0115-KDIT1-1.4012.159.2018.1.AJ - Zwolnienie z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 7 maja 2018 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0115-KDIT1-1.4012.159.2018.1.AJ Zwolnienie z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r. poz. 800), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 14 marca 2018 r. (data wpływu) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 marca 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka jest polską spółką kapitałową, zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym. Spółka prowadzi działalność gospodarczą głównie w zakresie sprzedaży wysyłkowej wyrobów farmaceutycznych i kosmetycznych na rzecz konsumentów mających miejsce zamieszkania w Polsce (asortyment oferowany przez Spółkę w ramach sprzedaży wysyłkowej nie dotyczy perfum i wód toaletowych, sprzętu radiowego, telewizyjnego i telekomunikacyjnego, sprzętu fotograficznego czy nośników danych cyfrowych). Sprzedaż ta jest realizowana z magazynów zlokalizowanych w Polsce do miejsc wskazanych przez konsumentów, również w Polsce.

Wskazana sprzedaż podlega opodatkowaniu VAT w Polsce, jako odpłatna dostawa towarów. Z uwagi na fakt, iż jest ona - w zdecydowanej większości przypadków - adresowana do konsumentów, jest ona objęta obowiązkową rejestracją z wykorzystaniem kasy fiskalnej.

Wysyłka towarów - w ramach tego modelu sprzedaży - realizowana jest przez Spółkę po uprzednim otrzymaniu zapłaty za sprzedaż. Spółka otrzymuje zapłatę albo w formie przelewu albo za pośrednictwem agenta płatniczego (np. pod firmą...).

W każdym przypadku, środki pieniężne wpływają na rachunek bankowy Spółki (albo bezpośrednio od nabywcy albo agenta płatniczego) i Spółka posiada dowody, pozwalające na powiązanie otrzymanych środków płatniczych z danymi dotyczącymi poszczególnych transakcji (w tym informacje o zamówieniu, dane nabywcy i jego adres).

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Spółka ma możliwość korzystania ze zwolnień z "fiskalizacji" dla sprzedaży wysyłkowej wyrobów farmaceutycznych i kosmetycznych?

Zdaniem Wnioskodawcy, Spółka ma możliwość korzystania ze zwolnień z "fiskalizacji" dla sprzedaży wysyłkowej wyrobów farmaceutycznych i kosmetycznych.

Uzasadniając własne stanowisko, Wnioskodawca wskazał, że jak stanowi § 2 ust. 1 rozporządzenia w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2017 r. poz. 2454 - dalej rozporządzenia w sprawie zwolnień z "fiskalizacji"), zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2018 r., czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia w sprawie zwolnień z "fiskalizacji" (rozporządzenie w sprawie zwolnień z "fiskalizacji" ma charakter czasowy, tego typu regulacje są wydawane na określony czas, a następnie przedłużane bądź odnawiane).

Jednocześnie, zgodnie z § 2 ust. 2 rozporządzenia w sprawie zwolnień z "fiskalizacji", w odniesieniu do niektórych czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia w sprawie zwolnień z "fiskalizacji", zwolnienie przedmiotowe stosuje się na warunkach określonych w tym załączniku.

Wskazane powyżej regulacje stanowią podstawę do stosowania zwolnień przedmiotowych z "fiskalizacji" (tj. w odniesieniu do czynności, a nie podmiotu), przy założeniu spełnienia warunków stosowania tych zwolnień. Jeśli więc, spełnione są warunki zwolnienia określone w załączniku w odniesieniu do danej czynności, to podatnik nie powinien mieć formalnego obowiązku "fiskalizacji" tej czynności. Możliwa jest więc sytuacja, kiedy podatnik część realizowanych czynności rejestruje za pomocą kasy fiskalnej, część natomiast nie rejestruje, gdyż są one objęte zwolnieniem przedmiotowym (zgodnie z załącznikiem do rozporządzenia w sprawie zwolnień z "fiskalizacji").

W przypadku Spółki, należy odwołać się do pkt 38 załącznika do rozporządzenia w sprawie zwolnień z "fiskalizacji". Zgodnie z tą regulacją, zwolnienie przedmiotowe z "fiskalizacji" obejmuje dostawę towarów w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi), jeżeli dostawca towaru otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres).

Z powyższego wynika więc, że sprzedaż wysyłkowa towarów (za pośrednictwem poczty bądź kurierów) może być zwolniona z "fiskalizacji" (jako czynność), pod warunkiem, że sprzedawca uzyska całość zapłaty za taką sprzedaż za pośrednictwem m.in. rachunku bankowego i posiada dowody pozwalające na powiązanie danej płatności z zamówieniem (w szczególności z danymi nabywcy i jego adresem).

Mając na względzie powyższe, w ocenie Wnioskodawcy istnieje uzasadnienie dla traktowania sprzedaży wysyłkowej wyrobów farmaceutycznych i kosmetycznych jako zwolnionej z "fiskalizacji" na podstawie pkt 38 załącznika do rozporządzenia w sprawie zwolnień z "fiskalizacji". W przypadku Spółki bowiem, otrzymuje ona środki pieniężne za poszczególne transakcje (w całości) na rachunek bankowy (albo bezpośrednio od klienta albo za pośrednictwem agenta płatniczego). W przypadku transakcji rozliczanych przez klientów Spółki bezpośrednio na rachunek Spółki, możliwość korzystania z poz. 38 załącznika do rozporządzenia w sprawie zwolnień z "fiskalizacji" nie powinna zatem budzić wątpliwości. W przypadku transakcji rozliczanych z wykorzystaniem agenta płatniczego (np....) zasadne jest odwołanie do praktyki organów podatkowych, która również daje podstawy do stosowania przedmiotowego zwolnienia:

* interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 6 listopada 2017 r., znak 0111-KDIB3-2.4012.436.2017.1.ASZ: "(...) W odniesieniu do płatności przez systemy płatnicze on-line (PayU, Przelewy24) Organ zauważa, że taka forma płatności, spełnia przesłankę do uznaniu, że dostawca towaru otrzyma w całości zapłatę za pośrednictwem banku, ponieważ dostawca towaru otrzyma w całości zapłatę na rachunek bankowy. Przemawia za tym również wykładnia celowościowa, ponieważ obowiązkiem ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej na podstawie rozporządzenia objęta jest przede wszystkim sprzedaż detaliczna w żaden inny sposób nieudokumentowana. Natomiast w opisanym przypadku wpływ każdej kwoty widoczny jest na rachunku bankowym Wnioskodawcy w związku z wcześniejszą sprzedażą (...)";

* interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 26 października 2017 r., sygn. 26 października 2017 r., znak 0114-KDIP1-3.4012.415.2017.1.ISK: "(...) W przedstawionym opisie sprawy wskazano, iż Wnioskodawca po dokonaniu przez klienta wpłaty zaliczki w wysokości 100% ceny dokonuje sprzedaży audio-lub ebooka przesyłanego w formie elektronicznej. Zaliczka wpłacana jest przez platformę do szybkich płatności i rozliczeń - D. Zaliczki wpłacane są za pomocą tzw. szybkiego przelewu lub karty kredytowej klienta. Spółka w przypadku sprzedaży audiobooków czy ebooków będzie posiadała dowody, z których jednoznacznie wynika nie tylko to, za jaką usługę Spółka otrzymała zapłatę, ale też na czyją rzecz wykonano usługę (w tym dane jej nabywcy). Nabywca przed wykonaniem świadczenia, musi wpłacić 100% zaliczkę, zatem Spółka otrzyma informację, do kogo należy rachunek bankowy, z którego wpłacono zaliczkę. Poza tym formularz zamówienia, za pomocą którego taki nabywca zarejestruje się w systemie, za pomocą którego złoży zamówienie, będzie zawierał pozycje na wskazanie adresu domowego nabywcy, jeśli nabywca zechce otrzymać fakturę VAT. Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy oraz obowiązujące przepisy należy wskazać, iż w odniesieniu do płatności poprzez platformę do szybkich płatności i rozliczeń za pomocą szybkiego przelewu lub karty kredytowej, które będą dokonywane za pośrednictwem agenta płatniczego Organ zauważa, że taka forma płatności, ponieważ dokonywana jest na konto bankowe Wnioskodawcy, spełnia przesłankę do uznania, że została dokonana za pośrednictwem banku (...)";

* interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 6 czerwca 2017 r., znak 2461-KDIB3-2.4012.19.2017.1.MN: "(...) Biorąc pod uwagę opis sprawy oraz regulacje prawne wynikające z zacytowanych wyżej przepisów należy uznać, że w zakresie sprzedaży towarów przez internet, za które Wnioskodawca będzie otrzymywał zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku na rachunek bankowy Wnioskodawcy, płatności elektronicznych realizowanych przy udziale podmiotów pośredniczących -...,... oraz innych operatorów kart płatniczych, a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie będzie wynikało, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy i jego adres), Wnioskodawca będzie korzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu za pomocą kasy rejestrującej (...)";

* interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 29 marca 2017 r., znak 1462-IPPP2.4512.73.2017.1.JO: "(...) W konsekwencji, sprzedaż prowadzona przez Wnioskodawcę w formie sklepu internetowego na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej nie wymaga od Wnioskodawcy zainstalowania kasy fiskalnej i ewidencjonowania na niej obrotu w sytuacji, gdyż płatność za sprzedane towary w sklepie internetowym na rzecz Wnioskodawcy dokonywana jest w całości przelewem na rachunek bankowy (za pośrednictwem operatora płatniczego...) oraz Wnioskodawca posiada dowodów umożliwiających zidentyfikowanie transakcji, której zapłata dotyczy (...)".

Mając na względzie powyższe, przepisy podatkowe i dominująca praktyka organów podatkowych dają podstawy Spółce do stosowania zwolnienia z "fiskalizacji" określonego na podstawie poz. 38 załącznika do rozporządzenia w sprawie zwolnień z "fiskalizacji", przy założeniu, że:

* dana sprzedaż (transakcja) nie dotyczy towarów i usług wskazanych w § 4 rozporządzenia w sprawie zwolnień z "fiskalizacji" (tj. np. perfum i wód toaletowych, sprzętu radiowego, telewizyjnego i telekomunikacyjnego, sprzętu fotograficznego czy nośników danych cyfrowych), oraz

* Spółka jest każdorazowo w stanie powiązać otrzymywane płatności z zamówieniem (w tym danymi i adresem nabywcy), nienależnie czy płatność przechodzi przez agenta płatniczego czy nie.

W konsekwencji, Spółka może skorzystać ze zwolnienia z obowiązku "fiskalizacji" sprzedaży wysyłkowej towarów, za które płatność następuje za pośrednictwem banku lub agenta płatności. Jeśli natomiast wystąpią przypadki, kiedy założenie to nie będzie spełnione, to w tych przypadkach Spółka będzie prowadzić fiskalizację sprzedaży. 

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Mając na uwadze przedstawione zdarzenie przyszłe, stosownie do art. 14c § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Podkreślić należy, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku stanu faktycznego, co oznacza to, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2017 r. poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl