0114-KDIP4.4012.467.2017.2.MPE - 8% stawka VAT dla usług pełnienia dyżurów zimowego utrzymania dróg.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 24 października 2017 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0114-KDIP4.4012.467.2017.2.MPE 8% stawka VAT dla usług pełnienia dyżurów zimowego utrzymania dróg.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 29 sierpnia 2017 r. (data wpływu 14 września 2017 r.) uzupełnione w dniu 3 października 2017 r. (data wpływu 9 października 2017 r.) na wezwanie Organu z dnia 19 września 2017 r. (skutecznie doręczone 26 września 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla usług "Pełnienia dyżurów zimowego utrzymania dróg" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 września 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla usług "Pełnienia dyżurów zimowego utrzymania dróg". Wniosek uzupełniono w dniu 3 października 2017 r. (data wpływu 9 października 2017 r.) na wezwanie Organu z dnia 19 września 2017 r. (skutecznie doręczone 26 września 2017 r.).

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca świadczy usługi na rzecz jednostek budżetowych w zakresie nazwanym jako "Pełnienia dyżurów zimowego utrzymania dróg", "Prowadzenia dyżurów zimowego utrzymania dróg", "Koordynacji prac przy zimowym utrzymaniu dróg", "Kierowania pracami przy zimowym utrzymaniu dróg", "Prowadzenie i koordynacja prac przy zimowym utrzymaniu dróg", "Obsługa Punktów Zimowego Utrzymania Dróg", "Świadczenie usług w zakresie organizacji i pełnienia dyżurów zimowego utrzymani dróg". W ramach ww. usług wykonywane są czynności polegające na: monitorowaniu sytuacji na drogach, wysyłaniu odpowiedniego sprzętu (pług, piaskarki, solarki, zamiatarki) do usuwania śniegu, lodu, zwalczania gołoledzi, powiadamianiu dysponentów sprzętu o konieczności wyjazdu na drogi, kontroli wykonanych prac w terenie, sporządzaniu meldunków, sprawozdań dla zamawiającego oraz służb (tj. straż pożarna, policja), prowadzenie bezpośredniej akcji przez wysyłanie odpowiedniego sprzętu do likwidacji śliskości, odśnieżania i oczyszczania dróg.

W postępowaniu przetargowym na wyżej wymienione usługi zamawiający nie zamieszcza informacji dotyczącej stawki podatku od towarów i usług.

W zakres ww. usług wchodzą takie czynności jak:

* monitorowanie sytuacji na drogach;

* wysyłanie odpowiedniego sprzętu (pługi, piaskarki, solarki, zamiatarki) do usuwania śniegu, zwalczania gołoledzi;

* wydawanie dyspozycji i poleceń obsłudze jednostek sprzętowych do rozpoczęcia prac;

* zarządzanie sprzętem do zimowego utrzymania dróg - wysyłanie sprzętu na drogi;

* kontrola wykonywanych prac, sporządzanie meldunków i sprawozdań; udzielanie informacji o sytuacji i warunkach na drogach;

* prowadzenie dokumentacji związanej z obsługą zimowego utrzymania dróg;

* prowadzenie ewidencji zużytych materiałów wykorzystanych do zwalczania gołoledzi, usuwania śniegu i błota na drogach;

* dokonywanie objazdów dróg celem sprawdzenia skuteczności podjętych działań i wykonanych czynności mających na celu oczyszczenie dróg.

W uzupełnieniu do wniosku w odpowiedzi na pytanie dotyczące podania klasyfikacji PKWiU dla opisanych we wniosku usług "Pełnienia dyżurów zimowego utrzymania dróg", "Prowadzenia dyżurów zimowego utrzymania dróg", "Koordynacji prac przy zimowym utrzymaniu dróg"' "Kierowania pracami przy zimowym utrzymaniu dróg", "Prowadzenie i koordynacja prac przy zimowym utrzymaniu dróg", "Obsługa Punktów Zimowego Utrzymania Dróg", "Świadczenie usług w zakresie organizacji i pełnienia dyżurów zimowego utrzymania dróg" świadczonych przez Wnioskodawcę wskazano, że Wnioskodawca opiera się na interpretacji z dnia 29 lipca 2004 r. znak OK-5672/KU-266/30-5639/2004 Główny Urząd Statystyczny w Łodzi, Ośrodek Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych wydał decyzję, że zadanie polegające na "Pełnieniu dyżurów zimowego utrzymania dróg" mieści się w grupie PKWiU 81.29.12.0 - "usługi zamiatania śmieci i usuwania śniegu" - stawka VAT 8% poz. 174 zał. nr 3 do ustawy o VAT - zgodnie z nową klasyfikacją wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 28 października 2008 r. (Dz. U. Nr 207, poz. 1293) obowiązującą od dnia 1 stycznia 2010 r.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Jaką stawką podatku VAT należy opodatkować ww. usług?

Zdaniem Wnioskodawcy:

Wnioskodawca zna treść indywidualnej interpretacji, wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu, Izba Skarbowa w Poznaniu Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie z dnia 26 stycznia 2010 r. znak ILPP1/443-1367/09-5/HW, Ministra Finansów, Organ upoważniony do wydawania interpretacji Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 15 marca 2013 r. znak IPPP2/443-113/13-2/KG oraz Urzędu Statystycznego w Łodzi, Ośrodek Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych z dnia 29 lipca 2004 r. znak OK-5672/KU-266/30-5639/2004, dotyczącą powyższej sprawy. Z pism wyżej wymienionych wynika, że stawka podatku od towarów i usług VAT powinna wynosić 8%. W omawianej interpretacji Główny Urząd Statystyczny w Łodzi wydał decyzję, iż zadanie polegające na "Pełnieniu dyżurów zimowego utrzymania dróg" mieści się w grupie PKWiU 81.29.12.0 - "usługi zamiatania i usuwania śniegu" zgodnie z nową klasyfikacją wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 28 października 2008 r. (Dz. U. Nr 207, poz. 1293) obowiązującą od dnia 1 stycznia 2010 r.

Na podstawie tak wydawanych interpretacji Wnioskodawca uważa, że usługi nazywane np.: "Pełnienie dyżurów zimowego utrzymania dróg", "Pełnienie i koordynacja prac przy zimowym utrzymaniu dróg" powinny być opodatkowane stawką VAT w wysokości 8%.

Ponieważ czynności polegające na pełnieniu dyżurów zimowego utrzymania dróg, koordynacji prac przy zimowym utrzymaniu dróg, kierowaniu pracami przy zimowym utrzymaniu dróg są integralną częścią usług określonych w PKWiU 81.29.12.0, zdaniem Wnioskodawcy prawidłowa stawka powinna wynosić 8%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Na wstępie należy zauważyć, że przy określaniu prawidłowej stawki podatku od towarów i usług dla danej czynności, której miejsce świadczenia lub dostawy znajduje się na terytorium kraju, istotne jest prawidłowe jej zaklasyfikowanie wg symbolu PKWiU. Tym samym wydając przedmiotową interpretację Organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie sprawy, tj. na podanej przez Wnioskodawcę klasyfikacji dotyczącej świadczonych usług "Pełnienia dyżurów zimowego utrzymania dróg".

Zauważyć należy, że zgodnie z poz. 7.3 Zasad Metodycznych Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług zawartych w załączniku do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) - dalej: "PKWiU", zaliczanie danego produktu do odpowiedniego grupowania jest obowiązkiem producenta (względnie usługodawcy). Wynika to z faktu, że właśnie producent (usługodawca) posiada wszystkie informacje niezbędne do właściwego zaliczenia produktu do odpowiedniego grupowania PKWiU, tj. informacje dotyczące rodzaju użytego surowca, technologii wytwarzania, konstrukcji i przeznaczenia wyrobu lub charakteru usługi.

Należy jednak podkreślić, że dokonana przez producenta (usługodawcę) klasyfikacja nie może naruszać zasad budowy i logiki struktury PKWiU. W razie trudności przy zaliczaniu wyrobu (towaru) lub usługi do odpowiedniego grupowania PKWiU można wystąpić w tej sprawie do organów statystycznych. Procedury udzielania informacji w sprawie standardów klasyfikacyjnych (w tym Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług) określa Komunikat Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych.

Tut. Organ nie jest uprawniony do przyporządkowywania formalnego towarów i usług do określonego grupowania klasyfikacyjnego. Podkreślić należy, że kwestie dotyczące zaklasyfikowania towaru lub usługi do właściwego grupowania statystycznego nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 ww. ustawy - Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). Tak więc niniejszą interpretację wydano w oparciu o grupowania PKWiU wskazane przez Wnioskodawcę we wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów opisanego zdarzenia przyszłego (w szczególności w przypadku błędnej klasyfikacji PKWiU dla świadczonych usług "Pełnienia dyżurów zimowego utrzymania dróg") lub zmiany stanu prawnego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Natomiast art. 7 ust. 1 ustawy stanowi, że przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Artykuł 2 pkt 6 ustawy stanowi, że przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Zgodnie z art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Zauważyć należy, że przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz wydane na jej podstawie rozporządzenia odwołują się do grupowań PKWiU przy ustalaniu preferencyjnych stawek podatkowych i zwolnień przedmiotowych od podatku. Prawidłowa pod względem klasyfikacji statystycznych identyfikacja towarów i usług stanowi warunek niezbędny do określenia wysokości opodatkowania podatkiem VAT w stosunku do towarów i usług, dla których przepisy VAT powołują stosowną klasyfikację statystyczną.

Przy wyznaczaniu zakresu stosowania stawek obniżonych, od dnia 1 stycznia 2011 r. wykorzystywana jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług, wprowadzona rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 2008 r. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.), która dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług na mocy § 3 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 2015 r. poz. 1676) obowiązuje do dnia 31 grudnia 2017 r.

Jednocześnie należy wskazać, że to podatnik jest zobowiązany do prawidłowego określenia przedmiotu opodatkowania, co wiąże się z prawidłowym zdefiniowaniem i zaklasyfikowaniem wykonywanych czynności.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewiduje dla niektórych czynności obniżone stawki podatku albo zwolnienie od podatku.

I tak, w świetle art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

1.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;

2.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

W myśl art. 2 pkt 30 ustawy, przez PKWiU ex rozumie się zakres wyrobów lub usług węższy niż określony w danym grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

Zatem umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania obniżonej stawki podatku VAT tylko do towarów należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniającego określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce "nazwa towaru". Wobec tego, wskazana w załączniku stawka podatku VAT dotyczy wyłącznie danego towaru z danego grupowania.

W załączniku nr 3 do ustawy, stanowiącym "Wykaz towarów i usług, opodatkowanych stawką podatku w wysokości 8%", w poz. 174 wymieniono usługi mieszczące się pod symbolem PKWiU 81.29.12.0 - "Usługi zamiatania śmieci i usuwania śniegu".

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca świadczy usługi na rzecz jednostek budżetowych w zakresie nazwanym jako "Pełnienia dyżurów zimowego utrzymania dróg", "Prowadzenia dyżurów zimowego utrzymania dróg", "Koordynacji prac przy zimowym utrzymaniu dróg", "Kierowania pracami przy zimowym utrzymaniu dróg", "Prowadzenie i koordynacja prac przy zimowym utrzymaniu dróg", "Obsługa Punktów Zimowego Utrzymania Dróg", "Świadczenie usług w zakresie organizacji i pełnienia dyżurów zimowego utrzymani dróg". W ramach ww. usług wykonywane są czynności polegające na: monitorowaniu sytuacji na drogach, wysyłaniu odpowiedniego sprzętu (pług, piaskarki, solarki, zamiatarki) do usuwania śniegu, lodu, zwalczania gołoledzi, powiadamianiu dysponentów sprzętu o konieczności wyjazdu na drogi, kontroli wykonanych prac w terenie, sporządzaniu meldunków, sprawozdań dla zamawiającego oraz służb (tj. straż pożarna, policja), prowadzenie bezpośredniej akcji przez wysyłanie odpowiedniego sprzętu do likwidacji śliskości, odśnieżania i oczyszczania dróg.

W zakres ww. usług wchodzą takie czynności jak:

* monitorowanie sytuacji na drogach;

* wysyłanie odpowiedniego sprzętu (pługi, piaskarki, solarki, zamiatarki) do usuwania śniegu, zwalczania gołoledzi;

* wydawanie dyspozycji i poleceń obsłudze jednostek sprzętowych do rozpoczęcia prac;

* zarządzanie sprzętem do zimowego utrzymania dróg - wysyłanie sprzętu na drogi;

* kontrola wykonywanych prac, sporządzanie meldunków i sprawozdań; udzielanie informacji o sytuacji i warunkach na drogach;

* prowadzenie dokumentacji związanej z obsługą zimowego utrzymania dróg;

* prowadzenie ewidencji zużytych materiałów wykorzystanych do zwalczania gołoledzi, usuwania śniegu i błota na drogach;

* dokonywanie objazdów dróg celem sprawdzenia skuteczności podjętych działań i wykonanych czynności mających na celu oczyszczenie dróg.

W uzupełnieniu do wniosku w odpowiedzi na pytanie dotyczące podania klasyfikacji PKWiU dla opisanych we wniosku usług "Pełnienia dyżurów zimowego utrzymania dróg", "Prowadzenia dyżurów zimowego utrzymania dróg", "Koordynacji prac przy zimowym utrzymaniu dróg"' "Kierowania pracami przy zimowym utrzymaniu dróg", "Prowadzenie i koordynacja prac przy zimowym utrzymaniu dróg", "Obsługa Punktów Zimowego Utrzymania Dróg", "Świadczenie usług w zakresie organizacji i pełnienia dyżurów zimowego utrzymania dróg" świadczonych przez Wnioskodawcę wskazano, że Wnioskodawca opiera się na interpretacji z dnia 29 lipca 2004 r. znak OK-5672/KU-266/30-5639/2004 Główny Urząd Statystyczny w Łodzi, Ośrodek Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych wydał decyzję, że zadanie polegające na "Pełnieniu dyżurów zimowego utrzymania dróg" mieści się w grupie PKWiU 81.29.12.0 - "usługi zamiatania śmieci i usuwania śniegu" - stawka VAT 8% poz. 174 zał. nr 3 do ustawy o VAT - zgodnie z nową klasyfikacją wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 28 października 2008 r. (Dz. U. Nr 207, poz. 1293) obowiązującą od dnia 1 stycznia 2010 r.

Przedmiotem wątpliwości Wnioskodawcy jest zastosowanie obniżonej stawki podatku VAT dla świadczonych usług.

W rozpatrywanej sprawie należy wskazać, że w uzupełnieniu opisu sprawy Wnioskodawca podał jedynie klasyfikację dla usługi polegającej na "Pełnieniu dyżurów zimowego utrzymania dróg" i wskazał, że mieszczą się one się w grupie PKWiU 81.29.12.0 - "usługi zamiatania śmieci i usuwania śniegu". Zatem opierając się na podanej przez Wnioskodawcę klasyfikacji statystycznej, należy stwierdzić, że "Pełnienie dyżurów zimowego utrzymania dróg", które świadczy Wnioskodawca podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT według preferencyjnej 8% stawki podatku VAT stosownie do art. 41 ust. 2 w związku z art. 146 pkt 2 ustawy, jako wymienione w poz. 174 załącznika nr 3 do ustawy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie opodatkowania usług polegających na "Pełnieniu dyżurów zimowego utrzymania dróg" jest prawidłowe.

Niniejsza interpretacja nie rozstrzyga prawidłowości klasyfikacji usługi dokonanej przez Wnioskodawcę w świetle PKWiU. Wobec tego została ona wydana przy założeniu, że Wnioskodawca poprawnie zakwalifikował ww. usługi do odpowiedniego grupowania PKWiU. Tutejszy organ nie jest bowiem uprawniony, w ramach określonych w art. 14b § 1 ww. ustawy - Ordynacja podatkowa, do zajmowania stanowiska w zakresie prawidłowości formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy (w szczególności w przypadku błędu klasyfikacji PKWiU), udzielona odpowiedź traci swoja aktualność.

Jednocześnie wskazuje się, że niniejsza interpretacja rozstrzyga w zakresie określenia stawki podatku dla świadczonych usług "Pełnienia dyżurów zimowego utrzymania dróg", natomiast w zakresie określenia stawki podatku dla pozostałych usług opisanych we wniosku zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2017 r. poz. 1369 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl