0114-KDIP4.4012.683.2017.2.MPE - Skutki podatkowe wypłaty gotówki związanej z prowadzoną akcją marketingową.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 1 marca 2018 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0114-KDIP4.4012.683.2017.2.MPE Skutki podatkowe wypłaty gotówki związanej z prowadzoną akcją marketingową.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 30 listopada 2017 r. (data wpływu 4 grudnia 2017 r.) uzupełnionym pismem z dnia 12 lutego 2018 r. (data wpływu 21 lutego 2018 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z dnia 1 lutego 2018 r. (skuteczne doręczenie w dniu 6 lutego 2018 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie skutków podatkowych wypłaty gotówki związanej z prowadzoną akcją marketingową - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 grudnia 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie skutków podatkowych wypłaty gotówki związanej z prowadzoną akcją marketingową. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 12 lutego 2018 r. (data wpływu 21 lutego 2018 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z dnia 1 lutego 2018 r. (skuteczne doręczenie w dniu 6 lutego 2018 r.).

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka (dalej: "Spółka" lub "Wnioskodawca") prowadzi działalność gospodarczą, która związana jest z produkcją i handlem chemii budowlanej. Spółka jest czynnym podatnikiem podatku VAT.

W celu zwiększenia sprzedaży Spółka ma zamiar zorganizować akcję marketingową - sprzedaż premiową. Sprzedaż ta realizowana będzie na podstawie regulaminu sprzedaży premiowej, który określać będzie jednolite zasady warunków uczestnictwa, krąg osób, do których skierowana jest oferta promocyjna sprzedawanych produktów, nagrody dla zwycięzców i sposób ich wydawania.

Celem tej akcji jest zachęcanie nabywców do dokonywania zakupów określonych produktów, zwiększenie lojalności nabywców oraz zainteresowanie ich określonym produktem, a w rezultacie osiągnięcie wzrostu sprzedaży. Akcja promocyjna stanowiąca sprzedaż premiową, polega na przyznawaniu uczestnikom nagrody pieniężnej o wartości mieszczącej się w przedziale między 2 zł a 5 zł, za każdą oddaną zawleczkę od opakowania różnego asortymentu (część spójna z pokrywką), objętego tą sprzedażą.

Otrzymanie nagród sprzedaży premiowej gwarantowane są w przypadku spełnienia warunków określonych każdorazowo w regulaminie. Uczestnikami sprzedaży premiowej (to jest osobami nagrodzonymi w związku z zakupem produktu/produktów) mogą być:

1.

osoby fizyczne nieprowadzące pozarolniczej działalności gospodarczej;

2.

osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą, lecz nabywające produkty i uczestniczące w sprzedaży premiowej wyłącznie jako konsumenci w rozumieniu art. 221 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks Cywilny (to jest osoby uczestniczące w sprzedaży premiowej bez związku z prowadzoną pozarolniczą działalnością gospodarczą);

3.

osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą i uczestniczące w sprzedaży premiowej jako przedsiębiorcy (to jest w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą);

4.

osoby prawne i podmioty posiadające status jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, do których mają zastosowanie przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W uzupełnieniu do wniosku wskazano, że w celu przystąpienia do Programu Uczestnik dokonuje rejestracji poprzez czytelne wypełnienie formularza zgłoszeniowego, który należy pobrać z Serwisu internetowego. Uczestnik dokonujący zakupów produktów K. w charakterze konsumenta zobowiązany jest do podania następujących danych: imię i nazwisko, numer telefonu, adres zamieszkania, adres korespondencyjny (jeżeli jest inny niż adres zamieszkania), adres e-mail, data urodzenia, PESEL, nazwa właściwego Urzędu Skarbowego, numer rachunku bankowego. Natomiast jeżeli uczestnik dokonuje zakupów produktów K. w charakterze przedsiębiorcy zobowiązany jest do podania następujących danych: imię i nazwisko, numer telefonu, adres zamieszkania, adres korespondencyjny (jeżeli jest inny niż adres zamieszkania), adres e-mail, data urodzenia, PESEL, NIP, REGON, numer rachunku bankowego. Formularz rejestracyjny należy dostarczyć lub przesłać na adres: K., lub przekazać przedstawicielowi handlowemu K.

Warunkiem przystąpienia do Programu jest wyrażenie zgody Uczestnika na przetwarzanie danych w związku z rejestracją w Programie. Wyrażenie zgody następuje poprzez zaznaczenie odpowiedniego pola w formularzu rejestracyjnym.

W chwili otrzymania przez Organizatora wypełnionego formularza zgłoszeniowego następuje rejestracja Uczestnika w bazie danych Programu, o czym Uczestnik zostaje poinformowany za pośrednictwem poczty elektronicznej, wiadomości SMS lub telefonicznie.

Uczestnikami Programu nie mogą być pracownicy firmy K., inne podmioty zaangażowane w obsługę Programu, podmioty produkujące na zlecenie firmy K. oraz ich pracownicy, podmioty dostarczające opakowania produktów oraz ich pracownicy, podmioty zajmujące się utylizacją opakowań Produktów oraz ich pracownicy, podmioty zajmujące się sporządzaniem projektów opakowań Produktów oraz ich pracownicy, podmioty zajmujące się sprzedażą hurtowy produktów firmy K. i ich pracownicy, jak również podmioty powiązane z nimi kapitałowo i osobowe, a także członkowie rodzin tych osób.

Organizator zastrzega sobie prawo wykluczenia Uczestnika z udziału w Programie oraz odmowy przyznania mu nagrody w sytuacji, gdy Uczestnik podał nieprawidłowe lub niekompletne dane, a także, gdy Uczestnik złamał zasady niniejszego regulaminu, a w szczególności przesłał podrobione lub przerobione Zawleczki.

W przypadku zmiany danych podanych przy rejestracji, Uczestnik jest zobowiązany do poinformowania o tym fakcie Organizatora, który dokona aktualizacji danych w bazie.

Uczestnik ma prawo do rezygnacji z udziału w Programie poprzez złożenie oświadczenia o rezygnacji w formie pisemnej pod rygorem nieważności i przesłanie go na adres Organizatora, dostarczyć osobiście lub przekazać przedstawicielowi handlowemu K. Oświadczenie o rezygnacji należy pobrać z Serwisu internetowego. W przypadku rezygnacji, zgromadzone Punkty zostają anulowane, bez możliwości przeniesienia ich na konto innego Uczestnika lub na nowe konto w sytuacji ponownej rejestracji Uczestnika. Organizator potwierdza przyjęcie rezygnacji Uczestnika za pośrednictwem poczty elektronicznej, wiadomości SMS lub telefonicznie.

W ramach Programu Uczestnik zbiera Zawleczki wymienne na nagrody. Zawleczki przymocowane są do pokrywek wiader.... Aby Zawleczki mogły zostać zarejestrowane na koncie Uczestnika, należy przesłać je za potwierdzeniem odbioru na adres Organizatora wraz z wypełnionym formularzem do zbierania zawleczek i zamawiania nagród. W formularzu tym Uczestnik podaje swoje dane i wartość pieniężną odpowiadającą wartości zgromadzonych Zawleczek. Jeżeli Uczestnik chce od razu wymienić Zawleczki na nagrodę pieniężną lub za jej równowartość dokonać zakupów produktów z oferty handlowej firmy K., wskazując je w przesłanym formularzu. Formularz ten jest do pobrania w Serwisie internetowym. Organizator w chwili otrzymania przesłanych Zawleczek, rejestruje je na koncie Uczestnika w formie pieniężnej i informuje go o tym fakcie za pomocą poczty elektronicznej lub wiadomości SMS.

W każdej chwili trwania Programu Uczestnik może sprawdzić stan pieniędzy zgromadzonych na swoim koncie za pomocą Zawleczek, poprzez wysłanie zapytania do Organizatora za pośrednictwem poczty elektronicznej lub wiadomości SMS.

Wszystkie zgromadzone Zawleczki tracą ważność po upływie 2 lat od daty ich rejestracji przez Uczestnika w Programie i nie można już ich wymienić na nagrody. Dwa miesiące przed upływem daty ważności Punktów Organizator zobowiązuje się do poinformowania o tym fakcie Uczestnika za pośrednictwem poczty elektronicznej lub wiadomości SMS.

Uczestnik to - pełnoletnia osoba fizyczna, posiadająca pełną zdolność do czynności prawnych, która dokonuje zakupu Produktów w charakterze przedsiębiorcy lub konsumenta. Ponadto uczestnik przystępując do programu musi dokonać rejestracji formularza zgłoszeniowego oraz spełnić wymogi wynikające z regulaminu co do sposobu rejestracji i przekazywania zawleczek.

Nagrodą za zgromadzone zawleczki na koncie uczestnika jest wartość pieniężna wyliczona na podstawie otrzymanych zawleczek, przekazywana na konto rachunku bankowego uczestnika podanego na formularzu. Możliwa będzie także kompensata ze zobowiązaniami uczestnika programu wobec spółki K., za zakupione przez uczestnika produkty.

Zawleczki - sposób oznaczenia produktów K., objętych programem lojalnościowym, upoważniające do uzyskania nagrody pieniężnej lub kompensaty. Zawleczki przymocowane są do pokrywek wiader produktów objętych programem promocyjnym. Zawleczka nie posiada żadnej wartości użytkowej, ma na celu jedynie identyfikację towaru objętego akcją promocyjną.

Organizator przed rejestracją zawleczek na koncie uczestnika programu, ma prawo wglądu w dokument zakupowy stwierdzający ilość i rodzaj premiowanych produktów. W przypadku braku okazania dokumentu handlowego zawleczki nie zostaną zarejestrowane.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

1. Czy wypłata gotówki w wartości mieszczącej się w przedziale między 2 zł a 5 zł za zwrot jednej zawleczki od pokrywki opakowania produktu stanowi dostawę towarów, materiałów lub usług i jest opodatkowana podatkiem VAT w świetle ustawy o podatku od towarów i usług?

2. Czy odnosząc się do powyższego pytania Spółka może udokumentować ją dokumentem wewnętrznym bądź fakturą wewnętrzną uznając wypłacone zobowiązanie za kwotę brutto?

3. Jeśli stanowisko Wnioskodawcy z zakresie pytania nr 2 do zaprezentowanego zdarzenia zostałoby uznane za nieprawidłowe, to czy Spółka powinna dokonać korekty podatku VAT wystawiając fakturę (paragon) korygującą uznając wypłacone zobowiązanie za kwotę brutto?

Zdaniem Wnioskodawcy:

1. W ocenie Wnioskodawcy, w zaprezentowanym zdarzeniu przyszłym w zakresie pytania 1, wypłata gotówki w wartości mieszczącej się w przedziale między 2 zł a 5 zł za zwrot jednej zawleczki od pokrywki opakowania stanowi dostawę towarów, materiałów lub usług i jest opodatkowana podatkiem VAT w świetle ustawy o podatku od towarów i usług.

2. W ocenie Wnioskodawcy, w zaprezentowanym zdarzeniu przyszłym w zakresie pytania 2, Spółka może udokumentować ją dokumentem wewnętrznym bądź fakturą wewnętrzną uznając wypłacone zobowiązanie za kwotę brutto.

3. W ocenie Wnioskodawcy, Spółka nie powinna dokonywać korekty podatku VAT poprzez wystawienie faktury (paragonu) korygującej uznając wypłacone zobowiązanie za kwotę brutto.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, zwanej dalej: "ustawą", opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów na terytorium kraju;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W świetle art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Pod pojęciem usługi (świadczenia) należy zatem rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś), jak i zaniechanie (nieczynienie, bądź też tolerowanie, znoszenie określonych stanów rzeczy).

Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy zwrócić uwagę na to, że usługą jest tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący z niego korzyść. Wskazać należy bowiem, że czynnikiem wyróżniającym określoną czynność jako czynność usługową (usługę) jest przede wszystkim to, że świadczenie tej czynności zmierza do bezpośredniego zaspokojenia określonej potrzeby zamawiającego.

Należy jednak zaznaczyć, że nie każde działanie, powstrzymanie się od działania, czy tolerowanie czynności lub sytuacji może zostać uznane za usługę, w rozumieniu przepisów ustawy. Aby tak się stało muszą zostać spełnione łącznie następujące warunki:

* w następstwie zobowiązania, w wykonaniu którego usługa jest świadczona, druga strona (nabywca) jest bezpośrednim beneficjentem świadczenia,

* świadczonej usłudze odpowiada świadczenie wzajemne ze strony nabywcy (wynagrodzenie).

Aby zatem daną czynność uznać za świadczenie usługi, musi istnieć bezpośredni związek o charakterze przyczynowym pomiędzy świadczoną usługą a otrzymanym świadczeniem wzajemnym, w ten sposób, że zapłacone kwoty stanowią rzeczywiste wynagrodzenie za wyodrębnioną usługę świadczoną w ramach stosunku prawnego lub dochodzi do wymiany świadczeń wzajemnych. Otrzymana zapłata powinna być konsekwencją wykonania świadczenia. Wynagrodzenie musi być należne za wykonanie tego świadczenia.

Na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 29a ust. 1 ustawy podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2-5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.

Z kolei w myśl art. 29a ust. 10 ustawy, podstawę opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 13, obniża się o:

1.

kwoty udzielonych po dokonaniu sprzedaży opustów i obniżek cen;

2.

wartość zwróconych towarów i opakowań, z zastrzeżeniem ust. 11 i 12;

3.

zwróconą nabywcy całość lub część zapłaty otrzymaną przed dokonaniem sprzedaży, jeżeli do niej nie doszło;

4.

wartość zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, o których mowa w ust. 1.

Na podstawie art. 106b ust. 1 ustawy podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą:

1.

sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem;

2.

sprzedaż wysyłkową z terytorium kraju i sprzedaż wysyłkową na terytorium kraju na rzecz podmiotu innego niż wskazany w pkt 1;

3.

wewnątrzwspólnotową dostawę towarów na rzecz podmiotu innego niż wskazany w pkt 1;

4.

otrzymanie przez niego całości lub części zapłaty przed dokonaniem czynności, o których mowa w pkt 1 i 2, z wyjątkiem przypadku, gdy zapłata dotyczy wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów lub czynności, dla których obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19a ust. 5 pkt 4.

Stosownie do art. 106j ust. 1 ustawy, w przypadku gdy po wystawieniu faktury:

1.

udzielono obniżki ceny w formie rabatu, o której mowa w art. 29a ust. 7 pkt 1,

2.

udzielono opustów i obniżek cen, o których mowa w art. 29a ust. 10 pkt 1,

3.

dokonano zwrotu podatnikowi towarów i opakowań,

4.

dokonano zwrotu nabywcy w całości lub części zapłaty, o której mowa w art. 106b ust. 1 pkt 4,

5.

podwyższono cenę lub stwierdzono pomyłkę w cenie, stawce, kwocie podatku lub w jakiejkolwiek innej pozycji faktury

- podatnik wystawia fakturę korygującą.

Jak wynika z przedstawionych we wniosku okoliczności sprawy Wnioskodawca będący zarejestrowanym czynnym podatkiem VAT wypłacił odbiorcy nagrodę pieniężną w przypadku spełnienia następujących warunków:

* zwrot zawleczki od zakupionego wcześniej produktu objętego promocją.

Zgodnie z regulaminem sprzedaży premiowej dotyczącą warunków przyznawania nagrody pieniężnej Wnioskodawca wypłaci ją po spełnieniu określonych warunków przez kupującego. Niespełnienie warunków oznacza nieprzyznanie nagrody. Oferta premiowa jest kierowana do wszystkich zainteresowanych podmiotów na tych samych warunkach. Nagradzany z tytułu otrzymania nagrody pieniężnej nie będzie wystawiać na rzecz Wnioskodawcy faktur bądź faktur korygujących lub innych dokumentów.

Odnosząc się do wątpliwości Wnioskodawcy dotyczących kwestii udokumentowania zdarzenia przyszłego trzeba przeanalizować charakter otrzymanej przez uczestników nagrody pieniężnej.

Ekonomiczny ciężar podatku VAT, co do zasady, powinien bowiem ponosić konsument, a nie podatnik, przez co należałoby zatem obniżyć ceny np. w formie rabatu czy opustów przez co nastąpiłoby obniżenie podstawy opodatkowania tej transakcji, aby zachowana została zasada proporcjonalności podatku VAT do ceny towarów i usług. Jednak w ocenie Wnioskodawcy wypłacona nagroda nie daje możliwości zakwalifikowania tego świadczenia jako upustu w rozumieniu art. 29a ust. 10 pkt 1 ustawy.

Warunkiem uznania za upust lub rabat stanowi w istocie wykazanie ścisłego związku ze zrealizowanymi dostawami. W okolicznościach niniejszej sprawy w przypadku nagrody pieniężnej nie istnieje związek identyfikowalny z konkretnymi dostawami w okresie objętym promocją gdyż nie sposób ustalić w stosunku do którego produktu, z której dostawy zawartej w określonym czasie promocji związana będzie wypłacona nagroda.

Zatem w przedstawionej wyżej sytuacji Dostawca nie dysponuje wynagrodzeniem z tytułu zrealizowanej konkretnie dostawy, które jest następnie pomniejszone o udzieloną nagrodę pieniężną, wywołującą efekt ekonomiczny analogiczny jak w sytuacji udzielenia upustów i obniżek cen, co winno zostać uwzględnione poprzez obniżenie podstawy opodatkowania zgodnie z art. 29a ust. 10 pkt 1 ustawy, w przeciwnym bowiem razie dojdzie do naruszenia zasady neutralności podatku VAT.

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku opis sprawy oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy wskazać należy, iż w okolicznościach niniejszej sprawy wypłata nagrody pieniężnej będzie związana wyłącznie z nabyciem przez uczestnika w przyjętym okresie promocyjnym produktów na podstawie zwróconych zawleczek od opakowań.

W związku z powyższym, skoro wypłata nagrody pieniężnej nie będzie powiązana z konkretną dostawą, oraz, że opisana przez Wnioskodawcę nagroda pieniężna, która będzie wypłacana kontrahentowi nie będzie stanowiła w istocie upustu obniżającego wartości konkretnych dostaw udokumentowanych poszczególnymi fakturami - zgodnie z art. 29a ust. 10 pkt 1 ustawy - nie zmniejsza ona podstawy opodatkowania. Tym samym dla udokumentowania przedmiotowej nagrody pieniężnej nie będą właściwe faktury korygujące wystawiane przez Wnioskodawcę.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r., o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na podstawie art. 2 pkt 22 ustawy o VAT przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Pojęcie towaru ustawodawca zdefiniował w art. 2 pkt 6 ustawy. Zgodnie z zapisem zawartym w tym przepisie, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

W świetle art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Pod pojęciem usługi (świadczenia) należy zatem rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś), jak i zaniechanie (nieczynienie, bądź też tolerowanie, znoszenie określonych stanów rzeczy).

Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy zwrócić uwagę na to, że usługą jest tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący z niego korzyść. Wskazać należy bowiem, że czynnikiem wyróżniającym określoną czynność jako czynność usługową (usługę) jest przede wszystkim to, że świadczenie tej czynności zmierza do bezpośredniego zaspokojenia określonej potrzeby zamawiającego.

Należy jednak zaznaczyć, że nie każde działanie, powstrzymanie się od działania, czy tolerowanie czynności lub sytuacji może zostać uznane za usługę, w rozumieniu przepisów ustawy. Aby tak się stało muszą zostać spełnione łącznie następujące warunki:

* w następstwie zobowiązania, w wykonaniu którego usługa jest świadczona, druga strona (nabywca) jest bezpośrednim beneficjentem świadczenia,

* świadczonej usłudze odpowiada świadczenie wzajemne ze strony nabywcy (wynagrodzenie).

Aby zatem daną czynność uznać za świadczenie usługi, musi istnieć bezpośredni związek o charakterze przyczynowym pomiędzy świadczoną usługą a otrzymanym świadczeniem wzajemnym, w ten sposób, że zapłacone kwoty stanowią rzeczywiste wynagrodzenie za wyodrębnioną usługę świadczoną w ramach stosunku prawnego lub dochodzi do wymiany świadczeń wzajemnych. Otrzymana zapłata powinna być konsekwencją wykonania świadczenia. Wynagrodzenie musi być należne za wykonanie tego świadczenia.

Na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Działalność gospodarcza - według art. 15 ust. 2 ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie z art. 29a ust. 1 ustawy podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2-5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.

Stosownie do art. 29a ust. 7 ustawy, podstawa opodatkowania nie obejmuje kwot:

1.

stanowiących obniżkę cen w formie rabatu z tytułu wcześniejszej zapłaty;

2.

udzielonych nabywcy lub usługobiorcy opustów i obniżek cen, uwzględnionych w momencie sprzedaży;

3.

otrzymanych od nabywcy lub usługobiorcy jako zwrot udokumentowanych wydatków poniesionych w imieniu i na rzecz nabywcy lub usługobiorcy i ujmowanych przejściowo przez podatnika w prowadzonej przez niego ewidencji na potrzeby podatku.

Z kolei w myśl art. 29a ust. 10 ustawy, podstawę opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 13, obniża się o:

1.

kwoty udzielonych po dokonaniu sprzedaży opustów i obniżek cen;

2.

wartość zwróconych towarów i opakowań, z zastrzeżeniem ust. 11 i 12;

3.

zwróconą nabywcy całość lub część zapłaty otrzymaną przed dokonaniem sprzedaży, jeżeli do niej nie doszło;

4.

wartość zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, o których mowa w ust. 1.

Na podstawie art. 106b ust. 1 ustawy podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą:

1.

sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem;

2.

sprzedaż wysyłkową z terytorium kraju i sprzedaż wysyłkową na terytorium kraju na rzecz podmiotu innego niż wskazany w pkt 1;

3.

wewnątrzwspólnotową dostawę towarów na rzecz podmiotu innego niż wskazany w pkt 1;

4.

otrzymanie przez niego całości lub części zapłaty przed dokonaniem czynności, o których mowa w pkt 1 i 2, z wyjątkiem przypadku, gdy zapłata dotyczy wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów lub czynności, dla których obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19a ust. 5 pkt 4.

Jeżeli przed dokonaniem dostawy towaru lub wykonaniem usługi otrzymano całość lub część zapłaty, o której mowa w art. 106b ust. 1 pkt 4, fakturę wystawia się nie później niż 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym otrzymano całość lub część zapłaty od nabywcy (art. 106i ust. 2 ustawy).

Stosownie do art. 106j ust. 1 ustawy, w przypadku gdy po wystawieniu faktury:

1.

udzielono obniżki ceny w formie rabatu, o której mowa w art. 29a ust. 7 pkt 1,

2.

udzielono opustów i obniżek cen, o których mowa w art. 29a ust. 10 pkt 1,

3.

dokonano zwrotu podatnikowi towarów i opakowań,

4.

dokonano zwrotu nabywcy w całości lub części zapłaty, o której mowa w art. 106b ust. 1 pkt 4,

5.

podwyższono cenę lub stwierdzono pomyłkę w cenie, stawce, kwocie podatku lub w jakiejkolwiek innej pozycji faktury

- podatnik wystawia fakturę korygującą.

Stosownie do art. 111 ust. 1 ustawy, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Szczegółowe zasady dotyczące stosowania kas rejestrujących zostały określone w art. 111 ust. 3a pkt 1 i 8 ustawy o VAT, zgodnie z którym podatnicy prowadzący ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących są obowiązani:

1.

dokonywać wydruku paragonu fiskalnego lub faktury z każdej sprzedaży oraz wydawać oryginał wydrukowanego dokumentu nabywcy,

2.

dokonywać wydruku emitowanych przez kasę rejestrującą dokumentów i ich kopii.

Sposób prowadzenia przez podatników ewidencji oraz warunki używania kas rejestrujących określono w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 14 marca 2013 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. z 2013 r. poz. 363) zwanym dalej "rozporządzeniem".

Zgodnie z § 3 ust. 1 rozporządzenia, podatnicy, prowadzą ewidencję każdej sprzedaży, w tym sprzedaży zwolnionej, wyłącznie przy użyciu kas, które mają potwierdzenie, że kasa spełnia funkcje wymienione w art. 111 ust. 6a ustawy o VAT oraz kryteria i warunki techniczne określone w przepisach wydanych na podstawie art. 111 ust. 9 ustawy o VAT. Natomiast w myśl § 6 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia podatnicy, prowadząc ewidencję wydają nabywcy, bez jego żądania, paragon fiskalny.

Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca - czynny podatnik VAT prowadzi działalność gospodarczą, która związana jest z produkcją i handlem chemii budowlanej. W celu zwiększenia sprzedaży Wnioskodawca ma zamiar zorganizować akcję marketingową - sprzedaż premiową. Celem tej akcji jest zachęcanie nabywców do dokonywania zakupów określonych produktów, zwiększenie lojalności nabywców oraz zainteresowanie ich określonym produktem, a w rezultacie osiągnięcie wzrostu sprzedaży. Akcja promocyjna stanowiąca sprzedaż premiową, polega na przyznawaniu uczestnikom nagrody pieniężnej o wartości mieszczącej się w przedziale między 2 zł a 5 zł, za każdą oddaną zawleczkę od opakowania różnego asortymentu (część spójna z pokrywką), objętego tą sprzedażą. Otrzymanie nagród pieniężnych gwarantowane jest w przypadku spełnienia opisanych we wniosku warunków wynikających z regulaminu akcji.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii opodatkowania i udokumentowania wypłaty gotówki związanej z prowadzoną akcją marketingową.

Z uwagi na przywołane przepisy prawa oraz opis sprawy należy wskazać w tym miejscu, że konstrukcja podstawy opodatkowania pozwala zrealizować fundamentalną zasadę neutralności podatku VAT. Ekonomiczny ciężar podatku VAT, co do zasady, powinien bowiem ponosić konsument, a nie podatnik. W ślad zatem za obniżeniem ceny transakcyjnej w formie rabatu czy opustów powinno następować obniżenie podstawy opodatkowania tej transakcji, aby zachowana została zasada proporcjonalności podatku VAT do ceny towarów i usług. Jeśli podstawa opodatkowania przewyższa kwotę wynagrodzenia należnego podatnikowi, przynajmniej w części poniesie on ekonomiczny ciężar podatku, co naruszałoby zasadę neutralności tego podatku. Zwrócił na to uwagę Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej w sprawie C-317/94 Elida Gibbs, stwierdzając, że: "Nie byłoby zatem zgodne z dyrektywą, gdyby podstawa opodatkowania użyta do obliczenia podatku należnego od producenta jako podatnika, przekraczała kwotę ostatecznie przez niego otrzymaną. Gdyby bowiem tak było, zasada neutralności VAT w stosunku do podatników, do których należy przecież także producent, nie byłaby spełniona" (pkt 28).

Szczególnego podkreślenia wymaga to, że ani w dyrektywie VAT ani też w ustawie o VAT prawodawca nie zdefiniował pojęcia nagroda pieniężna. Zatem celem dokonania prawidłowej kwalifikacji nagród pieniężnych (bonusów pieniężnych) w świetle przepisów o podatku od towarów i usług, należy przeprowadzić obiektywną analizę całokształtu okoliczności faktycznych konkretnej transakcji, która pozwoli na ocenę skutków takiej transakcji w świetle regulacji dotyczących podatku od towarów i usług. Należy przy tym mieć na uwadze, że sama wola podatnika, znajdująca odzwierciedlenie w treści czynności prawnej, nie może określać charakteru prawnego świadczenia w oderwaniu od jego obiektywnych cech, bowiem nie nazwa, lecz treść świadczenia decyduje o tym jaki ma ono charakter. Nazwanie przez strony umowy danego świadczenia nagrodą pieniężną nie wyłącza zatem możliwości kwalifikacji tego świadczenia jako opustu w rozumieniu art. 29a ust. 10 pkt 1 ustawy.

Warunkiem uznania, że nagroda pieniężna stanowi w istocie opust, jest wykazanie ścisłego związku pomiędzy nagrodą pieniężną a zrealizowanymi dostawami. W okolicznościach niniejszej sprawy w przypadku nagrody pieniężnej przyznanej w sytuacji oddania zawleczki z zakupionego konkretnego towaru objętego promocją - wbrew temu co twierdzi Wnioskodawca - taki związek jest identyfikowalny, bowiem wypłata jest związana z dostawą konkretnego towaru/produktu objętego promocją. Z regulaminu akcji promocyjnej jasno wynika, że w przypadku braku okazania dokumentu handlowego (faktury, paragonu) zawleczki nie zostaną zarejestrowane, w związku z czym uczestnik nie będzie mógł brać udziału w akcji promocyjnej. Bez dostawy poszczególnego towaru objętego promocją i okazania dowodu zakupu nagroda pieniężna nie zostałaby przyznana i wypłacona, a zatem zachodzi ścisła relacja pomiędzy zrealizowanym przez danego klienta zakupem a przyznaną nagrodą pieniężną. Ponadto, jak wynika z wniosku, same zawleczki nie posiadają żadnej wartości użytkowej, mają na celu jedynie identyfikację towaru objętego akcją promocyjną.

Tym samym w przedstawionej sytuacji wbrew twierdzeniu Wnioskodawcy, wypłata gotówki za zwrot zawleczki/zawleczek nie stanowi ani dostawy towarów (jak wskazano, zawleczki nie mają wartości użytkowej, zatem nie stanowią towaru w rozumieniu art. 2 pkt 6 ustawy) ani świadczenia usług lecz stanowi w istocie opust na zakupiony przez danego klienta towar objęty promocją. Wnioskodawca dysponuje wynagrodzeniem z tytułu dostawy danego produktu/towarów objętych promocją, które jest następnie pomniejszone o udzieloną nagrodę pieniężną, wywołującą efekt ekonomiczny analogiczny jak w sytuacji udzielenia opustów i obniżek cen, co winno zostać uwzględnione poprzez obniżenie podstawy opodatkowania zgodnie z art. 29a ust. 10 pkt 1 ustawy, w przeciwnym bowiem razie dojdzie do naruszenia zasady neutralności podatku VAT.

Skoro, jak wskazano powyżej, w niniejszej sprawie wypłacane nagrody pieniężne stanowią w istocie obniżenie ceny dostarczanych towarów, to Wnioskodawca winien udokumentować je wystawionymi fakturami (paragonami) korygującymi. Tym samym nie można zgodzić się z Wnioskodawcą, że w zaprezentowanym zdarzeniu przyszłym Wnioskodawca może udokumentować wypłacone nagrody dokumentem wewnętrznym i nie jest zobowiązany do wystawienia faktury (paragonu) korygującej.

W odniesieniu do uznania przez Wnioskodawcę wypłaconego zobowiązania za kwotę brutto wskazać należy, że art. 3 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 9 maja 2014 r. o informowaniu o cenach towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1830) stanowi, że cena oznacza wartość wyrażoną w jednostkach pieniężnych, którą kupujący jest obowiązany zapłacić przedsiębiorcy za towar lub usługę.

Stosownie do treści art. 3 ust. 2 wskazanej wyżej ustawy, w cenie uwzględnia się podatek od towarów i usług oraz podatek akcyzowy, jeżeli na podstawie odrębnych przepisów sprzedaż towaru (usługi) podlega obciążeniu podatkiem od towarów i usług lub podatkiem akcyzowym. Przez cenę rozumie się również stawkę taryfową.

W prawodawstwie polskim obowiązuje zasada swobody umów, w ramach której strony mogą dowolnie kształtować treść umowy w granicach wyznaczonych przez prawo. Zasada ta ma również zastosowanie na gruncie prawa podatkowego. W związku z tym, przy ustalaniu wysokości należności ustawodawca nie ingeruje w sferę podejmowania decyzji, co do sposobu określenia należności (ceny - tj. czy winna być ona uzgodniona w zawartej pomiędzy kontrahentami umowie jako wartość bez podatku VAT, tzw. cena netto, czy też wartość z podatkiem VAT, tzw. cena brutto) za sprzedawany towar, a wszelkie spory pomiędzy stronami transakcji w tym zakresie są rozstrzygane na gruncie prawa cywilnego, a nie podatkowego.

Należy jednakże zaznaczyć, że w sytuacji, gdzie kwota wypłaconego przez Wnioskodawcę wynagrodzenia będzie kwotą udzielonego w całości opustu danego towaru, to dla ustalenia podstawy opodatkowania wypłaconą kwotę należy traktować jako kwotę brutto zawierającą podatek VAT.

Jednocześnie wskazuje się, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2017 r. poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl