0114-KDIP4.4012.714.2019.1.MP - Ustalenie prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych w związku z realizacją projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 13 listopada 2019 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0114-KDIP4.4012.714.2019.1.MP Ustalenie prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych w związku z realizacją projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 17 października 2019 r. (data wpływu 17 października 2019 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych w związku z realizacją projektu " (...)" nr (...) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 października 2019 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych w związku z realizacją projektu " (...)" nr (...).

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Gmina (...) zakończyła realizację projektu pod nazwą " (...)" jako narzędzie promocji gospodarczej idei " (...)" zgodnie z umową nr (...) w ramach Osi Priorytetowej 1 - "Przedsiębiorczość. Działanie 1.3 - Wspieranie, wytwarzanie i promocja produktów regionalnych" w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego (...) 2007 - 2013 aneksowaną w dniu 30 września 2015 r.

Na powyższy projekt została zawarta umowa pomiędzy Województwem (...) a Gminą (...).

Całkowita wartość projektu wyniosła (...) złotych, wydatki kwalifikowane projektu wyniosły (...) zł. Środki europejskie (EFRR) w kwocie (...) zł, wkład własny Beneficjenta w kwocie (...) zł.

Okres realizacji Projektu ustalono na:

1.

rozpoczęcie realizacji - 2013.03.28

2.

rozpoczęcie rzeczowe realizacji - 2013.11.19

3.

zakończenie rzeczowe realizacji - 2014.08.20

4.

zakończenie finansowe realizacji - 2014.09.08

Projekt zlokalizowany został w powiecie (...), czwartym co do wielkości powiecie w województwie (...). Należy on do obszarów chętnie odwiedzanych przez turystów i dobrze wyposażonych w infrastrukturę turystyczną. Projekt wpisał się w strategię rozwoju społeczno-gospodarczego województwa (...) do roku 2020. Polegał on na budowaniu i promocji otwartego i przyjaznego obrazu (...) i miał na celu zbudowanie obrazu miasta jako atrakcyjnego miejsca zamieszkania i prowadzenia działalności.

Osiągnięte działania:

1. Kampania promocyjna.

2. Udział w Targach " (...)".

3. Uniwersytet (...).

4. Przeloty artystów.

5. Oprawa artystyczna.

Ad.1 Edycję festiwalu poprzedzała kampania promocyjna w postaci (...). Zrealizowano cykl koncertów klubowych, promujących " (...)" w czterech dużych miastach. Każdemu z wydarzeń towarzyszyła kampania promocyjna w danym mieście (plakaty, media lokalne).

Ad.2 W ramach projektu uczestniczono w Europejskich Targach Muzycznych " (...)", które odbyły się w (...). Targi przyczyniły się promocji nie tylko artystom i wytwórniom muzycznym, ale także miastu i regionowi promowanemu poprzez festiwale.

Ad.3 W ramach projektu zorganizowane zostały wydarzenia towarzyszące - Uniwersytet (...), który trwał 3 dni i odbywał się w pomieszczeniach (...) zamku i amfiteatru.

Ad.4 Zaproszonym artystom zapewniono pokrycie kosztów przelotu. Koszty te zostały oszacowane na podstawie doświadczeń z lat ubiegłych ponieważ na festiwal zaproszeni byli artyści z całego świata.

Ad.5 W festiwalu udział wzięli członkowie gwiazd z Jamajki, USA, Nowej Zelandii, Europy oraz rodzime gwiazdy.

Wydatki poniesione w związku z realizacją projektu nie były związane ze sprzedażą opodatkowaną. W związku z powyższym Beneficjent - Gmina (...) nie odliczała podatku VAT wykazanego w fakturach zakupu towarów i usług nabytych.

Wydatki realizowane podczas ww. projektu dotyczyły:

* oprawy artystycznej festiwalu (gaże zespołu);

* przelotu artystów;

* organizacji stoiska wystawienniczego oraz promocji podczas festiwalu;

* kampanii promocyjnej.

Poniesione wydatki służyły zgodnie z art. 7 ustawy o samorządzie gminnym (tekst jedn.: Dz. U. z 2019 r. poz. 506 z późn. zm.) realizacji zadań własnych gminy - jej promocji.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Gmina (...) - Beneficjent projektu ma prawo do odliczenia podatku VAT od towarów i usług w całości lub w części od wydatków poniesionych przy wykonywaniu projektu: "(...)" nr (...) ?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Wydatki poniesione w związku z realizacją projektu pod nazwą " (...)" nie były związane z czynnościami opodatkowanymi, gdyż takiej sprzedaży w związku z przedstawioną inwestycją Gmina nie prowadziła. W związku z powyższym, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że Gmina (...) nie może odzyskać kosztów z tytułu podatku od towarów i usług związanych z omawianą inwestycją.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r. poz. 2174) prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych. Omawiany projekt dotyczył promocji " (...)". W związku z powyższym Gmina (...), będąca Beneficjentem projektu, nie odliczała podatku od wydatków poniesionych przy wykonywaniu omawianego projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r. poz. 2174, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą. W świetle tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a.

nabycia towarów i usług,

b.

dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 powołanej ustawy, zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2019 r. poz. 506 z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty (art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym). W szczególności zadania własne obejmują zadania w zakresie promocji gminy (art. 7 ust. 1 pkt 18 ustawy).

Zatem, jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy, itp. umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych). Tylko w tym zakresie ich czynności mają bowiem charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

W analizowanej sprawie Gmina zrealizowała projekt pod nazwą " (...)" jako narzędzie promocji gospodarczej idei " (...)" zgodnie z umową nr (...) w ramach Osi Priorytetowej 1 -"Przedsiębiorczość. Działanie 1.3 - Wspieranie, wytwarzanie i promocja produktów regionalnych" w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego (...) 2007 - 2013 aneksowaną w dniu 30 września 2015 r.

Projekt zlokalizowany został w powiecie (...), czwartym co do wielkości powiecie w województwie (...). Należy on do obszarów chętnie odwiedzanych przez turystów i dobrze wyposażonych w infrastrukturę turystyczną. Projekt wpisał się w strategię rozwoju społeczno-gospodarczego województwa (...) do roku 2020. Polegał on na budowaniu i promocji otwartego i przyjaznego obrazu (...) i miał na celu zbudowanie obrazu miasta jako atrakcyjnego miejsca zamieszkania i prowadzenia działalności.

Osiągnięte działania:

1. Kampania promocyjna.

2. Udział w Targach " (...)".

3. Uniwersytet (...).

4. Przeloty artystów.

5. Oprawa artystyczna.

Ad.1 Edycję festiwalu poprzedzała kampania promocyjna w postaci (...). Zrealizowano cykl koncertów klubowych, promujących " (...)" w czterech dużych miastach. Każdemu z wydarzeń towarzyszyła kampania promocyjna w danym mieście (plakaty, media lokalne).

Ad.2 W ramach projektu uczestniczono w Europejskich Targach Muzycznych " (...)", które odbyły się w (...). Targi przyczyniły się promocji nie tylko artystom i wytwórniom muzycznym, ale także miastu i regionowi promowanemu poprzez festiwale.

Ad.3 W ramach projektu zorganizowane zostały wydarzenia towarzyszące - Uniwersytet (...), który trwał 3 dni i odbywał się w pomieszczeniach (...) zamku i amfiteatru.

Ad.4 Zaproszonym artystom zapewniono pokrycie kosztów przelotu. Koszty te zostały oszacowane na podstawie doświadczeń z lat ubiegłych ponieważ na festiwal zaproszeni byli artyści z całego świata.

Ad.5 W festiwalu udział wzięli członkowie gwiazd z Jamajki, USA, Nowej Zelandii, Europy oraz rodzime gwiazdy.

Wydatki realizowane podczas ww. projektu dotyczyły:

* oprawy artystycznej festiwalu (gaże zespołu);

* przelotu artystów;

* organizacji stoiska wystawienniczego oraz promocji podczas festiwalu;

* kampanii promocyjnej;

Wydatki poniesione w związku z realizacją projektu nie były związane ze sprzedażą opodatkowaną. Poniesione wydatki służyły, zgodnie z art. 7 ustawy o samorządzie gminnym, realizacji zadań własnych gminy - jej promocji.

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT, jest więc związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W omawianej sprawie związek taki nie występuje. Z opisu sprawy wynika, że Gmina realizuje opisany projekt w ramach zadań własnych nałożonych na nią ustawą o samorządzie gminnym. Ponadto, w analizowanym przypadku - jak wskazał Wnioskodawca - zakupy towarów i usług dokonywane w związku z realizacją przedmiotowej inwestycji nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Podsumowując, w związku z realizacją projektu pn.: "(...)" nr (...), Gminie nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych na realizację tego zadania.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem sprawy.

Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem sprawy podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci

swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2018 r. poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl