0114-KDIP4.4012.466.2017.1.KR - Ustalenie prawa do pełnego odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki związane z pojazdami samochodowymi przeznaczonymi na wynajem bez konieczności prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 3 listopada 2017 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0114-KDIP4.4012.466.2017.1.KR Ustalenie prawa do pełnego odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki związane z pojazdami samochodowymi przeznaczonymi na wynajem bez konieczności prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 24 sierpnia 2017 r. (data wpływu 6 września 2017 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do pełnego odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki związane z pojazdami samochodowymi przeznaczonymi na wynajem bez konieczności prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 września 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do pełnego odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki związane z pojazdami samochodowymi przeznaczonymi na wynajem bez konieczności prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca planuje utworzyć jednoosobową spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością, która będzie prowadzona pod firmą L. spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej: Spółka). Spółka będzie posiadała swoją siedzibę na terytorium Polski i będzie zarejestrowana jako podatnik podatku od towarów i usług. Spółka będzie prowadzić działalność w zakresie oddawania samochodów osobowych (dalej: Pojazdy) w odpłatne używanie (dalej: Najem). Pojazdy, które będą przedmiotem Najmu, będą w części stanowiły własność Spółki a w części będą przez Spółkę użytkowane na podstawie umów najmu oraz umów leasingowych. Działalność w zakresie Najmu Pojazdów będzie przeważającą działalnością prowadzoną przez Spółkę. Pojazdy będą wykorzystywane wyłącznie do Najmu i nie będą użytkowane w inny sposób.

Spółka w związku z Najmem Pojazdów będzie ponosiła wydatki związane z m.in.:

* nabyciem Pojazdów;

* najmem Pojazdów;

* leasingiem Pojazdów;

* ubezpieczeniem Pojazdów;

* zakupem paliwa do Pojazdów;

* serwisem Pojazdów;

* garażowaniem Pojazdów;

* transportem Pojazdów, w szczególności do i od Klientów;

* eksploatacją Pojazdów, w szczególności: płyny, oleje, opony, części zamienne itp.

(dalej: Wydatki).

Spółka będzie posiadać faktury dokumentujące poniesione Wydatki.

W zakresie faktur dokumentujących Wydatki nie będą zachodzić przesłanki wyłączające możliwość odliczenia podatku naliczonego (art. 88 ust. 3a ustawy o VAT).

Najemcy Pojazdów będą mieć zapewniony długoterminowy dostęp do całej gamy Pojazdów na zasadach abonamentowych. Abonament, którego opłacenie będzie upoważniało do użytkowania Pojazdów, będzie płacony przez Najemców z góry. Kwota zapłaconego abonamentu będzie przeliczana na jednostki rozliczeniowe zgodnie z cennikiem i regulaminem wydanym przez Spółkę, którego zapisy będą stanowiły część umowy regulującej Najem. Jednostki rozliczeniowe uzyskane przez Najemcę w zamian za opłatę abonencką, będą upoważniały go do korzystania (Najmu) z dowolnych wybranych przez najemcę Pojazdów wchodzących w skład floty spółki przez dowolny okres mieszczący się w ramach opłaconego abonamentu.

W okresie trwania umowy Najmu Najemca będzie mógł swobodnie wymieniać posiadane jednostki rozliczeniowe na Najem Pojazdów w dowolnej kombinacji konkretnych Pojazdów i czasu ich użytkowania.

Opłata abonamentowa będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT według stawki właściwej dla usług Najmu i będzie dokumentowana fakturą lub paragonem fiskalnym.

Możliwość wynajęcia Pojazdów przez Najemcę będzie uzależniona od posiadania przez Najemcę dodatniego salda jednostek rozliczeniowych, wystarczającego do pokrycia kosztów planowanego wykorzystania Pojazdu oraz ewentualnego udziału własnego w szkodach wyrządzonych przez Najemcę.

Jednocześnie w ramach uzyskanych jednostek rozliczeniowych na skutek zapłacenia opłaty abonamentowej Najemcy będą mogli korzystać z innych usług świadczonych przez Spółkę, w szczególności w zakresie doradztwa przy zakupie i użytkowaniu samochodów należących do Najemców, obsługi serwisowej samochodów należących do Najemców a także udziału w szkoleniach i eventach organizowanych przez Spółkę. Usługi te będą podlegać opodatkowaniu VAT według stawki podstawowej właściwej również dla Najmu Pojazdów. Najemca będzie mógł poza rocznym abonamentem dokonywać zakupu dodatkowych jednostek rozliczeniowych zgodnie z obowiązującym w danym momencie cennikiem i regulaminem. Zakup dodatkowych jednostek będzie podlegał opodatkowaniu podatkiem VAT według stawki właściwej dla usług Najmu i będzie dokumentowany fakturą lub paragonem fiskalnym.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Spółka będzie mogła dokonywać pełnego (100%) obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu Wydatków bez konieczności prowadzenia ewidencji przebiegu Pojazdów?

Zdaniem Wnioskodawcy, może ona dokonywać pełnego (100%) obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu Wydatków bez konieczności prowadzenia ewidencji przebiegu Pojazdów.

Zgodnie z art. 86a ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT w przypadku wydatków związanych z pojazdami samochodowymi kwotę podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2 ustawy o VAT stanowi 50% kwoty podatku wynikającej z faktury otrzymanej przez podatnika.

Do wydatków związanych z pojazdami samochodowymi, o których mowa w ust. 1, zalicza się wydatki dotyczące nabycia, importu lub wytworzenia tych pojazdów oraz nabycia lub importu ich części składowych (art. 86a ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT).

Ograniczenie wysokości odliczenia podatku VAT naliczonego nie ma zastosowania do pojazdów samochodowych wykorzystywanych wyłącznie do działalności gospodarczej (art. 86a ust. 3 pkt 1 lit. a ustawy o VAT).

Pojazdy samochodowe są uznawane za wykorzystywane wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika, jeżeli:

1.

sposób wykorzystywania tych pojazdów przez podatnika, zwłaszcza określony w ustalonych przez niego zasadach ich używania, dodatkowo potwierdzony prowadzoną przez podatnika dla tych pojazdów ewidencją przebiegu pojazdu, wyklucza ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą lub

2.

konstrukcja tych pojazdów wyklucza ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą lub powoduje, że ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą jest nieistotne (art. 86a ust. 4 ustawy o VAT).

Wskazany w powyższym przepisie warunek uprawniający podatnika do odliczenia VAT w pełnej wysokości, polegający na prowadzeniu ewidencji przebiegu pojazdu, nie obowiązuje w przypadku pojazdów samochodowych przeznaczonych wyłącznie do oddania w odpłatne używanie na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze jeżeli oddanie w odpłatne używanie tych pojazdów stanowi przedmiot działalności podatnika (art. 86a ust. 5 pkt 1 lit. c ustawy o VAT).

Oznacza to, że w celu odliczenia 100% naliczonego podatku VAT od Wydatków nie jest konieczne prowadzenie ewidencji przebiegu pojazdów, jeżeli spełnione są łącznie następujące warunki:

* pojazdy są przeznaczone wyłącznie do oddania w odpłatne używanie na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze,

* oddanie w odpłatne używanie tych pojazdów stanowi przedmiot działalności podatnika.

W związku z powyższym Spółka ponosząc Wydatki związane w wykorzystaniem Pojazdów do Najmu będzie uprawniona do pełnego obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu poniesionych Wydatków oraz nie będzie zobowiązana do prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdów.

Powyższe stanowisko znajduje potwierdzenie w wydawanych interpretacjach podatkowych, przykładowo:

* w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 27 lipca 2016 r., sygn. ITPP2/4512-396/16/RS;

* w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 19 stycznia 2016 r., sygn. IBPP2/4512-954/15/WN;

* w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 15 grudnia 2015 r. sygn. ITPP2/4512-959/15/RS;

* w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 10 marca 2015 r. sygn. ILPP2/443-1293/14-4/AD;

* w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 7 stycznia 2015 r., sygn. IPPP1/443-1228/14-2/JL.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Kwestie dotyczące prawa do odliczenia podatku naliczonego regulują przepisy art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221 z późn. zm.), zgodnie z którym, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a.

nabycia towarów i usług,

b.

dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powołanego przepisu art. 86 ust. 1 ustawy wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego) oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

W myśl art. 2 pkt 34 ustawy, ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o pojazdach samochodowych - rozumie się przez to pojazdy samochodowe w rozumieniu przepisów o ruchu drogowym o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony.

Na mocy art. 86a ust. 1 ww. ustawy - w przypadku wydatków związanych z pojazdami samochodowymi kwotę podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, stanowi 50% kwoty podatku:

1.

wynikającej z faktury otrzymanej przez podatnika;

2.

należnego z tytułu:

* świadczenia usług, dla którego zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 podatnikiem jest ich usługobiorca,

* dostawy towarów, dla której zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 5 podatnikiem jest ich nabywca,

3.

wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów;

4.

należnego, w przypadku, o którym mowa w art. 33a;

5.

wynikającej z otrzymanego dokumentu celnego, deklaracji importowej w przypadku, o którym mowa w art. 33b, oraz z decyzji, o których mowa w art. 33 ust. 2 i 3 oraz art. 34.

W myśl art. 86a ust. 2 ustawy - do wydatków związanych z pojazdami samochodowymi, o których mowa w ust. 1, zalicza się wydatki dotyczące:

1.

nabycia, importu lub wytworzenia tych pojazdów oraz nabycia lub importu ich części składowych;

2.

używania tych pojazdów na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze, związane z tą umową, inne niż wymienione w pkt 3;

3.

nabycia lub importu paliw silnikowych, oleju napędowego i gazu, wykorzystywanych do napędu tych pojazdów, usług naprawy lub konserwacji tych pojazdów oraz innych towarów i usług związanych z eksploatacją lub używaniem tych pojazdów.

W myśl art. 86a ust. 3 ustawy - przepis ust. 1 nie ma zastosowania:

1.

w przypadku gdy pojazdy samochodowe są:

a.

wykorzystywane wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika lub

b.

konstrukcyjnie przeznaczone do przewozu co najmniej 10 osób łącznie z kierowcą, jeżeli z dokumentów wydanych na podstawie przepisów o ruchu drogowym wynika takie przeznaczenie;

2.

do towarów montowanych w pojazdach samochodowych i do związanych z tymi towarami usług montażu, naprawy i konserwacji, jeżeli przeznaczenie tych towarów wskazuje obiektywnie na możliwość ich wykorzystywania wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika.

Według art. 86a ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług, pojazdy samochodowe są uznawane za wykorzystywane wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika, jeżeli:

1.

sposób wykorzystywania tych pojazdów przez podatnika, zwłaszcza określony w ustalonych przez niego zasadach ich używania, dodatkowo potwierdzony prowadzoną przez podatnika dla tych pojazdów ewidencją przebiegu pojazdu, wyklucza ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą lub

2.

konstrukcja tych pojazdów wyklucza ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą lub powoduje, że ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą jest nieistotne.

W myśl art. 86a ust. 5 ustawy - warunku prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu nie stosuje się w przypadku pojazdów samochodowych:

1.

przeznaczonych wyłącznie do:

a.

odprzedaży,

b.

sprzedaży, w przypadku pojazdów wytworzonych przez podatnika,

c.

oddania w odpłatne używanie na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze.

- jeżeli odprzedaż, sprzedaż lub oddanie w odpłatne używanie tych pojazdów stanowi przedmiot działalności podatnika;

2.

w odniesieniu do których:

a.

kwotę podatku naliczonego od wydatków z nimi związanych podatnik oblicza zgodnie z ust. 1 lub

b.

podatnikowi nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków z nimi związanych.

Użycie wyrazu "wyłącznie" w art. 86a ust. 5 ustawy, wskazuje, że zwolnienie z obowiązku prowadzenia ewidencji nie obejmuje sytuacji, gdy pojazdy są wykorzystywane - choćby przejściowo - do innych celów (np. jazda próbna, użytek służbowy podatnika, itp.). Zatem w odniesieniu do pojazdu, który np. jest przeznaczony do oddania w odpłatne używanie na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze, ale jest wykorzystywany przez podatnika także do innych celów, nie może być zastosowane zwolnienie z obowiązku prowadzenia ewidencji. Ewidencja dla tego rodzaju pojazdów (jeśli jest to pojazd obiektywnie wykorzystywany wyłącznie w działalności gospodarczej) musi być prowadzona i powinna zawierać wymagane elementy. W sytuacji zatem, gdy podatnik przeznacza samochód także do innych celów, wykluczając przy tym, poprzez wprowadzenie w przedsiębiorstwie zasad jego używania możliwość wykorzystywania tego pojazdu w celach prywatnych, ma prawo do odliczenia pełnej kwoty podatku, jednakże pod warunkiem prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu. W tej sytuacji nie można bowiem uznać, że pojazd jest przeznaczony wyłącznie do oddania w odpłatne używanie na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze.

Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, że Wnioskodawca planuje utworzyć jednoosobową spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością. Spółka będzie posiadała swoją siedzibę na terytorium Polski i będzie zarejestrowana jako podatnik podatku od towarów i usług. Spółka będzie prowadzić działalność w zakresie oddawania samochodów osobowych w odpłatne używanie - Najem. Pojazdy, które będą przedmiotem Najmu, będą w części stanowiły własność Spółki a w części będą przez Spółkę użytkowane na podstawie umów najmu oraz umów leasingowych. Działalność w zakresie Najmu Pojazdów będzie przeważającą działalnością prowadzoną przez Spółkę. Pojazdy będą wykorzystywane wyłącznie do Najmu i nie będą użytkowane w inny sposób.

Spółka w związku z Najmem Pojazdów będzie ponosiła wydatki związane z m.in.: nabyciem Pojazdów, najmem Pojazdów, leasingiem Pojazdów, ubezpieczeniem Pojazdów, zakupem paliwa do Pojazdów, serwisem Pojazdów, garażowaniem Pojazdów, transportem Pojazdów, w szczególności do i od Klientów, oraz eksploatacją Pojazdów, w szczególności: płyny, oleje, opony, części zamienne itp.

Spółka będzie posiadać faktury dokumentujące poniesione Wydatki.

W zakresie faktur dokumentujących Wydatki nie będą zachodzić przesłanki wyłączające możliwość odliczenia podatku naliczonego (art. 88 ust. 3a ustawy o VAT).

Najemcy Pojazdów będą mieć zapewniony długoterminowy dostęp do całej gamy Pojazdów na zasadach abonamentowych. Abonament, którego opłacenie będzie upoważniało do użytkowania Pojazdów, będzie płacony przez Najemców z góry. Kwota zapłaconego abonamentu będzie przeliczana na jednostki rozliczeniowe zgodnie z cennikiem i regulaminem wydanym przez Spółkę, którego zapisy będą stanowiły część umowy regulującej Najem. Jednostki rozliczeniowe uzyskane przez Najemcę w zamian za opłatę abonencką, będą upoważniały go do korzystania (Najmu) z dowolnych wybranych przez najemcę Pojazdów wchodzących w skład floty spółki przez dowolny okres mieszczący się w ramach opłaconego abonamentu.

W okresie trwania umowy Najmu Najemca będzie mógł swobodnie wymieniać posiadane jednostki rozliczeniowe na Najem Pojazdów w dowolnej kombinacji konkretnych Pojazdów i czasu ich użytkowania.

Opłata abonamentowa będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT według stawki właściwej dla usług Najmu i będzie dokumentowana fakturą lub paragonem fiskalnym.

Możliwość wynajęcia Pojazdów przez Najemcę będzie uzależniona od posiadania przez Najemcę dodatniego salda jednostek rozliczeniowych, wystarczającego do pokrycia kosztów planowanego wykorzystania Pojazdu oraz ewentualnego udziału własnego w szkodach wyrządzonych przez Najemcę.

Jednocześnie w ramach uzyskanych jednostek rozliczeniowych na skutek zapłacenia opłaty abonamentowej Najemcy będą mogli korzystać z innych usług świadczonych przez Spółkę, w szczególności w zakresie doradztwa przy zakupie i użytkowaniu samochodów należących do Najemców, obsługi serwisowej samochodów należących do Najemców a także udziału w szkoleniach i eventach organizowanych przez Spółkę. Usługi te będą podlegać opodatkowaniu VAT według stawki podstawowej właściwej również dla Najmu Pojazdów. Najemca będzie mógł poza rocznym abonamentem dokonywać zakupu dodatkowych jednostek rozliczeniowych zgodnie z obowiązującym w danym momencie cennikiem i regulaminem. Zakup dodatkowych jednostek będzie podlegał opodatkowaniu podatkiem VAT według stawki właściwej dla usług Najmu i będzie dokumentowany fakturą lub paragonem fiskalnym.

W związku z tak przedstawionym opisem sprawy, wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą ustalenia, czy przysługuje Mu pełne prawo do odliczenia podatku VAT z tytułu wydatków związanych z użytkowaniem samochodów przeznaczonych na wynajem, bez obowiązku prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu.

Z treści powyżej przywołanych regulacji wynika, że podatnik ma możliwość odliczenia 100% kwoty podatku naliczonego związanego z pojazdami samochodowymi w sytuacji, gdy pojazdy te są wykorzystywane wyłącznie do celów prowadzenia działalności gospodarczej. W celu dokonania pełnego odliczenia muszą zostać spełnione łącznie warunki, tj. sposób wykorzystania tych pojazdów przez podatnika, zwłaszcza w ustalonych przez niego zasadach ich używania, musi wykluczać ich użycie do celów prywatnych.

Zauważyć należy, że w przypadku, gdy pojazd samochodowy przeznaczony jest wyłącznie na wynajem, to podatnik nie ma obowiązku prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu. Natomiast, w sytuacji, gdy pojazd samochodowy zostaje przeznaczony również do celów innych niż najem (nie jest przeznaczony wyłącznie do wynajmu), ustalenie zasad używania dodatkowo potwierdzonych prowadzoną ewidencją przebiegu pojazdu są warunkami, których spełnienie jest wymagane w celu skorzystania z prawa do pełnego odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki związane z eksploatacją pojazdów.

Powołany przepis art. 86a ust. 5 ustawy wskazuje ściśle określone sytuacje, w których wyłączony zostaje obowiązek prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu. W przedmiotowej sprawie należy wskazać na pkt 1 lit. c tej regulacji. Zgodnie z tymi przepisami, warunku prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu nie stosuje się w przypadku pojazdów samochodowych przeznaczonych wyłącznie do oddania w odpłatne używanie na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze. Ponadto, przepis art. 86a ust. 5 pkt 1 ustawy ma zastosowanie jeżeli oddanie w odpłatne używanie tych pojazdów stanowi przedmiot działalności podatnika.

W przedmiotowej sprawie warunki będą spełnione, ponieważ wynajem samochodów stanowi przedmiot działalności Wnioskodawcy, i wskazane pojazdy, jak wynika z treści wniosku będą przeznaczone wyłącznie na wynajem.

Tym samym, skoro samochody, których dotyczy wniosek, będą przeznaczone wyłącznie do oddania w odpłatne używanie na podstawie umowy najmu i Wnioskodawca wykluczy ich używanie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą, to będzie Mu przysługiwało prawo do odliczenia pełnej kwoty podatku naliczonego od wydatków związanych z nabyciem i użytkowaniem tych samochodów bez prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu.

Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Na marginesie należy też zauważyć, że powołane przez Wnioskodawcę interpretacje indywidualne zostały wydane w indywidualnych sprawach, w których indywidualnie oceniano stan faktyczny i stanowisko wnioskodawcy. Powołane interpretacje nie stanowią źródła prawa i tut. Organ nie jest nimi związany. Powyższe oznacza, że interpretacje przepisów prawa podatkowego należy traktować indywidualnie, zwłaszcza, gdy nie dotyczą identycznych stanów faktycznych.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2017 r. poz. 1369 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl