0114-KDIP4.4012.61.2017.1.MK - Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego VAT związanego z realizacją projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 10 kwietnia 2017 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0114-KDIP4.4012.61.2017.1.MK Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego VAT związanego z realizacją projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 24 marca 2017 r. (data wpływu 28 marca 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego VAT związanego z realizacją projektu-jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 marca 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego VAT związanego z realizacją projektu.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Szkoła jest publiczną uczelnią akademicką działającą na podstawie przepisów ustawy z dnia 27 lipca 2015 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz. U. z 2016 r. poz. 1842 z późn. zm., dalej: PSW). Podstawowymi zadaniami statutowymi uczelni są przede wszystkim: kształcenie i wychowywanie studentów oraz prowadzenie badań naukowych i prac rozwojowych, jak również upowszechnianie i pomnażanie osiągnięć nauki i działania na rzecz społeczności lokalnych i regionalnych. Zgodnie z art. 4 ust. 3 PSW misją uczelni wyższych jest odkrywanie i przekazywanie prawdy poprzez prowadzenie badań naukowych i kształcenie studentów, a szkoły wyższe stanowią integralną część narodowego systemu edukacji i nauki.

W art. 13 ust. 1 PSW ustawodawca wskazał, że podstawowymi zadaniami uczelni, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3 są:

1.

kształcenie studentów w celu zdobywania i uzupełniania wiedzy oraz umiejętności niezbędnych w pracy zawodowej;

2.

wychowywanie studentów w poczuciu odpowiedzialności za państwo polskie, za umacnianie zasad demokracji i poszanowanie praw człowieka;

3.

prowadzenie badań naukowych i prac rozwojowych, świadczenie usług badawczych oraz transfer technologii do gospodarki;

4.

kształcenie i promowanie kadr naukowych;

5.

upowszechnianie i pomnażanie osiągnięć nauki, kultury narodowej i techniki, w tym poprzez gromadzenie i udostępnianie zbiorów bibliotecznych i informacyjnych;

6.

prowadzenie studiów podyplomowych, kursów i szkoleń w celu kształcenia nowych umiejętności niezbędnych na rynku pracy w systemie uczenia się przez całe życie;

7.

stwarzanie warunków do rozwoju kultury fizycznej studentów;

8.

działanie na rzecz społeczności lokalnych i regionalnych;

9.

stwarzanie osobom niepełnosprawnym warunków do pełnego udziału w:

a.

procesie kształcenia,

b.

badaniach naukowych.

Wymieniony wyżej zakres działań Szkoły podlega zwolnieniu z podatku od towarów i usług. Zgodnie bowiem z art. 91 ust. 1 PSW działalność uczeni, o której mowa w art. 13 ust. 1 i art. 14 podlega zwolnieniu z podatku dochodowego, podatku od towarów i usług, podatku od nieruchomości, podatku rolnego, podatku leśnego i podatku od czynności cywilnoprawnych na zasadach określonych w odrębnych ustawach.

W dniu 17 listopada 2016 r. podpisana została pomiędzy Europejską Radą ds. Badań Naukowych (European Research Council Executive Agency, ERCEA) a Szkołą umowa dotycząca finansowania i realizacji projektu pn. "Entrapment of Hypoxic Cancer by Macrophages Loaded with HAP-McHAP" (dalej: Projekt) w ramach programu HORIZON 2020. Projekt ma na celu wyjaśnienie zjawiska fizjologicznego i poznanie znaczenia nowo odkrytej funkcji komórek odpornościowych, w tym ewentualną możliwość wykorzystania jej do leczenia guzów nowotworowych oraz ich przerzutów. W ramach Projektu prowadzone będą badania naukowe nad zjawiskiem przekazywania komórkom nowotworowym pewnego rodzaju białek przez komórki układu odpornościowego. Komórki immunologiczne, które są przedmiotem badań, wędrują do rejonów niedotlenionych i nieukrwionych w obrębie guza, gdzie nie są w stanie docierać żadne leki. Badania prowadzone w ramach Projektu mają na celu wyjaśnienie tego zjawiska oraz zbadanie możliwości wykorzystania tego mechanizmu do transportowania wewnątrz białka czynników antynowotworowych, m.in. różnego typu leków. Na podstawie wyników badań prowadzonych w ramach Projektu planowane jest przygotowanie szeregu publikacji naukowych, prac dyplomowych i habilitacyjnych. Badania prowadzone w ramach Projektu będą miały charakter badań podstawowych. Europejska Rada ds. Badań Naukowych finansuje przede wszystkim badania podstawowe, mogące prowadzić do przełomowych odkryć w nauce. Badania podstawowe oznaczają oryginalne prace badawcze eksperymentalne lub teoretyczne, podejmowane przede wszystkim w celu zdobywania nowej wiedzy o podstawowych zjawiskach i obserwowalnych faktach bez nastawienia na bezpośrednie praktyczne zastosowanie lub użytkowanie. Istotą badań podstawowych jest rozszerzenie wiedzy człowieka o prawach przyrody, w odróżnieniu chociażby od badań stosowanych, które obejmują prace badawcze podejmowane w celu zdobycia nowej wiedzy, przy czym są zorientowane przede wszystkich na praktyczne zastosowanie. Od roku 2007 spośród 65000 aplikacji około 7000 projektów zostało zakwalifikowanych do finansowania przez Europejską Radę ds. Badań Naukowych. Stypendyści ERCEA otrzymali wiele prestiżowych nagród, w tym między innymi: 6 Nagród Nobla, 4 Medal Fieldsa oraz 5 Nagród Wolfa. Ponad 40000 artykułów opublikowanych do końca 2015 r. w międzynarodowych liczących się czasopismach postało dzięki wsparciu ERCEA. Statystyki wskazują, że wyniki 20% grantów przyznanych przez ERCEA doprowadziło do przełomu w nauce, a 50% grantów miało ogromny wkład w znaczny postęp nauki.

Jak już zostało wskazane powyżej, działania podejmowane w ramach projektu mają na celu zbadanie zjawiska biologicznego polegającego na przekazywaniu komórkom nowotworowym pewnego rodzaju białek przez komórki układu odpornościowego.

Na potrzeby realizacji Projektu i wykonywania objętych jego zakresem badań, dokonywane będą zakupy towarów i usług, wśród których wskazać można wydatki związane z:

a.

zakupem sprzętu laboratoryjnego (aparatury), biurowego i komputerowego;

b.

zakupem materiałów laboratoryjnych, tj. odczynników, leków i materiałów zużywalnych takich jak: myszy, linie komórkowe, jednorazowe plastiki laboratoryjne;

c.

zakupem materiałów biurowych;

d.

podróżami (bilety lotnicze i kolejowe, zakwaterowanie);

e.

kosztami publikacji naukowych;

f.

opłatami konferencyjnymi;

g.

kosztami przygotowania raportów i sprawozdań finansowych;

h.

usługami pocztowymi, kurierskimi i telekomunikacyjnymi;

i.

pracami zleconymi;

j.

dostosowaniem pomieszczeń do badań,

k.

usługami konserwacji, naprawy i serwisowania pomieszczeń i urządzeń.

W treści umowy grantowej dotyczącej finansowania projektu, w odniesieniu do kwestii kwalifikowalności podatku VAT w Projekcie wskazano, że jednym z kosztów niekwalifikowalnych jest "odzyskiwalny" VAT. Jednocześnie, w katalogu kosztów kwalifikowalnych, odnośnie kosztów dotyczących zakupów towarów i usług do Projektu zawarte zostało, że kwalifikowany jest VAT, którego nie można odliczyć. Powyższe sformułowania oznaczają, że możliwość zakwalifikowania części lub całości kosztów podatku VAT do Projektu, zależy od możliwości odliczenia kosztu podatku naliczonego w ramach nabyć towarów i usług do Projektu, rozpatrywana na gruncie ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Realizowane przez Szkołę w ramach Projektu badania i podejmowane w tym celu czynności przypuszczalnie nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, prowadzonych przez Wnioskodawcę, przez co w ocenie Wnioskodawcy cała wartość wydatków poniesionych w związku z realizacją Projektu będzie podlegała kwalifikacji w koszty Projektu. Podatek VAT naliczony nie będzie bowiem podlegał zwrotowi, ponieważ nie będzie powiązania z obrotem opodatkowanym ani opodatkowanym i zwolnionym. Towary i usługi nabyte w związku z realizacją Projektu nie będą służyły Wnioskodawcy do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT (generujących podatek należny) zarówno obecnie jak i najprawdopodobniej w przyszłości.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy w związku z nabywaniem towarów i usług na potrzeby realizacji projektu, które nie będą związane z wykonywaniem do czynności opodatkowanych w czasie trwania Projektu ani po jego zakończeniu, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług?

Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z nabywaniem towarów i usług na potrzeby realizacji projektu nie przysługuje jej prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Towary i usługi nabywane na potrzeby realizacji Projektu nie będą służyły podejmowaniu czynności opodatkowanych podatkiem VAT ani w czasie realizacji Projektu, ani też przypuszczalnie po jego zakończeniu.

W świetle art. 86 ust. 1 ustawy z dna 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Jak wynika z przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, możliwość odzyskiwania podatku VAT w całości lub w części istnieje, gdy dane nabycia będą służyły działalności opodatkowanej (lub mieszanej). Związek nabywanych towarów i usług z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi winien mieć charakter niewątpliwy, bezpośredni i bezsporny, tzn. następstwem zakupów jest określenie podatku należnego. Zasadniczą zatem przesłanką, której wystąpienie należy analizować w kontekście prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli ze sprzedażą generującą podatek należny. Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi. Podkreślenia wymaga przy tym, że istotna jest intencja nabycia - jeśli dany towar ma służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych wówczas, po spełnieniu wymienionych w art. 86 ustawy wymogów formalnych, odliczenie jest prawnie dozwolone. W przypadku objętym niniejszym wnioskiem, Szkoła w trakcie realizacji Projektu nie będzie wykonywała czynności opodatkowanych VAT, jak również nie posiada obecnie zamiaru wykorzystania efektów badań do podejmowania działalności opodatkowanej podatkiem VAT w przyszłości. Mało prawdopodobnym jest bowiem, aby wyniki przedmiotowych badań mogły stanowić przedmiot komercyjnego wykorzystania, z uwagi na ich ściśle naukowy charakter, kwalifikowany jako badania podstawowe.

Badania wykonywane w ramach grantów ERCEA (a z takim mamy do czynienia w okolicznościach przedmiotowej sprawy), kwalifikowane są jako te, które mają charakter badań podstawowych. Europejska Rada ds. Badań Naukowych wspiera twórcze i nowatorskie pomysły badawcze we wszystkich dziedzinach wiedzy. Wysoko cenione są projekty interdyscyplinarne, o wysokim stopniu ryzyka naukowego, prowadzące do ważnych odkryć w nauce i przełomowych wyników. Badania w tego rodzaju projektach mają charakter poznawczy, pionierski, muszą przekraczać obecne granice wiedzy. Poziom Gotowości Technologicznej (TRL) jest w tych badaniach określony na poziomie 1 (tj. Zaobserwowano podstawowe zasady danego zjawiska)-2 (Określono koncepcje technologii), co wskazuje się jako poziom badań podstawowych, przy 9-stopniowej skali TRL (Technology Readiness Leuel -Poziom Gotowości Technologicznej)-zaadoptowanej z OECD, służącej określeniu oczekiwanego poziomu zaawansowania technologicznego finansowanych badań. Badania dla TRL>4 nie mogą być prowadzone bez zaangażowania przemysłu (dane Krajowego Punktu Kontaktowego ds. Programów Ramowych). Powyższe oznacza, iż efekty badań prowadzonych w ramach grantów finansowanych przez Europejską Radę ds. Badań Naukowych (ERC) mają ogromną wartość naukową i poznawczą, przy jednocześnie niewielkich szansach powstania możliwości ich komercyjnego wykorzystania.

W świetle powyższego, Szkoła stoi na stanowisku, że nie ma prawa odliczenia podatku VAT z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z projektem, ponieważ nie będzie występował tutaj związek pomiędzy nabywaniem towarów lub usług a wykonywaniem czynności opodatkowanych. Jak wskazał Wnioskodawca, towary i usługi nabyte w związku z realizacją przedmiotowego Projektu nie będą służyły Wnioskodawcy do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT zarówno podczas realizacji jak i przypuszczalnie w przyszłości. Zważywszy zatem na niewystępowanie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest zamierzony (deklarowany) i bezpośredni związek zakupów z wykonywaniem czynności opodatkowanych, Szkoła uważa, że nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z wydatkami poniesionymi w trakcie realizacji Projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r. poz. 710, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a.

nabycia towarów i usług,

b.

dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Należy zauważyć, że formułując w art. 86 ust. 1 ustawy warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej.

W każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowo-prawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Natomiast na podstawie art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest publiczną uczelnią akademicką działającą na podstawie przepisów ustawy z dnia 27 lipca 2015 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz. U. z 2016 r. poz. 1842 z późn. zm., dalej: PSW). Podstawowymi zadaniami statutowymi uczelni są przede wszystkim: kształcenie i wychowywanie studentów oraz prowadzenie badań naukowych i prac rozwojowych, jak również upowszechnianie i pomnażanie osiągnięć nauki i działania na rzecz społeczności lokalnych i regionalnych.

W dniu 17 listopada 2016 r. podpisana została pomiędzy Europejską Radą ds. Badań Naukowych (European Research Council Executive Agency, ERCEA) a Szkołą umowa dotycząca finansowania i realizacji projektu pn. "Entrapment of Hypoxic Cancer by Macrophages Loaded with HAP-McHAP" (dalej: Projekt) w ramach programu HORIZON 2020. Projekt ma na celu wyjaśnienie zjawiska fizjologicznego i poznanie znaczenia nowo odkrytej funkcji komórek odpornościowych, w tym ewentualną możliwość wykorzystania jej do leczenia guzów nowotworowych oraz ich przerzutów. W ramach Projektu prowadzone będą badania naukowe nad zjawiskiem przekazywania komórkom nowotworowym pewnego rodzaju białek przez komórki układu odpornościowego. Komórki immunologiczne, które są przedmiotem badań, wędrują do rejonów niedotlenionych i nieukrwionych w obrębie guza, gdzie nie są w stanie docierać żadne leki. Badania prowadzone w ramach Projektu mają na celu wyjaśnienie tego zjawiska oraz zbadanie możliwości wykorzystania tego mechanizmu do transportowania wewnątrz białka czynników antynowotworowych, m.in. różnego typu leków. Na podstawie wyników badań prowadzonych w ramach Projektu planowane jest przygotowanie szeregu publikacji naukowych, prac dyplomowych i habilitacyjnych. Badania prowadzone w ramach Projektu będą miały charakter badań podstawowych. Europejska Rada ds. Badań Naukowych finansuje przede wszystkim badania podstawowe, mogące prowadzić do przełomowych odkryć w nauce. Badania podstawowe oznaczają oryginalne prace badawcze eksperymentalne lub teoretyczne, podejmowane przede wszystkim w celu zdobywania nowej wiedzy o podstawowych zjawiskach i obserwowalnych faktach bez nastawienia na bezpośrednie praktyczne zastosowanie lub użytkowanie. Istotą badań podstawowych jest rozszerzenie wiedzy człowieka o prawach przyrody, w odróżnieniu chociażby od badań stosowanych, które obejmują prace badawcze podejmowane w celu zdobycia nowej wiedzy, przy czym są zorientowane przede wszystkich na praktyczne zastosowanie. Od roku 2007 spośród 65000 aplikacji około 7000 projektów zostało zakwalifikowanych do finansowania przez Europejską Radę ds. Badań Naukowych. Stypendyści ERCEA otrzymali wiele prestiżowych nagród, w tym między innymi: 6 Nagród Nobla, 4 Medal Fieldsa oraz 5 Nagród Wolfa. Ponad 40000 artykułów opublikowanych do końca 2015 r. w międzynarodowych liczących się czasopismach postało dzięki wsparciu ERCEA. Statystyki wskazują, że wyniki 20% grantów przyznanych przez ERCEA doprowadziło do przełomu w nauce, a 50% grantów miało ogromny wkład w znaczny postęp nauki.

Jak już zostało wskazane powyżej, działania podejmowane w ramach projektu mają na celu zbadanie zjawiska biologicznego polegającego na przekazywaniu komórkom nowotworowym pewnego rodzaju białek przez komórki układu odpornościowego.

Na potrzeby realizacji Projektu i wykonywania objętych jego zakresem badań, dokonywane będą zakupy towarów i usług, wśród których wskazać można wydatki związane z:

a.

zakupem sprzętu laboratoryjnego (aparatury), biurowego i komputerowego;

b.

zakupem materiałów laboratoryjnych, tj. odczynników, leków i materiałów zużywalnych takich jak: myszy, linie komórkowe, jednorazowe plastiki laboratoryjne;

c.

zakupem materiałów biurowych;

d.

podróżami (bilety lotnicze i kolejowe, zakwaterowanie);

e.

kosztami publikacji naukowych;

f.

opłatami konferencyjnymi;

g.

kosztami przygotowania raportów i sprawozdań finansowych;

h.

usługami pocztowymi, kurierskimi i telekomunikacyjnymi;

i.

pracami zleconymi;

j.

dostosowaniem pomieszczeń do badań,

k.

usługami konserwacji, naprawy i serwisowania pomieszczeń i urządzeń.

W treści umowy grantowej dotyczącej finansowania projektu, w odniesieniu do kwestii kwalifikowalności podatku VAT w Projekcie wskazano, że jednym z kosztów niekwalifikowalnych jest "odzyskiwalny" VAT. Jednocześnie, w katalogu kosztów kwalifikowalnych, odnośnie kosztów dotyczących zakupów towarów i usług do Projektu zawarte zostało, że kwalifikowany jest VAT, którego nie można odliczyć. Powyższe sformułowania oznaczają, że możliwość zakwalifikowania części lub całości kosztów podatku VAT do Projektu, zależy od możliwości odliczenia kosztu podatku naliczonego w ramach nabyć towarów i usług do Projektu, rozpatrywana na gruncie ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Realizowane przez Szkołę w ramach Projektu badania i podejmowane w tym celu czynności przypuszczalnie nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, prowadzonych przez Wnioskodawcę, przez co w ocenie Wnioskodawcy cała wartość wydatków poniesionych w związku z realizacją Projektu będzie podlegała kwalifikacji w koszty Projektu. Podatek VAT naliczony nie będzie bowiem podlegał zwrotowi, ponieważ nie będzie powiązania z obrotem opodatkowanym ani opodatkowanym i zwolnionym. Towary i usługi nabyte w związku z realizacją Projektu nie będą służyły Wnioskodawcy do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT (generujących podatek należny) zarówno obecnie jak i najprawdopodobniej w przyszłości.

Przy tak przedstawionym opisie sprawy, wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z nabywaniem towarów i usług na potrzeby Projektu, które nie są związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT.

Tym samym stwierdzić należy, że skoro w przedmiotowej sprawie nie występuje związek dokonanych zakupów towarów i usług ze sprzedażą opodatkowaną, to nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT. Jak już wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

W konsekwencji z uwagi na niespełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją Projektu.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r. poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl