0115-KDIT1-1.4012.122.2017.1.KM - Ustalenie prawa do odliczenia pełnej kwoty podatku naliczonego VAT.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 1 czerwca 2017 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0115-KDIT1-1.4012.122.2017.1.KM Ustalenie prawa do odliczenia pełnej kwoty podatku naliczonego VAT.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy - przedstawione we wniosku z dnia 28 marca 2017 r. (data wpływu 4 kwietnia 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia pełnej kwoty podatku naliczonego VAT - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 kwietnia 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia pełnej kwoty podatku naliczonego VAT.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego posiada osobowość prawną będącą czynnym podatnikiem podatku od towaru i usług. Niniejszy wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczy zdarzenia przyszłego. Gmina wystąpiła z wnioskiem o dofinansowanie projektu o nazwie: "B.".

Wniosek o dofinansowanie dotyczy poddziałania "wsparcie inwestycji związanej z tworzeniem, ulepszeniem lub rozbudową wszystkich rodzajów małej infrastruktury, w tym inwestycji w energię odnawialną i w oszczędzanie energii" objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020.

W związku z realizacją przedmiotowej inwestycji, Gmina poniosła koszty związane z opracowaniem dokumentacji technicznej oraz będzie ponosiła koszty związane z zakupem sprzętu i materiałów, wykonaniem robót budowlanych oraz koszty nadzoru inwestorskiego. Wydatki te będą udokumentowane wystawianymi na Gminę przez wykonawcę fakturami VAT z wykazywanymi na nich kwotami VAT naliczonego.

Zakres planowanej realizacji obejmuje:

* projekt 3-ech przepompowni ścieków sieciowych: PS1, PS2, PS3 wraz z rurociągami tłocznymi przetłaczającym ścieki z miejscowości K., L. do projektowanej kanalizacji grawitacyjnej DN200 mm zlokalizowanej w miejscowości L., utwardzenie przepompowni, wpust wraz z odpływem do przepompowni, chodnik do przepompowni, oświetlenie przepompowni, oraz budowę wiz od złącza kablowo-pomiarowego (ZKP) po stronie Energa do rozdzielnicy zasilająco-sterującej RP;

* projekt 3-ech przyłączy wodociągowych do przepompowni ścieków sieciowych: PS1, PS2, PS3;

* projekt 4-ech przepompowni przydomowych: PP1; PP2, PP3, PP4 wraz z rurociągami tłocznymi;

* projekt kanalizacji grawitacyjnej;

* przyłącza kanalizacyjne do projektowanej kanalizacji grawitacyjnej DN200 mm w miejscowości K., L.;

* sieci grawitacyjne w obszarze zlewni przepompowni ścieków PS1, PS2, PS3;

* utwardzenie drogi gminnej S. - L.

Okres realizacji inwestycji zaplanowano na lata 2018-2019.

W związku z obowiązkiem Gminy zaopatrzenia mieszkańców gminy w wodę oraz odprowadzania ścieków Gmina planuje wybudowanie nowej sieci kanalizacyjnej w miejscowości L. i K. Budowa sieci kanalizacji sanitarnej należy do zadań własnych Gminy, tj. zaspokojenia zbiorowych potrzeb wspólnoty samorządowej - mieszkańców gminy i wynika z art. 7.1 ust. 3 ustawy o samorządzie gminnym.

W celu wybudowania sieci Gmina będzie dokonywać zakupów usług od podmiotów (wykonawców) zajmujących się profesjonalnie tego typu pracami budowlanymi. Podmioty te będą czynnymi podatnikami podatku od towarów i usług, a co za tym idzie, nabycie od nich usług zostanie udokumentowane fakturami, z których będzie wynikał podatek VAT w stawce 23%.

Na zrealizowanie powyższej inwestycji Gmina przeznaczy część środków własnych oraz środki finansowe pozyskane w ramach dofinansowania ze środków Unii Europejskiej. W związku z tym właścicielem wybudowanej sieci kanalizacyjnej będzie Gmina.

Gospodarka wodociągowo-kanalizacyjna w Gminie prowadzona jest w taki sposób, że świadczenie usług w zakresie zaopatrzenia w wodę oraz odbiór ścieków, jak i "zarząd" przeznaczonym do tego celu majątkiem realizuje konsorcjum firm (zwany dalej: Eksploatator) wyłoniony w drodze przetargu nieograniczonego na podstawie umowy zawartej z gminą. Aktualnie obowiązująca umowa została zawarta dnia 30 grudnia 2016 r., i obowiązuje do dnia 31 grudnia 2019 r. Po wybudowaniu sieci kanalizacyjnej w L. i K. Gmina przekaże Eksploatatorowi w odpłatne użytkowanie urządzenia infrastruktury wodociągowo-kanalizacyjnej oraz powierzy jej tę infrastrukturę do prowadzenia własnej działalności gospodarczej. Umowa szczegółowo reguluje przy tym obowiązki Eksploatatora, polegające m.in. na prowadzeniu całodobowej i bezawaryjnej dostawy wody dla odbiorców w wymaganej ilości i pod odpowiednim ciśnieniem, zapewnieniu zdolności posiadanych urządzeń kanalizacyjnych do odprowadzenia ścieków w sposób ciągły i niezawodny, zawieraniu umów na dostawę wody i odbiór ścieków ze wszystkimi odbiorcami, naliczaniu opłat za pobraną wodę i odebrane ścieki, poborze należności z tego tytułu, nadzorze technicznym nad eksploatacją sieci wykonanymi remontami, bieżącej konserwacji i naprawach wszystkich elementów oczyszczalni i przepompowni ścieków, usuwaniu wszelkich awarii i usterek technicznych nieszczelności na sieciach i urządzeniach wodociągowych i kanalizacyjnych, przepompowni ścieków oraz oczyszczalni ścieków, ponoszeniu kosztów związanych z eksploatacją systemu wodno-kanalizacyjnego, zapewnieniu stałej obsługi przez pracowników o odpowiednich kwalifikacjach i uprawnieniach.

Zgodnie z treścią Umowy, wynagrodzenie Eksploatatora z tytułu wykonywania ww. obowiązków stanowią wpływy z opłat za dostawę wody i odbiór ścieków od poszczególnych odbiorców, pomniejszone o sumę opłat odprowadzanych na fundusz remontowy.

Pomiędzy Gminą a Eksploatatorem nie zachodzą żadne powiązania o charakterze rodzinnym lub z tytułu przysposobienia, kapitałowym, majątkowym lub wynikające ze stosunku pracy.

Z tytułu zawartej umowy Eksploatator zobowiązany jest do comiesięcznej wpłaty na konto Gminy zaoferowanej kwoty w ofercie opłaty za korzystanie z infrastruktury wodno-kanalizacyjnej.

W ramach zawartej umowy występuje dwustronne zobowiązanie, w ramach którego Eksploatator zobowiązany jest do ponoszenia opłat na rzecz gminy za korzystanie z infrastruktury wodno-kanalizacyjnej każdego miesiąca. Wynagrodzeniem Eksploatatora są wpływy z wszelkich opłat tj. od odbiorców wody, od odbiorców ścieków, od dostawców ścieków, stała miesięczna opłatę od odbiorców wody.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

1. Czy Gmina jako czynny podatnik podatku od towarów i usług będzie miała możliwość odzyskania podatku naliczonego VAT, zarówno w trakcie realizowania inwestycji, jak i po jej zakończeniu - w związku w wydatkami inwestycyjnymi związanymi z planowaną inwestycją polegającą na budowie kanalizacji sieci kanalizacji sanitarnej w miejscowości L. do miejscowości K. wraz z przyłączami kanalizacyjnymi?

2. Czy Gminie przysługuje prawo do pełnego odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki inwestycyjne poniesione z tytułu planowanej inwestycji polegającej na budowie sieci kanalizacji w C.?

Zdaniem Wnioskodawcy

Ad 1. Zadanie oraz poniesione wydatki w ramach budowy sieci kanalizacji w L. i K. będą miały charakter inwestycyjny, projekt ten będzie związany z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług przez Gminę, która będzie wykorzystywać efekty projektu do wykonywania czynności opodatkowanych - przekazania odpłatnie na rzecz Wykonawcy (Eksploatatora). W przedmiotowej sprawie znajdzie zastosowanie art. 86 ust. 1 ustawa o podatku od towarów i usług, bowiem obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na podstawie odpowiednich przesłanek a mianowicie gdy:

1. Gmina jest czynnym podatnikiem VAT;

2. nabywane towary i usługi wykorzystywane zostaną przez Gminę do wykonywania czynności opodatkowanej VAT (odpłatne korzystanie z infrastruktury wodno-kanalizacyjnej przez Eksploatatora oraz pobieranie przez Gminę opłat z tytułu korzystania z infrastruktury wodno-kanalizacyjnej).

Zdaniem Wnioskodawcy, Gmina w związku z planowaną inwestycją będzie miała możliwość odzyskania naliczonego podatku VAT zarówno w trakcie ponoszenia kosztów inwestycyjnych podczas realizacji inwestycji, jak i po jej zakończeniu, ponieważ zamiarem Gminy jest przekazanie Eksploatatorowi na podstawie odpłatnej umowy cywilnoprawnej w zarząd majątek gminy oraz pobieranie od Eksploatatora opłaty z tytułu korzystania z infrastruktury wodno-kanalizacyjnej.

Podpisana umowa uprawnia Eksploatatora do pobierania pożytków z udostępnionej infrastruktury. W zamian za udostępnienie majątku Gmina otrzymuje od Eksploatatora świadczenie wzajemne, polegające na przejęciu przez niego zarządzania infrastrukturą wodociągowo-kanalizacyjną i kosztów jej utrzymania oraz co miesięcznej opłaty na rzecz Gminy z tytułu korzystania z infrastruktury.

Ad.2 Gmina planując inwestycje w zakresie wybudowania sieci kanalizacyjnej będzie wiedziała, że zostanie ona po wybudowaniu oddana do użytkowania na rzecz Eksploatatora, a więc inwestycja będzie wykorzystywana do działalności gospodarczej na podstawie zawartej umowy cywilno-prawnej.

W momencie dokonania nabycia towarów i usług podatnik wykorzysta je do wykonywania czynności opodatkowanych, toteż podatnik czyli Gmina będzie miała pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego wykazanego w fakturze od Wykonawcy.

Zdaniem Wnioskodawcy, istnieje prawo do pełnego odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją omawianej inwestycji. Nowo wybudowane sieci kanalizacyjne zostaną przekazane w odpłatne użytkowanie na podstawie umowy dwustronnie zobowiązującej i wzajemnej.

Odpłatne udostępnianie majątku gminy tj. sieci kanalizacji sanitarnej przez Gminę na rzecz Eksploatatora będzie czynnością cywilnoprawną, dla której Gmina występuje w charakterze podatnika podatku od towarów i usług.

Zatem powyższa czynność w świetle ustawy traktowana będzie jako odpłatne świadczenie usług podlegające opodatkowaniu, na podstawie art. 5 ust. 1 w zw. z art. 8 ust. 1 ustawy, niekorzystające ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Analiza przedstawionych we wniosku okoliczności na tle powołanych regulacji prawnych prowadzi do wniosku, iż w omawianej sprawie obydwa warunki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy będą spełnione, ponieważ Gmina jest zarejestrowana jako podatnik VAT czynny, a okoliczności sprawy potwierdzają, że wydatki inwestycyjne które zostaną poniesione w związku z planowaną inwestycją mają związek wyłącznie z wykonywanymi przez Gminę czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług. Zatem z uwagi na związek poniesionych wydatków inwestycyjnych w ramach realizacji projektu z czynnościami opodatkowanymi, Gmina ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego wynikającą z przyszłych faktur dokumentujących ich poniesienie w związku z realizacją inwestycji pn. "B." w Gminie w myśl art. 86 ust. 1

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczenia podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r. poz. 710 z późn. zm.), W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 cyt. ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a.

nabycia towarów i usług,

b.

dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Odliczyć zatem można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Wskazana zasada wyłącza tym samym możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu VAT. Jednocześnie z zasady tej wynika, że odliczenie podatku naliczonego może być częściowe, tzn. w tej części, w jakiej dane towary lub usługi, z którymi związany jest podatek naliczony są wykorzystywane do realizacji czynności opodatkowanych, z pominięciem tej części podatku od tych towarów i usług, w jakiej towary te (usługi) są wykorzystywane do wykonywania czynności nieopodatkowanych podatkiem VAT.

Uprawnienie do dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie przysługuje zatem w przypadku nabycia towarów i usług, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto należy podkreślić, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Z treści wniosku wynika, że Gmina planuje wybudowanie nowej sieci kanalizacyjnej w miejscowości L. i K., które przekaże Eksploatatorowi (konsorcjum firm wyłonionemu w drodze przetargu nieograniczonego) w odpłatne użytkowanie na podstawie zawartej umowy cywilnoprawnej. Umowa szczegółowo reguluje obowiązki Eksploatatora, polegające m.in. na prowadzeniu dostawy wody i odprowadzenia ścieków dla odbiorców, zawieraniu umów na dostawę wody i odbiór ścieków, naliczaniu opłat za pobraną wodę i odebrane ścieki, poborze należności z tego tytułu, nadzorze technicznym nad eksploatacją sieci.

Eksploatator zobowiązany jest do ponoszenia opłat na rzecz gminy za korzystanie z infrastruktury wodno-kanalizacyjnej każdego miesiąca.

Na tle przedstawionego opisu sprawy wątpliwości Gminy dotyczą kwestii prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych na wykonane czynności.

Biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny stwierdzić należy, że skoro Gmina przez zawarcie odpłatnej umowy użytkowania infrastruktury wodociągowo-kanalizacyjnej działa jako podatnik, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, a nabywane towary i usługi posłużą sprzedaży opodatkowanej, w opisanej sprawie zostaną spełnione podstawowe warunki uprawniające do odliczenia podatku od towarów i usług z tytułu wydatków inwestycyjnych związanych z planowaną inwestycją, polegającą na budowie sieci kanalizacji sanitarnej w miejscowości L. do miejscowości K. wraz z przyłączami kanalizacyjnymi. Zatem Gminie będzie przysługiwać prawo do pełnego odliczenia podatku naliczonego zgodnie z treścią art. 86 ust. 1 ustawy.

Jednocześnie należy zaznaczyć, że niniejszą interpretację wydano przy założeniu, że przedmiot opodatkowania służy wyłącznie czynnościom opodatkowanym.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r. poz. 718, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl