0114-KDIP4.4012.361.2019.2.IT - Ustalenie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizowanym projektem "Wzmocnienie kapitału społecznego i podniesienie wiedzy społeczności lokalnej poprzez realizację 3 szkoleń podnoszących kompetencje zawodowe w zakresie IT, zasad rozliczeń księgowo-podatkowych i zasad działań public relations w 2019 r.".

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 10 lipca 2019 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0114-KDIP4.4012.361.2019.2.IT Ustalenie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizowanym projektem "Wzmocnienie kapitału społecznego i podniesienie wiedzy społeczności lokalnej poprzez realizację 3 szkoleń podnoszących kompetencje zawodowe w zakresie IT, zasad rozliczeń księgowo-podatkowych i zasad działań public relations w 2019 r.".

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900 z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 4 czerwca 2019 r. (data wpływu 5 czerwca 2019 r.), uzupełnionym pismem z dnia 30 czerwca 2019 r. (data wpływu 3 lipca 2019 r.) na wezwanie tut. Organu z dnia 21 czerwca 2019 r. (doręczone 28 czerwca 2019 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizowanym projektem - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 czerwca 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizowanym projektem.

Wniosek uzupełniono pismem z dnia 30 czerwca 2019 r., złożonym w dniu 1 lipca 2019 r. (data wpływu 3 lipca 2019 r.), w odpowiedzi na wezwanie Organu z dnia 21 czerwca 2019 r. (doręczone 28 czerwca 2019 r.).

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

W dniu 19 grudnia 2018 r. Przedstawiciel Stowarzyszenia podpisał umowę o przyznaniu pomocy z Województwem na realizację operacji w ramach poddziałania "Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność" w ramach działania "Wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy LEADER" objętego Programem w zakresie "Wzmacniania kapitału społecznego, w tym poprzez podnoszenie wiedzy społeczności lokalnej w zakresie ochrony środowiska i zmian klimatycznych, a także z wykorzystaniem rozwiązań innowacyjnych". W wyniku realizacji operacji osiągnięty zostanie cel: "Wzmocnienie kapitału społecznego i podniesienie wiedzy społeczności lokalnej poprzez realizację 3 szkoleń podnoszących kompetencje zawodowe w zakresie IT, zasad rozliczeń księgowo-podatkowych i zasad działań public relations w 2019 r.".

Operacja finansowana jest ze środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW). Otrzymana pomoc finansowa, zgodnie z zapisami umowy o przyznaniu pomocy polega na refundacji części lub całości kosztów kwalifikowalnych poniesionymi zgodnie z warunkami określonymi w Programie Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020. Na podstawie złożonego wniosku o dofinansowanie i zgodnie z podpisaną umową, beneficjent otrzyma pomoc w wysokości 47.380,00 zł, tj. 70% poniesionych kosztów kwalifikowalnych operacji. Pozostała kwota stanowi wkład własny w formie pracy własnej.

Beneficjent Stowarzyszenia nie jest czynnym płatnikiem podatku VAT. Zgodnie z regulaminem stowarzyszenia zwykłego celem statutowym jest m.in. inicjowanie i kierowanie działań społecznych, edukacyjnych i gospodarczych na rzecz rozwoju oświaty, kultury, nauki, sportu i rekreacji, inspirowanie do działań na rzecz rozwoju przedsiębiorstw, alternatywnych źródeł dochodu gospodarstw oraz tworzenie nowych miejsc pracy. Realizacja celów statutowych odbywa się poprzez organizacje szkoleń, kursów, na które pozyskuje m.in. środki pomocowe z Unii Europejskiej.

Otrzymana pomoc dotyczy prowadzenia szkoleń. Pod potrzeby projektu wnioskodawca prowadzi odrębną dokumentację finansową.

Wnioskodawca ponosić będzie koszty związane z organizacją szkoleń tj. wynagrodzenia wykładowców, zakup materiałów szkoleniowych i usług cateringowych.

Udział w szkoleniach jest bezpłatny, tj. uczestnicy nie będą ponosić żadnych kosztów związanych z uczestnictwem w szkoleniach.

W piśmie uzupełniającym Wnioskodawca podaje, że projekt ma charakter szkoleniowy i wszystkie zadania z niego wynikające związane są z podniesieniem kwalifikacji uczestników w zakresie obsługi..., zakończone zewnętrznym egzaminem przeprowadzonym przez instytucję certyfikującą (szkolenie...) oraz podniesieniem kompetencji w zakresie zakładania firm, prowadzenia ewidencji księgowych i rozliczeń podatkowych.

Wszystkie czynności w ramach realizowanego projektu służyć będą czynnościom nie podlegającym opodatkowaniu podatkiem VAT, gdyż Stowarzyszenie nie jest czynnym płatnikiem podatku VAT i korzysta ze zwolnienia podmiotowego.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy w związku z planowaną realizacją zadania Stowarzyszenie ma możliwość odzyskania poniesionego kosztu podatku naliczonego?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Zdaniem Wnioskodawcy, zarówno w trakcie realizacji projektu, jak i po jego zakończeniu, nie ma możliwości odzyskania poniesionego kosztu podatku naliczonego, którego wysokość została określona we wniosku o dofinansowanie projektu. Brak możliwości odzyskania podatku naliczonego wynika z faktu, że zrealizowane zadania w ramach projektu nie będą wykorzystywane na cele związane z czynnościami opodatkowanymi - art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. Nr 710, z późn. zm). W związku z powyższym, realizując projekt nie może odzyskać kosztu podatku naliczonego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r. poz. 2174 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Stosownie do art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika zostały określone w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca w ramach operacji finansowanej ze środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) realizuje projekt, w ramach którego osiągnięty zostanie cel: "Wzmocnienie kapitału społecznego i podniesienie wiedzy społeczności lokalnej poprzez realizację 3 szkoleń podnoszących kompetencje zawodowe w zakresie IT, zasad rozliczeń księgowo-podatkowych i zasad działań public relations w 2019 r.". Otrzymana pomoc finansowa, zgodnie z zapisami umowy o przyznaniu pomocy polega na refundacji części lub całości kosztów kwalifikowalnych poniesionymi zgodnie z warunkami określonymi w Programie Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020. Na podstawie złożonego wniosku o dofinansowanie i zgodnie z podpisaną umową, beneficjent otrzyma pomoc w wysokości 47.380,00 zł, tj. 70% poniesionych kosztów kwalifikowalnych operacji. Pozostała kwota stanowi wkład własny w formie pracy własnej.

Beneficjent Stowarzyszenia nie jest czynnym płatnikiem podatku VAT. Zgodnie z regulaminem stowarzyszenia zwykłego celem statutowym jest m.in. inicjowanie i kierowanie działań społecznych, edukacyjnych i gospodarczych na rzecz rozwoju oświaty, kultury, nauki, sportu i rekreacji, inspirowanie do działań na rzecz rozwoju przedsiębiorstw, alternatywnych źródeł dochodu gospodarstw oraz tworzenie nowych miejsc pracy. Realizacja celów statutowych odbywa się poprzez organizacje szkoleń, kursów, na które pozyskuje m.in. środki pomocowe z Unii Europejskiej.

Otrzymana pomoc dotyczy prowadzenia szkoleń. Pod potrzeby projektu wnioskodawca prowadzi odrębną dokumentację finansową.

Wnioskodawca ponosić będzie koszty związane z organizacją szkoleń tj. wynagrodzenia wykładowców, zakup materiałów szkoleniowych i usług cateringowych.

Udział w szkoleniach jest bezpłatny, tj. uczestnicy nie będą ponosić żadnych kosztów związanych z uczestnictwem w szkoleniach.

Wszystkie czynności w ramach realizowanego projektu służyć będą czynnościom nie podlegającym opodatkowaniu podatkiem VAT, gdyż Stowarzyszenie nie jest czynnym płatnikiem podatku VAT i korzysta ze zwolnienia podmiotowego.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii możliwości odzyskania podatku naliczonego w związku z nabywaniem towarów i usług na potrzeby ww. projektu.

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT, w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie zostaną spełnione, gdyż jak wskazał Wnioskodawca - wszystkie czynności w ramach realizowanego projektu służyć będą czynnościom nie podlegającym opodatkowaniu podatkiem VAT (Stowarzyszenie nie jest czynnym płatnikiem podatku VAT).

Wobec powyższego, Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia VAT naliczonego z otrzymanych faktur dokumentujących poniesione wydatki na realizację projektu "Wzmocnienie kapitału społecznego i podniesienie wiedzy społeczności lokalnej poprzez realizację 3 szkoleń podnoszących kompetencje zawodowe w zakresie IT, zasad rozliczeń księgowo-podatkowych i zasad działań public relations w 2019 r.". Tym samym, stronie nie przysługuje prawo zwrotu podatku, w trybie art. 87 ustawy.

Zatem, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny/zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym/zdarzeniem przyszłym podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego zdarzenia przyszłego, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2018 r. poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną

podstawą

prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl