok i przyciągnie znacznie większą liczbę turystów, mieszkańców, dzieci, młodzież. Dzięki odpowiedniemu wyposażeniu, oprócz kontynuacji dotychczasowej działalności (warsztaty, pokazy) możliwe będzie również wyświetlanie filmów i prezentacji z ww. zakresu (posiadają Państwo duży zasób filmów o wspomnianej tematyce).

Zwiedzanie, jak i warsztaty będą bezpłatne. Z realizowanej operacji nie przewiduje się dochodów. Wizyta ekspozycji, czy uczestnictwo w warsztatach będzie bezpłatne. Nie przewiduje się również oddziaływania operacji na prowadzoną działalność gospodarczą. Z uwagi na fakt, że z sali dydaktyczno-ekspozycyjnej korzystać będą przede wszystkim zorganizowane grupy powyżej 20 osób, nie przewiduje się wzrostu liczby rezerwacji w kwaterach gościnnych, które nastawione są na klienta w postać pojedyńczych rodzin, przyjeżdżających na co najmniej tygodniowy wypoczynek. Z uwagi na powyższe wymieniona operacja jest niekomercyjna, zaś koszty z nią związane (w tym podatek VAT) nie są związane z prowadzoną przeze Panią działalnością gospodarczą.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w wyniku realizacji w ramach PROW na lata 2014-2020, poddziałanie 19.2, projektu pn.: "..." może odliczyć naliczony podatek VAT od zakupionych towarów i usług związanych z realizacją projektu.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma możliwości odliczenia podatku VAT naliczonego od towarów i usług zakupionych w wyniku realizacji projektu w ramach PROW na lata 2014-2020, poddziałanie 19.2, pn.: "...".

W świetle obowiązującego stanu faktycznego przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r. poz. 2174 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Natomiast w myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go - dla tej czynności - za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Z opisu sprawy wynika, że obok prowadzonego od 2013 r. niewielkiego gospodarstwa agroturystycznego, które jest udostępniane w całości, na tydzień rodzinom do 8 osób, prowadzi Pani z mężem zajęcia edukacyjne przeznaczone głównie dla dzieci i młodzieży, pokazujące życie na wsi podkarpackiej w połowie ubiegłego wieku. W budynku gospodarczym zgromadzono szereg narzędzi i urządzeń wykorzystywanych w dawnych czasach w gospodarstwie rolnym i domowym, które są bezpłatnie udostępniane wycieczkom szkolnym i innym zorganizowanym grupom. Odwiedzający mają okazję poznać specyfikę i historię takich zanikających zawodów jak: kowal, tkacz, młynarz, garncarz, szewc, stolarz, drwal.

W ramach podziałania 19.2 "Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność", objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020, planuje Pani zrealizować projekt pn.: "...". Warunkiem ubiegania się o pomoc była ogólnodostępność i niekomercyjność operacji.

W ramach wymienionego projektu planuje Pani przebudowę ww. budynku, tak by uzyskać salę wraz z zapleczem sanitarnym i kotłownią o łącznej pow. ok. 55 metrów kwadratowych. Zwiedzanie, jak i warsztaty będą bezpłatne. Jak wskazano we wniosku, z realizowanej operacji nie przewiduje się dochodów. Wizyta ekspozycji, czy uczestnictwo w warsztatach będzie bezpłatne. Nie przewiduje się również oddziaływania operacji na prowadzoną działalność gospodarczą. Z uwagi na fakt, że z sali dydaktyczno-ekspozycyjnej korzystać będą przede wszystkim zorganizowane grupy powyżej 20 osób, nie przewiduje się wzrostu liczby rezerwacji w kwaterach gościnnych, które nastawione są na klienta w postać pojedynczych rodzin, przyjeżdżających na co najmniej tygodniowy wypoczynek. Z uwagi na powyższe wymieniona operacja jest niekomercyjna, zaś koszty z nią związane (w tym podatek VAT) nie są związane z prowadzoną przeze Panią działalnością gospodarczą.

Analiza przedstawionego stanu faktycznego w świetle przywołanych regulacji prawnych prowadzi do wniosku, że - o ile faktycznie - rezultaty zrealizowanego projektu nie będą służyły czynnościom opodatkowanym, to Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków poniesionych w ramach realizacji przedmiotowego projektu. Nie zostaną bowiem spełnione warunki wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług - towary i usługi nabywane w ramach ww. projektu nie będą miały związku ze sprzedażą opodatkowaną.

Wobec powyższego, stanowisko Wnioskodawcy uznano za prawidłowe.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Podkreślić należy, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego, z którego wynika, że poniesione na realizację inwestycji wydatki nie posłużą wykonywaniu czynności opodatkowanych, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2018 r. poz. 1302 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17,43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl