0114-KDIP4.4012.508.2018.1.RK - Prawo do odliczenia VAT przez gminę w związku z inwestycją budowy placu zabaw i siłowni plenerowej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 30 sierpnia 2018 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0114-KDIP4.4012.508.2018.1.RK Prawo do odliczenia VAT przez gminę w związku z inwestycją budowy placu zabaw i siłowni plenerowej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r. poz. 800 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 17 sierpnia 2018 r. (data wpływu 20 sierpnia 2018 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego związanego z wydatkami poniesionymi na realizację inwestycji - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 sierpnia 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego związanego z wydatkami poniesionymi na realizację inwestycji.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej: "VAT"). zarejestrowanym jako podatnik VAT czynny. W ostatnim czasie Wnioskodawca zrealizował inwestycję pod nazwą "Budowa placu zabaw i siłowni plenerowej" (dalej: "Inwestycja").

W ramach Inwestycji wybudowane zostały:

* plac zabaw (m.in. huśtawki, piaskownice, zjeżdżalnie, karuzele, domek dla dzieci, zestaw rekreacyjny),

* Strefa Fitness (m.in. urządzenia typu motyl ściskający / motyl rozciągający, prostownik pleców / stepper, biegacz / kolarz, orbitrek / narciarz, urządzenie sprawnościowe typu drążki),

* urządzenia małej architektury (ławki, kosze, tablica z regulaminem i mapą placu zabaw, stojaki na rowery),

* drewniana altana.

* nawierzchnie utwardzone (ciągi piesze, nawierzchnia bezpieczna syntetyczna typu EPMD, ekokratka).

* kompozycje roślinne (rabaty), powierzchnia biologicznie aktywna (trawnik).

Łączny koszt realizacji projektu wyniósł 359 037,00 zł brutto, z czego 67 137.00 zł stanowiła kwota podatku od towarów i usług. Inwestycja została ukończona i oddana do użytku w czerwcu 2018 r.

Przedmiotowa inwestycja ma w zamyśle wpłynąć na jakość życia wspólnoty lokalnej, poprzez promocję zdrowego trybu życia i stworzenie nowych możliwości spędzania czasu wolnego dla mieszkańców. Ponadto, celem projektu jest zwiększenie atrakcyjności Wnioskodawcy przez poszerzenie oferty turystyczno-rekreacyjnej.

Wnioskodawca zamierza wykorzystywać przedmiotową Inwestycję wyłącznie na cele realizacji zadań własnych. Wnioskodawca nie planuje przekazania prawa własności jakichkolwiek elementów nowo powstałej infrastruktury na rzecz podmiotów trzecich ani ich wynajmu czy dzierżawy. Zarówno plac zabaw jak i siłownia plenerowa będą miały charakter niekomercyjny i ogólnodostępny za korzystanie z Inwestycji Wnioskodawca nie zamierza pobierać żadnych opłat.

W związku z realizacją powyższej Inwestycji, Wnioskodawca złożył wniosek o przyznanie dofinansowania ze środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020. Załącznikiem wymaganym do dokumentacji dotyczącej pozyskania środków finansowych jest interpretacja indywidualna przepisów prawa podatkowego dotycząca podatku od towarów i usług. Z uwagi na fakt, iż Wnioskodawca ubiega się o zaliczenie VAT od wydatków poniesionych w związku z realizacją inwestycji do kosztów kwalifikowanych projektu, została zobowiązana do wykazania, iż podatek ten nie będzie mógł być przez Wnioskodawcę odzyskany w całości lub w części, zarówno podczas realizacji projektu, jak i po jego zakończeniu.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca jest uprawniony do odliczenia podatku od towarów i usług z faktur dokumentujących wydatki poniesione na realizację Inwestycji pn.: "Budowa placu zabaw i siłowni plenerowej", w całości lub w części w trakcie realizacji Inwestycji lub po jej zakończeniu?

Zdaniem Wnioskodawcy, nie będzie uprawniony do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki poniesione na realizacje przedmiotowej Inwestycji w jakiejkolwiek części, ani w trakcie realizacji Inwestycji ani po jej zakończeniu.

Podstawowe zasady dotyczące odliczenia podatku naliczonego sformułowane zostały w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, zgodnie z którym, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego (z zastrzeżeniem niemającym zastosowania w niniejszej sprawie).

Brzmienie powyższego przepisu wskazuje zatem, iż prawo do odliczenia podatku naliczonego uzależnione jest od łącznego spełnienia dwóch przesłanek, tj.:

1.

statusu podatkowego danego podmiotu (musi on być podatnikiem VAT), oraz

2.

związku pomiędzy dokonywanymi przez dany podmiot nabyciami a jego działalnością opodatkowaną (nabywane towary i usługi muszą być wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności opodatkowanych VAT).

W analizowanym przypadku, w ocenie Gminy, żadna z powyższych przesłanek nie zostanie spełniona.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Natomiast w myśl art. 15 ust. 2 ww. ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych. Przewidziana w ustawie definicja podatnika ma zatem charakter uniwersalny, pozwalający na uznanie za podatnika VAT co do zasady każdego podmiotu, który prowadzi profesjonalnie działalność gospodarczą.

Jednocześnie, w myśl art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Wyłączenie organów władzy publicznej i urzędów obsługujących te organy z kategorii podatników VAT ma zatem charakter podmiotowo-przedmiotowy, co oznacza, iż dla jego zastosowania konieczne jest kumulatywne spełnienie dwóch przesłanek:

* czynności, muszą być wykonane przez ściśle określone podmioty - organy władzy publicznej lub urzędy obsługujące te organy, oraz

* czynności te muszą być wykonywane w ramach sprawowanego przez te podmioty władztwa publicznego.

Gmina jest organem władzy publicznej, stąd pierwszy z ww. warunków jest w stosunku do niej zawsze spełniony. A zatem, kryterium determinującym status podatkowy Gminy w odniesieniu do poszczególnych obszarów funkcjonowania jest charakter wykonywanych czynności:

* w odniesieniu do czynności o charakterze cywilnoprawnym Gmina działa jako podatnik VAT;

* w stosunku do czynności o charakterze publicznoprawnym Gmina jest wyłączona z kategorii podatników VAT.

Gmina będzie zatem podatnikiem VAT jedynie w zakresie czynności, które mają charakter cywilnoprawny. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostkę czynności w sferze jej aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży; zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itp., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

W odniesieniu do zadań o charakterze publicznym, Wnioskodawca nie będzie natomiast działał jako podatnik VAT, o którym mowa w art. 15 ustawy.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn.: Dz. U. z 2018 r. poz. 994 z późn. zm.; dalej: "usg"), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Z kolei w myśl art. 6 ust. 1 usg do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Podstawowym zadaniem gminy jest zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty.

W art. 7 ust. 1 usg zamieszczono przykładowy katalog zadań własnych Gminy, w których mieszczą się między innymi sprawy kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych oraz utrzymanie gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej.

W ocenie Gminy, zrealizowana przez Gminę Inwestycja mieści się w granicach zaspokajania zbiorowych potrzeb wspólnoty samorządowej powierzonych gminom na mocy art. 7 usg. Wnioskodawca nie będzie osiągał żadnych przychodów związanych z udostępnieniem placu zabaw oraz strefy fitness i altany. Inwestycja ta nie jest ukierunkowana na osiągnięcie przez Gminę jakichkolwiek dochodów. Jak wskazano powyżej, Inwestycja jest dostępna dla wszystkich zainteresowanych, zaś korzystanie z niej jest bezpłatne. Ma ona na celu w szczególności poprawę jakości życia wspólnoty lokalnej, promocję zdrowego trybu życia i stworzenie na rzecz lokalnej społeczności dodatkowych możliwości spędzania czasu wolnego oraz popularyzacje sportu i aktywnego trybu życia.

W konsekwencji, realizując przedmiotową Inwestycję Gmina działała w ramach władztwa publicznego, jako organ administracji publicznej. Tym samym, w świetle art. 15 ust. 1 i 6 ustawy o VAT, nie może w tym zakresie zostać uznana za podatnika VAT.

Jak wynika z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

W rozpatrywanym stanie faktycznym, Gmina nie planuje przekazania prawa własności jakiejkolwiek części nowo powstałej infrastruktury na rzecz podmiotów trzecich, nie rozważa również jego wynajmu lub wydzierżawienia. Wnioskodawca nie będzie również pobierał opłat za korzystanie z Inwestycji.

W związku z powyższym, zrealizowana Inwestycja nie będzie wykorzystywana w jakimkolwiek zakresie do wykonywania przez Gminę czynności podlegających opodatkowaniu VAT. A zatem, warunek związku dokonywanych nabyć z czynnościami opodatkowanymi VAT również nie zostanie spełniony.

Gmina pragnie przy tym podkreślić, że powyższa interpretacja przepisów jest zgodna ze stanowiskiem Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej zaprezentowanym w licznych interpretacjach indywidualnych wydawanych w podobnych stanach faktycznych (tj. analizujących możliwość odliczenia VAT od faktur dokumentujących wydatki ponoszone na realizacje zadań własnych gminy).

Tytułem przykładu Wnioskodawca wskazuje:

* interpretacje indywidualne z 7 czerwca 2017 r. nr 0115-KDIT1-3.4012.254.2017.1.JC oraz z 1 sierpnia 2018 r. nr 0112-KDIL1-3.4012.366.2018.l.IT, dotyczące niemal identycznego stanu taktycznego tj. możliwości odliczenia VAT od wydatków ponoszonych na budowę placu zabaw, w których Dyrektor KIS uznał, że " podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W omawianej sprawie związek taki nie wystąpi. Z okoliczności sprawy wynika bowiem, że Gmina dokonywać będzie budowy placów zabaw w ramach zadań własnych nałożonych na nią ustawą o samorządzie gminnym, zatem w tym zakresie będzie działała w ramach reżimu publicznoprawnego. Tym samym w analizowanym przypadku Gmina nie będzie ponosiła wydatków w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, a tym samym nabywając towary i usługi nie będzie działała w charakterze podatnika podatku VA T. Zatem, w omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione i Gmina nie będzie miała prawa do odliczenia podatku naliczonego poniesionego w związku z realizacją przedmiotowego zadania."

* interpretacje indywidualne z 24 stycznia 2017 r. nr 1462-IPPP1.4512.31.2017.1.EK oraz z 26 stycznia 2017 r. nr 1462-IPPP 1.4512.39.2017.1.k.r. dotyczące możliwości odliczenia VAT od wydatków ponoszonych na przebudowę publicznych dróg gminnych, w których Dyrektor KIS wskazał, że odliczenie podatku uwarunkowane jest tym. aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, gdyż, jak wskazał Wnioskodawca, towary i usługi nabyte w ramach realizowanego zadania "Przebudowa drogi gminnej... " nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług (nie będą generowały przychodów).

Zatem, w świetle art. 86 ust. 1 ustawy, Wnioskodawca nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją opisanego we wniosku zadania. Ponadto Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do zwrotu podatku VAT.

Mając na uwadze powyższe. Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż nie będzie uprawniony do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących poniesione wydatki związane ze zrealizowaną Inwestycją w jakiejkolwiek części, ani w trakcie realizacji Inwestycji, ani po jej zakończeniu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej zaistniałego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221, z późn. zm.) zwanej dalej "ustawą", w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że w myśl art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - (Dz.Urz.UE.L Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże, w świetle unormowań prawa wspólnotowego w przypadku, gdy organy władzy publicznej bądź urzędy obsługujące te organy podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2018 r. Nr 994, z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty (art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym). W szczególności zadania własne obejmują sprawy gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego (art. 7 ust. 1 pkt 2 cyt. ustawy o samorządzie gminnym).

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest podatnikiem podatku od towarów i usług zarejestrowanym jako podatnik VAT czynny. W ostatnim czasie Gmina zrealizowała inwestycję pod nazwą "Budowa placu zabaw i siłowni plenerowej".

W ramach Inwestycji wybudowane zostały:

* plac zabaw (m.in. huśtawki, piaskownice, zjeżdżalnie, karuzele, domek dla dzieci, zestaw rekreacyjny),

* Strefa Fitness (m.in. urządzenia typu motyl ściskający / motyl rozciągający, prostownik pleców / stepper, biegacz / kolarz, orbitrek / narciarz, urządzenie sprawnościowe typu drążki),

* urządzenia małej architektury (ławki, kosze, tablica z regulaminem i mapą placu zabaw, stojaki na rowery),

* drewniana altana.

* nawierzchnie utwardzone (ciągi piesze, nawierzchnia bezpieczna syntetyczna typu EPMD, ekokratka).

* kompozycje roślinne (rabaty), powierzchnia biologicznie aktywna (trawnik).

Łączny koszt realizacji projektu wyniósł 359 037,00 zł brutto, z czego 67 137.00 zł stanowiła kwota podatku od towarów i usług. Inwestycja została ukończona i oddana do użytku w czerwcu 2018 r.

Przedmiotowa inwestycja ma w zamyśle wpłynąć na jakość życia wspólnoty lokalnej, poprzez promocję zdrowego trybu życia i stworzenie nowych możliwości spędzania czasu wolnego dla mieszkańców. Ponadto, celem projektu jest zwiększenie atrakcyjności Gminy przez poszerzenie gminnej oferty turystyczno-rekreacyjnej.

Gmina zamierza wykorzystywać przedmiotową Inwestycję wyłącznie na cele realizacji zadań własnych. Wnioskodawca nie planuje przekazania prawa własności jakichkolwiek elementów nowo powstałej infrastruktury na rzecz podmiotów trzecich ani ich wynajmu czy dzierżawy. Zarówno plac zabaw jak i siłownia plenerowa będą miały charakter niekomercyjny i ogólnodostępny za korzystanie z Inwestycji Gmina nie zamierza pobierać żadnych opłat.

W związku z realizacją powyższej Inwestycji, Gmina złożyła wniosek o przyznanie dofinansowania ze środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020. Załącznikiem wymaganym do dokumentacji dotyczącej pozyskania środków finansowych jest interpretacja indywidualna przepisów prawa podatkowego dotycząca podatku od towarów i usług. Z uwagi na fakt, iż Gmina ubiega się o zaliczenie VAT od wydatków poniesionych w związku z realizacją inwestycji do kosztów kwalifikowanych projektu, została zobowiązana do wykazania, iż podatek ten nie będzie mógł być przez Gminę odzyskany w całości lub w części, zarówno podczas realizacji projektu, jak i po jego zakończeniu.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będzie spełniony, ponieważ - jak wynika z okoliczności sprawy - efekty realizowanego projektu nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W związku z powyższym, Wnioskodawca nie będzie uprawniany do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki poniesione na realizacje przedmiotowej Inwestycji w jakiejkolwiek części, ani w trakcie realizacji Inwestycji, ani po jej zakończeniu.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy uznano za prawidłowe.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2018 r. poz. 1302) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl