0114-KDIP4.4012.710.2017.1.MPE - Ustalenie prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków poniesionych na realizację projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 28 grudnia 2017 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0114-KDIP4.4012.710.2017.1.MPE Ustalenie prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków poniesionych na realizację projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 11 grudnia 2017 r. (data wpływu 13 grudnia 2017 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków poniesionych na realizację projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 grudnia 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków poniesionych na realizację projektu.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca, będący czynnym podatnikiem VAT, jest niezależną instytucją pozarządową typu non-profit. Jako organizacja pożytku publicznego Fundacja prowadzi szereg działań, których celem jest m.in. ochrona środowiska naturalnego i procesów ekologicznych, a zwłaszcza fauny i flory, krajobrazu, wód, gleby, powietrza i innych bogactw naturalnych ze szczególnym uwzględnieniem utrzymania podstawowych procesów ekologicznych i systemów podtrzymywania życia oraz zachowania i zapewnienia nieprzerwanego korzystania z gatunków genetycznych i różnorodności ekosystemu.

Fundacja działa na podstawie statutu z dnia 18 listopada 2015 r., ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach (tekst jedn.: Dz. U. z 1991 r. Nr 46, poz. 203 z późn. zm.) oraz ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (tekst jedn.: Dz. U. z 2014 r. poz. 1118 z późn. zm.).

Zgodnie z § 6 statutu Fundacji, została ona powołana m.in. w celu:

1.

zbierania i wypłacania funduszy na ochronę przyrody, jak również zarządzania nimi, analizowania potrzeb ochrony środowiska w Polsce oraz badania i rozwijania środków dla zaspokojenia tych potrzeb;

2.

rozwijania świadomości potrzeby ochrony przyrody i uczestniczenia w projektowaniu, produkcji, i udostępnieniu odpowiednich materiałów dla celów edukacyjnych, kampanii, wystaw i środków przekazu, aby wzmacniać i rozwijać ruch na rzecz ochrony przyrody w Polsce;

3.

finansowania działań i projektów związanych z ochroną środowiska, w tym badań naukowych, wymianę naukowców, specjalistów z zakresu ochrony przyrody, studentów i innych osób oraz promowania i uczestniczenia w konferencjach, seminariach, wykładach, spotkaniach wspomagających ochronę przyrody.

Na mocy statutu, Fundacja może prowadzić działalność gospodarczą w celu pozyskania środków na realizację jej celów statutowych.

W ramach działalności gospodarczej Fundacja wykonuje czynności podlegające opodatkowaniu VAT, np.:

* sprzedaje gadżety i zabawki z logo,

* świadczy usługi reklamowo-promocyjne,

* udziela licencji na użytkowanie logo Fundacji, udostępnia zdjęcia z bazy, przekazuje materiały redakcyjne,

* prowadzi szkolenia.

Fundacja świadczy także usługi podlegające zwolnieniu z opodatkowania VAT (refaktura pakietów medycznych na rzecz pracowników).

Wnioskodawca otrzymał dofinansowanie ze środków Komisji Europejskiej w ramach programu Life na realizację projektu (dalej: "projekt") na podstawie umowy grantowej zawartej między Komisją Europejską a Y. (beneficjent koordynujący) oraz umowy partnerskiej zawartej między Y. i Wnioskodawcą (współbeneficjent).

Projekt ma na celu poprawę współpracy transgranicznej i systemu zarządzania populacjami dużych drapieżników w Europie. W szczególności projekt zakłada:

1. Zwiększenie świadomości władz lokalnych i krajowych; wprowadzenie narzędzi komunikacyjnych dostosowanych do warunków geograficznych i sytuacji kulturowej.

2. Informowanie i aktywne angażowanie kluczowych aktorów społecznych w podejście oparte na konsensusie co do ich potrzeb i obowiązków.

3. Opracowanie transgranicznych, interdyscyplinarnych metod angażowania poprzednio pasywnych aktorów społecznych oraz wprowadzanie nowych perspektyw i wiedzy do zarządzania populacjami dużych drapieżników.

4. Udział w wypracowaniu ogólnoeuropejskiego, wspólnego zrozumienia strategii ochrony populacji dużych drapieżników ukierunkowanego na kluczowych interesariuszy.

5. Przyczynek do wdrożenia dokumentu polityki Dyrekcji Generalnej ds. Środowiska "Kluczowe działania dla dużych populacji drapieżników w Europie".

6. Nadanie wartości dodanej istniejącym projektom dotyczących dużych drapieżników (LIFE i inne programy), poprzez promocję ich wyników i dzielenie się najlepszymi praktykami.

7. Zapewnienie lokalnym podmiotom, takim jak rolnicy, możliwości bezpośredniego zaangażowania i dopasowanego do potrzeb uczenia się nt. ochrony dużych drapieżników.

8. Zapewnienie wsparcia dla rozwoju polityki UE poprzez konkretną dokumentację i wkład w wyżej wymieniony dokument programowy UE.

Projekt zakłada między innymi stworzenie kompleksowej, ogólnounijnej bazy wiedzy, ogólnounijnej mapy grup interesariuszy, koncentrującej się na pięciu kluczowych obszarach w projekcie; stworzenie i wspieranie ogólnounijnych sieci i platform: sieci administracji lokalnej i krajowej obejmującej wszystkie władze odpowiedzialne za ochronę populacji dużych drapieżników oraz ogólnounijnej platformy wymiany wiedzy nt. dużych drapieżników dla ekspertów i społeczeństwa.

Wszystkie z zadań objętych projektem wykonywane będą w ramach nieodpłatnej działalności statutowej Fundacji realizowanej w ramach przepisów ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. Projekt nie przewiduje pobierania jakichkolwiek form odpłatności z tytułu realizacji projektu. Wyniki projektu nie są przewidziane do sprzedaży i będą udostępniane wyłącznie nieodpłatnie.

W związku z projektem Wnioskodawca poniesie szereg wydatków, związanych m.in. z:

1.

podróżą i utrzymaniem podczas spotkań partnerów projektu;

2.

organizacją wizyt studyjnych dla rolników;

3.

przygotowaniem relacji medialnej na temat dużych drapieżników;

4.

organizacją regionalnych i międzynarodowych warsztatów i międzynarodowej konferencji;

5.

realizacją kampanii "Magiczne chwile" pokazującej udane relacje ludzi i dużych drapieżników, w tym osobiste historie;

6.

kampanią promocyjną i informacyjną na stronie internetowej Fundacji, a także na stronach krajowych i regionalnych.

Poniesienie przedmiotowych wydatków wiąże się z zapłatą przez Fundację VAT (jest on naliczany przez podmioty dostarczające towary i usługi według obowiązujących stawek). Zakupy zrealizowane w powyższym zakresie będą mogły być jednoznacznie wyodrębnione w systemie księgowym Fundacji jako bezpośrednio związane wyłącznie z realizacją projektu. Analizowane wydatki nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez Fundację w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Fundacja będzie miała prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki ponoszone z tytułu realizacji projektu?

Zdaniem Wnioskodawcy, Fundacja nie będzie miała prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki ponoszone z tytułu realizacji projektu.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy o VAT w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy o VAT.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy o VAT.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. (i.) odliczenia tego dokonuje podatnik VAT oraz (ii.) gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tj. takimi czynnościami, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Wnioskodawca pragnie zaznaczyć, iż wszystkie z zadań objętych projektem wykonywane będą wyłącznie w ramach nieodpłatnej działalności statutowej realizowanej w ramach przepisów ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. Projekt nie przewiduje pobierania jakichkolwiek form odpłatności z tytułu jego realizacji. Wyniki projektu nie są przewidziane do sprzedaży i będą udostępniane wyłącznie nieodpłatnie. Zdaniem Wnioskodawcy, powyższe oznacza, że nie będzie spełniony podstawowy warunek umożliwiający obniżenie kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, jako że w ramach realizacji projektu Fundacja nie działa jako podatnik VAT oraz projekt nie ma związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych przez Fundację (nie występuje obrót opodatkowany). Nieodliczanie podatku naliczonego w toku realizacji projektu od podatku należnego jest zatem działaniem prawidłowym i jedynym możliwym w kontekście przedstawionego stanu faktycznego.

Powyższe potwierdza stanowisko organów podatkowych przedstawione w indywidualnych interpretacjach podatkowych wydanych w analogicznych stanach faktycznych, tzn. dla podmiotów prowadzących nieodpłatną działalność w zakresie zadań związanych z ekologią i ochroną środowiska (por.m.in. interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 14 czerwca 2016 r., sygn. ITPP2/4512-361/16/AG oraz z dnia 3 czerwca 2016 r., sygn. ITPP3/4512-207/15/AT; interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 12 maja 2015 r., sygn. ILPP1/443-132/14-4/NS).

Reasumując, w omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia podatku VAT naliczonego nie zostaną więc spełnione, gdyż towary i usługi nabywane przez Fundację w ramach realizacji projektu nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi VAT. W konsekwencji. Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki ponoszone z tytułu realizacji projektu.

W związku z powyższym Wnioskodawca wnosi o potwierdzenie prawidłowości stanowiska przedstawionego na wstępie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a.

nabycia towarów i usług,

b.

dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7 (art. 88 ust. 4 ustawy).

Z przepisów ustawy wynika zatem, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje tylko zarejestrowanym, czynnym podatnikom podatku od towarów i usług oraz jedynie w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tj. takimi, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona w art. 86 ust. 1 ustawy zasada wyłącza więc możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Stosownie do art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika zostały określone w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca będący czynnym podatnikiem VAT, jest niezależną instytucją pozarządową typu non-profit. Jako organizacja pożytku publicznego Fundacja prowadzi szereg działań, których celem jest m.in. ochrona środowiska naturalnego i procesów ekologicznych, a zwłaszcza fauny i flory, krajobrazu, wód, gleby, powietrza i innych bogactw naturalnych ze szczególnym uwzględnieniem utrzymania podstawowych procesów ekologicznych i systemów podtrzymywania życia oraz zachowania i zapewnienia nieprzerwanego korzystania z gatunków genetycznych i różnorodności ekosystemu.

Na mocy statutu, Fundacja może prowadzić działalność gospodarczą w celu pozyskania środków na realizację jej celów statutowych. W ramach działalności gospodarczej Fundacja wykonuje czynności podlegające opodatkowaniu VAT, np.: sprzedaje gadżety i zabawki z logo fundacji, świadczy usługi reklamowo-promocyjne, udziela licencji na użytkowanie logo Fundacji, udostępnia zdjęcia z bazy, przekazuje materiały redakcyjne, prowadzi szkolenia. Fundacja świadczy także usługi podlegające zwolnieniu z opodatkowania VAT (refaktura pakietów medycznych na rzecz pracowników).

Wnioskodawca otrzymał dofinansowanie ze środków Komisji Europejskiej w ramach programu Life na realizację projektu (dalej: "projekt") na podstawie umowy grantowej zawartej między Komisją Europejską a (beneficjent koordynujący) oraz umowy partnerskiej zawartej między i Wnioskodawcą (współbeneficjent).

Projekt ma na celu poprawę współpracy transgranicznej i systemu zarządzania populacjami dużych drapieżników w Europie. W szczególności projekt zakłada:

1. Zwiększenie świadomości władz lokalnych i krajowych; wprowadzenie narzędzi komunikacyjnych dostosowanych do warunków geograficznych i sytuacji kulturowej.

2. Informowanie i aktywne angażowanie kluczowych aktorów społecznych w podejście oparte na konsensusie co do ich potrzeb i obowiązków.

3. Opracowanie transgranicznych, interdyscyplinarnych metod angażowania poprzednio pasywnych aktorów społecznych oraz wprowadzanie nowych perspektyw i wiedzy do zarządzania populacjami dużych drapieżników.

4. Udział w wypracowaniu ogólnoeuropejskiego, wspólnego zrozumienia strategii ochrony populacji dużych drapieżników ukierunkowanego na kluczowych interesariuszy.

5. Przyczynek do wdrożenia dokumentu polityki Dyrekcji Generalnej ds. Środowiska "Kluczowe działania dla dużych populacji drapieżników w Europie".

6. Nadanie wartości dodanej istniejącym projektom dotyczących dużych drapieżników (LIFE i inne programy), poprzez promocję ich wyników i dzielenie się najlepszymi praktykami.

7. Zapewnienie lokalnym podmiotom, takim jak rolnicy, możliwości bezpośredniego zaangażowania i dopasowanego do potrzeb uczenia się nt. ochrony dużych drapieżników.

8. Zapewnienie wsparcia dla rozwoju polityki UE poprzez konkretną dokumentację i wkład w wyżej wymieniony dokument programowy UE.

Projekt zakłada między innymi stworzenie kompleksowej, ogólnounijnej bazy wiedzy, ogólnounijnej mapy grup interesariuszy, koncentrującej się na pięciu kluczowych obszarach w projekcie; stworzenie i wspieranie ogólnounijnych sieci i platform: sieci administracji lokalnej i krajowej obejmującej wszystkie władze odpowiedzialne za ochronę populacji dużych drapieżników oraz ogólnounijnej platformy wymiany wiedzy nt. dużych drapieżników dla ekspertów i społeczeństwa.

Wszystkie z zadań objętych projektem wykonywane będą w ramach nieodpłatnej działalności statutowej Fundacji realizowanej w ramach przepisów ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. Projekt nie przewiduje pobierania jakichkolwiek formy odpłatności z tytułu realizacji projektu. Wyniki projektu nie są przewidziane do sprzedaży i będą udostępniane wyłącznie nieodpłatnie.

W związku z projektem Wnioskodawca poniesie szereg wydatków, związanych m.in. z podróżą i utrzymaniem podczas spotkań partnerów projektu, organizacją wizyt studyjnych dla rolników, przygotowaniem relacji medialnej na temat dużych drapieżników, organizacją regionalnych i międzynarodowych warsztatów i międzynarodowej konferencj, realizacją kampanii "Magiczne chwile" pokazującej udane relacje ludzi i dużych drapieżników, w tym osobiste historie, kampanią promocyjną i informacyjną na stronie internetowej Fundacji, a także na stronach krajowych i regionalnych. Poniesienie wydatki będą mogły być jednoznacznie wyodrębnione w systemie księgowym Fundacji jako bezpośrednio związane wyłącznie z realizacją projektu. Analizowane wydatki nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez Fundację w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W omawianej sprawie warunek uprawniający do odliczenia nie jest spełniony. Jak wynika z wniosku wyniki projektu nie będą służyły do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Zatem nabywając towary i usługi, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizowanym projektem. Ponadto Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do zwrotu podatku VAT.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Jednocześnie wskazuje się, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2017 r. poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl