0115-KDIT1-1.4012.176.2019.1.JP - Prawo do odliczenia VAT w związku z projektem realizowanym przez stowarzyszenie.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 8 maja 2019 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0115-KDIT1-1.4012.176.2019.1.JP Prawo do odliczenia VAT w związku z projektem realizowanym przez stowarzyszenie.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r. poz. 800 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy - przedstawione we wniosku z dnia 13 marca 2019 r. (data wpływu 19 marca 2019 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odzyskania podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu inwestycyjnego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 marca 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek, o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku od towarów i usług w związku z realizacją ww. inwestycji.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Stowarzyszenie realizuje projekt ze środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020, poddziałanie 19.2. "Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność".

Operacja ma na celu wykonanie przebudowy i wyposażenia Izby Regionalnej w x. Zakres prac obejmuje przebudowę dwóch pomieszczeń w celu utworzenia w nich sali dydaktycznej i muzealnej. Prace obejmować będą: wymianę stolarki okiennej i drzwiowej, montaż sufitów podwieszonych, wymianę instalacji elektrycznej, wykonanie instalacji wewnętrznej wod.-kan., wymianę instalacji c.o. wraz z wymianą grzejników, roboty wykończeniowe i okładzinowe. Ponadto w ramach projektu zaplanowano doposażenie izby w niezbędny sprzęt wystawienniczy typu gabloty, witryny, szafy, ławki, krzesła biurka itp. oraz w narzędzia informacyjno-komunikacyjne - laptop, tablica interaktywna i projektor.

Inwestycja będzie służyć wszystkim mieszkańcom wsi i okolic. Poprzez wyremontowanie Izby Regionalnej operacja w znaczący sposób wpłynie na zachowanie dziedzictwa lokalnego, pielęgnowanie tradycji oraz umożliwi organizowanie życia kulturalnego dla lokalnej społeczności. Dzięki przebudowanym i odpowiednio wyposażonym pomieszczeniom będzie możliwe organizowanie różnego rodzaju zajęć w ramach edukacji regionalnej oraz spotkań aktywizujących i integrujących dla mieszkańców.

Obiekt przez cały rok będzie bezpłatnie udostępniany mieszkańcom wsi i okolic. Będzie to ogólnodostępna, niekomercyjna infrastruktura dziedzictwa lokalnego. Korzystanie z obiektu będzie nieodpłatne.

Obiekt jest własnością Gminy x oddany na mocy umowy użyczenia w bezpłatne użyczenie Stowarzyszeniu, z przeznaczeniem na prowadzenie Izby Regionalnej w celu wspierania wszechstronnego i zrównoważonego rozwoju społecznego i kulturalnego. Umowa zawarta została na czas nieokreślony.

Stowarzyszenie jest organizacją zarejestrowaną w Krajowym Rejestrze Sądowym x kwietnia 20xroku. Organizacja utworzona została po rozmowach przedstawicieli różnych sektorów w celu integracji tych środowisk i wspólnego działania na rzecz rozwoju lokalnego Gminy. Stowarzyszenie działa na podstawie ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach oraz postanowień statutu. Siedzibą Stowarzyszenia jest x. Stowarzyszenie posiada osobowość prawną, powołane jest na czas nieokreślony. Stowarzyszenie jest stowarzyszeniem nieprowadzącym działalności gospodarczej w myśl przepisów o podatku od towarów i usług - art. 15 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. (Dz. U. z 2018 r. poz. 2174). Stowarzyszenie jako osoba prawna jest zarejestrowana w urzędzie skarbowym i posiada NIP i nie jest zarejestrowana jako podatnik czynny podatku od towarów i usług. Stowarzyszenie nie wykonuje żadnych czynności opodatkowanych podatkiem VAT, w związku z tym nie może w żaden sposób odliczyć i odzyskać podatku VAT. Nie składa deklaracji VAT. Celem stowarzyszenia jest działanie na rzecz rozwoju lokalnego Gminy, a w szczególności:

1.

wspieranie wszechstronnego i zrównoważonego rozwoju: społecznego, kulturalnego i gospodarczego Gminy;

2.

integracja mieszkańców wsi, przeciwdziałanie bezradności i wykluczeniu społecznemu;

3.

wspieranie demokracji i budowanie społeczeństwa obywatelskiego w środowisku lokalnym;

4.

inicjowanie i propagowanie działań związanych z szeroko pojętą energią odnawialną na obszarze rzeczpospolitej polskiej, a w szczególności na terenie Gminy;

5.

propagowanie wiedzy na temat Unii Europejskiej;

6.

wspieranie działań samorządów terytorialnych, organizacji pozarządowych i podmiotów gospodarczych przyczyniających się do aktywizacji życia społeczno-gospodarczego;

7.

inspirowanie wszelkich działań zmierzających do integracji kulturowej i gospodarczej z Unią Europejską;

8.

wspieranie inicjatyw gospodarczych mających na celu przeciwdziałanie bezrobociu, korupcji, patologiom społecznym, aktywizacji obszarów wiejskich;

9.

inspirowanie, propagowanie, wykonywanie i wspieranie działań przyczyniających się do ochrony i poszanowania środowiska przyrodniczego, w tym szczególnie w zakresie odnawialnych źródeł energii;

10.

inspirowanie, propagowanie, wykonywanie i wspieranie działań przyczyniających się do poszerzania wiedzy i świadomości ekologicznej.

Stosownie do treści § 8 statutu stowarzyszenie realizuje swoje cele w szczególności poprzez:

1.

wspieranie działań w takich dziedzinach jak: rozwój gospodarczy, społeczny, współpraca z zagranicą, wspieranie rozwoju zasobów ludzkich, spraw obywatelskich, oświaty, edukacji, kultury, ochrony zdrowia, ochrony środowiska;

2.

udział i współudział w inicjowaniu i koordynacji działań zmierzających do pozyskania funduszy strukturalnych Unii Europejskiej;

3.

współpracę i wymianę doświadczeń z instytucjami publicznymi i organizacjami pozarządowymi, osobami fizycznymi prawnymi;

4.

realizację przez członków stowarzyszenia jego inicjatyw przyczyniających się do ochrony i poszanowania środowiska przyrodniczego, w tym szczególnie w zakresie energii odnawialnej i instalacji urządzeń służących jej wytwarzaniu oraz dystrybucji;

5.

organizowanie wszelkich form edukacji dla dzieci, młodzieży i osób dorosłych w formie kursów, szkoleń, warsztatów, seminariów, konferencji i doradztwa,

6.

szeroko rozumianą działalność kulturalną, w tym działania na rzecz zachowania i rozwoju lokalnej tożsamości, tradycji, obyczajów i dóbr kultury;

7.

popieranie i rozwijanie inicjatyw społecznych mieszkańców gminy;

8.

ochronę przyrody i krajobrazu, wspieranie rozwoju turystyki i agroturystyki;

9.

upowszechnianie sportu, rekreacji oraz aktywnego wypoczynku;

10.

popularyzację i podnoszenie poziomu wiedzy wśród pracowników samorządowych, działaczy samorządowych, przedstawicieli organizacji pozarządowych oraz podmiotów;

11.

organizowanie przedsięwzięć o charakterze informacyjnym, edukacyjnym, aktywizującym i integracyjnym;

12.

organizowanie działań promocyjnych;

13.

prowadzenie innych działań służących realizacji celów statutowych.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy realizując projekt dofinansowywany ze środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach poddziałania "Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność" objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 Stowarzyszeniu przysługuje prawo do odliczenia i zwrotu należnego podatku VAT poniesionego w związku z realizacją ww. projektu?

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r. poz. 2174), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług. Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Z kolei na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 powołanej ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Zasada ta wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Stowarzyszenie nie będzie uprawnione do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu finansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020, poddziałanie 19.2. "Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność" ponieważ Stowarzyszenie nie prowadzi działalności gospodarczej i nie ma statusu podatnika w rozumieniu art. 15 ustawy o VAT.

Stowarzyszenie wykonuje wyłącznie działalność nieodpłatną, mającą na celu realizację celów statutowych, a takie czynności nie stanowią przedmiotu opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Stowarzyszenie nie wykonuje żadnych czynności opodatkowanych, a poniesione w ramach projektu wydatki nie będą służyły czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT, zatem podatek naliczony przy ich nabyciu nie może zostać odliczony.

Ostatecznymi beneficjentami korzystającymi z budynku są mieszkańcy Gminy. Stowarzyszenie nadal będzie korzystało z nieodpłatnego użyczenia, z przeznaczeniem na prowadzenie Izby Regionalnej w celu wspierania wszechstronnego i zrównoważonego rozwoju społecznego i kulturalnego. Stowarzyszenie prowadząc Izbę Regionalną w x nie pobiera żadnych opłat, obiekt będzie bezpłatnie udostępniany mieszkańcom wsi i okolic przez cały rok, w związku z czym czynności te nie będą miały charakteru odpłatności, co stanowi niezbędny wymóg do uznania czynności za opodatkowaną. Nie wykonując czynności opodatkowanych, Stowarzyszenie nie będzie miało prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących ponoszone wydatki związane z prowadzoną inwestycją.

W świetle powyższego stwierdzić należy, że nie został spełniony podstawowy warunek wskazany w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, uprawniający podatnika do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, mianowicie Stowarzyszenie nie jest czynnym podatnikiem podatku VAT, a ponoszone wydatki nie będą służyć czynnościom opodatkowanym tym podatkiem. Zatem Stowarzyszeniu nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących ponoszone wydatki związane z realizowaną inwestycją.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r. poz. 2174 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Stosownie do art. 88 ust. 4 ww. ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Ponadto, w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu podatku jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1686 z późn. zm.), wskazano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

W § 8 ust. 3 i 4 tego rozporządzenia wskazany został katalog środków, które stanowią środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Otrzymanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach, daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku na podstawie przepisów zawartych w rozdziale 4 tego rozporządzenia.

Z powyższego wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom podatku od towarów i usług w przypadku, gdy dokonywane zakupy mają ścisły związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można w całości podatek naliczony, który jest związany wyłącznie z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji, jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Biorąc pod uwagę przedstawiony opis zdarzenia przyszłego oraz powołane regulacje prawne należy stwierdzić, że skoro - jak wskazano we wniosku - nabywane w ramach realizacji projektu towary i usługi nie posłużą sprzedaży opodatkowanej, Wnioskodawca niebędący zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, nie będzie miał możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu wydatków poniesionych na realizację opisanego we wniosku projektu. Wnioskodawcy nie przysługuje także prawo do zwrotu podatku naliczonego, ponieważ dofinansowanie, o którym mowa we wniosku, nie stanowi środków wskazanych w powołanym rozporządzeniu.

W związku z powyższym, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2018 r. poz. 1302 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl