0114-KDIP4.4012.737.2019.2.AS - Ustalenie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy i usługi związane z realizacją projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 7 stycznia 2020 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0114-KDIP4.4012.737.2019.2.AS Ustalenie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy i usługi związane z realizacją projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 24 października 2019 r. (data wpływu 24 października 2019 r.), uzupełnionym pismem z dnia 17 grudnia 2019 r. (data wpływu 24 grudnia 2019 r.) w odpowiedzi na wezwanie z dnia 11 grudnia 2019 r. (doręczone 12 grudnia 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy i usługi związane z realizacją projektu "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 października 2019 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy i usługi związane z realizacją projektu "...".

Wniosek uzupełniono pismem z dnia 17 grudnia 2019 r. (data wpływu 24 grudnia 2019 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie z dnia 11 grudnia 2019 r. (doręczone 12 grudnia 2019 r.).

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Spółdzielnia była czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług i prowadzi działalność gospodarczą opodatkowaną podatkiem VAT - sprzedaż ciepła i wody obcym jednostkom (podatek rozlicza wskaźnikiem, który wynosi 20%) oraz działalność zwolnioną z VAT w zakresie czynności o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 11.

W dniu 24 kwietnia 2017 r. Wnioskodawca rozpoczął realizację projektu "..." w ramach Osi Priorytetowej 4 "Efektywność energetyczna" Działania 4.3 - "Kompleksowa modernizacja energetyczna budynków" Poddziałania 4.3.2 -"Efektywność energetyczna w budynkach mieszkalnych". Finansowe zakończenie projektu określono na 31 grudnia 2018 r.

Zgodnie z umową o dofinansowanie w związku z zaliczeniem VAT do kosztów kwalifikowanych Spółdzielnia ma obowiązek dostarczenia do Urzędu Marszałkowskiego pisemnej interpretacji właściwej Izby Skarbowej, że nie miała prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu usług objętych projektem.

Projekt dotyczył kompleksowej termomodernizacji budynków w których 100% są lokale mieszkalne, w ramach którego

1.

docieplono ściany zewnętrzne,

2.

docieplono stropodachy,

3.

docieplono stropy w piwnicach,

4.

nastąpiła częściowa wymiana stolarki okiennej

5.

zamontowano zawory termostatyczne w lokalach

6.

zamontowano węzły cieplne w budynkach mieszkalnych,

7.

wymieniono 1 piec centralnego ogrzewania wraz z instalacją technologiczną.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Spółdzielnia miała prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy i usługi związane z realizacją projektu dotyczącego nieruchomości dofinansowanej z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020?

Stanowisko Wnioskodawcy (sformułowane w piśmie uzupełniającym z dnia 17 grudnia 2019 r.)

Zdaniem Wnioskodawcy, nie przysługuje Spółdzielni prawo do odliczenia podatku należnego o podatek naliczony w związku z realizacją zadania modernizacja systemu grzewczego kotłowni wraz z dociepleniem budynków mieszkalnych wielorodzinnych, ponieważ wydatki ponoszone w ramach realizacji tego zadania mają zapewnić osiągnięcie wskaźników produktu i rezultatu Projektu dotyczących budynków administrowanych przez Spółdzielnię, a nie uzyskiwanych z czynności opodatkowanej i nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.

Pozycje 1-6 zadania były rozliczone z funduszem remontowym, poz. 7 zaliczono do środków trwałych. W związku z tym, że opłat eksploatacyjnych, w tym na fundusz remontowy Spółdzielnia nie zwiększa o podatek VAT wobec zwolnienia od tegoż podatku czynności, o których mowa w art. 43 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, nie przysługuje odliczenie od tego podatku.

Spółdzielnia od wydatków dotyczących lokali mieszkalnych nie dokonała odliczenia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 11 ustawy. Od pozostałych wydatków również nie dokonano obniżenia podatku należnego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r. poz. 2174, z późn. zm.) - w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z treści cytowanego przepisu wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 11 ustawy - zwalnia się od podatku czynności wykonywane na rzecz członków spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze prawa do lokali mieszkalnych, członków spółdzielni będących właścicielami lokali mieszkalnych lub na rzecz właścicieli lokali mieszkalnych niebędących członkami spółdzielni, za które są pobierane opłaty, zgodnie z art. 4 ust. 1, 2, 4 i 5 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych (Dz. U. z 2018 r. poz. 845).

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że realizowane w ramach przedmiotowego projektu prace dotyczą budynków mieszkalnych, w których usytuowane są wyłącznie lokale mieszkalne i prace te są związane z działalnością zwolnioną od podatku od towarów i usług na podstawie ww. art. 43 ust. 1 pkt 11 ustawy.

Analiza treści wniosku oraz przywołanych przepisów prawa pozwala na stwierdzenie, że Spółdzielnia nie będzie miała prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy i usługi związane z realizacją przedmiotowego projektu, ponieważ - jak wynika z treści wniosku - nabyte towary i usługi nie posłużą działalności opodatkowanej, lecz wyłącznie działalności zwolnionej od podatku od towarów i usług. Wobec tego nie zostaną spełnione przesłanki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, uprawniające do odliczenia podatku naliczonego.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku jest prawidłowe.

Jednocześnie należy wskazać, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii zwolnienia od podatku od towarów i usług czynności świadczonych przez Wnioskodawcę, a fakt ten przyjęto jako element przedstawionego stanu faktycznego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl