0114-KDIP4.4012.93.2019.2.EK - Ustalenie prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych na inwestycję - przebudowę boiska.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 15 marca 2019 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0114-KDIP4.4012.93.2019.2.EK Ustalenie prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych na inwestycję - przebudowę boiska.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r. poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 1 lutego 2019 r. (data wpływu 12 lutego 2019 r.) uzupełnione pismem z dnia 4 marca 2019 r. (data wpływu 8 marca 2019 r.) na wezwanie Organu z dnia 25 lutego 2019 r. (skutecznie doręczone 28 lutego 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych na inwestycję pn. "Przebudowa..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 lutego 2019 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych na inwestycję pn. "Przebudowa...". Wniosek uzupełniono pismem z dnia 4 marca 2019 r. (data wpływu 8 marca 2019 r.) na wezwanie Organu z dnia 25 lutego 2019 r. (skutecznie doręczone 28 lutego 2019 r.).

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe:

Gmina jest czynnym podatnikiem VAT. Gmina zrealizowała zadanie inwestycyjne pn. "Przebudowa...".

Zakres budowlany obejmował wykonanie:

* pełnowymiarowej płyty boiska do piłki nożnej o nawierzchni trawiastej wraz z drenażem i systemem automatycznego nawadniania i oświetleniem.

* pełnowymiarowej płyty boiska do piłki nożnej o nawierzchni ze sztucznej trawy wraz z drenażem i oświetleniem,

* bieżni lekkoatletycznej z nawierzchni poliuretanowej,

* skoczni poliuretanowej do skoku w dal wraz z zeskokiem,

* rzutni do pchnięcia kulą.

W Gminie działa samorządowa instytucja kultury Gminny Ośrodek Kultury, utworzona na podstawie Uchwały. Rady Gminy S. GOK działa w oparciu o statut. Do zakresu zadań realizowanych przez GOK należy m.in.:

1.

tworzenie nawyków do korzystania z dóbr kultury i udział w jej tworzeniu,

2.

tworzenie warunków dla rozwoju amatorskiego ruchu artystycznego oraz zainteresowania kulturą i sztuką,

3.

kultywowanie tradycji i tworzenie warunków dla rozwoju folkloru, rękodzieła artystycznego i ludowego,

4.

gromadzenie, dokumentowanie, tworzenie, ochrona i udostępnianie dóbr kultury,

5.

promowanie zespołów twórczych i indywidualnych artystów działających na terenie Gminy,

6.

organizowanie imprez kulturalnych w różnych formach: koncertów, spektakli, wystaw, wieczorów autorskich, spotkań literackich i innych, mających na celu upowszechnianie kultury,

7.

prowadzenie działalności turystycznej i rekreacyjnej z wykorzystaniem obiektu Krytej Pływalni zlokalizowanej w budynku siedziby Gminnego Ośrodka Kultury wraz z przyległymi obiektami sportowymi,

8.

organizowanie różnych form edukacji kulturalnej i wychowywanie przez sztukę,

9.

prowadzenie zajęć kulturalnych, artystycznych i sportowych dla dzieci i młodzieży,

10.

organizowanie i prowadzenie Gminnej Orkiestry Dętej,

11.

nadzór i zarządzanie placówkami kulturalnymi i sportowymi będącymi w użytkowaniu Gminnego Ośrodka Kultury,

12.

rozbudowanie i unowocześnienie bazy materiałowo-technicznej, służącej do prowadzenia działalności statutowej,

Gminny Ośrodek Kultury może prowadzić działalność gospodarczą wynikającą z potrzeb kulturalnych, a w szczególności polegającą na:

1.

wynajmowaniu lokali użytkowych, oraz obiektów sportowych lub ich części,

2.

organizacji imprez zleconych przez inne instytucje,

3.

organizacji koncertów własnych zespołów na zlecenie innych podmiotów,

4.

sprzedaży biletów na własne imprezy,

5.

świadczenie usług reklamowych,

6.

prowadzenie szkoleń, warsztatów oraz kursów tematycznych związanych z działalnością ośrodka,

7.

organizacja wystaw, koncertów, odczytów itp.,

8.

świadczenia innych usług w zależności od potrzeb.

Za prowadzoną działalność Gminny Ośrodek Kultury może pobierać opłaty. Wpływy z prowadzonej działalności mogą być przeznaczone wyłącznie na pokrycie kosztów działalności statutowej.

Powyższe zadania wpisują się w katalog zadań własnych Gminy określony w art. 7. ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2018 r. poz. 994 z późn. zm.) w zakresie:

* edukacji publicznej;

* kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami;

* kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych;

* utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych;

* promocji gminy;

* współpracy i działalności na rzecz organizacji pozarządowych.

Obiekt realizowany w ramach zadania pn. "Rozbudowa..." będzie służył realizacji ww. zadań poprzez funkcjonującą instytucję kultury.

ZDARZENIE PRZYSZŁE:

Gmina zamierza zmodernizowane boisko sportowe, wraz z urządzeniami sportowymi i bieżnią, wydzierżawić w całości GOK z przeznaczeniem na realizację zadań statutowych. Czynsz dzierżawny stanowić będzie tym samym przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, a Gmina będzie zobowiązana do odprowadzenia należnego podatku. Powyższe spowoduje, iż mienie powstałe w wyniku realizacji inwestycji będzie związane z wykonywaniem przez Gminę tylko i wyłącznie czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Będzie ono tym samym dla Gminy źródłem przychodów, generujących podatek należny.

W uzupełnieniu wniosku, Gmina wskazała, że wysokość czynszu dzierżawnego nie została jeszcze określona. Czynsz będzie natomiast skalkulowany na podstawie stawek rynkowych w ramach opinii rzeczoznawcy z zakresu wyceny wartości nieruchomości. Dopiero dla tak ustalonego czynszu będzie można ustalić jaką część dochodów będzie on stanowił oraz czy jego wartość umożliwi zwrot poniesionych nakładów inwestycyjnych.

Na budowę boiska poniesiono wydatki w łącznej kwocie 5 107 102,01 zł. Wydatki zostały poniesione w latach 2016-2018. W roku 2016 poniesiono koszty dokumentacji projektowej, w latach 2017-2018 poniesiono koszty prac wykonawczych.

GOK jest odrębnym od Gminy podatnikiem podatku VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Gmina, po zawarciu umowy dzierżawy boiska sportowego, wraz z urządzeniami sportowymi i bieżnią, wytworzonymi w ramach inwestycji pn. "Przebudowa..." z samorządową instytucją kultury GOK, będzie mogła odliczyć podatek Vat od nabytych towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowej inwestycji, mających wpływ na wartość wytworzonych środków trwałych.

Gmina, po zawarciu umowy dzierżawy boiska sportowego, wraz z urządzeniami sportowymi i bieżnią, wytworzonymi w ramach inwestycji pn. "Przebudowa..." z samorządową instytucją kultury GOK, będzie, mogła odliczyć podatek VAT od nabytych towarów i usług w związanych z realizacją przedmiotowej inwestycji, mających wpływ na wartość wytworzonych środków trwałych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r. poz. 2174, z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy - kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Ponadto należy podkreślić, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy natomiast, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy - podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2 ustawy).

W myśl art. 15 ust. 6 ustawy - nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z przedstawionego wyżej przepisu wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itp., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

Na podstawie art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2018 r. poz. 994 z późn. zm.) - gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Jak stanowi art. 6 ust. 1 powołanej ustawy - do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy edukacji publicznej, kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami, kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych, utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych (art. 7 ust. 1 pkt 8, 9, 10, 15 ustawy o samorządzie gminnym).

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy, itp. umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych). Tylko w tym zakresie ich czynności mają bowiem charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Jak wynika z opisu Gmina jest czynnym podatnikiem VAT. Gmina zrealizowała zadanie inwestycyjne pn. "Przebudowa..." Na budowę boiska poniesiono wydatki w łącznej kwocie 5 107 102,01 zł. Wydatki zostały poniesione w latach 2016-2018. W roku 2016 poniesiono koszty dokumentacji projektowej, w latach 2017-2018 poniesiono koszty prac wykonawczych.

Zakres budowlany obejmował wykonanie:

* pełnowymiarowej płyty boiska do piłki nożnej o nawierzchni trawiastej wraz z drenażem i systemem automatycznego nawadniania i oświetleniem.

* pełnowymiarowej płyty boiska do piłki nożnej o nawierzchni ze sztucznej trawy wraz z drenażem i oświetleniem,

* bieżni lekkoatletycznej z nawierzchni poliuretanowej,

* skoczni poliuretanowej do skoku w dal wraz z zeskokiem,

* rzutni do pchnięcia kulą.

W Gminie działa samorządowa instytucja kultury Gminny Ośrodek Kultury, utworzona na podstawie Uchwały. Rady Gminy S. GOK działa w oparciu o statut nadany Uchwałą. GOK jest odrębnym od Gminy podatnikiem podatku VAT. Do zakresu zadań realizowanych przez GOK należy m.in.:

1.

tworzenie nawyków do korzystania z dóbr kultury i udział w jej tworzeniu,

2.

tworzenie warunków dla rozwoju amatorskiego ruchu artystycznego oraz zainteresowania kulturą i sztuką,

3.

kultywowanie tradycji i tworzenie warunków dla rozwoju folkloru, rękodzieła artystycznego i ludowego,

4.

gromadzenie, dokumentowanie, tworzenie, ochrona i udostępnianie dóbr kultury,

5.

promowanie zespołów twórczych i indywidualnych artystów działających na terenie Gminy,

6.

organizowanie imprez kulturalnych w różnych formach: koncertów, spektakli, wystaw, wieczorów autorskich, spotkań literackich i innych, mających na celu upowszechnianie kultury,

7.

prowadzenie działalności turystycznej i rekreacyjnej z wykorzystaniem obiektu Krytej Pływalni zlokalizowanej w budynku siedziby Gminnego Ośrodka Kultury wraz z przyległymi obiektami sportowymi,

8.

organizowanie różnych form edukacji kulturalnej i wychowywanie przez sztukę,

9.

prowadzenie zajęć kulturalnych, artystycznych i sportowych dla dzieci i młodzieży,

10.

organizowanie i prowadzenie Gminnej Orkiestry Dętej,

11.

nadzór i zarządzanie placówkami kulturalnymi i sportowymi będącymi w użytkowaniu Gminnego Ośrodka Kultury,

12.

rozbudowanie i unowocześnienie bazy materiałowo-technicznej, służącej do prowadzenia działalności statutowej,

Gminny Ośrodek Kultury może prowadzić działalność gospodarczą wynikającą z potrzeb kulturalnych, a w szczególności polegającą na:

1.

wynajmowaniu lokali użytkowych, oraz obiektów sportowych lub ich części,

2.

organizacji imprez zleconych przez inne instytucje,

3.

organizacji koncertów własnych zespołów na zlecenie innych podmiotów,

4.

sprzedaży biletów na własne imprezy,

5.

świadczenie usług reklamowych,

6.

prowadzenie szkoleń, warsztatów oraz kursów tematycznych związanych z działalnością ośrodka,

7.

organizacja wystaw, koncertów, odczytów itp.,

8.

świadczenia innych usług w zależności od potrzeb.

Za prowadzoną działalność Gminny Ośrodek Kultury może pobierać opłaty. Wpływy z prowadzonej działalności mogą być przeznaczone wyłącznie na pokrycie kosztów działalności statutowej.

Powyższe zadania wpisują się w katalog zadań własnych Gminy określony w art. 7. ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2018 r. poz. 994 z późn. zm.) w zakresie:

* edukacji publicznej;

* kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami;

* kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych;

* utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych;

* promocji gminy;

* współpracy i działalności na rzecz organizacji pozarządowych.

Obiekt realizowany w ramach zadania pn. "Rozbudowa..." będzie służył realizacji ww. zadań poprzez funkcjonującą instytucję kultury.

Gmina zamierza zmodernizowane boisko sportowe, wraz z urządzeniami sportowymi i bieżnią, wydzierżawić w całości GOK z przeznaczeniem na realizację zadań statutowych. Czynsz dzierżawny stanowić będzie tym samym przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, a Gmina będzie zobowiązana do odprowadzenia należnego podatku. Powyższe spowoduje, iż mienie powstałe w wyniku realizacji inwestycji będzie związane z wykonywaniem przez Gminę tylko i wyłącznie czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Będzie ono tym samym dla Gminy źródłem przychodów, generujących podatek należny.

W uzupełnieniu wniosku, Gmina wskazała, że wysokość czynszu dzierżawnego nie została jeszcze określona. Czynsz będzie natomiast skalkulowany na podstawie stawek rynkowych w ramach opinii rzeczoznawcy z zakresu wyceny wartości nieruchomości. Dopiero dla tak ustalonego czynszu będzie można ustalić jaką część dochodów będzie on stanowił oraz czy jego wartość umożliwi zwrot poniesionych nakładów inwestycyjnych.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa do odliczenia podatku naliczonego od realizacji ww. inwestycji.

W tym miejscu należy wskazać, że zgodnie z art. 693 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. z 2018 r. poz. 1025, z późn. zm.), przez umowę dzierżawy wydzierżawiający zobowiązuje się oddać dzierżawcy rzecz do używania i pobierania pożytków przez czas oznaczony lub nieoznaczony, a dzierżawca zobowiązuje się płacić wydzierżawiającemu umówiony czynsz.

Tak więc dzierżawa jest umową dwustronnie obowiązującą i wzajemną; odpowiednikiem świadczenia wydzierżawiającego, polegającego na oddaniu rzeczy do używania i pobierania pożytków, jest świadczenie dzierżawcy, polegające na płaceniu umówionego czynszu. Umowa dzierżawy jest cywilnoprawną umową nakładającą na strony - zarówno wydzierżawiającego, jak i dzierżawcę - określone przepisami obowiązki.

Należy zatem stwierdzić, że dzierżawa stanowi odpłatne świadczenie usług, o którym mowa w art. 8 ust. 1 ustawy i podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na mocy przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.

W konsekwencji z uwagi na fakt, że dzierżawa jest niewątpliwie czynnością cywilnoprawną (nie zaś publicznoprawną), dla zamierzonej czynności Gmina będzie występowała w charakterze podatnika podatku od towarów i usług.

Jak wskazano powyżej, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

W omawianej sprawie warunki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, będą spełnione, ponieważ Gmina jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT, a wydatki inwestycyjne na przebudowę boiska wraz z wykonaniem urządzeń sportowych i przebudową bieżni wokół boiska, będą miały związek z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług, tj. z odpłatnym udostępnieniem przez Gminę przedmiotowej infrastruktury w oparciu o umowę dzierżawy (czynsz dzierżawny będzie ustalany z uwzględnieniem stawek rynkowych w ramach opinii rzeczoznawcy z zakresu wyceny wartości nieruchomości), czyli będą związane z prowadzoną działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy. Zatem w omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia będą spełnione.

Podsumowując, w okolicznościach analizowanej sprawy, w związku z realizacją projektu polegającego na realizacji inwestycji pn. "Przebudowa...", Gmina będzie uprawniona do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki inwestycyjne, ponieważ wydatki te będą miały związek z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. Prawo to będzie przysługiwało w przypadku niezaistnienia przesłanek negatywnych z art. 88 ustawy.

Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy uznano za prawidłowe.

Należy zaznaczyć, że interpretację wydano na podstawie przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego/ zdarzenia przyszłego, w szczególności wyjaśnień Wnioskodawcy co do elementów mających służyć do ustalenia czynszu dzierżawnego. Zatem w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej bądź celno-skarbowej zostanie ustalone, że wysokość czynszu odbiega od realiów rynkowych i skalkulowana jest na zbyt niskim poziomie lub też, że inwestycja nie jest wykorzystywana wyłącznie do czynności opodatkowanych (a np. do realizacji zadań własnych gminy) interpretacja nie wywoła skutków prawnych.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego..., w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2018 r. poz. 1302 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl