0114-KDIP4.4012.453.2018.1.EK - Ustalenie prawa do odliczenia podatku VAT.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 27 lipca 2018 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0114-KDIP4.4012.453.2018.1.EK Ustalenie prawa do odliczenia podatku VAT.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1, art. 14r. ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r. poz. 800 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Zainteresowanych przedstawione we wniosku wspólnym z dnia 20 kwietnia 2018 r. (data wpływu 2 maja 2018 r.) uzupełnione pismem z dnia 25 maja 2018 r. (data wpływu 6 czerwca 2018 r.) na wezwanie Organu z dnia 22 maja 2018 r. (skutecznie doręczone 22 maja 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie podstawy opodatkowania, prawa do odliczenia podatku VAT - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 maja 2018 r. wpłynął do tutejszego Organu ww. wniosek wspólny o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie podstawy opodatkowania, prawa do odliczenia podatku VAT. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 25 maja 2018 r. (data wpływu 6 czerwca 2018 r.) na wezwanie Organu z dnia 22 maja 2018 r. (skutecznie doręczone 22 maja 2018 r.).

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe:

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Spółka (dalej: Spółka (1)) świadczy usługi krajowego transportu drogowego (w rozumieniu ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym), obejmujące w szczególności licencjonowane usługi przewozu osób taksówką, samochodem osobowym, pojazdem samochodowym przeznaczonym konstrukcyjnie do przewozu powyżej 7 i nie więcej niż 9 osób łącznie z kierowcą (dalej łącznie: Taksówki oraz, odpowiednio Usługi taksówkarskie). W związku z powyższym, Spółka (1) dysponuje w szczególności:

I. Taksówkami (wykorzystywanymi przez Spółkę (1) m.in. na podstawie umów leasingu),

II.

wyposażeniem Taksówek (takim jak kasy rejestrujące, taksometry, terminale płatnicze),

III.

kierowcami realizującymi kursy przy wykorzystaniu Taksówek (w szczególności zatrudnionymi w Spółce (1) na podstawie umów o pracę lub których łączą ze Spółką (1) umowy cywilnoprawne, takie jak umowy zlecenia, umowy o współpracy).

Spółka (1) spełnia wymogi administracyjne/prawne (w zakresie wymaganych licencji, zezwoleń, decyzji administracyjnych) niezbędne do świadczenia Usług taksówkarskich.

Usługi taksówkarskie ewidencjonowane są przez Spółkę (1) za pomocą posiadanych przez nią kas rejestrujących i uwzględniane w ewidencji sprzedaży prowadzonej przez Spółkę (1).

Spółka (1) ponosi odpowiedzialność za zlecone jej przez pasażerów (klientów) Usługi taksówkarskie świadczone na ich rzecz.

Spółka (1) należy do grupy, której uczestnikiem jest również C. (dalej: Spółka (2)) -spółka celowa, której głównym zadaniem jest pozyskiwanie klientów na Usługi taksówkarskie.

W tym celu Spółka (2) wykorzystuje posiadane przez siebie składniki majątkowe/narzędzia, takie jak:

I. oprogramowanie IT dostępne na telefony komórkowe umożliwiające m.in. zamówienie Taksówki (dalej: Aplikacja),

II. Biuro Obsługi Klienta (tzw. call center), w ramach którego klienci mogą zamówić Taksówkę przez telefon,

III. strona internetowa, za pośrednictwem której możliwe jest zamawianie Taksówek.

W związku z zasobami posiadanymi odpowiednio przez Spółkę (1) oraz Spółkę (2) (zwanymi dalej łącznie również jako: Wnioskodawcy), Wnioskodawcy nawiązali współpracę, w ramach której Spółka (2) świadczy na rzecz Spółki (1) usługi pośrednictwa w świadczeniu przez Spółkę (1) Usług taksówkarskich. Usługi te świadczone są na podstawie umowy zawartej między Wnioskodawcami (dalej: Umowa o pośrednictwo).

Usługi świadczone przez Spółkę (2) na rzecz Spółki (1) na podstawie Umowy o pośrednictwo polegają, co do zasady, na umożliwieniu klientowi zamówienia Usługi taksówkarskiej w Spółce (1). Usługi te świadczone są przez Spółkę (2) przy wykorzystaniu posiadanych przez nią składników, tj., jak wcześniej wskazano, Aplikacji, call center, strony internetowej.

Posiadane przez Spółkę (2) rozwiązania informatyczne umożliwiają również klientom dokonywanie płatności za kursy zamówione/zlecone za jej pośrednictwem, przy wykorzystaniu Aplikacji oraz za pomocą tzw. konta przedpłaconego (prepaid). W rezultacie, pasażerowie którzy nie chcą dokonywać płatności w Taksówce (bezpośrednio na rzecz Spółki (1), gotówką lub kartą płatniczą za pomocą terminalu płatniczego znajdującego się w Taksówce), mogą w szczególności zamówić kurs w Spółce (1) oraz dokonać płatności za ten kurs za pomocą Aplikacji.

W zamian za usługi świadczone przez Spółkę (2) na rzecz Spółki (1) na podstawie Umowy o pośrednictwo Spółce (2) należne jest od Spółki (1) ustalone wynagrodzenie, które ma charakter prowizyjny (tj. stanowi określony procent od wartości kursów zrealizowanych przez Spółkę (1) dzięki pośrednictwu Spółki (2)). Tak ustalone wynagrodzenie wykazywane jest na fakturach wystawianych na podstawie Umowy o pośrednictwo przez Spółkę (2) (jako usługodawcę) na Spółkę (1) (jako usługobiorcę).

Z uwagi na możliwość dokonywania przez pasażerów płatności za pośrednictwem Aplikacji/tzw. konta przedpłaconego za kursy realizowane na ich rzecz przez Spółkę (1), przekazane przez nich środki pieniężne (należne Spółce (1) i pobrane przez Spółkę (2) w imieniu Spółki (1)) są odpowiednio rozliczane między Wnioskodawcami (w szczególności poprzez pomniejszenie kwoty, którą Spółka (1) jest zobowiązana uiścić na rzecz Spółki (2) na podstawie faktury wystawionej przez Spółkę (2) na podstawie Umowy o pośrednictwo - potrącenie),

W związku z prowadzoną działalnością Wnioskodawcy są zarejestrowani jako czynni podatnicy VAT.

Wnioskodawcy pragną zaznaczyć, że niezależnie od ww. współpracy (związanej z Usługami taksówkarskimi świadczonymi przez Spółkę (1) na rzecz tzw. klientów indywidualnych), w ramach innego modelu biznesowego Spółka (1) świadczy również Usługi taksówkarskie bezpośrednio na rzecz Spółki (2), które ta odsprzedaje następnie na rzecz tzw. klientów biznesowych (którzy nabywają Usługi taksówkarskie od Spółki (2) na podstawie i na zasadach określonych w umowach o stałej współpracy zawieranych przez nich ze Spółką (2)). Wnioskodawcy pragną zaznaczyć, że działalność związana z Usługami taksówkarskimi przeznaczonymi dla tzw. klientów biznesowych nie jest objęta niniejszym wnioskiem.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

1. Czy podstawą opodatkowania z tytułu usług świadczonych przez Spółkę (2) na podstawie Umowy o pośrednictwo jest kwota wynagrodzenia prowizyjnego ustalonego w ww. umowie, pomniejszona o kwotę podatku od towarów i usług?

2. Czy Spółce (1) przysługuje prawo do odliczenia kwoty naliczonego podatku od towarów i usług wynikającego z faktur wystawianych na jej rzecz przez Spółkę (2) na podstawie Umowy o pośrednictwo?

W opinii Wnioskodawców:

1. podstawą opodatkowania z tytułu usług świadczonych przez Spółkę (2) na podstawie Umowy o pośrednictwo jest kwota wynagrodzenia prowizyjnego ustalonego w ww. umowie, pomniejszona o kwotę podatku od towarów i usług.

2. Spółce (1) przysługuje prawo do odliczenia kwoty naliczonego podatku od towarów i usług wynikającego z faktur wystawionych na jej rzecz przez Spółkę (2) na podstawie Umowy o pośrednictwo.

A. Uwagi ogólne

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy VAT opodatkowaniu VAT podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Z kolei w myśl art. 8 ust. 1 ustawy VAT, przez świadczenie usług, o którym powyżej, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Z powyższych regulacji wynika, iż zawarta w nich definicja "świadczenia usług" ma charakter dopełniający definicję "dostawy towarów", będąc wyrazem realizacji zasady powszechności opodatkowania VAT transakcji wykonywanych przez podatników w ramach prowadzonej przez nich działalności gospodarczej.

Mając na uwadze szeroką definicję "świadczenia usług", nie ulega wątpliwości, że funkcje/czynności pełnione/wykonywane przez Spółkę (2) na rzecz Spółki (1) na podstawie Umowy o pośrednictwo wpisują się w ww. definicję, a z uwagi na ich odpłatny charakter podlegają opodatkowaniu VAT na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy VAT.

W tym kontekście należy zauważyć, że beneficjentem/konsumentem ww. usług jest Spółka (1). Jako odbiorca ww. świadczenia Spółka (1) uzyskuje bowiem wymierną korzyść o charakterze majątkowym, polegającą, co do zasady, na pozyskiwaniu klientów dla świadczonych przez nią Usług taksówkarskich. Świadczenie to zapewniane jest w ramach umowy zobowiązaniowej (Umowy o pośrednictwo), a Spółce (2) należne jest z tego tytułu określone wynagrodzenie (występuje w tym zakresie ekwiwalentność świadczeń).

Powyższe okoliczności wskazują, że na podstawie Umowy o pośrednictwo Spółka (2) świadczy na rzecz Spółki (1) usługi w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy VAT, które - z uwagi na ich odpłatny charakter - podlegają opodatkowaniu VAT (art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy VAT).

Ad pytanie nr 1 (podstawa opodatkowania)

W myśl art. 29a ust. 1 ustawy VAT podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2-5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.

Zgodnie z art. 29a ust. 6 ustawy VAT podstawa opodatkowania obejmuje:

1.

podatki, cła, opłaty i inne należności o podobnym charakterze, z wyjątkiem kwoty podatku;

2.

koszty dodatkowe, takie jak prowizje, koszty opakowania, transportu i ubezpieczenia, pobierane przez dokonującego dostawy lub usługodawcę od nabywcy lub usługobiorcy.

W opinii Wnioskodawców z powyższego wynika, że podstawę opodatkowania z tytułu usług świadczonych przez Spółkę (2) na podstawie Umowy o pośrednictwo stanowi wynagrodzenie prowizyjne ustalone między Wnioskodawcami w tej umowie, pomniejszone o VAT. Kwota ta stanowi bowiem faktyczne przysporzenie po stronie Spółki (2) w zamian za usługi świadczone przez nią na podstawie Umowy o pośrednictwo. W wynagrodzeniu tym (a tym samym - w podstawie opodatkowania) nie należy zaś uwzględniać w szczególności kwot, które Spółka (2) pobiera od klientów w imieniu Spółki (1). Kwoty te stanowią bowiem wynagrodzenie należne Spółce (1) w zamian za Usługi taksówkarskie świadczone na rzecz klientów.

Ad pytanie nr 2 (prawo do odliczenia VAT naliczonego przez Spółkę (1)]

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy VAT w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z kolei stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W świetle powyższego należy stwierdzić, iż aby skorzystać z możliwości odliczenia VAT naliczonego, odliczenie musi być dokonane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT. Ponadto nabyte towary i usługi, od których naliczony został podatek muszą być wykorzystywane do czynności opodatkowanych. W efekcie, co do zasady, następstwem ww. działań musi być powstanie podatku należnego. W związku z tym, prawo do odliczenia VAT naliczonego nie przysługuje np. w przypadku zakupów, które są wykorzystywane dla potrzeb czynności zwolnionych z VAT (albo w ogóle niepodlegających temu opodatkowaniu).

Przepisy ustawy VAT nie określają precyzyjnie, jaki związek musi istnieć pomiędzy zakupami a sprzedażą opodatkowaną VAT, żeby podatnik mógł skorzystać z prawa do odliczenia. W związku z tym uznaje się, iż związek ten może być bezpośredni (np. w przypadku wydatku na nabycie usług, które następnie zostają przez podatnika odsprzedane), bądź pośredni (np. koszty administracyjne).

Ponadto należy również wskazać, iż prawo do odliczenia nie występuje w przypadku wystąpienia przesłanek negatywnych, o których mowa w art. 88 ustawy VAT. Wystąpienie takowych pozbawia podatnika możliwości odliczenia podatku naliczonego.

Odnosząc powyższe uwagi do Spółki (1), należy w pierwszej kolejności zaznaczyć, że Spółka (1) jest zarejestrowana jako czynny podatnik VAT, co jest warunkiem koniecznym dla możliwości odliczenia przez nią VAT naliczonego.

Po drugie, mając na uwadze wcześniejsze uwagi, faktury wystawiane przez Spółkę (2) na rzecz Spółki (1) w związku z usługami świadczonymi na podstawie Umowy o pośrednictwo dokumentują usługi, których nabywcą/usługobiorcą jest Spółka (1) i które - z uwagi na ich odpłatny charakter - podlegają opodatkowaniu VAT. Spełnienie ww. warunków jest również konieczne dla możliwości odliczenia przez Spółkę (1) VAT naliczonego wynikającego z faktur wystawianych przez Spółkę (2).

Następnie, należy odnieść się do warunku wykorzystywania nabywanych usług do działalności opodatkowanej, tj. konieczności istnienia związku między nabywanymi usługami a czynnościami opodatkowanymi VAT wykonywanymi przez podatnika. Jak wcześniej wskazano, związek ten może mieć charakter bezpośredni albo pośredni.

W opinii Wnioskodawców, nie ulega wątpliwości, że związek, o którym mowa powyżej, występuje w przypadku nabycia przez Spółkę (1) od Spółki (2) usług na podstawie Umowy o pośrednictwo. Spółka (1) nabywa bowiem ww. usługi wyłącznie w celu możliwości świadczenia przez nią Usług taksówkarskich na rzecz klientów, tj. w celu wykonywania czynności opodatkowanych VAT (poprzez uzyskanie dodatkowego kanału "dostęp" do klientów). Związek ten należy w związku z tym uznać za bezpośredni.

Kolejnym warunkiem koniecznym dla możliwości odliczenia VAT naliczonego przez Spółkę (1) jest to, aby kwota VAT naliczonego wynikała z faktury wystawionej przez podatnika VAT. Jak zostało wcześniej wskazane, warunek ten jest spełniony w przypadku usług świadczonych przez Spółkę (2). Usługi te są bowiem dokumentowane za pomocą faktur wystawianych przez Spółkę (2), będącą czynnym podatnikiem VAT.

Końcowo, należy zwrócić uwagę, że w odniesieniu do usług nabywanych przez Spółkę (1) od Spółki (2) na podstawie Umowy o pośrednictwo nie występują przesłanki negatywne, o których mowa w art. 88 ustawy VAT.

Podsumowując całościowo uwagi zawarte w niniejszym wniosku, w opinii Wnioskodawców:

* podstawą opodatkowania z tytułu usług świadczonych przez Spółkę (2) na rzecz Spółki (1) na podstawie Umowy o pośrednictwo jest kwota wynagrodzenia prowizyjnego ustalonego w ww. umowie, pomniejszona o kwotę podatku od towarów i usług;

* Spółce (1) przysługuje prawo do odliczenia kwoty naliczonego podatku od towarów i usług wynikającego z faktur wystawianych na jej rzecz przez Spółkę (2) na podstawie Umowy o pośrednictwo.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Jednocześnie wskazać należy, że niniejsza interpretacja rozstrzyga w zakresie postanowionych pytań we wniosku o nr 2 i 3. W odniesieniu do postawionego we wniosku pytania nr 1 zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji będzie się pokrywał z opisem stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zainteresowanemu będącemu stroną postępowania (art. 14r. § 2 Ordynacji podatkowej) przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2018 r. poz. 1302) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną. Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl