0115-KDIT1-1.4012.136.2017.1.DM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 22 maja 2017 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0115-KDIT1-1.4012.136.2017.1.DM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 5 kwietnia 2017 r. (data wpływu 19 kwietnia 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania czy do pobieranych w imieniu Powiatu przez powiatową jednostkę organizacyjną (PCPR) dochodów takich jak środki finansowe otrzymane od innych powiatów na podstawie zawartych porozumień, które dotyczą wydatków poniesionych przez Powiat w związku z umieszczeniem oraz pobytem dziecka w placówce opiekuńczo-wychowawczej oraz środki finansowe otrzymane od gmin, które dotyczą zwrotu określonych procentowo wydatków na opiekę i wychowanie dziecka poniesionych przez Powiat ma zastosowanie art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 kwietnia 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania czy do pobieranych w imieniu Powiatu przez powiatową jednostkę organizacyjną (PCPR) dochodów takich jak środki finansowe otrzymane od innych powiatów na podstawie zawartych porozumień, które dotyczą wydatków poniesionych przez Powiat w związku z umieszczeniem oraz pobytem dziecka w placówce opiekuńczo-wychowawczej oraz środki finansowe otrzymane od gmin, które dotyczą zwrotu określonych procentowo wydatków na opiekę i wychowanie dziecka poniesionych przez Powiat ma zastosowanie art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Powiat jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT. Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 3a ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2016 r. poz. 814 z późn. zm.), Powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej.

Powyższe zadanie publiczne Powiat wykonuje przy pomocy jednostki organizacyjnej, tj. Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie. Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie jest samorządową jednostką budżetową finansowaną z budżetu Powiatu, która po dokonanej centralizacji rozliczeń w zakresie podatku VAT w Powiecie nie jest odrębnie od Powiatu zarejestrowanym podatnikiem VAT.

Do Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie trafiają środki finansowe otrzymywane z innych powiatów na podstawie zawartych porozumień, które dotyczą zwrotu wydatków poniesionych przez Powiat w związku z umieszczeniem oraz pobytem dziecka w placówce opiekuńczo-wychowawczej oraz środki finansowe otrzymywane od gmin, które dotyczą zwrotu określonych procentowo wydatków na opiekę i wychowanie dziecka poniesionych przez Powiat.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy do środków finansowych otrzymywanych przez Powiat z innych powiatów na podstawie zawartych porozumień dotyczących zwrotu wydatków poniesionych przez Powiat w związku z umieszczeniem oraz pobytem dziecka w placówce opiekuńczo-wychowawczej oraz środków finansowych otrzymywanych od gmin dotyczących zwrotu określonych procentowo wydatków na opiekę i wychowanie dziecka poniesionych przez Powiat, ma zastosowanie art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług?

Zdaniem Wnioskodawcy, z treści art. 2 ust. 3 ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej wynika, że jednostkami organizacyjnymi wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej są jednostki organizacyjne jednostek samorządu terytorialnego wykonujące zadania w zakresie wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej, placówki wsparcia dziennego, organizatorzy rodzinnej pieczy zastępczej, placówki opiekuńczo-wychowawcze, regionalne placówki opiekuńczo-terapeutyczne, interwencyjne ośrodki preadopcyjne, ośrodki adopcyjne oraz podmioty, którym zlecono realizację zadań z zakresu wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej.

Z kolei z art. 3 ust. 1-3 ww. ustawy wynika, że obowiązek wspierania rodziny przeżywającej trudności w wypełnianiu funkcji opiekuńczo-wychowawczych oraz organizacji pieczy zastępczej, w zakresie ustalonym ustawą, spoczywa na jednostkach samorządu terytorialnego oraz na organach administracji rządowej. Obowiązek ten jednostki samorządu terytorialnego oraz organy administracji rządowej realizują w szczególności we współpracy ze środowiskiem lokalnym, sądami i ich organami pomocniczymi, policją, instytucjami oświatowymi, podmiotami leczniczymi, a także kościołami i związkami wyznaniowymi oraz organizacjami społecznymi. Piecza zastępcza jest sprawowana w przypadku niemożności zapewnienia dziecku opieki i wychowania przez rodziców.

Stosownie do treści art. 191 ust. 1-5 ww. ustawy, powiat właściwy ze względu na miejsce zamieszkania dziecka przed umieszczeniem go po raz pierwszy w pieczy zastępczej ponosi:

* wydatki na opiekę i wychowanie dziecka umieszczonego w rodzinie zastępczej albo rodzinnym domu dziecka;

* średnie miesięczne wydatki przeznaczone na utrzymanie dziecka w placówce opiekuńczo-wychowawczej, regionalnej placówce opiekuńczo-terapeutycznej albo interwencyjnym ośrodku preadopcyjnym;

* wydatki na finansowanie pomocy na kontynuowanie nauki i usamodzielnienie.

Powiat, na terenie którego funkcjonują mogące przyjąć dziecko rodzina zastępcza, rodzinny dom dziecka lub placówka opiekuńczo-wychowawcza, zawiera z powiatem, porozumienie w sprawie przyjęcia dziecka oraz warunków jego pobytu i wysokości wydatków, o których mowa w art. 191 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy.

Z art. 180 ww. ustawy wynika, że do zadań własnych powiatu należy m.in.:

* zapewnienie dzieciom pieczy zastępczej w rodzinach zastępczych, rodzinnych domach dziecka oraz w placówkach opiekuńczo-wychowawczych;

* finansowanie świadczeń pieniężnych dotyczących dzieci z terenu powiatu, umieszczonych w rodzinach zastępczych, rodzinnych domach dziecka, placówkach opiekuńczo-wychowawczych, regionalnych placówkach opiekuńczo-terapeutycznych, interwencyjnych ośrodkach preadopcyjnych lub rodzinach pomocowych, na jego terenie lub na terenie innego powiatu.

Zgodnie z art. 182 ww. ustawy, zadania powiatu w zakresie pieczy zastępczej starosta wykonuje za pośrednictwem powiatowego centrum pomocy rodzinie oraz organizatorów rodzinnej pieczy zastępczej.

Również na terenie Powiatu funkcjonuje Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie z siedzibą w W. W ramach realizacji zadań publicznych, Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie, wyznaczone przez Starostę do realizacji zadań z zakresu wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej, pobiera następujące opłaty:

* środki finansowe otrzymywane z innych powiatów na podstawie zawartych porozumień (art. 191 ust. 5 i 192 ustawy), których stroną jest Powiat, które dotyczą zwrotu wydatków poniesionych przez Powiat w związku z umieszczeniem oraz pobytem dziecka w placówce opiekuńczo-wychowawczej na podstawie wydanego skierowania,

* środki finansowe otrzymywane z gminy właściwej ze względu na miejsce zamieszkania dziecka przed umieszczeniem go po raz pierwszy w pieczy zastępczej (art. 191 ust. 9 i 10 ustawy).

Powyższe środki finansowe wnoszone są przelewem na rachunek bankowy Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie, który następnie odprowadza je na rachunek bankowy Powiatu.

Zatem mając powyższe na uwadze, środki finansowe otrzymywane przez Powiat za pośrednictwem Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie są związane wyłącznie z zapewnieniem dzieciom pieczy zastępczej w rodzinach zastępczych, rodzinnych domach dziecka oraz placówkach opiekuńczo wychowawczych, co należy do zadań własnych Powiatu. Jest to zatem przejaw działań Powiatu, w zakresie których wykonuje on swoje zadania w charakterze organu władzy publicznej.

Pobieranie ww. środków finansowych przez Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie nie stanowi, zdaniem Powiatu, odpłatnej dostawy oraz odpłatnego świadczenia usług, pomimo iż Powiat jest zarejestrowanym i czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Powyższe środki nie są również pobierane w oparciu o umowy cywilnoprawne.

Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Organizacja systemu wspierania rodziny i pieczy zastępczej jest niewątpliwie zadaniem własnym Powiatu, co wynika z ustawy o samorządzie powiatowym.

Tak więc zdaniem Powiatu, opłaty pobierane przez Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie, będące jednostką budżetową Powiatu, wykonujące zadania własne Powiatu w zakresie wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Jednocześnie należy zaznaczyć, że niniejsza interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r. poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl