0114-KDIP4.4012.515.2017.1.KR - Brak prawa do odliczania VAT w związku z realizacją projektu pn. "Ochrona zagrożonych gatunków związanych z siedliskami wodnymi na terenie Miasta".

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 23 października 2017 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0114-KDIP4.4012.515.2017.1.KR Brak prawa do odliczania VAT w związku z realizacją projektu pn. "Ochrona zagrożonych gatunków związanych z siedliskami wodnymi na terenie Miasta".

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 21 września 2017 r. (data wpływu 27 września 2017 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 września 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Miasto (dalej: Miasto lub Wnioskodawca) stosownie do treści ustawy jest gminą mającą status miasta na prawach powiatu. W związku z powyższym Miasto realizuje zadania należące zarówno do właściwości samorządu gminnego jak i powiatowego. Zadania z zakresu administracji samorządowej gminnej zostały określone w art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016 r. poz. 446 z późn. zm, dalej: u.s.g.) gdzie wskazano, iż zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy.

W szczególności zadania własne obejmują m.in. sprawy ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej (art. 7 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy).

Natomiast zgodnie z treścią art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2016 r. poz. 814 z późn. zm., dalej: u.s.p.) powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie m.in. ochrony środowiska i przyrody (art. 4 ust. 1 pkt 13 ww. ustawy).

Stosownie do treści art. 9 ust. 1 u.s.g. oraz art. 6 ust. 1 u.s.p. w celu wykonywania powierzonych zadań zarówno gmina, jak i powiat może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi. Do jednostek organizacyjnych, o których mowa powyżej zaliczyć należy jednostki budżetowe i samorządowe zakłady budżetowe.

Do dnia 31 grudnia 2015 r. Wniskodawca oraz utworzone przez Miasto jednostki organizacyjne dokonywały odrębnych rozliczeń z tytułu podatku od towarów i usług. Z dniem 1 stycznia 2016 r. dokonano centralizacji rozliczeń z tytułu podatku VAT. Działanie to spowodowane zostało wydaniem przez Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej orzeczenia w sprawie C-276/14 Gmina Wrocław z dnia 29 września 2015 r. oraz przez Naczelny Sąd Administracyjny w Warszawie uchwały sygn. akt I FPS 4/15 z dnia 26 października 2015 r.

Zgodnie z przyjętym modelem funkcjonowania, wykonywanie wybranych zadań nałożonych przepisami prawa Miasto powierza utworzonym w tym celu jednostkom organizacyjnym.

Jedną z jednostek organizacyjnych funkcjonujących w strukturach Miasta jest Zarząd A (dalej: MZA).

Zarząd A jest jednostką budżetową Miasta powołaną Uchwałą Rady Miasta z dnia 25 sierpnia 2016 r. w sprawie utworzenia jednostki budżetowej pod nazwą "Zarząd A". Zarząd A wykonuje statutowe zadania względem:

1.

parków, zieleńców, skwerów, bulwarów oraz innych nieruchomości przeznaczonych na tereny zieleni, którymi gospodaruje Prezydent Miasta, powierzonych w zarządzanie i administrowanie MZA;

2.

wód powierzchniowych wraz z gruntami pokrytymi wodą oraz obiektów biernej ochrony przed powodzią i innych urządzeń wodnych powierzonych w zarządzanie i administrowanie MZA, a także będących przedmiotem porozumień dotyczących wykonywania zadań służących gospodarowaniu wodami;

3.

zieleni w pasach drogowych dróg krajowych, wojewódzkich i powiatowych, dla których zarządcą jest Prezydent Miasta;

4.

innych nieruchomości powierzonych MZA przez Prezydenta Miasta w zarządzanie i administrowanie lub, dla których właściwe jest podejmowanie działań statutowych MZA.

Zakres działań MZA obejmuje:

1.

planowanie, pozyskiwanie funduszy, programowanie, projektowanie, budowę, modernizację i remonty terenów zieleni, a także urządzeń wodnych i obiektów biernej ochrony przed powodzią, jak również pełnienie roli inwestora w innych programach i zadaniach inwestycyjnych zleconych MZA do prowadzenia przez organy Miasta;

2.

prowadzenie nasadzeń, pielęgnację oraz prowadzenie kontroli i podejmowanie działań dotyczących utrzymania w należytym stanie drzew i krzewów oraz zieleni niskiej;

3.

podejmowanie działań służących biernej i czynnej ochronie Miasta przed powodzią, podtopieniami i suszą oraz ich skutkami;

4.

prowadzenie prac studialnych i projektowych oraz wykonywanie badań, analiz i ekspertyz dotyczących rozwoju, w tym budowy i zapewnienia właściwych standardów utrzymania terenów zieleni oraz właściwego gospodarowania wodami, ochrony przed powodzią i skutkami suszy na obszarze Miasto, a także udział w takich pracach prowadzonych przez inne jednostki organizacyjne Miasta;

5.

prowadzenie ewidencji urządzeń przeciwpowodziowych i innych urządzeń wodnych oraz baz danych związanych z terenami zieleni na obszarze Miasta;

6.

wykonywanie czynności techniczno-administracyjnych na nieruchomościach powierzonych w zarządzanie i administrowanie MZA, wynikających z ustawy z dnia 18 sierpnia 2011 r. o bezpieczeństwie osób przebywających na obszarach wodnych (Dz. U. z 2016 r. poz. 656), polegających w szczególności na oznakowaniu i zabezpieczeniu terenów, obiektów i urządzeń przeznaczonych do pływania, kąpania się, uprawiania sportu lub rekreacji na obszarach wodnych oraz oznakowaniu miejsc niebezpiecznych, a także usuwaniu statków lub innych obiektów pływających oraz prowadzenie strzeżonego portu lub przystani;

7.

zarządzanie i administrowanie oraz utrzymanie powierzonych przez Prezydenta Miasta MZA nieruchomości wraz ze znajdującymi się na nich elementami zagospodarowania, w tym budynkami, obiektami inżynierskimi, urządzeniami technicznymi, obiektami małej architektury i nawierzchniami, oraz zarządzanie i administrowanie powierzonym MZA mieniem ruchomym;

8.

tworzenie i wdrażanie programów i projektów w zakresie gospodarowania zasobami przyrody i środowiska, edukacji ekologicznej, wypoczynku, komunikacji i transportu na terenach zieleni oraz z wykorzystaniem sieci hydrograficznej;

9.

promowanie krajobrazu Miasta, w tym w szczególności jego elementów przyrody ożywionej i nieożywionej oraz przestrzeni publicznej, a także aktywizowanie, inicjowanie i prowadzenie dialogu z mieszkańcami Miasta;

10.

współpraca z jednostkami organizacyjnymi Miasta oraz administracji rządowej i innymi jednostkami samorządu terytorialnego w zakresie realizacji zadań statutowych MZA;

11.

wykonywanie innych powierzonych zadań z zakresu przestrzeni publicznych, krajobrazu, zieleni, utrzymania wód i urządzeń wodnych oraz ochrony przeciwpowodziowej.

Biorąc pod uwagę powyższe stwierdzić należy, iż w związku z realizacją powierzonych zadań MZA wykonuje zarówno czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług polegające np. na dzierżawie terenów oraz przyjmowaniu opłat portowych, jak również czynności niepodlegające temu podatkowi.

W związku z zakresem realizowanych zadań Miasta przystąpiło do udziału w procedurze konkursowej w projekcie pn. "Ochrona zagrożonych gatunków związanych z siedliskami wodnymi na terenie Miasta" w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014 - 2020, Działanie 2.4 Ochrona przyrody i edukacja ekologiczna, Typ projektów 2.4.1 Ochrona in-situ lub ex-situ zagrożonych gatunków i siedlisk przyrodniczych.

Przedmiotem projektu są kompleksowe działania in-situ służące czynnej ochronie zagrożonych gatunków i siedlisk na terenie Miasta. Planowane działania mają przede wszystkim poprawić warunki bytowania populacji rzadkich i ginących w kraju gatunków zwierząt, których ostoje znajdują się w granicach Miasta oraz przyczynić się do zatrzymania procesu degradacji i zanikania środowisk wodno - błotnych, a także do zachowania ich naturalnego charakteru i funkcji. Działania będą realizowane m.in. w obszarze Natura 2000 Dolina Środkowej Wisły oraz wybranych rezerwatów przyrody.

Celem głównym projektu jest poprawa stanu zachowania i ochrona zagrożonych gatunków zwierząt związanych ze zbiornikami oraz ciekami wodnymi na terenie Miasta. Cele szczegółowe dotyczą poprawy warunków bytowania populacji rzadkich i ginących w kraju gatunków zwierząt, poprawy stanu zachowania siedlisk w ekosystemach wodno - błotnych, poprawy funkcjonowania powiązań pomiędzy siedliskami a obszarem Natura 2000 Dolina Środkowej Wisły oraz eliminacji obcych gatunków inwazyjnych.

Powyżej określone cele zostaną osiągnięte poprzez realizację kompleksowych działań służących poprawie stanu zachowania gatunków zwierząt objętych ochroną ścisłą i częściową, a także wymienionych w II załączniku Dyrektywy Rady 92/43/EWG z dnia 21 maja 1992 r. w sprawie ochrony siedlisk przyrodniczych oraz dzikiej fauny i flory (dyrektywa siedliskowa) i w I załączniku Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/147/WE z dnia 30 listopada 2009 r. w sprawie ochrony dzikiego ptactwa (dyrektywa ptasia), oraz ochrony siedlisk, w tym wymienionych w I załączniku dyrektywy siedliskowej, funkcjonujących w sieci cieków wodnych i zbiorników wodnych w granicach Miasta. Jako wydatki kwalifikowane w projekcie mają być ujęte wydatki, ponoszone w ramach realizacji poniższych zadań polegających na:

1. Budowie infrastruktury służącej poprawie stanu zachowania zagrożonych gatunków zwierząt i siedlisk:

a. Budowie przepustu dla Kanału,

b. Umieszczenie platform pływających dla rybitwy czarnej na Jeziorze,

c. Budowie zastawek na rowach melioracyjnych rezerwatu przyrody,

d. Umieszczenie platform pływających z roślinnością szuwarową na Kanale,

e. Utworzenie oczek wodnych na terenie w obszarze Natura 2000 Dolina Środkowej Wisły w celu ochrony populacji żab brunatnych, żab zielonych i ropuchy szarej,

f. Montażu platformy gniazdowej dla bielika w obszarze Natura 2000 Dolina Środkowej Wisły w sąsiedztwie rezerwatu przyrody,

g. Adaptacji zastawki na Kanale w celu utrzymania właściwego stanu wody w rezerwacie przyrody i Jeziorze,

h. Budowie połączeń koryta głównego Potoku ze zbiornikami bocznymi.

2. Częściowej renaturyzacji strefy brzegowej wokół wybranych zbiorników wodnych wraz z nasadzeniem rodzimej roślinności przybrzeżnej,

3. Odkrzaczaniu piaszczystych brzegów w obszarze Natura 2000 na terenie Dzielnicy w celu ochrony in-situ sieweczki rzecznej,

4. Eliminacji obcych gatunków inwazyjnych i nasadzeniu rodzimej roślinności przybrzeżnej,

5. Zakupie gruntów w wybranych lokalizacjach, będących miejscem gniazdowania zagrożonych gatunków zwierząt,

6. Działaniach informacyjnych służących ograniczeniu presji na tereny podlegające presji antropologicznej w obszarze realizacji projektu.

Wyżej wymienione wydatki kwalifikowane w ramach powyższych zadań będą ponoszone przez Zarząd A.

Na obszarze objętym projektem nie planuje się wystąpienia działalności opodatkowanej podatkiem VAT. Ponadto infrastruktura wytworzona w projekcie nie będzie wykorzystywana przez MZA, jak również przez żaden inny podmiot w ramach działalności opodatkowanej podatkiem VAT. Efekty rzeczowe przedmiotowego projektu nie będą generować żadnych przychodów.

Przewidywany okres realizacji projektu 1 stycznia 2019 r. - 31 grudnia 2021 r.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca przystępując do projektu pn. "Ochrona zagrożonych gatunków związanych z siedliskami wodnymi na terenie Miasta" będzie miało prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy związane z realizacją ww. zadań?

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma On możliwości odliczenia kwot podatku VAT, od zakupów związanych z realizacją ww. zadań.

Podstawowe zasady dotyczące odliczenia podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221 z późn. zm., dalej: ustawa o VAT). W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług. Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Natomiast w myśl art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Działalność gospodarcza, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy również zauważyć, że zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

W świetle powyższego stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem uniemożliwiającym natomiast podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest brak związku zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Zatem odliczyć można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi. Wskazana zasada wyłącza jednocześnie możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku świadczenia czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu (wykonywanych poza prowadzoną działalnością gospodarczą). Ponadto z zasady tej wynika, że odliczenie podatku naliczonego może być częściowe, tzn. w tej części, w jakiej dane towary lub usługi, z którymi związany jest podatek naliczony, są wykorzystywane do realizacji czynności opodatkowanych, z pominięciem tej części podatku, w jakiej towary te (usługi) są wykorzystywane do wykonywania czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu.

Należy również zauważyć, iż na zakres prawa do odliczenia w sposób bezpośredni wpływa pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy o VAT, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady natomiast status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy o VAT.

Należy również podkreślić, że prawo do odliczenia podatku naliczonego jako integralna część systemu VAT, w zasadzie nie może być ograniczane, ani pod względem czasu, ani też pod względem zakresu przedmiotowego. Nie jest to bowiem wyjątkowy przywilej podatnika, lecz jego fundamentalne prawo. Możliwość wykonania tego prawa powinna być zapewniona niezwłocznie i względem wszystkich kwot podatku, które zostały pobrane (naliczone) od transakcji związanych z zakupami. Decydujące znaczenie dla oceny istnienia prawa do odliczenia ma zamierzony (deklarowany) związek podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi.

Zgodnie z przyjętym na chwilę obecną założeniem na obszarze objętym przedmiotowym projektem nie planuje się wystąpienia działalności opodatkowanej podatkiem VAT. Ponadto infrastruktura wytworzona w projekcie nie będzie wykorzystywana przez MZA, jak również przez żaden inny podmiot w ramach działalności opodatkowanej podatkiem VAT. Poza tym efekty rzeczowe przedmiotowego projektu nie będą generować żadnych przychodów.

Zatem w analizowanym przypadku nie będą spełnione przesłanki wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT i warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego, tj. Miasto nie będzie działać jako podatnik VAT i wydatki związane z realizacją projektu nie będą służyć do wykonywania czynności opodatkowanych. Tym samym Miasto nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją projektu w zakresie dotyczącym wyżej opisanych zadań.

Takie stanowisko potwierdziły również organy podatkowe w wydanych w zbliżonych stanach faktycznych interpretacjach indywidualnych, m.in.: Nr IBPP3/4512-483/16-1/MN z dnia 30 sierpnia 2016 r. wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach, Nr 1462- IPPP2.4512.900.2016.1.MAO z dnia 9 stycznia 2017 r. wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, Nr 0115-KDIT1-3.4012.178.2017.1.EB z dnia 17 maja 2017 r. wydanej przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221 z późn. zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Należy również podkreślić, że prawo do odliczenia podatku naliczonego jako integralna część systemu VAT, w zasadzie nie może być ograniczane, ani pod względem czasu, ani też pod względem zakresu przedmiotowego. Nie jest to bowiem wyjątkowy przywilej podatnika, lecz jego fundamentalne prawo. Możliwość wykonania tego prawa powinna być zapewniona niezwłocznie i względem wszystkich kwot podatku, które zostały pobrane (naliczone) od transakcji związanych z zakupami. Decydujące znaczenie dla oceny istnienia prawa do odliczenia ma zamierzony (deklarowany) związek podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez "podatników" w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że w myśl art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Zatem, jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2017 r. poz. 1875, dalej: u.s.g.) do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują m.in. sprawy ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej (art. 7 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy).

Natomiast zgodnie z treścią art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2017 r. poz. 1868, dalej: u.s.p.) powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie m.in. ochrony środowiska i przyrody (art. 4 ust. 1 pkt 13 ww. ustawy).

Stosownie do treści art. 9 ust. 1 u.s.g. oraz art. 6 ust. 1 u.s.p. w celu wykonywania powierzonych zadań zarówno gmina, jak i powiat może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi. Do jednostek organizacyjnych, o których mowa powyżej zaliczyć należy jednostki budżetowe i samorządowe zakłady budżetowe.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest gminą mającą status miasta na prawach powiatu. W związku z powyższym realizuje zadania należące zarówno do właściwości samorządu gminnego jak i powiatowego.

Do dnia 31 grudnia 2015 r. Wnioskodawca oraz utworzone przez Niego jednostki organizacyjne dokonywały odrębnych rozliczeń z tytułu podatku od towarów i usług. Z dniem 1 stycznia 2016 r. dokonano centralizacji rozliczeń z tytułu podatku VAT. Zgodnie z przyjętym modelem funkcjonowania, wykonywanie wybranych zadań nałożonych przepisami prawa Miasto powierza utworzonym w tym celu jednostkom organizacyjnym. Jedną z jednostek organizacyjnych funkcjonujących w strukturach Wnioskodawcy jest Zarząd A (dalej: MZA).

Zarząd A jest jednostką budżetową Miasta i wykonuje statutowe zadania względem:

1.

parków, zieleńców, skwerów, bulwarów oraz innych nieruchomości przeznaczonych na tereny zieleni, którymi gospodaruje Prezydent Miasta, powierzonych w zarządzanie i administrowanie MZA;

2.

wód powierzchniowych wraz z gruntami pokrytymi wodą oraz obiektów biernej ochrony przed powodzią i innych urządzeń wodnych powierzonych w zarządzanie i administrowanie MZA, a także będących przedmiotem porozumień dotyczących wykonywania zadań służących gospodarowaniu wodami;

3.

zieleni w pasach drogowych dróg krajowych, wojewódzkich i powiatowych, dla których zarządcą jest Prezydent Miasta;

4.

innych nieruchomości powierzonych MZA przez Prezydenta Miasta w zarządzanie i administrowanie lub, dla których właściwe jest podejmowanie działań statutowych MZA.

W związku z realizacją powierzonych zadań MZA wykonuje zarówno czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług polegające np. na dzierżawie terenów oraz przyjmowaniu opłat portowych, jak również czynności niepodlegające temu podatkowi.

W związku z zakresem realizowanych zadań Wnioskodawca przystąpił do udziału w procedurze konkursowej w projekcie pn. "Ochrona zagrożonych gatunków związanych z siedliskami wodnymi na terenie Miasta" w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014 - 2020, Działanie 2.4 Ochrona przyrody i edukacja ekologiczna, Typ projektów 2.4.1 Ochrona in-situ lub ex-situ zagrożonych gatunków i siedlisk przyrodniczych.

Przedmiotem projektu są kompleksowe działania in-situ służące czynnej ochronie zagrożonych gatunków i siedlisk na terenie Miasta. Planowane działania mają przede wszystkim poprawić warunki bytowania populacji rzadkich i ginących w kraju gatunków zwierząt, których ostoje znajdują się w granicach Miasta oraz przyczynić się do zatrzymania procesu degradacji i zanikania środowisk wodno - błotnych, a także do zachowania ich naturalnego charakteru i funkcji. Działania będą realizowane m.in. w obszarze Natura 2000 Dolina Środkowej Wisły oraz wybranych rezerwatów przyrody.

Celem głównym projektu jest poprawa stanu zachowania i ochrona zagrożonych gatunków zwierząt związanych ze zbiornikami oraz ciekami wodnymi na terenie Miasta. Cele szczegółowe dotyczą poprawy warunków bytowania populacji rzadkich i ginących w kraju gatunków zwierząt, poprawy stanu zachowania siedlisk w ekosystemach wodno - błotnych, poprawy funkcjonowania powiązań pomiędzy siedliskami a obszarem Natura 2000 Dolina Środkowej Wisły oraz eliminacji obcych gatunków inwazyjnych.

Określone cele zostaną osiągnięte poprzez realizację kompleksowych działań służących poprawie stanu zachowania gatunków zwierząt objętych ochroną ścisłą i częściową. Jako wydatki kwalifikowane w projekcie mają być ujęte wydatki, ponoszone w ramach realizacji poniższych zadań polegających na:

1. Budowie infrastruktury służącej poprawie stanu zachowania zagrożonych gatunków zwierząt i siedlisk,

2. Częściowej renaturyzacji strefy brzegowej wokół wybranych zbiorników wodnych wraz z nasadzeniem rodzimej roślinności przybrzeżnej,

3. Odkrzaczaniu piaszczystych brzegów w obszarze Natura 2000 na terenie Dzielnicy w celu ochrony in-situ sieweczki rzecznej,

4. Eliminacji obcych gatunków inwazyjnych i nasadzeniu rodzimej roślinności przybrzeżnej,

5. Zakupie gruntów w wybranych lokalizacjach, będących miejscem gniazdowania zagrożonych gatunków zwierząt,

6. Działaniach informacyjnych służących ograniczeniu presji na tereny podlegające presji antropologicznej w obszarze realizacji projektu.

Wymienione wydatki kwalifikowane w ramach powyższych zadań będą ponoszone przez Zarząd A.

Na obszarze objętym projektem nie planuje się wystąpienia działalności opodatkowanej podatkiem VAT. Ponadto infrastruktura wytworzona w projekcie nie będzie wykorzystywana przez MZA, jak również przez żaden inny podmiot w ramach działalności opodatkowanej podatkiem VAT. Efekty rzeczowe przedmiotowego projektu nie będą generować żadnych przychodów.

W związku z tak przedstawionym opisem sprawy, wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją przedmiotowego projektu.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do czynności opodatkowanych. W omawianej sprawie warunek uprawniający do odliczenia nie zostanie spełniony. Jak wskazał Wnioskodawca, realizowana inwestycja nie będzie służyła do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto, przedmiotowa inwestycja należy do zakresu zadań własnych, do realizacji których Wnioskodawca jest zobowiązany ustawą. Należy zatem stwierdzić, że Wnioskodawca wykonując przedmiotowe zadanie inwestycyjne nie występuje w charakterze podatnika podatku VAT. Wydatki na ww. inwestycję, w momencie ich ponoszenia nie będą miały związku z działalnością gospodarczą Wnioskodawcy w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, lecz z czynnościami publicznoprawnymi.

Podsumowując, w analizowanym przypadku nie będą spełnione przesłanki wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy i warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego, tj. Wnioskodawca nie będzie działać jako podatnik VAT i wydatki związane z realizacją ww. inwestycji nie będą służyć do wykonywania czynności opodatkowanych. Tym samym, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją projektu.

Podsumowując stanowisko Wnioskodawcy, w myśl którego nie przysługuje Mu prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z wydatkami ponoszonymi w ramach projektu, jest prawidłowe.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2017 r. poz. 1369 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl