0114-KDIP4.4012.479.2019.1.IT - Ustalenie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizowanym projektem.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 9 sierpnia 2019 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0114-KDIP4.4012.479.2019.1.IT Ustalenie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizowanym projektem.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900 z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 18 lipca 2019 r. (data wpływu 19 lipca 2019 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizowanym projektem - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 lipca 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizowanym projektem.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Gminny Ośrodek Kultury nie jest zarejestrowanym podatnikiem VAT.

W roku 2019 GOK jako instytucja kultury jest odpowiedzialna za realizację projektu pn. "U rodziny Sołtysa...", którego przedmiotem jest wydatek inwestycyjny - zakup 8 kajaków wraz z wyposażeniem.

Gminny Ośrodek Kultury otrzymał dofinansowanie na realizację tego zadania w ramach poddziałania 19.2 "Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność" z wyłączeniem projektów grantowych oraz operacji w zakresie podejmowania działalności gospodarczej objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020.

W projekcie VAT jest kosztem kwalifikowanym. Kwota przyznanego dofinansowania obejmuje podatek VAT. Warunkiem możliwości kwalifikowania podatku VAT w projekcie, jest brak możliwości jego odliczenia.

Beneficjentem projektu jest Gminny Ośrodek Kultury Przedmiotem projektu jest wzmocnienie kapitału społecznego poprzez zorganizowanie wydarzenia pn. "U rodziny Sołtysa...", 2 szkoleń zakończonych konkursami oraz zakup 8 kajaków dwuosobowych z wyposażeniem. Gminny Ośrodek Kultury poniesie koszty zorganizowania imprezy (oprawa artystyczna wraz ze sceną i nagłośnieniem), zakup nagród oraz zakup 8 szt. kajaków wraz z wyposażeniem.

Powyższe wydatki będą udokumentowane wystawionymi fakturami VAT na rzecz GOK-u przez wykonawców. Zakupione kajaki będą bezpłatne udostępnianie mieszkańcom, wczasowiczom i turystom oraz wykorzystane zostaną do organizacji wydarzeń w kolejnych latach (tj. spływy międzypokoleniowe, warsztaty ekologiczne, imprezy rekreacyjno-prozdrowotne). Zakupione kajaki wraz z wyposażeniem będą ogólnie dostępne w okresie wiosenno-jesiennej, jeśli warunki pogodowe na to pozwolą. Zakupiony sprzęt - kajaki i kamizelki wpłynie pozytywnie na możliwość spędzania wolnego czasu, rekreacji, rozwijania zainteresowań i integracji lokalnej społeczności.

W związku z funkcjonowaniem "wypożyczalni kajaków" Gminny Ośrodek Kultury będzie ponosił bieżące wydatki w zakresie m.in. zatrudnienia osoby pracującej w danej wypożyczalni. Wydatki te będą udokumentowane takimi dokumentami jak rachunek lub lista płac.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Gminny Ośrodek Kultury ma możliwość zwrotu podatku VAT po zrealizowaniu zadania pn. "U rodziny Sołtysa..." w ramach poddziałania 19.2 "Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność" z wyłączeniem projektów grantowych oraz operacji w zakresie podejmowania działalności gospodarczej objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020, jeżeli zorganizowana impreza oraz zakupione kajaki oraz utworzenie "wypożyczalni kajaków" będą miały charakter niekomercyjny i ogólnodostępny, świadczone usługi nie będą miały charakteru czynności opodatkowanych?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Wnioskodawca uważa, że w świetle obowiązującego prawa Gminny Ośrodek Kultury nie ma możliwości odzyskania podatku VAT zarówno w trakcie realizacji jak i po zakończeniu zadania pn. "U rodziny Sołtysa..." w ramach poddziałania 19.2 "Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność" z wyłączeniem projektów grantowych oraz operacji w zakresie podejmowania działalności gospodarczej objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020.

GOK nie figuruje w ewidencji podatników podatku VAT, nie jest czynnym podatnikiem podatku VAT.

Po zakończeniu inwestycji świadczone usługi, nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Utworzona "wypożyczania kajaków" będzie miała charakter niekomercyjny i ogólnodostępny. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek świadczonych usług z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Gminny Ośrodek Kultury w związku z zakupem kajaków z wyposażeniem nie będzie miał prawa odliczenia podatku VAT od zakupionych towarów i świadczonych usług, gdyż nie ma związku z czynnościami opodatkowanymi.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r. poz. 2174 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Stosownie do art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika zostały określone w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym podatnikiem VAT. Wnioskodawca realizuje projekt, na który otrzymał dofinansowanie w ramach poddziałania 19.2 "Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność" z wyłączeniem projektów grantowych oraz operacji w zakresie podejmowania działalności gospodarczej objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020. Przedmiotem projektu jest wzmocnienie kapitału społecznego poprzez zorganizowanie wydarzenia pn. "U rodziny Sołtysa...", 2 szkoleń zakończonych konkursami oraz zakup 8 kajaków dwuosobowych z wyposażeniem. Gminny Ośrodek Kultury poniesie koszty zorganizowania imprezy (oprawa artystyczna wraz ze sceną i nagłośnieniem), zakup nagród oraz zakup 8 szt. kajaków wraz z wyposażeniem. Powyższe wydatki będą udokumentowane wystawionymi fakturami VAT na rzecz GOK-u przez wykonawców. Zakupione kajaki będą bezpłatne udostępnianie mieszkańcom, wczasowiczom i turystom oraz wykorzystane zostaną do organizacji wydarzeń w kolejnych latach (tj. spływy międzypokoleniowe, warsztaty ekologiczne, imprezy rekreacyjno-prozdrowotne). Zakupione kajaki wraz z wyposażeniem będą ogólnie dostępne w okresie wiosenno-jesiennej, jeśli warunki pogodowe na to pozwolą. Zakupiony sprzęt - kajaki i kamizelki wpłynie pozytywnie na możliwość spędzania wolnego czasu, rekreacji, rozwijania zainteresowań i integracji lokalnej społeczności.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii możliwości odzyskania podatku naliczonego w związku z nabywaniem towarów i usług na potrzeby ww. projektu.

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT, w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie zostaną spełnione, gdyż jak wskazał Wnioskodawca - wszystkie czynności w ramach realizowanego projektu służyć będą czynnościom nie podlegającym opodatkowaniu podatkiem VAT (Gminny Ośrodek Kultury nie jest czynnym płatnikiem podatku VAT).

Wobec powyższego, Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia VAT naliczonego z otrzymanych faktur dokumentujących poniesione wydatki na realizację projektu "U rodziny Sołtysa...". Tym samym, stronie nie przysługuje prawo zwrotu podatku, w trybie art. 87 ustawy.

Zatem, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny/zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym/zdarzeniem przyszłym podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego zdarzenia przyszłego, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2018 r. poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl