0114-KDIP4.4012.407.2019.2.AS - Określenie prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków na nabycie towarów i usług w ramach realizacji części niegospodarczej projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 12 września 2019 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0114-KDIP4.4012.407.2019.2.AS Określenie prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków na nabycie towarów i usług w ramach realizacji części niegospodarczej projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 26 czerwca 2019 r. (data wpływu 26 czerwca 2019 r.), uzupełnionym pismem z dnia 2 września 2019 r. (data wpływu 6 września 2019 r.) w odpowiedzi na wezwanie z dnia 20 sierpnia 2019 r. (doręczone 26 sierpnia 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków na nabycie towarów i usług w ramach realizacji części niegospodarczej Projektu (zadań 1, 2, 4 i 5) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 czerwca 2019 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków na nabycie towarów i usług w ramach realizacji części niegospodarczej Projektu (zadań 1, 2, 4 i 5).

Wniosek uzupełniono pismem z dnia 2 września 2019 r. (data wpływu 6 września 2019 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie z dnia 20 sierpnia 2019 r. (doręczone 26 sierpnia 2019 r.)

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca (dalej powoływany również jako Uczelnia) jest jednostką sektora finansów publicznych utworzoną rozporządzeniem Rady Ministrów. Wnioskodawca działa w oparciu o obowiązujące przepisy prawa, w szczególności ustawę z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, a także Statut. Wnioskodawca jest polskim rezydentem podatkowym, zarejestrowanym na potrzeby podatku od towarów i usług jako czynny podatnik VAT. Uczelnia prowadzi działalność naukowo-badawczą i dydaktyczną. Ponadto Uczelnia może prowadzić wydzieloną organizacyjnie i finansowo działalność gospodarczą.

Do podstawowych zadań Wnioskodawcy, zgodnie z jego Statutem należy:

1)

kształcenie studentów w celu zdobywania i uzupełnienia wiedzy oraz umiejętności niezbędnych w pracy zawodowej,

2)

wychowywanie studentów w poczuciu odpowiedzialności za państwo polskie, za umacnianie zasad demokracji i poszanowanie praw człowieka,

3)

kształcenie i promowanie kadr naukowych,

4)

uczestniczenie w sprawowaniu opieki medycznej w zakresie i formach określonych w przepisach o działalności leczniczej,

5)

prowadzenie studiów podyplomowych, kursów i szkoleń w celu kształcenia nowych umiejętności niezbędnych na rynku pracy w systemie uczenia się przez całe życie,

6)

podyplomowe kształcenie wysoko kwalifikowanych kadr opieki zdrowotnej,

7)

prowadzenie badań naukowych i prac rozwojowych, świadczenie usług badawczych oraz transfer technologii do gospodarki,

8)

upowszechnianie i pomnażanie osiągnięć nauki, kultury narodowej i techniki, w tym poprzez gromadzenie i udostępnianie zbiorów bibliotecznych i informacyjnych,

9)

stwarzanie warunków do rozwoju kultury fizycznej studentów,

10)

działanie na rzecz społeczności lokalnych i regionalnych,

11)

sprawowanie funkcji podmiotu tworzącego wobec szpitali klinicznych,

12)

stwarzanie osobom niepełnosprawnych warunków do pełnego udziału w:

a)

procesie kształcenia,

b)

badaniach naukowych,

13)

ochrona obiektów zabytkowych oraz eksponatów muzealnych będących w posiadaniu Uczelni oraz udostępnianie ich osobom zwiedzającym.

W ramach prowadzonej działalności Władze Uczelni podjęły decyzję o realizacji projektu. (dalej powoływany również jako: Projekt lub Projekt C.). Projekt ujęty został w Kontrakcie Terytorialnym, a jego realizacja ma nastąpić przy dofinansowaniu ze środków z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, w ramach Priorytetu I Wzmocnienie potencjału i konkurencyjności gospodarki regionu, Działanie 1.1 Wsparcie na rzecz gospodarki opartej na wiedzy, Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020 (RPOW 2014-2020), na podstawie umowy o dofinansowanie Projektu z dnia 31 maja 2017 r., wraz z późniejszymi aneksami (dalej powoływane również jako Dofinansowanie). Całkowita wartość projektu wynosi 157 229 201,09 zł, wydatki kwalifikowane wynoszą 147 236 974,70 zł, zaś źródłem ich finansowania jest współfinansowanie ze środków wyżej opisanego Funduszu w kwocie 125 514 743,41 zł.

Beneficjent wnosi wkład własny o wartości 21 722 231,29 zł oraz jest zobowiązany do zapewnienia sfinansowania wydatków niekwalifikowalnych niezbędnych dla realizacji Projektu we własnym zakresie. Głównym beneficjentem otrzymanego dofinansowania jest Uczelnia, która do finansowania realizacji Projektu może pozyskiwać partnerów - zewnętrznych inwestorów.

Nadrzędnym celem Projektu jest zwiększenie jakości i innowacyjności badań oraz rozwój współpracy nauki z przemysłem poprzez utworzenie C. do 2020 r. W ramach celów szczegółowych projektu wyróżnić należy: wzrost innowacyjności regionu w obszarze medycyny poprzez unowocześnienie infrastruktury B+R jednostek Centrum (C.) Uczelni; wzmocnienie współpracy z gospodarką i podniesienie jakości badań naukowych na polu diagnostyki i profilaktyki chorób osób starszych; utworzenie platformy współpracy nauki i gospodarki w zakresie medycyny regeneracyjnej i biobankowania; stworzenie niezbędnego zaplecza laboratoryjnego do badania i produkcji nowatorskich radiofarmaceutyków; zwiększenie konkurencyjności w obszarze europejskiej nauki, rozwinięcie doskonałości badań i ułatwienia współpracy z przedsiębiorcami; stworzenie nowych sposobów indywidualizacji postępowania, wcześniejszego wykrywania i leczenia chorób cywilizacyjnych.

Projekt zlokalizowany jest w budynkach należących do Wnioskodawcy, zaś nakłady inwestycyjne będą realizowane w obiektach Uczelni.

Projekt realizowany będzie w ramach 5 zadań, tj.:.

Przedmiotem projektu jest zakup i wytworzenie infrastruktury naukowo badawczej na potrzeby działalności B+R o charakterze niegospodarczym i gospodarczym. Działalność niegospodarcza dotyczy wyłącznie Uczelni. Zakres projektu o charakterze gospodarczym będzie realizowany w porozumieniu z podmiotami prywatnymi. Uczelnia będzie każdorazowo liderem konsorcjum odpowiedzialnym za cały Projekt. Zakłada się, że część zadania o charakterze niegospodarczym zostanie w całości sfinansowana ze środków z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, pozyskanych w ramach opisanego powyżej dofinansowania. W ramach poszczególnych zadań Projektu zostaną utworzone nowe bądź też dofinansowane istniejące jednostki Uczelni. Wydatkowanie środków w ramach Projektu nastąpi w szczególności na zakup nowej aparatury i wyposażenia, zatrudnienie nowego personelu oraz wykonanie robót budowlanych w niektórych z obiektów, w których zlokalizowana będzie realizacja Projektu celem ich dostosowania do potrzeb C.

Spośród opisanych powyżej zadań realizowanych w ramach Projektu, zadania 1 i 2 oraz 4 i 5 mają w całości charakter niegospodarczy - infrastruktura powstała w ramach tych zadań projektu będzie wykorzystywana do działalności dydaktycznej, naukowej i badawczej prowadzonej w ramach Uczelni i nie będzie miała komercyjnego charakteru. Po zrealizowaniu Projektu nowa infrastruktura powstała w ramach części niegospodarczej będzie należała do zakładów, których dotyczy projekt (i ich macierzystych Wydziałów). Jednostka po zakończeniu inwestycji stanie się częścią organizacji, jaką jest Uczelnia i jako taka będzie funkcjonować zgodnie z zasadami obowiązującymi jednostki organizacyjne i składniki majątku Uczelni wyszczególnionymi w jej Statucie. Z kolei zadanie 3 jest zadaniem inwestycyjnym, którego efektem mają być rynkowe przedsięwzięcia gospodarcze prowadzące do komercjalizacji wyników badań w obszarze Projektu. Infrastruktura powstała w ramach części gospodarczej Projektu (zadania 3) będzie w całości należała do Wnioskodawcy. Gospodarczy charakter zadania nie wyłącza możliwości wykorzystywania powstałej w jego ramach infrastruktury do działalności niegospodarczej - dydaktycznej, naukowej i badawczej prowadzonej w ramach Uczelni.

W piśmie uzupełniającym Wnioskodawca wskazał, że jest w stanie bezpośrednio przypisać wydatki ponoszone na nabycie towarów i usług w ramach projektu do poszczególnych zadań projektu, tj. do zadania 1, 2, 4 i 5 (jak również do zadania 3, którego nie dotyczy zadane we wniosku pytanie).

Jak wskazano w opisie stanu faktycznego wniosku - efekty projektu zrealizowane w ramach zadań 1, 2, 4 i 5 mają w całości charakter niegospodarczy - oznacza to, że efekty projektu zrealizowane w ramach tych zadań będą służyły wyłącznie działalności naukowej i badawczej prowadzonej w ramach uczelni (w tym miejscu Wnioskodawca precyzuje, że nie będą one służyły działalności dydaktycznej, jak omyłkowo wskazano w opisie stanu faktycznego wniosku). Oznacza to, że będą one wykorzystywane wyłącznie w ramach działalności niegospodarczej, tj. niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Nadto w ocenie Wnioskodawcy w pozostałym zakresie opis stanu faktycznego należy uznać za wyczerpujący i zawierający wszystkie istotne z punktu widzenia przepisów ustawy o podatku od towarów i usług okoliczności.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego od sfinansowanych z Dofinansowania wydatków na nabycie towarów i usług w ramach realizacji części niegospodarczej Projektu - tj. zadań 1, 2, 4 i 5?

W ocenie Wnioskodawcy, w opisanym stanie faktycznym, nie przysługuje mu prawo do odliczenia podatku naliczonego od sfinansowanych z Dofinansowania wydatków na nabycie towarów i usług w ramach realizacji części niegospodarczej Projektu - tj. zadań 1, 2, 4 i 5.

Stosownie do przepisu art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług (dalej: u.p.t.u.). W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. W opisanych powyżej warunkach realizacji Projektu, zadania 1, 2, 4 i 5 mają charakter w całości niegospodarczy, co oznacza, że infrastruktura wytworzona i nabyta w ramach tych zadań nie będzie miała komercyjnego charakteru, a będzie wykorzystywana do działalności statutowej - dydaktycznej, naukowej i badawczej prowadzonej przez Uczelnię, tj. działalności pozostającej poza systemem podatku od towarów i usług lub z tego podatku zwolnionej. W konsekwencji nabyte w ramach omawianych zadań Projektu towary i usługi nie będą wykorzystywane do wykonywania przez Uczelnię czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, a co za tym idzie Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego od sfinansowanych z Dofinansowania wydatków na nabycie towarów i usług w ramach realizacji części niegospodarczej Projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r. poz. 2174, z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą", podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go - dla tej czynności - za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Odliczyć zatem można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Wskazana zasada wyłącza tym samym możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu VAT. Jednocześnie z zasady tej wynika, że odliczenie podatku naliczonego może być częściowe, tzn. w tej części, w jakiej dane towary lub usługi, z którymi związany jest podatek naliczony są wykorzystywane do realizacji czynności opodatkowanych, z pominięciem tej części podatku od tych towarów i usług, w jakiej towary te (usługi) są wykorzystywane do wykonywania czynności nieopodatkowanych podatkiem VAT.

Podatnik w celu odliczenia podatku naliczonego, w pierwszej kolejności ma obowiązek odrębnego określenia, z jakim rodzajem działalności będzie związany podatek wynikający z otrzymanych faktur zakupu, czyli dokonania tzw. bezpośredniej alokacji. Jeżeli takie wyodrębnienie jest możliwe, podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości przy nabyciu towarów i usług związanych ze sprzedażą opodatkowaną. Natomiast podatnikowi nie przysługuje takie prawo przy nabyciu towarów i usług związanych ze sprzedażą niepodlegającą opodatkowaniu albo zwolnioną od podatku.

Natomiast na podstawie art. 86 ust. 2a ustawy, w przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 - w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym dalej "sposobem określenia proporcji". Sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2b ustawy, sposób określenia proporcji najbardziej odpowiada specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć, jeżeli:

a.

zapewnia dokonanie obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wyłącznie w odniesieniu do części kwoty podatku naliczonego proporcjonalnie przypadającej na wykonywane w ramach działalności gospodarczej czynności opodatkowane oraz

b.

obiektywnie odzwierciedla część wydatków przypadającą odpowiednio na działalność gospodarczą oraz na cele inne niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 - w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych wydatków w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe.

Zgodnie z ust. 2c analizowanego artykułu, przy wyborze sposobu określenia proporcji można wykorzystać w szczególności następujące dane:

a.

średnioroczną liczbę osób wykonujących wyłącznie prace związane z działalnością gospodarczą w ogólnej średniorocznej liczbie osób wykonujących prace w ramach działalności gospodarczej i poza tą działalnością;

b.

średnioroczną liczbę godzin roboczych przeznaczonych na prace związane z działalnością gospodarczą w ogólnej średniorocznej liczbie godzin roboczych przeznaczonych na prace związane z działalnością gospodarczą i poza tą działalnością;

c.

roczny obrót z działalności gospodarczej w rocznym obrocie podatnika z działalności gospodarczej powiększonym o otrzymane przychody z innej działalności, w tym wartość dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, otrzymanych na sfinansowanie wykonywanej przez tego podatnika działalności innej niż gospodarcza;

d.

średnioroczną powierzchnię wykorzystywaną do działalności gospodarczej w ogólnej średniorocznej powierzchni wykorzystywanej do działalności gospodarczej i poza tą działalnością.

W celu obliczenia kwoty podatku naliczonego w przypadku, o którym mowa w ust. 2a, przyjmuje się dane za poprzedni rok podatkowy (art. 86 ust. 2d ustawy).

Zgodnie z art. 86 ust. 2h ustawy, w przypadku gdy podatnik, dla którego sposób określenia proporcji wskazują przepisy wydane na podstawie ust. 22, uzna, że wskazany zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie ust. 22 sposób określenia proporcji nie będzie najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez niego działalności i dokonywanych przez niego nabyć, może zastosować inny bardziej reprezentatywny sposób określenia proporcji.

Jak stanowi art. 86 ust. 22 ustawy, minister właściwy do spraw finansów publicznych może, w drodze rozporządzenia, określić w przypadku niektórych podatników sposób określenia proporcji uznany za najbardziej odpowiadający specyfice wykonywanej przez tych podatników działalności i dokonywanych przez nich nabyć oraz wskazać dane, na podstawie których jest obliczana kwota podatku naliczonego z wykorzystaniem tego sposobu określenia proporcji, uwzględniając specyfikę prowadzenia działalności przez niektórych podatników i uwarunkowania obrotu gospodarczego.

Odnośnie sposobu określenia proporcji należy wskazać, że na podstawie ww. przepisu art. 86 ust. 22 ustawy zostało wydane rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podmiotów (Dz. U. poz. 2193), zwane dalej rozporządzeniem. W § 6 powyższego rozporządzenia wskazano sposób określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej uznany za najbardziej odpowiadający specyfice wykonywanej przez uczelnie publiczne działalności i dokonywanych przez nie nabyć (tzw. sposób określenia proporcji), jak również wskazano dane, na podstawie których jest obliczana kwota podatku naliczonego z wykorzystaniem sposobu określenia proporcji.

Powołany wyżej art. 86 ust. 2a ustawy, wprost określa, co stanowi kwotę podatku naliczonego w przypadku nabycia towarów i usług, wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych. Cele prowadzonej działalności gospodarczej należy rozpatrywać w kontekście definicji działalności gospodarczej, określonej w art. 15 ust. 2 i 3 ustawy. W związku z prowadzeniem działalności gospodarczej u podatnika mogą wystąpić działania czy sytuacje, które nie generują opodatkowania VAT. "Towarzyszą" one działalności gospodarczej i nie stanowią obok niej odrębnego przedmiotu działalności podatnika. Nie podlegają one opodatkowaniu VAT, jednakże ich występowanie nie oznacza, że u podatnika występują czynności wykonywane poza działalnością gospodarczą. Za czynności zrównane z czynnościami wykonywanymi w ramach działalności gospodarczej uznaje się także nieodpłatną dostawę towarów lub nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste, w przypadkach, o których mowa w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2 ustawy. Uzasadnia to fakt, że chociaż czynności te z definicji nie mają związku z działalnością gospodarczą, w przypadkach określonych w tych przepisach następuje obowiązek naliczenia VAT. Natomiast przez cele inne, rozumie się sferę działalności danego podmiotu niebędącą działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 i 3 ustawy (przykładowo działalność podmiotu w charakterze organu władzy czy nieodpłatną działalność statutową).

W tym miejscu należy zauważyć, że w przypadku wykonywania w ramach działalności gospodarczej czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług oraz zwolnionych z opodatkowania tym podatkiem, należy mieć na uwadze uregulowania zawarte w art. 90 ustawy. Powyższe przepisy stanowią uzupełnienie regulacji art. 86 ustawy.

Zgodnie z art. 90 ust. 1 ustawy, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, to - na mocy art. 90 ust. 2 ustawy - podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

Na podstawie art. 90 ust. 3 ustawy, proporcję, o której mowa w cyt. wyżej ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

Przepis art. 90 ust. 4 ustawy stanowi, że proporcję, o której mowa w ust. 3, określa się procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ustalana proporcja. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej.

Analiza powołanych wyżej przepisów wskazuje zatem, że na podstawie art. 90 ust. 1 ustawy, występuje obowiązek wyodrębnienia podatku naliczonego związanego z czynnościami, w stosunku do których przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego oraz kwot podatku naliczonego związanego z czynnościami, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje. Należy jednak podkreślić, że przepisy dotyczące zasad odliczania częściowego, zawarte w art. 90 ustawy, znajdują zastosowanie wyłącznie w odniesieniu do czynności wykonywanych w ramach działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy. Zatem dotyczą czynności podlegających opodatkowaniu (opodatkowanych i zwolnionych).

Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Działalność gospodarcza, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z okoliczności sprawy wynika, że Wnioskodawca, jednostka sektora finansów publicznych jest polskim rezydentem podatkowym, zarejestrowanym na potrzeby podatku od towarów i usług jako podatnik VAT czynny. Uczelnia prowadzi działalność naukowo-badawczą i dydaktyczną. Ponadto może prowadzić wydzieloną organizacyjnie i finansowo działalność gospodarczą. W ramach prowadzonej działalności władze Uczelni podjęły decyzję o realizacji projektu. Realizacja Projektu ma nastąpić przy dofinansowaniu ze środków z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Głównym beneficjentem otrzymanego dofinansowania jest Uczelnia, która do finansowania realizacji Projektu może pozyskiwać partnerów - zewnętrznych inwestorów.

Nadrzędnym celem Projektu jest zwiększenie jakości i innowacyjności badań oraz rozwój współpracy nauki z przemysłem poprzez utworzenie C. do 2020 r. W ramach celów szczegółowych projektu wyróżnić należy: wzrost innowacyjności regionu w obszarze medycyny poprzez unowocześnienie infrastruktury B+R jednostek (C.) Uczelni; wzmocnienie współpracy z gospodarką i podniesienie jakości badań naukowych na polu diagnostyki i profilaktyki chorób osób starszych; utworzenie platformy współpracy nauki i gospodarki w zakresie medycyny regeneracyjnej i biobankowania; stworzenie niezbędnego zaplecza laboratoryjnego do badania i produkcji nowatorskich radiofarmaceutyków w ramach Centrum Obrazowania Molekularnego; zwiększenie konkurencyjności w obszarze europejskiej nauki, rozwinięcie doskonałości badań i ułatwienia współpracy z przedsiębiorcami; stworzenie nowych sposobów indywidualizacji postępowania, wcześniejszego wykrywania i leczenia chorób cywilizacyjnych.

Projekt zlokalizowany jest w budynkach należących do Wnioskodawcy, zaś nakłady inwestycyjne będą realizowane w obiektach Uczelni. Projekt realizowany będzie w ramach 5 zadań, tj.:.

Przedmiotem projektu jest zakup i wytworzenie infrastruktury naukowo badawczej na potrzeby działalności B+R o charakterze niegospodarczym i gospodarczym. Działalność niegospodarcza dotyczy wyłącznie Uczelni. Zakres projektu o charakterze gospodarczym będzie realizowany w porozumieniu z podmiotami prywatnymi. Uczelnia będzie każdorazowo liderem konsorcjum odpowiedzialnym za cały Projekt. Zakłada się, że część zadania o charakterze niegospodarczym zostanie w całości sfinansowana ze środków z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, pozyskanych w ramach opisanego powyżej dofinansowania. W ramach poszczególnych zadań Projektu zostaną utworzone nowe bądź też dofinansowane istniejące jednostki Uczelni. Wydatkowanie środków w ramach Projektu nastąpi w szczególności na zakup nowej aparatury i wyposażenia, zatrudnienie nowego personelu oraz wykonanie robót budowlanych w niektórych z obiektów, w których zlokalizowana będzie realizacja Projektu celem ich dostosowania do potrzeb C.

Spośród opisanych powyżej zadań realizowanych w ramach Projektu, zadania 1 i 2 oraz 4 i 5 mają w całości charakter niegospodarczy - infrastruktura powstała w ramach tych zadań projektu będzie wykorzystywana do działalności naukowej i badawczej prowadzonej w ramach Uczelni i nie będzie miała komercyjnego charakteru.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą możliwości odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych na nabycie towarów i usług w ramach realizacji części niegospodarczej Projektu, tj. zadań 1, 2, 4 i 5.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywanie czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W przypadku wykonywania działalności niepodlegającej opodatkowaniu, podlegającej opodatkowaniu VAT i zwolnionej z opodatkowania, w celu odliczenia podatku naliczonego, w pierwszej kolejności Wnioskodawca winien przyporządkować ponoszone wydatki do poszczególnych rodzajów działalności (opodatkowanej, zwolnionej i niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT).

W analizowanej sprawie Wnioskodawca wskazał, że jest w stanie bezpośrednio przypisać wydatki ponoszone na nabycie towarów i usług w ramach projektu do poszczególnych zadań projektu, tj. do zadania 1, 2, 4 i 5. Ponadto, jak wynika z opisu sprawy realizowane w ramach Projektu, zadania 1 i 2 oraz 4 i 5 mają w całości charakter niegospodarczy - infrastruktura powstała w ramach tych zadań projektu będzie wykorzystywana do działalności naukowej i badawczej prowadzonej w ramach Uczelni, nie będzie miała komercyjnego charakteru, nie będzie również służyła działalności dydaktycznej. Oznacza to, że efekty Projektu w ramach ww. zadań będą one wykorzystywane wyłącznie w ramach działalności niegospodarczej, tj. niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W omawianej sprawie powyższy warunek uprawniający do odliczenia podatku VAT nie został spełniony, ponieważ - jak wskazał Wnioskodawca - nabywane w ramach wskazanego projektu towary i usługi nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Zatem, analiza przedstawionych okoliczności sprawy oraz treści przywołanych przepisów prawa podatkowego prowadzi do wniosku, że Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego od sfinansowanych z Dofinansowania wydatków na nabycie towarów i usług w ramach realizacji części niegospodarczej Projektu, tj. zadań 1, 2,4 i 5.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2018 r. poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl