0115-KDIT1-1.4012.109.2017.1.JP - Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu poniesionych wydatków na realizację projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 25 maja 2017 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0115-KDIT1-1.4012.109.2017.1.JP Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu poniesionych wydatków na realizację projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy - przedstawione we wniosku z dnia 27 marca 2017 r. (data wpływu 3 kwietnia 2017 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu poniesionych wydatków na realizację projektu pn.: "xx" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 kwietnia 2017 r. został złożony wniosek, o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Gmina posiada osobowość prawną nadaną ustawowo przez art. 165 Konstytucji RP i art. 2 ustawy z dnia 8 marca o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016 r. poz. 446 z późn. zm.) zwaną dalej u.s.g. W myśl art. 1 u.s.g. mieszkańcy Gminy tworzą z mocy prawa wspólnotę samorządową, ilekroć w ustawie jest mowa o gminie należy przez to rozumieć wspólnotę samorządową oraz odpowiednie terytorium. Zadania własne Gminy określone są w art. 7 u.s.g. oraz uszczegółowione w przepisach szczególnych konkretyzujących ich realizację. Zgodnie z art. 7 u.s.g. zaspokajanie potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. Zadania te obejmują m in. sprawy: ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami, kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych, utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych, polityki prorodzinnej, w tym zapewnienia kobietom w ciąży opieki socjalnej, medycznej i prawnej, wspierania i upowszechniania idei samorządowej, w tym tworzenia warunków do działania i rozwoju jednostek pomocniczych i wdrażania programów pobudzania aktywności obywatelskiej, promocji Gminy, współpracy i działalności na rzecz organizacji pozarządowych. Przypomnienia wymaga też fakt, iż gmina oprócz zadań własnych realizuje wiele zadań zleconych - co wynika z art. 162 ust. 2 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, który stanowi, iż jeżeli wynika to z uzasadnionych potrzeb państwa, ustawa może zlecić jednostkom samorządu terytorialnego wykonywanie innych zadań publicznych. Zgodnie z art. 9 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2016 r. poz. 1870 z późn. zm.) sektor finansów publicznych tworzą m.in. jednostki samorządu terytorialnego i ich związki.

Gmina złożyła wniosek o dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa XXX na lata 2014-2020, Oś priorytetowa VIII. Infrastruktura Dla Usług Użyteczności Publicznej, Działanie 8.6. Inwestycje na rzecz rozwoju lokalnego, realizacji projektu pn.: "xx", zwanego dalej "Inwestycją". Przewidywana data rozpoczęcia Inwestycji to IX 20xx r., a data zakończenia to VI 20xx r. Okres trwałości Projektu obejmował będzie 5 lat. Projekt realizuje następujące cele o charakterze społecznym określone w RPO 2014-2020:

1.

poprawa spójności społecznej;

2.

przeciwdziałanie bezrobociu;

3.

poprawa warunków do tworzenia miejsc pracy oraz rozwój przedsiębiorczości;

4.

wzmacnianie kapitału społecznego.

Przedmiotem Inwestycji jest urządzenie placu i drogi dojazdowej, budowa toalety publicznej, przyłącza wodociągowego, kablowej linii zasilającej sanitariat, kablowej linii oświetleniowej, posadowienie słupów oświetleniowych, montaż opraw oświetlenia ulicznego oraz monitoringu placu. Inwestycja obejmuje nieruchomość stanowiącą własność gminy xx oznaczone jako działki nr geod XXX w xx. Przedmiotem nabywanych usług w ramach projektu będą głównie roboty budowlane związane z rewaloryzacją obiektu, w zakres których wchodzą następujące grupy:

1.

roboty przygotowawcze,

2.

roboty ziemne zasadnicze i wykończeniowe,

3.

wzmocnienie istniejących warstw konstrukcyjnych podbudowy,

4.

wykonanie utwardzenia powierzchni betonową kostką brukową,

5.

roboty sanitarne,

6.

roboty elektryczne.

Plac stanie się miejscem obsługi ruchu turystycznego na terenie Gminy. Użytkownikami planowanej infrastruktury publicznej staną się głównie mieszkańcy obszaru objętego Lokalnej Strategii Rozwoju (LSR), w tym mieszkańcy Gminy oraz gmin sąsiednich. Grupę docelową projektu stanowią mieszkańcy obszaru objętego LSR. Atrakcyjność turystyczna Gminy oraz coroczne wydarzenia kulturalno-rozrywkowe powodują, że intensywność ruchu turystycznego jest znaczna. Wobec tego zaistniała konieczność budowy infrastruktury publicznej, na bazie której turyści będą mogli zaplanować scenariusz zwiedzania, skorzystać z informacji turystycznej oraz z toalety. Na terenie placu zostanie umieszczona tablica ledowa, która umożliwi wyświetlenie niezbędnych informacji związanych z lokalnymi atrakcjami turystycznymi. Celem projektu jest rewitalizacja terenu położonego na działkach nr xx w xx, polegająca na przeprowadzeniu prac budowlanych mających na celu urządzenie placu do obsługi ruchu turystycznego. Urządzenie placu prowadzi do zmniejszenia barier architektonicznych w Gminie, które stanowią przeszkodę w korzystaniu przez osoby niepełnosprawne i niesamodzielne z usług publicznych oraz oferty kulturalnej. W szczególności plac umożliwi zwiększenie możliwości dostępu tych osób do bogatej oferty turystycznej Gminy. Zatem Inwestycja służy do wypełniania zadań publiczno-prawnych Gminy nałożonych przepisami prawa - art. 2 ust. 1, art. 6 ust. 1, oraz art. 7 ust. 1 pkt 1- 3,10,12, 15 i 17 u.s.g. Gmina dokonując nabycia towarów i usług związanych z realizacją Inwestycji zamierza głównie wykorzystać będące jej efektem mienie do celów niepodlegających opodatkowaniu. W związku z realizacją Inwestycji Gmina ponosi wszelkie koszty związane z przygotowaniem dokumentacji, zakupem sprzętu, materiału, wykonaniem robót budowlanych. Wydatki te będą dokumentowane wystawianymi na Gminę przez wykonawcę fakturami VAT. Warunkiem zaliczenia w projekcie podatku VAT do kosztów kwalifikowanych jest uzyskanie interpretacji indywidualnej w sprawie możliwości prawnej odzyskania podatku od towarów i usług.

W niniejszej sprawie nie toczy się postępowanie sprawdzające ani czynności kontrolne.

W związku z powyższym opisem zadano pytanie.

Czy mając na uwadze przedstawiony opis zdarzenia przyszłego, Gminie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w odniesieniu do wydatków poniesionych na realizację projektu pn.: "xx"?

Zdaniem Gminy, pomimo, iż jest czynnym podatnikiem VAT, nie ma możliwości odliczenia podatku z tytułu realizacji projektu dotyczącego pn.: "xx", ponieważ osiągnięte przedsięwzięcie nie będzie generowało dochodu. Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podatnikom VAT przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, w zakresie, w jakim nabywane towary lub usługi wykorzystywane są do wykonywania czynności opodatkowanych. Realizowany Projekt nie będzie służył wykonywaniu czynności opodatkowanych, w związku z tym Gminie nie będzie przysługiwało prawo obniżenia podatku należnego o podatek naliczony od zakupu towarów i usług. Gmina nie będzie miała możliwości dokonywania odliczenia i odzyskania podatku VAT.

Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r. poz. 710, z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z powyższego przepisu wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje w sytuacji, gdy dokonywane zakupy mają ścisły związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji, jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Przepisy rozdziału 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu podatku jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów i usług (Dz. U. poz. 1656, z późn. zm.), normują przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy przywołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku na podstawie przepisów zawartych w rozdziale 4 ww. rozporządzenia. Analiza przedstawionego zdarzenia przyszłego oraz treści przywołanych przepisów prawa podatkowego prowadzi do stwierdzenia, że warunek, o którym mowa w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług nie zostanie spełniony, o ile - na co wskazuje treść wniosku - poniesione wydatki w ramach projektu nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi. W konsekwencji Gminie nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego. Nie będzie przysługiwało również prawo do zwrotu podatku naliczonego, bowiem dofinansowanie, o którym mowa we wniosku, nie stanowi środków wskazanych w powołanym rozporządzeniu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. H. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 718 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl