0114-KDIP4.4012.459.2019.2.MP - Ustalenie prawa do odzyskania podatku naliczonego od wydatków poniesionych w związku z realizacją inwestycji.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 19 września 2019 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0114-KDIP4.4012.459.2019.2.MP Ustalenie prawa do odzyskania podatku naliczonego od wydatków poniesionych w związku z realizacją inwestycji.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 7 lipca 2019 r. (data wpływu 12 lipca 2019 r.), uzupełnionego w dniu 16 sierpnia 2019 r. (data wpływu 19 sierpnia 2019 r.) na wezwanie Organu z dnia 8 sierpnia 2019 r. (doręczone 8 sierpnia 2019 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego od wydatków poniesionych w związku z realizacją inwestycji pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 lipca 2019 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego od wydatków poniesionych w związku z realizacją inwestycji pn. "...".

Wniosek uzupełniono w dniu 16 sierpnia 2019 r. (data wpływu 19 sierpnia 2019 r.) na wezwanie Organu z dnia 8 sierpnia 2019 r. (doręczone 8 sierpnia 2019 r.).

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Gmina jest zarejestrowanym i czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, rozliczającym się z podatku VAT z tytułu umów cywilnoprawnych. Jako jednostka samorządu terytorialnego wykonuje swoje zadania zgodnie z ustawą z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym.

Przedmiotem wniosku jest budowa boiska do piłki nożnej oraz bieżni wraz z infrastrukturą towarzyszącą.

Zakres rzeczowy zadania:

* boisko piłkarskie o wymiarach pola gry 100 x 63,3 m o nawierzchni ze sztucznej trawy,

* nawierzchnia pod komunikację pojazdów,

* chodniki dla pieszych,

* utwardzenie terenu pod trybunami i zakup trybun,

* oświetlenie terenu boiska,

* ogrodzenie terenu i piłkochwyty.

Boisko zostało oddane do użytku w 2018 r.

Na realizację zadania Gmina pozyskała dotację pochodzącą ze środków Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej w ramach Programu Rozwoju Regionalnej Infrastruktury Sportowej - edycja 2016.

Powyższy obiekt będzie wykorzystywany całorocznie. Głównym beneficjentem i jednocześnie Wnioskodawcą projektu jest Gmina, jednostka samorządu terytorialnego powołana na podstawie Ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym. Projekt został zrealizowany samodzielnie przez Gminę, bez zaangażowania innych partnerów. Przedmiot inwestycji po zakończeniu jej realizacji podlega zarządzaniu bezpośrednio przez Gminę. Zadanie to zostało zrealizowane wyłącznie w związku z działalnością statutową i należy do zadań własnych Gminy wskazanych w ustawie z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2018 r. poz. 994, z późn. zm.). Gmina zamierza pobierać opłaty związane z użytkowaniem ww. infrastruktury (dzierżawa, wynajem). Gmina udostępnia odpłatnie (wystawiane są faktury VAT) osobom zainteresowanym, klubom piłkarskim itp. Gmina podkreśla fakt, iż powstała w ramach projektu infrastruktura będzie udostępniana wyłącznie odpłatnie, co wynika z regulaminu korzystania z boiska. Z infrastruktury tej nie będą korzystać jednostki Gminy. Nabyte towary w związku z realizowanym projektem i zadaniem zostały udokumentowane fakturami VAT i jako nabywca figurowała Gmina.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 16 sierpnia 2019 r. Wnioskodawca poinformował, że:

1. Istnieje możliwość korzystania z wybudowanej w ramach zadań własnych Gminy inwestycji (boiska oraz bieżni wraz z infrastrukturą towarzyszącą) przez mieszkańców Gminy wyłącznie odpłatnie. Obiekt jest dostępny wyłącznie za odpłatnością, jest ogrodzony i zamknięty w czasie, kiedy nie jest wynajmowany/wydzierżawiany.

2. Mieszkańcy Gminy nie będą mogli nieodpłatnie korzystać z ww. infrastruktury poza godzinami, kiedy te będą wynajmowane/wydzierżawiane.

3. Wysokość czynszu z tytułu najmu/dzierżawy wytworzonej w ramach opisanego projektu infrastruktury była ustalana w oparciu o rozpoznanie rynku, ceny są porównywalne do cen obowiązujących w okolicznych miejscowościach, gdzie wynajmowane są podobne obiekty.

Wysokość czynszu uwzględnia realia rynkowe. Wnioskodawca stara się, żeby ceny były porównywalne do cen najmu/dzierżawy obowiązujących w okolicznych miejscowościach, gdzie wynajmowane są podobne obiekty.

Celem gminy jest, aby wysokość czynszu umożliwiła zwrot poniesionych nakładów inwestycyjnych. Na chwilę obecną Wnioskodawca nie jest w stanie określić kiedy ten zwrot nastąpi, gdyż nie wie jak będzie kształtowała się sytuacja na rynku, czy będzie wystarczający popyt przy obecnie obowiązujących stawkach najmu/dzierżawy ww. obiektu.

Całkowita wartość wydatków na inwestycję wyniosła 3.208.255,65 zł.

Na chwilę obecną Wnioskodawca nie jest w stanie ustalić jaką część całkowitych dochodów uzyskiwanych przez Gminę będzie stanowił czynsz z tytułu najmu/dzierżawy inwestycji. W tym roku Gmina osiągnęła dochody z najmu w kwocie 3.100,00 zł (całkowite planowane w 2019 r. dochody bieżące Gminy wynoszą 38.073.257,36 zł). Dotychczasowe przychody z najmu ww. obiektu wynikają m.in. z tego, że jest to inwestycja nowa, przyjęta do użytkowania w październiku 2018 r.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Gmina będąc czynnym podatnikiem VAT ma możliwość odzyskania podatku VAT w całości w związku z realizowaną inwestycją pn. "..." ?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r. poz. 710 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Zdaniem Wnioskodawcy, ma on prawo do odliczenia podatku VAT w związku z wykonywaną inwestycją pn. "...", ponieważ będzie ona wykorzystywana wyłącznie do czynności opodatkowanych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r. poz. 2174, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą. W świetle tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a.

nabycia towarów i usług,

b.

dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2 jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika zostały określone w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2019 r. poz. 506), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty (art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym). W szczególności zadania własne obejmują sprawy kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych (art. 7 ust. 1 pkt 10 ustawy).

Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, że Gmina w 2018 r. zrealizowała projekt pn: "...".Na realizację zadania Gmina pozyskała dotację pochodzącą ze środków Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej w ramach Programu Rozwoju Regionalnej Infrastruktury Sportowej - edycja 2016.Powyższy obiekt będzie wykorzystywany całorocznie. Głównym beneficjentem i jednocześnie Wnioskodawcą projektu jest Gmina. Projekt został zrealizowany samodzielnie przez Gminę, bez zaangażowania innych partnerów. Przedmiot inwestycji po zakończeniu jej realizacji podlega zarządzaniu bezpośrednio przez Gminę. Nabyte towary w związku z realizowanym projektem i zadaniem zostały udokumentowane fakturami VAT i jako nabywca figurowała Gmina.

Gmina zamierza pobierać opłaty związane z użytkowaniem ww. infrastruktury (dzierżawa, wynajem). Gmina udostępnia odpłatnie (wystawiane są faktury VAT) osobom zainteresowanym, klubom piłkarskim itp. Gmina podkreśla fakt, iż powstała w ramach projektu infrastruktura będzie udostępniana wyłącznie odpłatnie, co wynika z regulaminu korzystania z boiska. Z infrastruktury tej nie będą korzystać jednostki Gminy. Istnieje możliwość korzystania z wybudowanej w ramach zadań własnych Gminy inwestycji (boiska oraz bieżni wraz z infrastrukturą towarzyszącą) przez mieszkańców Gminy wyłącznie odpłatnie. Obiekt jest dostępny wyłącznie za odpłatnością, jest ogrodzony i zamknięty w czasie, kiedy nie jest wynajmowany/wydzierżawiany.

Wysokość czynszu z tytułu najmu/dzierżawy wytworzonej w ramach opisanego projektu infrastruktury była ustalana w oparciu o rozpoznanie rynku, ceny są porównywalne do cen obowiązujących w okolicznych miejscowościach, gdzie wynajmowane są podobne obiekty.

Wysokość czynszu uwzględnia realia rynkowe. Celem gminy jest, aby wysokość czynszu umożliwiła zwrot poniesionych nakładów inwestycyjnych.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą możliwości odzyskania podatku VAT od wydatków związanych z ww. inwestycją.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W omawianej sprawie powyższy warunek uprawniający do odliczenia podatku VAT został spełniony, ponieważ - jak wskazał Wnioskodawca - nabywane w ramach wskazanego projektu towary i usługi będą wykorzystywane wyłącznie do czynności opodatkowanych.

Analiza przedstawionych okoliczności sprawy oraz treści przywołanych przepisów prawa podatkowego prowadzi do stwierdzenia, że Wnioskodawca będzie miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego zgodnie z art. 86 ust. 1 od wydatków poniesionych na realizację inwestycji pn. "...".

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem sprawy.

Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem sprawy podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2018 r. poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl