0115-KDIT1-1.4012.101.2018.1.NK - Brak możliwości odliczenia podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu inwestycyjnego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 1 marca 2018 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0115-KDIT1-1.4012.101.2018.1.NK Brak możliwości odliczenia podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu inwestycyjnego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy - przedstawione we wniosku z dnia 16 lutego 2018 r. (data wpływu 21 lutego 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu inwestycyjnego pn.... - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 lutego 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku od towarów i usług w związku z realizacją ww. projektu.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej: VAT). Realizując zadania własne, określone w art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2017 r. poz. 1875 i poz. 2232), tj. w zakresie zaspokajania zbiorowych potrzeb wspólnoty w sprawach pomocy społecznej, w tym ośrodków i zakładów opiekuńczych, Wnioskodawca zamierza w 2018 r. realizować projekt pn..... Celem projektu jest zaspokajanie potrzeb, przeciwdziałanie marginalizacji i wykluczeniu społecznemu oraz integracja ze społecznością lokalną podopiecznych Środowiskowego Domu Samopomocy w.... Cel ten zostanie osiągnięty poprzez likwidację barier transportowych, tj. zakup na potrzeby ŚDS mikrobusu z windą do przewozu osób niepełnosprawnych.

ŚDS został otwarty dnia.... Do dnia... placówka ta funkcjonowała w strukturach Miejsko-Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w..., a od dnia..., na mocy Uchwały Nr.. Rady Miejskiej w..., stanowi odrębną jednostkę organizacyjną Gminy, działającą w formie jednostki budżetowej. Dom jest placówką pobytu dziennego dla 37 osób z zaburzeniami psychicznymi z terenu miasta i Gminy. W 2018 r. w placówce przybędzie 5 dodatkowych miejsc dla osób z autyzmem i niepełnosprawnościami sprzężonymi. Dom otwarty jest przez cały rok, od poniedziałku do piątku w godz. 8:00-16:00. Celem statutowym działalności Domu jest wspieranie osób z zaburzeniami psychicznymi i ich rodzin oraz kompensowanie skutków niepełnosprawności w sferze zdrowia psychicznego. Cel ten jest realizowany zgodnie z rozporządzeniem Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 9 grudnia 2010 r. ws. środowiskowych domów samopomocy. Dla realizacji wyznaczonych celów i zadań, pracownicy Domu współpracują z rodzinami, opiekunami i innymi bliskimi osobami oraz instytucjami, organizacjami i podmiotami świadczącymi usługi dla osób niepełnosprawnych lub działającymi na rzecz integracji społecznej uczestników. Od początku swojej działalności, ŚDS dowoził swoich podopiecznych na zajęcia i odwoził ich do miejsca zamieszkania po zajęciach (większość podopiecznych zamieszkuje na terenie wiejskim). Zakupiony przez Gminę z udziałem środków PFRON pojazd, będzie wyposażony w specjalistyczną windę, udźwigiem i wymiarami dostosowanymi do jednej z niepełnosprawnych osób i użytkowanego przez nią wózka inwalidzkiego.

Wnioskodawca złożył wystąpienie w sprawie uczestnictwa samorządu powiatowego w realizacji "Programu wyrównywania różnić między regionami III". W ramach obszaru D programu, Wnioskodawca planuje realizować ww. projekt. Faktura VAT dokumentująca wydatek związany z realizacją projektu wystawiona będzie na Wnioskodawcę. Efekty realizacji zadania nie będą wykorzystywane do celów zarobkowych, nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca ma możliwość odliczenia kwoty podatku VAT wynikającej z faktury dokumentującej realizację projektu pn...., realizowanego w ramach zadań własnych Gminy, w celu zaspokojenia potrzeb, przeciwdziałania marginalizacji i wykluczeniu społecznemu oraz integracji ze społecznością lokalną podopiecznych Środowiskowego Domu Samopomocy w...?

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma on prawa do odliczenia kwoty podatku VAT wynikającej z otrzymanej faktury, dokumentującej wydatek związany z realizacją projektu pn..... Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Wnioskodawca, realizując przedmiotowe zadanie, wykonuje zadania własne zapisane w ustawie o samorządzie gminnym. Warunek uprawniający do odliczenia podatku VAT nie zostanie spełniony, gdyż efekty realizacji zadania nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2017 r. poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl