0115-KDIT1-1.4012.11.2017.1.RH - Brak prawa do odzyskania podatku w związku z realizacją inwestycji.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 26 kwietnia 2017 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0115-KDIT1-1.4012.11.2017.1.RH Brak prawa do odzyskania podatku w związku z realizacją inwestycji.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy - przedstawione we wniosku z dnia 21 lutego 2017 r. (data wpływu 1 marca 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku w związku z realizacją inwestycji pn. "....." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 marca 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku w związku z realizacją inwestycji.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina S. jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług zarejestrowanym od lutego 2010 r. - wcześniej podatkiem był Urząd Gminy w....... Obecnie Gmina jest skonsolidowana ze swoimi jednostkami budżetowymi i składa jedną skonsolidowaną deklarację podatku od towarów i usług - VAT 7. Są to następujące jednostki budżetowe:

* Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w....., ul.....................,

* Zespół Szkół w............,................,

* Zespół Szkolno-Przedszkolny w............, ul.....................,

* Gimnazjum im....................... w.............., ul.....................,

* Szkoła Podstawowa w..............., ul...................,..............,

* Zespół Szkół w..........., ul......................................

Gmina wykonuje zadania nałożone na nią odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których została powołana. Większość z tych zadań jest wykonywana przez Gminę w ramach systemu publicznoprawnego. Wybrane działania przeprowadzane są przez Gminę na podstawie zawieranych umów cywilnoprawnych i Gmina traktuje je jako, podlegające regulacjom VAT. W ramach tych czynności Gmina dokonuje zarówno transakcji opodatkowanych VAT według odpowiednich stawek, jak również podlegających opodatkowaniu VAT, lecz zwolnionych od podatku.

Innymi słowy Gmina wykonuje:

1. Zadania o charakterze publicznoprawnym, uznawane przez Gminę jako niepodlegające regulacjom VAT, z tytułu których Gmina nie uzyskuje żadnych wpływów (np. związane z budową infrastruktury drogowej),

2. Zadania w ramach systemu publicznego, uznawane przez Gminę jako niepodlegające regulacjom VAT, z tytułu których Gmina uzyskuje określone wpływy (np. opłata za wydanie decyzji administracyjnej),

3. Czynności na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych, uznawane przez Gminę jako podlegające regulacjom VAT, z których Gmina otrzymuję wynagrodzenie (np. sprzedaż działek, wynajem lokali użytkowych),

4. Czynności na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych, zwolnionych od VAT, z tytułu których Gmina otrzymuje wynagrodzenie (np. wynajem lokali na cele mieszkaniowe lub sprzedaż określonych nieruchomości).

Gmina planuje zrealizować inwestycję pt. "............" w ramach............... na lata............, w zakresie działania.................... W ramach inwestycji Gmina planuje wybudować... lamp solarnych, które będą wykorzystywane do oświetlenia miejscowości z terenu gminy między innymi: przystanków autobusowych, dróg gminnych, skrzyżowań, ulic, przejść dla pieszych, parków, placów zabaw, parkingów, obiektów użyteczności publicznej i terenów zamieszkałych. Dzięki zastosowaniu energooszczędnych rozwiązań, lampy solarne pozwolą zaoszczędzić na kosztach energii, ponadto dzięki swoim właściwościom, ograniczą koszty eksploatacji, ponieważ żywotność wykorzystanych podzespołów jest znacznie dłuższa w porównaniu do tradycyjnych produktów oświetleniowych. Realizacja inwestycji planowana jest na lata.............

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Gminie przysługuje odliczenie podatku VAT od wydatków związanych z realizacją inwestycji pt."......." na podstawie art. 86 ustawy o VAT ?

Zdaniem Wnioskodawcy, Gminie nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT z faktur związanych z realizacją inwestycji pt."............".

Lampy solarne, które powstaną w wyniku realizacji inwestycji będą spełniały funkcję infrastruktury oświetleniowej ogólnodostępnej i bezpłatnej tzn. takiej która zaspokoi zbiorowe potrzeby wspólnoty a korzystanie nie wiąże się z żadnymi opłatami. Za utrzymanie inwestycji po realizacji (ponoszenie kosztów eksploatacyjnych wytworzonego majątku) będzie odpowiedzialna Gmina.

Z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Stosownie do treści art. 15 ust. 6 ustawy o VAT nie uważa się za podatników organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Mając na uwadze powyższe przepisy, w opinii Gminy w odniesieniu do wydatków na wybudowanie lamp solarnych, Gminie nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego, gdyż nie jest spełniona żadna przesłanka warunkująca powstanie prawa do odliczenia. Po pierwsze, Gmina realizując poprzez wykorzystanie lamp solarnych, zadania o charakterze publicznoprawnym we wskazanym zakresie ustawowym nie będzie działać w roli podatnika VAT, lecz będzie wykonywać swoje zadania jako organ władzy publicznej. Po drugie, wskazana działalność z wykorzystaniem lamp solarnych będzie miała charakter nieodpłatny i nie będzie stanowiła działalności opodatkowanej VAT. Z powyższego jednoznacznie wynika, że towary i usługi nabyte celem wykonania lamp solarnych nie będą wykorzystywane dla celów działalności opodatkowanej VAT, a w przedmiotowej sprawie Gmina nie będzie działała jako podatnik VAT. W konsekwencji Gminie nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT od wydatków poniesionych na wykonanie oświetlenia w ramach realizacji inwestycji pt. "............".

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r. poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl