0115-KDIT1-1.4012.148.2017.1.EA - Przychody i koszty podatkowe spółki akcyjnej w związku z realizacją regionalnych programów operacyjnych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 13 czerwca 2017 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0115-KDIT1-1.4012.148.2017.1.EA Przychody i koszty podatkowe spółki akcyjnej w związku z realizacją regionalnych programów operacyjnych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2017 r. poz. 201 z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 6 lipca 2017 r. (data wpływu 14 lipca 2017 r.), uzupełnionym 24 sierpnia 2017 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie:

* uznania za przychód podatkowy wkładów własnych wpłacanych przez przedsiębiorców na rachunek bankowy Wnioskodawcy, jako Operatora Podmiotowego Systemu Finansowania,

* możliwości zaliczenia do kosztów podatkowych należności, wypłaconych przez Wnioskodawcę podmiotowi świadczącemu usługi na rzecz przedsiębiorców - w części sfinansowanej z ww. wkładów

- jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 lipca 2017 r. do tutejszego organu wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych, m.in. w zakresie uznania za przychód podatkowy wkładów własnych wpłacanych przez przedsiębiorców na rachunek bankowy Wnioskodawcy, jako Operatora Podmiotowego Systemu Finansowania oraz możliwości zaliczenia do kosztów podatkowych należności, wypłaconych przez Wnioskodawcę podmiotowi świadczącemu usługi na rzecz przedsiębiorców - w części sfinansowanej z ww. wkładów. Wniosek powyższy nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z 18 sierpnia 2017 r., Znak: 0111-KDIB2-1.4010.137.2017.1.MJ wezwano do jego uzupełnienia, co też nastąpiło 24 sierpnia 2017 r.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca, spółka akcyjna (dalej: "Spółka"), jest czynnym podatnikiem VAT i prowadzi rachunkowość w oparciu o ustawę z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (tekst jedn.: Dz. U. z 11 marca 2013 r., poz. 330, winno być: tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 1047 z późn. zm.). Jednocześnie Wnioskodawca jest instytucją powołaną do prowadzenia działalności wspierającej rozwój gospodarczy obszaru województwa, posiadającą zapis w Statucie, że zysk Spółki przeznaczony będzie w całości na cele statutowe Spółki (art. 7 Statutu). Głównym akcjonariuszem Spółki jest Samorząd Województwa.

Do zadań Spółki należy inicjowanie i promowanie przedsiębiorczości w regionie, udzielanie pomocy finansowej dla przedsiębiorców na realizację przedsięwzięć innowacyjnych w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, podejmowanie inicjatyw gospodarczych i organizacyjnych na rzecz tworzenia nowych miejsc pracy i redukcji bezrobocia, zarządzanie mieniem samorządowym, prowadzenie usług edukacyjnych, udzielanie pożyczek dla małych i średnich przedsiębiorców, obsługa programów Unii Europejskiej oraz projektów z funduszy strukturalnych.

W ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020 (dalej: "RPO"), uchwalonego przez Zarząd Województwa i zatwierdzonego decyzją Komisji Europejskiej z 18 grudnia 2014 r., Wojewódzki Urząd Pracy (dalej: "WUP"), jako Instytucja Pośrednicząca, w konkursie z Poddziałania 8.2.3 Wsparcie dla przedsiębiorców i ich pracowników w zakresie rozwoju przedsiębiorstwa, wyłonił 5 Beneficjentów, którzy mają pełnić rolę Operatorów Regionalnych Podmiotowego Systemu Finansowania w Województwie w okresie od 1 kwietnia 2017 r. do 31 marca 2023 r., w tym Wnioskodawcę. W dniu 28 kwietnia 2017 r., WUP podpisał z Wnioskodawcą umowę na dofinansowanie projektu: "Wsparcie rozwojowe MŚP w województwie".

W ramach Działania 8.2.3 Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa 2014-2020, realizowane są projekty wdrażające Podmiotowy System Finansowania (dalej: "PSF").

Podmiotowy System Finansowania:

a.

gwarantuje przedsiębiorcy możliwość dokonania samodzielnego wyboru usług rozwojowych w ramach oferty dostępnej w Bazie Usług Rozwojowych, prowadzonej przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości - (dalej: "BUR (RUR)"), odpowiadających w największym stopniu na aktualne potrzeby przedsiębiorcy;

b.

jest zintegrowany z BUR (RUR) - wybór usług rozwojowych przez przedsiębiorcę następuje wyłącznie przy wykorzystaniu funkcjonalności BUR (RUR) oraz po uzyskaniu indywidualnego numeru identyfikacyjnego (numer ID wsparcia), przypisanego do danej umowy wsparcia;

c.

w województwie dystrybucja środków EFS jest dokonywana w oparciu o system kont przedpłaconych.

W województwie PSF wdrażany jest na podstawie Opisu systemu wdrażania PSF w województwie, przyjętym Uchwałą Komitetu Monitorującego Regionalny Program Operacyjny Województwa z 28 września 2015 r. w sprawie przyjęcia szczegółowych kryteriów wyboru projektów dla Poddziałania 8.2.3 Wsparcie dla przedsiębiorców i ich pracowników w zakresie rozwoju przedsiębiorstw w ramach Osi Priorytetowej VIII Regionalne kadry gospodarki opartej na wiedzy Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020 wraz z Uchwałą z 29 czerwca 2016 r., zmieniającą szczegółowe kryteria wyboru projektów dla Poddziałania 8.2.3.

Podmiot realizujący projekt w ramach działania 8.2.3 RPO, wyłoniony w ramach konkursu, nazwany jest Operatorem Regionalnym Podmiotowego Systemu Finansowania. Rozstrzygnięcie konkursu nastąpiło w dniu 28 marca 2017, kiedy to Zarząd Województwa zatwierdził listę ocenionych projektów w konkursie, wyłaniając 5 operatorów, w tym Wnioskodawcę.

Opis systemu wdrażania w województwie jest integralną częścią umowy na dofinansowanie projektu: "Wsparcie rozwojowe MŚP w województwie", którą Wojewódzki Urząd Pracy (Instytucja Pośrednicząca) podpisał z Wnioskodawcą.

Zgodnie z Opisem systemu wdrażania w województwie, Operator Regionalny PSF jest zobowiązany między innymi do:

a.

zapewnienia obsługi dającej powszechny i równy dostęp wszystkim zainteresowanym do informacji o PSF zgodnie z zapisami niniejszego dokumentu. Celem działania powinno być informowanie o możliwości skorzystania ze wsparcia przez mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa (dalej łącznie: "MMŚP"), zapewnienie pomocy w wypełnieniu dokumentów zgłoszeniowych, informowanie o uprawnieniach i zobowiązaniach wynikających z uczestnictwa w systemie PSF, o elementach systemu, ważnych z punktu widzenia MMŚP;

b.

przyjmowania i weryfikowania zgłoszeń MMŚP pod kątem możliwości udzielenia im wsparcia w ramach Systemu PSF;

c.

dotrzymania terminu na weryfikację i zatwierdzenie dokumentów zgłoszeniowych oraz podpisanie umowy wsparcia z przedsiębiorcą;

d.

naboru i rekrutacji MMŚP w sposób ciągły, do wyczerpania puli środków przeznaczonych na dofinansowanie usług rozwojowych;

e.

zawierania umów wsparcia i udzielanie pomocy de minimis (pomocy publicznej) oraz wydawanie zaświadczeń o pomocy de minimis. Proponowana MMŚP wysokość wsparcia musi być zgodna z zasadami i poziomami wsparcia określonymi w niniejszym dokumencie;

f.

informowania MMŚP oraz usługodawców BUR (RUR) o zasadach i wymaganiach związanych z rozliczaniem usług rozwojowych;

g.

prowadzenia subkont do wpłat wkładów własnych przez MMŚP;

h.

wyliczania wkładu własnego jaki powinien być wniesiony przez MMŚP przed rozpoczęciem usługi rozwojowej. Udostępnienie MMŚP informacji o wymaganej kwocie wkładu;

i.

informowania MMŚP o zaksięgowaniu przelewu na subkoncie i potwierdzenia łącznej kwoty budżetu na wybraną usługę rozwojową;

j.

przyjmowania dokumentów dotyczących rozliczania usługi rozwojowej;

k.

weryfikowania dokumentów przedstawionych w rozliczeniu za przeprowadzoną usługę rozwojową;

I.

wypłacania:

* środków pieniężnych dla podmiotu świadczącego usługi rozwojowe za przeprowadzoną usługę rozwojową, ze środków dofinansowania oraz z wniesionego przez MMŚP wkładu własnego,

* środków pieniężnych dla MMŚP wynikających z dokonanego rozliczenia (zwrot ewentualnego nadpłaconego wkładu własnego);

m.

monitoringu realizacji wsparcia (weryfikacja, czy szkolenia faktycznie się odbywają);

n.

prowadzenia statystyk zawieranych umów i rozliczeń oraz sprawozdawczości na potrzeby IP RPO WUP;

o.

obsługi systemu informatycznego BUR (RUR) w zakresie nadanych uprawnień;

p.

pozyskiwania od MMŚP danych niezbędnych do monitorowania i rozliczania usług BUR (RUR);

q.

prowadzenia systemu kont przedpłaconych tak by zapewniać pełną identyfikację i kontrolę przepływów finansowych w ramach projektu;

r. Operator zarządza płynnością środków EFS poprzez zabezpieczenie odpowiedniej puli środków przeznaczonych na rzecz opłat za usługi, oraz bieżącą kontrolę tempa wykorzystania środków na dofinansowanie usług rozwojowych;

s. obowiązkiem Operatora jest niedopuszczenie do przekroczenia limitu dofinansowania przypadającego na jednego przedsiębiorcę;

t. Operator sprawdza w systemie BUR (RUR), czy odbiorca wsparcia dokonał oceny usługi rozwojowej;

u. Operator nie może przeznaczyć wkładu własnego wpłaconego przez przedsiębiorcę na inny cel - w szczególności na bieżącą działalność Operatora;

Schemat postępowania w ramach podmiotowego systemu finansowania:

* przedsiębiorca podpisuje umowę wsparcia z Operatorem,

* Operator rezerwuje dla przedsiębiorcy określoną pulę środków na dofinansowanie usług rozwojowych w danym czasie,

* Operator nadaje ID wsparcia przedsiębiorcy,

* przedsiębiorca poszukuje i wybiera odpowiednie usługi rozwojowe w bazie BUR (RUR),

* Operator wylicza wysokość wkładu własnego wymaganą dla wybranej usługi,

* przedsiębiorca wpłaca wkład własny na wydzielony rachunek bankowy Operatora - tworzony jest zapis na koncie przedpłaconym,

* usługa rozwojowa jest realizowana na rzecz przedsiębiorcy/pracowników przedsiębiorcy,

* przedsiębiorca/pracownicy przedsiębiorcy oraz wykonawca usługi wypełniają ankietę,

* firma świadcząca szkolenie/doradztwo wystawia fakturę na przedsiębiorcę korzystającego z usługi rozwojowej,

* przedsiębiorca przekazuje Operatorowi fakturę za usługę,

* Operator weryfikuje czy dane z faktury są zgodne z zapisami w BUR (RUR),

* Operator płaci 100% netto/brutto kwoty faktury na rachunek bankowy firmy świadczącej usługi rozwojowe, tj. w części pochodzącej z dofinansowania (dotacji) przysługującego przedsiębiorcy oraz w części pochodzącej z wpłaconego uprzednio wkładu własnego przedsiębiorcy,

* Operator zwraca przedsiębiorcy środki pieniężne nadpłacone - wynikające z dokonanego rozliczenia.

Wpłaty wkładów własnych przedsiębiorców będą wpływać na wyodrębniony rachunek bankowy projektu, służący wyłącznie do obsługi i rozliczania wkładów własnych, co zapewni przejrzystość rozliczeń oraz zachowanie właściwej ścieżki audytu dla instytucji kontrolujących.

Wkład własny przedsiębiorców wpłacany będzie na podstawie umowy wsparcia podpisanej między Operatorem Podmiotowego Systemu Finansowania a przedsiębiorcą. W umowie wsparcia określony jest obowiązek przedpłaty (wpłacenia) przez przedsiębiorcę wkładu własnego po podpisaniu umowy oraz po wybraniu odpowiedniej usługi rozwojowej w Bazie Usług Rozwojowych i po wyliczeniu przez Operatora wysokości wkładu własnego wymaganego dla wybranej usługi. Operator jest zobowiązany do zarezerwowania określonej puli dotacji na dofinansowanie kosztu usług rozwojowych, z których przedsiębiorca ma skorzystać. Umowa wskazuje także warunki jakie przedsiębiorca musi spełnić w trakcie szkolenia i po jego zakończeniu, aby uzyskać dofinansowanie ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.

Kwota wkładu własnego przedsiębiorcy będzie przez Operatora (Wnioskodawcę) przechowywana jako kwota depozytu pieniężnego. Depozyt ten nie jest depozytem nieprawidłowym, ponieważ z Umowy pomiędzy WUP (Instytucją Pośredniczącą) a Operatorem na dofinansowanie projektu oraz z Umowy zawartej przez Operatora z przedsiębiorcą wyraźnie będzie wynikać, iż środki pieniężne nie stanowią własności Operatora (Wnioskodawcy) oraz że Operator (Wnioskodawca) nie ma prawa nimi rozporządzać. W umowie przedsiębiorca upoważni jednakże Operatora (Wnioskodawcę) do pokrycia z kwoty depozytu części zobowiązania przedsiębiorcy wobec firmy szkoleniowej za usługi rozwojowe oraz do pokrycia pozostałej części tego zobowiązania ze środków dotacji w ramach projektu.

Wkład własny nie stanowi wynagrodzenia za usługę operatora, a jest obowiązkiem przedsiębiorcy wynikającym z wytycznych określonych w Opisie systemu wdrażania Podmiotowego Systemu Finansowania w województwie w ramach Regionalnego programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020 (RPO). Operator na podstawie wytycznych ma obowiązek dbania o zachowanie właściwego montażu finansowego, w tym nadzór nad wniesieniem wymaganego wkładu własnego przez przedsiębiorcę.

Po zakończeniu szkolenia podmiot świadczący usługi rozwojowe wystawia fakturę na przedsiębiorcę. Przedsiębiorca przekazuje fakturę oraz całą niezbędną dokumentację Operatorowi, który weryfikuje czy zostały spełnione wszystkie warunki wymagane przez System Oceny Usług Rozwojowych (zasady oceny usługi rozwojowej, zatwierdzone przez ministra właściwego do spraw rozwoju, stanowiące Załącznik nr 3 do regulaminu BUR oraz dostępny na stronie www.uslugirozwojowe.parp.gov.pl). Po spełnieniu wszystkich warunków projektu, Operator dokonuje zapłaty całej należności wynikającej z faktury na rachunek bankowy podmiotu świadczącego usługi rozwojowe, z tego: w części ze środków przyznanej dotacji dla przedsiębiorcy oraz w części z otrzymanego od przedsiębiorcy jego wkładu własnego (uprzednio przekazanego na wydzielony do projektu rachunek bankowy Operatora).

Na podstawie Umowy o dofinansowanie projektu współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020, zawartej z Wojewódzkim Urzędem Pracy, pełniącym rolę Instytucji Pośredniczącej, Operator Regionalny PSF otrzyma od WUP środki dofinansowania na realizację Projektu.

W umowie o dofinansowanie Projektu, realizowanego przez Wnioskodawcę, określona jest całkowita wartość Projektu, która jest sumą:

* dofinansowania na realizację Projektu (płatność ze środków europejskich oraz ze środków dotacji celowej z budżetu państwa), co stanowi 79,40% całkowitych wydatków kwalifikowanych Projektu,

* wkładu prywatnego, który stanowi 20,60% całkowitych wydatków kwalifikowanych Projektu.

Dofinansowanie będzie przekazywane na wyodrębniony dla projektu rachunek bankowy Operatora w formie transz w wysokości określonej w harmonogramie składania wniosków o płatność. Operator może ponosić i rozliczać wydatki określone w budżecie projektu. Operator jest zobowiązany do prowadzenia wyodrębnionej ewidencji wydatków w realizowanym projekcie w sposób przejrzysty, tak aby możliwa była identyfikacja poszczególnych operacji związanych z projektem. Z otrzymanej kwoty dofinansowania, Operator będzie mógł finansować:

a.

wydatki Operatora na koszty kwalifikowane obsługi Projektu,

b.

wydatki tytułem zapłaty za usługi rozwojowe dla firmy szkoleniowej w części sfinansowanej z dotacji.

W celu zapewnienia przejrzystości przepływów finansowych, Operator otworzy dwa odrębne rachunki bankowe: dla dofinansowania (płatność ze środków europejskich oraz ze środków dotacji celowej z budżetu państwa) oraz dla obsługi wkładów własnych przedsiębiorców.

W związku z powyższym opisem zadano m.in. następujące pytania:

1. Czy wkład własny, wpłacany przez przedsiębiorcę na rachunek bankowy Wnioskodawcy, jako Operatora Podmiotowego Systemu Finansowania, będzie dla Wnioskodawcy przychodem podatkowym w rozumieniu art. 12 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 1888 z późn. zm., dalej: "ustawa o CIT")?

(pytanie oznaczone we wniosku Nr 1)

1. Czy będzie kosztem uzyskania przychodu zapłacona przez Wnioskodawcę należność na rzecz podmiotu świadczącego usługi rozwojowe dla przedsiębiorcy - w części odpowiadającej wkładowi własnemu przedsiębiorcy, w rozumieniu art. 15 ustawy o CIT?

(pytanie oznaczone we wniosku Nr 2)

Ad. 1.

Zdaniem Wnioskodawcy, otrzymane przez Operatora pieniądze od przedsiębiorcy jako jego wkład własny do projektu, nie stanowią dla Operatora przychodu podatkowego w rozumieniu art. 12 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 1888 z późn. zm., dalej: "ustawa o CIT").

W umowie wsparcia podpisanej między Operatorem Podmiotowego Systemu Finansowania a przedsiębiorcą, określającej warunki dofinansowania, realizacji i rozliczenia usług rozwojowych, zawarto obowiązek przedpłaty (wpłacenia) przez przedsiębiorcę wkładu własnego na wydzielony wyłącznie na potrzeby Projektu rachunek bankowy Operatora oraz obowiązek zarezerwowania przez Operatora określonej puli środków dotacji na dofinansowanie kosztu usług rozwojowych, z których przedsiębiorca ma skorzystać. Umowa wskazuje także warunki, jakie przedsiębiorca musi spełnić w trakcie szkolenia i po jego zakończeniu, aby uzyskać dofinansowanie ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego. Wkład własny nie stanowi wynagrodzenia za usługę Operatora, a jest obowiązkiem przedsiębiorcy, wynikającym z wytycznych, określonych w Opisie systemu wdrażania Podmiotowego Systemu Finansowania w województwie w ramach Regionalnego programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020 (RPO). Operator na podstawie wytycznych ma obowiązek dbania o zachowanie właściwego montażu finansowego, w tym nadzór nad wniesieniem wymaganego wkładu własnego przez przedsiębiorcę.

Kwota wkładu własnego przedsiębiorcy będzie przez Operatora przechowywana jako kwota depozytu pieniężnego. Depozyt ten nie jest depozytem nieprawidłowym, ponieważ z Umowy pomiędzy WUP (Instytucją Pośredniczącą), a Operatorem na dofinansowanie projektu oraz z Umowy zawartej przez Operatora z przedsiębiorcą, wyraźnie będzie wynikać, iż środki pieniężne nie stanowią własności Operatora oraz że Operator nie ma prawa nimi rozporządzać. W umowie przedsiębiorca upoważni jednakże Operatora do pokrycia z kwoty depozytu części zobowiązania przedsiębiorcy wobec firmy szkoleniowej za usługi rozwojowe oraz do pokrycia pozostałej części tego zobowiązania ze środków dotacji w ramach projektu.

W związku z otrzymaniem wkładu własnego przedsiębiorcy, nie zwiększą się aktywa Operatora w sposób trwały i definitywny. Operator nie będzie mógł władać otrzymaną kwotą w sposób dowolny jako jej właściciel.

Kwota depozytu/wkładu własnego będzie miała dla Operatora charakter zobowiązania do uregulowania w kolejnych okresach.

Środki wkładów własnych przedsiębiorców nie będą przedmiotem obrotu w działalności gospodarczej prowadzonej przez Operatora.

Operator może dokonać tylko dwóch czynności ze zdeponowanymi pieniędzmi - przekazać je firmie szkoleniowej w wykonaniu polecenia przedsiębiorcy lub zwrócić je przedsiębiorcy. Ponadto, przedsiębiorca może (w każdym momencie) zrezygnować z depozytu i wówczas Operator zwraca przedsiębiorcy zdeponowaną kwotę.

Operatorowi nie przysługuje prawo zatrzymania zdeponowanych środków pieniężnych. Kwota ta nie jest zatem przychodem dla Operatora. Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT, przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne. Jednakże w tym wypadku nie sposób wskazać, aby Wnioskodawca przyjmując wkład własny/depozyt uzyskał jakiekolwiek przysporzenie.

Przepływ pieniędzy na linii Przedsiębiorca - Wnioskodawca oraz Wnioskodawca - Firma szkoleniowa służy tylko i wyłącznie wykonaniu umowy między Wnioskodawcą a Przedsiębiorcą oraz umowy pomiędzy firmą szkoleniową i przedsiębiorcą i jest całkowicie neutralny z punktu widzenia podatku dochodowego.

Wnioskodawca nie będzie podlegał obowiązkowi podatkowemu z tytułu podatku dochodowego od osób prawnych w związku z otrzymaniem depozytu określonej kwoty pieniędzy.

Ad. 2.

Zdaniem Wnioskodawcy, dokonane przez Wnioskodawcę - Operatora w imieniu przedsiębiorców zapłaty należności dla podmiotów świadczących usługi rozwojowe korzystającym z nich przedsiębiorcom, w części odpowiadającej wkładom własnym, nie stanowią dla Wnioskodawcy - Operatora kosztów uzyskania przychodu. Dokonane zapłaty nie prowadzą w sposób bezpośredni lub pośredni do osiągnięcia przychodów przez Wnioskodawcę. Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o CIT, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Koszty poniesione w walutach obcych przelicza się na złote według kursu średniego ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień poniesienia kosztu.

Wobec powyższego, warunkiem uznania wydatku poniesionego przez podatnika za koszt uzyskania przychodów, jest łączne spełnienie następujących przesłanek:

* wydatek został poniesiony przez podatnika,

* jest definitywny, a więc bezzwrotny,

* pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,

* poniesiony został w celu uzyskania przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów,

* nie został wyłączony z kategorii kosztów podatkowych mocą art. 16 ust. 1 ustawy o CIT,

* został właściwie (odpowiednio) udokumentowany.

Z powyższego wynika, że wszystkie poniesione wydatki, po wyłączeniu zastrzeżonych w ustawie są kosztami uzyskania przychodów, o ile pozostają w związku przyczynowo-skutkowym z przychodami.

Podobną argumentację wskazał WSA W Gdańsku w wyroku z 24 czerwca 2008 r., sygn. akt I SA/Gd 311/08, stwierdzając, że poprzez zwrot "wszelkie koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodu" należy rozumieć świadome, zamierzone, przemyślane i logiczne działanie podatnika podporządkowane osiągnięciu przychodów. Zasadniczym więc kryterium pozwalającym na zaliczenie danego wydatku w poczet kosztów uzyskania przychodów jest wykazanie, że poczynienie danego wydatku było zasadnie obliczone na uzyskanie przychodu. Otrzymane przez Operatora od przedsiębiorcy pieniądze, jako jego wkład własny do projektu, nie stanowią dla Operatora przychodu podatkowego w rozumieniu art. 12 ustawy o CIT, zatem dokonane przez Operatora zapłaty należności dla podmiotów świadczących usługi rozwojowe w imieniu przedsiębiorcy, w części odpowiadającej wkładowi własnemu przedsiębiorcy, nie będą dla Operatora kosztami uzyskania przychodu. Nie będą także kosztami uzyskania przychodu Operatora pieniądze zwracane przedsiębiorcy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Nadmienić należy, że w zakresie pytań oznaczonych we wniosku Nr 3 i 4 wydane zostało odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2017 r. poz. 1369) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl