0114-KDIP4.4012.723.2018.2.AK - Ustalenie prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 21 grudnia 2018 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0114-KDIP4.4012.723.2018.2.AK Ustalenie prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r. poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 17 października 2018 r. (data wpływu 30 października 2018 r.) uzupełnionym pismem z dnia 11 grudnia 2018 r. (data wpływu 19 grudnia 2018 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z dnia 3 grudnia 2018 r. znak 0114-KDIP4.4012.723.2018.1.AK, o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją Projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 października 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją Projektu. Wniosek uzupełniony został pismem z dnia 11 grudnia 2018 r., złożonym w dniu 12 grudnia 2018 r. (data wpływu 19 grudnia 2018 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z dnia 3 grudnia 2018 r.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Instytut (dalej "Instytut") jako instytut naukowy działa na podstawie:

* ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o instytutach badawczych (tekst jedn.: Dz. U. z 2018 r. poz. 736);

* ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. - Przepisy wprowadzające ustawy reformujące system nauki (Dz. U. 96 poz. 620);

* statutu.

Instytut jest państwową jednostką organizacyjną zarejestrowaną w Krajowym Rejestrze Sądowym, posiadającą osobowość prawną i działającą pod nadzorem Ministra. Jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT.

Przedmiotem podstawowej działalności Instytutu jest:

* prowadzenie badań naukowych i prac rozwojowych;

* dokonywanie analiz i ocen wspomagających kształtowanie i realizację polityki leśnej państwa i programów rozwoju leśnictwa;

* tworzenie naukowych podstaw i inicjowanie racjonalnych form trwałej i zrównoważonej gospodarki leśnej;

* przystosowanie wyników badań naukowych i prac rozwojowych do potrzeb praktyki;

* wdrażanie wyników badań naukowych i prac rozwojowych.

Zasadniczo, działania Instytutu obejmują swoim zakresem prowadzenie badań i prac badawczo-rozwojowych dotyczących nauk leśnych, których główne kierunki to:

* wielostronne funkcje lasu, zrównoważony rozwój gospodarstwa leśnego oraz wykorzystanie zasobów leśnych;

* biologia i ekologia zespołów leśnych oraz właściwości środowisk i siedlisk leśnych;

* hydrologia i melioracje leśne;

* oddziaływanie emisji przemysłowych i innych czynników antropogenicznych na las i restytucja drzewostanów na terenach wylesionych;

* hodowla lasu, zadrzewienia i zalesienia gruntów nieleśnych;

* ochrona lasu oraz metody wzmagania biologicznej odporności drzewostanów;

* główne i uboczne użytkowanie lasu;

* gospodarka łowiecka;

* urządzanie, produkcyjność i monitoring lasu;

* ekonomika gospodarki leśnej, jej powiązanie z innymi dziedzinami gospodarki narodowej, zasady i metody organizacji i zarządzania, polityka leśna oraz historia leśnictwa;

* doskonalenie procesów technologicznych i środków technicznych w leśnictwie;

* ochrona i bezpieczeństwo pracy w leśnictwie.

Do zadań Instytutu należy również:

* osłona naukowa przy praktycznym upowszechnianiu wyników badań;

* doradztwo naukowe;

* opracowywanie prognoz i ekspertyz;

* prowadzenie kursów i szkoleń dotyczących gospodarki leśnej;

* prace normalizacyjne, certyfikacyjne, unifikacyjne i typizacyjne.

Instytut, jako członek konsorcjum, którego liderem jest P., współrealizuje projekt "..." obejmujący część badawczą oraz przygotowanie do wdrożenia urządzenia XXX, którego zadaniem będzie prognozowanie zagrożeń dla obszarów leśnych na podstawie zapachów (dalej "Projekt"). Instytut będzie zaangażowany w 9 spośród 13 zadań (etapów) realizowanych w ramach Projektu. Zgodnie z uzgodnieniami w ramach przedmiotowej umowy konsorcjum, Instytut poniesie 25% kosztów realizacji Projektu, przy czym 100% kosztów Projektu miałoby być dofinansowane ze środków Narodowego Centrum Badań i Rozwoju.

Koszty ponoszone przez Instytut to w zdecydowanej większości koszty pracownicze, a jedynie nieznaczna część to koszty materiałowe podlegającego opodatkowaniu podatkiem VAT (podatek naliczony dla Instytutu).

Po zakończeniu Projektu, czyli przeprowadzeniu niezbędnych prac badawczych oraz przygotowaniu do wdrożenia urządzenia XXX, konsorcjum rozpocznie jego komercjalizację i sprzedaż produktu otrzymanego w wyniku realizacji Projektu po cenie rynkowej. Przychody ze sprzedaży będą dzielone proporcjonalnie do kosztów poniesionych przez każdego konsorcjanta, czyli wyniosą 25% w przypadku Instytutu.

W ramach działalności gospodarczej, Instytut dokonuje co do zasady, sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT, jednakże w nielicznych przypadkach, występują transakcje zwolnione z tego podatku, jak i będące poza jego zakresem.

Analizując zadania, do których wykonania zobowiązany jest Instytut z tytułu Projektu należy stwierdzić, iż w wyniku jego realizacji Instytut będzie świadczył odpłatne usługi (i jest to bezpośredni cel wykonania Projektu), a tym samym, będzie uzyskiwał przychody z osiągniętych rezultatów.

Instytut, w związku z realizacją Projektu, dokonuje określonych zakupów towarów i usług od podmiotów zewnętrznych, udokumentowanych fakturami zawierającymi podatek VAT. Jak wskazano powyżej, zakupy towarów i usług opodatkowane podatkiem VAT będą stanowić niewielką część kosztów ponoszonych przez Instytut w związku z Projektem.

W uzupełnieniu do wniosku z dnia 11 grudnia 2018 r. (data wpływu 19 grudnia 2018 r.) Strona oświadczyła, że zakupy wszelkich towarów i usług dokonane w związku z realizacją Projektu będą służyły wyłącznie działalności opodatkowanej podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie / pytania:

Skoro Instytut w ramach realizacji Projektu nabywa towary i usługi, które będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych (istnieje związek pomiędzy zakupionym towarem lub usługą a opodatkowaną działalnością Instytutu), to czy przysługuje mu prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków na towary i usługi, które zostały poniesione w związku z realizacją tego Projektu?

Stanowisko Wnioskodawcy:

W ocenie Instytutu, z uwagi na fakt, że wykonywane w ramach Projektu prace będą służyć Instytutowi do wykonywania czynności opodatkowanych, to tym samym Instytutowi przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków na towary i usługi, które zostały poniesione w związku z realizacją Projektu.

UZASADNIENIE stanowiska Wnioskodawcy

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, rozumie się: "...wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych."

Biorąc pod uwagę podstawowe prawo podatnika podatku VAT, tj. prawo do odliczenia podatku naliczonego, art. 86 ust. 1 ustawy o VAT stanowi, iż w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w powołanym powyżej art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego kwotę podatku naliczonego.

Zgodnie natomiast z postanowieniami art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Treść powołanych przepisów wskazuje więc, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje zasadniczo wówczas, gdy zostaną spełnione łącznie następujące warunki:

* odliczenia tego dokonuje zarejestrowany czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz

* towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje co do zasady czynnym podatnikom podatku od towarów i usług oraz jedynie w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tj. których następstwem jest powstanie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Podstawowym kryterium decydującym o prawie podatnika podatku od towarów i usług do odliczenia podatku naliczonego, zawartego w towarach i usługach, które zostały przez niego zakupione, jest wystąpienie związku pomiędzy podatkiem naliczonym przy nabyciu towarów i usług, a podatkiem należnym z tytułu wykonywanej przez podatnika działalności opodatkowanej (pomijając oczywiście sytuacje, gdy podatek naliczony związany jest działalnością, której miejsce świadczenie jest poza Polską).

Przenosząc powyższe ustalenia na przedmiotowy stan faktyczny należy wskazać, iż Instytut jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, który posiada status instytutu badawczego i prowadzi badania oraz prace badawczo-rozwojowe dotyczące nauk leśnych. W prowadzonej ewidencji księgowej Instytutu wyodrębnia co do zasady następujące grupy działalności: opodatkowaną, zwolnioną oraz niepodlegającą opodatkowaniu.

Zadania wykonywane przez Instytut w ramach umowy konsorcjum mają na celu przygotowanie określonego produktu (urządzenia XXX prognozującego zagrożenia dla obszarów leśnych na podstawie zapachów), który będzie podlegał sprzedaży w warunkach rynkowych po ukończeniu Projektu i rozpoczęciu jego komercjalizacji.

Zatem, odliczenie podatku naliczonego od nabywanych przez Instytut towarów i usług dla celu realizacji Projektu pozostaje w bezpośrednim związku z opodatkowaną podatkiem VAT sprzedażą produktu, który będzie stanowił efekt realizacji Projektu.

Jak już wspomniano, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W opisanej sytuacji warunek uprawniający do odliczenia będzie spełniony, gdyż ze stanu faktycznego jednoznacznie wynika, że efekty projektu są związane wyłącznie z czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem VAT.

Prezentowane przez Instytut stanowisko znajduje całkowite potwierdzenie w licznych interpretacjach organów podatkowych. I tak m.in.:

"Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. (...) Należy również podkreślić, prawo do odliczenia podatku naliczonego, jako integralna część systemu VAT, w zasadzie nie może być ograniczane, ani pod względem czasu, ani też pod względem zakresu przedmiotowego. Nie jest to bowiem wyjątkowy przywilej podatnika, lecz jego fundamentalne prawo." (Interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 4 lipca 2018 r., sygn. 0113-KDIPT1-1.4012.404.2018.l.AK).

"Należy zauważyć, że formułując w art. 86 ust. 1 ustawy warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej." (Interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 2 lipca 2018 r., sygn. 0112-KDIL1-1.4012.315.2018.1.BR. Podobnie: 0112-KDIL1-1.4012.314.2018.1.BR).

" (...) jeśli towary i usługi, przy nabyciu których naliczono podatek, są (mają być) wykorzystywane w całości do prowadzenia działalności opodatkowanej, wówczas podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku." (Interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 3 lipca 2018 r., sygn. 0115-KDIT1-1.4012.321.2018.1.RH).

"Wnioskodawcy przysługuje pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych tylko i wyłącznie ze sprzedażą opodatkowaną (...). Celem zrealizowania prawa do odliczenia podatku naliczonego podatnik jest obowiązany do bezpośredniego przyporządkowania dokonanych zakupów do czynności opodatkowanych (...) w przypadku wykonywanych przez Wnioskodawcę czynności, które mieszczą się w działalności gospodarczej (...), a wyniki badań projektów przeznaczone do komercjalizacji i planowane jest osiągnięcie wyników będących przedmiotem sprzedaży, podlegającej opodatkowaniu VAT i niepodlegającej zwolnieniu, to ewentualne późniejsze niepowodzenie tych projektów, czyli brak "komercjalizacji" nie powoduje utraty prawa do odliczania podatku VAT." (Interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 8 lipca 2016 r., sygn. IPPP1/4512-272/16-4/AS).

Reasumując powyższe należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy o VAT uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Warunki uprawniające do odliczenia są spełnione, gdy towary i usługi nabywane w ramach realizacji Projektu są związane z wykonywaniem (także przyszłych) czynności opodatkowanych podatkiem VAT, a wykonywane w efekcie realizacji tego Projektu czynności będą stanowiły czynności opodatkowane VAT.

Instytut ma zatem prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków na towary i usługi poniesione w związku z realizacją Projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r. poz. 2174, z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Jak wynika z treści art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a cyt. ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona zasada wyklucza prawo do dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Stosownie do art. 88 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Ponadto, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, powinien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go dla tej czynności za podatnika podatku od towarów i usług, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

W myśl art. 15 ust. 1 ww. ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Według art. 15 ust. 2 cyt. ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z opisu sprawy wynika, że Instytut jest państwową jednostką organizacyjną zarejestrowaną w Krajowym Rejestrze Sądowym, posiadającą osobowość prawną i działającą pod nadzorem Ministra. Jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT.

Przedmiotem podstawowej działalności Instytutu jest:

* prowadzenie badań naukowych i prac rozwojowych;

* dokonywanie analiz i ocen wspomagających kształtowanie i realizację polityki leśnej państwa i programów rozwoju leśnictwa;

* tworzenie naukowych podstaw i inicjowanie racjonalnych form trwałej i zrównoważonej gospodarki leśnej;

* przystosowanie wyników badań naukowych i prac rozwojowych do potrzeb praktyki;

* wdrażanie wyników badań naukowych i prac rozwojowych.

Zasadniczo, działania Instytutu obejmują swoim zakresem prowadzenie badań i prac badawczo-rozwojowych dotyczących nauk leśnych.

Instytut, jako członek konsorcjum, którego liderem jest P., współrealizuje projekt "..." obejmujący część badawczą oraz przygotowanie do wdrożenia urządzenia XXX, którego zadaniem będzie prognozowanie zagrożeń dla obszarów leśnych na podstawie zapachów (dalej "Projekt"). Instytut będzie zaangażowany w 9 spośród 13 zadań (etapów) realizowanych w ramach Projektu. Zgodnie z uzgodnieniami w ramach przedmiotowej umowy konsorcjum, Instytut poniesie 25% kosztów realizacji Projektu, przy czym 100% kosztów Projektu miałoby być dofinansowane ze środków Narodowego Centrum Badań i Rozwoju.

Koszty ponoszone przez Instytut to w zdecydowanej większości koszty pracownicze, a jedynie nieznaczna część to koszty materiałowe podlegającego opodatkowaniu podatkiem VAT (podatek naliczony dla Instytutu).

Po zakończeniu Projektu, czyli przeprowadzeniu niezbędnych prac badawczych oraz przygotowaniu do wdrożenia urządzenia XXX, konsorcjum rozpocznie jego komercjalizację i sprzedaż produktu otrzymanego w wyniku realizacji Projektu po cenie rynkowej. Przychody ze sprzedaży będą dzielone proporcjonalnie do kosztów poniesionych przez każdego konsorcjanta, czyli wyniosą 25% w przypadku Instytutu.

W ramach działalności gospodarczej, Instytut dokonuje co do zasady, sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT, jednakże w nielicznych przypadkach, występują transakcje zwolnione z tego podatku, jak i będące poza jego zakresem.

Analizując zadania, do których wykonania zobowiązany jest Instytut z tytułu Projektu należy stwierdzić, iż w wyniku jego realizacji Instytut będzie świadczył odpłatne usługi (i jest to bezpośredni cel wykonania Projektu), a tym samym, będzie uzyskiwał przychody z osiągniętych rezultatów.

Instytut, w związku z realizacją Projektu, dokonuje określonych zakupów towarów i usług od podmiotów zewnętrznych, udokumentowanych fakturami zawierającymi podatek VAT. Jak wskazano powyżej, zakupy towarów i usług opodatkowane podatkiem VAT będą stanowić niewielką część kosztów ponoszonych przez Instytut w związku z Projektem. Zakupy wszelkich towarów i usług dokonane w związku z realizacją Projektu będą służyły wyłącznie działalności opodatkowanej podatkiem od towarów i usług.

Wątpliwości Wnioskodawcy budzi kwestia prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją Projektu.

Rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto, art. 88 ust. 4 ww. ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT. W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia będą spełnione, gdyż Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, a efekty powstałe w wyniku realizacji Projektu będą związane z czynnościami opodatkowanymi tym podatkiem.

Jak wskazał Wnioskodawca, po zakończeniu Projektu, czyli przeprowadzeniu niezbędnych prac badawczych oraz przygotowaniu do wdrożenia urządzenia XXX, konsorcjum rozpocznie jego komercjalizację i sprzedaż produktu otrzymanego w wyniku realizacji Projektu po cenie rynkowej. W wyniku jego realizacji Instytut będzie świadczył odpłatne usługi (i jest to bezpośredni cel wykonania Projektu), a tym samym, będzie uzyskiwał przychody z osiągniętych rezultatów. Przychody ze sprzedaży będą dzielone proporcjonalnie do kosztów poniesionych przez każdego konsorcjanta, czyli wyniosą 25% w przypadku Instytutu. Zatem zakupy wszelkich towarów i usług dokonane w związku z realizacją Projektu będą służyły wyłącznie działalności opodatkowanej podatkiem od towarów i usług.

W konsekwencji Wnioskodawca będzie miał prawo do odliczenia podatku naliczonego od poniesionych wydatków na realizację Projektu "..." w zakresie obejmującym część badawczą oraz przygotowanie do wdrożenia urządzenia XXX, którego zadaniem będzie prognozowanie zagrożeń dla obszarów leśnych na podstawie zapachów. Z wniosku wynika, że zostaną spełnione podstawowe przesłanki warunkująca prawo do odliczenia podatku naliczonego (wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług), tj.: związek nabywanych towarów i usług z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi oraz zarejestrowanie Wnioskodawcy jako czynnego podatnika podatku od towarów i usług. Zatem, Instytut będzie miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony związany z realizowanym Projektem.

Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego zdarzenia przyszłego, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2018 r. poz. 1302) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl