0114-KDIP4.4012.329.2017.1.KR - Zwolnienie z PIT wynagrodzenia pochodzącego ze środków finansowych UE.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 12 września 2017 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0114-KDIP4.4012.329.2017.1.KR Zwolnienie z PIT wynagrodzenia pochodzącego ze środków finansowych UE.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 6 czerwca 2017 r. (data wpływu 7 czerwca 2017 r.), uzupełnionym pismem z dnia 9 sierpnia 2017 r. (data wpływu 11 sierpnia 2017 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zwolnienia od opodatkowania wskazanych we wniosku środków finansowych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 czerwca 2017 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych.

Wniosek ten nie spełniał wymogów, o których mowa w art. 14b § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. Nr 201, z późn. zm.), w związku z czym pismem z dnia 3 sierpnia 2017 r., Nr 0113-KDIPT2-1.4011.149.2017.1.KO, na podstawie art. 13 § 2a, art. 169 § 1 i § 2 w zw. z art. 14h wymienionej ustawy, wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

Wezwanie do uzupełnienia ww. wniosku wysłano w dniu 3 sierpnia 2017 r. (data doręczenia 8 sierpnia 2017 r.). Wnioskodawca uzupełnił ww. wniosek pismem, które wpłynęło w dniu 11 sierpnia 2017 r.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest wspólnikiem.... S.C. i prowadzi działalność gospodarczą wyłącznie jako wspólnik Spółki cywilnej. Wybrał opodatkowanie w formie podatku liniowego. Działalność gospodarcza Spółki jest związana między innymi z projektowaniem i produkcją nietypowych maszyn i urządzeń. W ramach swojej działalności, Spółka pozyskuje dotacje na sfinansowanie całości lub części kosztów projektu. Niektóre zadania realizowane przez Spółkę wykonują osobiście wspólnicy Spółki (osoby fizyczne).

W 2016 r. Spółka złożyła wniosek oraz otrzymała decyzję o przyznaniu dofinansowania projektu badawczo-rozwojowego w ramach Działania 1.1 "Projekty B+R przedsiębiorstw", Poddziałania 1.1.1 "Badania przemysłowe i prace rozwojowe realizowane przez przedsiębiorstwa". Nabór projektów dokonywany był przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju, jako Instytucję Pośredniczącą. Beneficjentem projektu będzie Spółka. Spółka jest stroną umowy z Instytucją Pośredniczącą. Spółka jest zobowiązana do zrealizowania danego projektu badawczo-rozwojowego, wykorzystując w tym celu m.in. swoje zasoby kadrowe i finansowe (konieczność pokrycia części kosztów kwalifikowanych, która nie jest finansowana dotacją). Mając doświadczenie i niezbędną wiedzę, aby poprowadzić i zrealizować ww. projekt,Wnioskodawca będzie pełnił w projekcie funkcję kierownika B+R.

Narodowe Centrum Badań i Rozwoju opracowało "Przewodnik kwalifikowalności kosztów w ramach Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój" (dalej również: "Wytyczne"). Przewodnik ten m.in. definiuje pojęcie i katalog kosztów kwalifikowanych. Według Wytycznych kwalifikowalność kosztu może zostać uznana, o ile zostaną spełnione łącznie m.in. następujące warunki: koszt został faktycznie poniesiony w okresie wskazanym w umowie o dofinansowanie oraz został należycie udokumentowany. W Wytycznych przewiduje się również, że koszty kwalifikowane mogą powstać także w sytuacji, gdy pracę w projekcie wykonuje beneficjent, jako osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą w ramach spółki osobowej.

Przewiduje się możliwość obciążenia firmy kosztami własnej pracy według określonych w Wytycznych norm. Wykonując osobiście niektóre zadania w projekcie, Wnioskodawca będzie mógł swoją pracę w określonym wymiarze zaliczyć do kosztów kwalifikowanych i rozliczyć w ramach dotacji udzielonej Spółce.

W Wytycznych zapisano, że właściciele spółek, którzy nie pobierają za wykonywaną pracę wynagrodzenia (są finansowani z zysku), mogą rozliczać koszty swojej pracy przy prowadzeniu badań przemysłowych lub prac rozwojowych w ramach projektu, zgodnie z poniższymi zasadami, wskazującymi m.in., że:

* koszty pracy właściciela spółki lub osoby fizycznej prowadzącej jednoosobową działalność gospodarczą należy rozliczać według stawki godzinowej,

* właściciel spółki lub osoba fizyczna prowadząca jednoosobową działalność gospodarczą musi posiadać odpowiednie kwalifikacje do prowadzenia badań przemysłowych lub prac rozwojowych w ramach projektu,

* rozliczenie kosztów pracy właściciela spółki lub osoby fizycznej prowadzącej jednoosobową działalność gospodarczą następuje według ustalonej stawki godzinowej, w zależności od faktycznie przepracowanych godzin w projekcie (według wzoru),

* w projekcie można rozliczyć maksymalnie 860 godzin pracy (1720/2) w ciągu roku (maksymalnie 72 godziny pracy w ciągu miesiąca) - ograniczenie to wynika z założenia, że projekt nie może stanowić jedynego przedmiotu działalności przedsiębiorstwa, tym samym obowiązki właściciela jednostki nie mogą dotyczyć wyłącznie badań wykonywanych w ramach projektu.

Ponadto zapisano obowiązki beneficjenta w zakresie sfery podatkowej:

* podatnik, przed rozliczeniem w projekcie kosztów pracy właściciela spółki lub osoby fizycznej prowadzącej jednoosobową działalność gospodarczą, zwróci się do właściwego Urzędu Skarbowego i Izby Skarbowej z zapytaniem, czy wynagrodzenie, które będzie wypłacane właścicielowi z tytułu pracy w projekcie, mieści się w kategorii kosztów podatkowych dla spółki osobowej oraz czy powyższe wynagrodzenie mieści się w kategorii przychodu podatkowego dla właściciela spółki,

* otrzymane interpretacje beneficjent udostępni we wniosku o płatność kosztów pracy właściciela spółki lub osoby fizycznej prowadzącej jednoosobową działalność gospodarczą,

* poniesienie wydatku na koszty pracy właściciela spółki lub osoby fizycznej prowadzącej jednoosobową działalność gospodarczą jest udokumentowane dokumentem księgowym, np. notą obciążeniową oraz kartą czasu pracy wskazującą liczbę godzin w danym miesiącu kalendarzowym poświęconych na wykonanie badań w projekcie.

Na podstawie powyższych zapisów, część kosztów kwalifikowanych (częściowo pokrytych dotacją) zostanie przypisana wynagrodzeniu na rzecz Wnioskodawcy, obliczonemu zgodnie z Wytycznymi i kwota ta zostanie przelana z rachunku firmowego Spółki na rachunek prywatny Wnioskodawcy. Przewiduje się również, że operacja ta zostanie udokumentowana notą księgową lub obciążeniową.

Podstawą prawną otrzymania środków finansowych jest ustawa z dnia 11 lipca 2014 r. o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej 2014-2020 (Dz. U. z 2016 r. poz. 217, z późn. zm.) oraz rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lutego 2015 r. w sprawie warunków i trybu udzielania pomocy publicznej i pomocy de minimis za pośrednictwem Narodowego Centrum Badań i Rozwoju (Dz. U. z 2015 r. poz. 299).

Z otrzymanych środków finansowych zostaną sfinansowane koszty kwalifikowane - zgodnie z zapisami wniosku o dofinansowanie oraz umowy. Będą to m.in. koszty pracy osób, a także wartość pracy własnej Wnioskodawcy w ww. projekcie. Ponadto kosztem kwalifikowanym będą również zakupy specjalistycznego sprzętu oraz odpisy amortyzacyjne.

Środki, które otrzyma Spółka, nawet jeśli zostaną przekazane za pośrednictwem Narodowego Centrum Badań i Rozwoju, będą pochodzić z budżetu Unii Europejskiej.

W uzupełnieniu z dnia 9 sierpnia 2017 r. Wnioskodawca wskazał, że firma Marcoll, której jest wspólnikiem, otrzymała dofinansowanie projektu w ramach Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój 2014-2020. Dnia 22 lutego 2017 r. podpisana została umowa o dofinansowanie projektu pt.: "Przeprowadzenie prac B+R nad innowacyjną koncepcją manipulacyjnego egzoszkieletu do zastosowań produkcyjnych" w ramach Działania 1.1 Projekty B+R przedsiębiorstw, Poddziałania 1.1.1 Badania przemysłowe i prace rozwojowe realizowane przez przedsiębiorstwa.

Wniosek o dofinansowanie projektu dotyczy następujących lat podatkowych: 2017, 2018 i 2019. Wnioskodawca prowadzi działalność w formie Spółki cywilnej od 14 września 2006 r. Dla celów działalności gospodarczej prowadzone są księgi rachunkowe. Realizacja projektu rozpoczęła się w dniu 1 stycznia 2017 r. i kończy w dniu 31 sierpnia 2019 r. Instytucją Pośredniczącą jest Narodowe Centrum Badań i Rozwoju, które posiada status agencji wykonawczej (https://pl wikipedia.org/wiki/Agencja_wykonawcza), i które wystawia zlecenia płatności do Banku Gospodarstwa Krajowego. Projekt finansowany jest z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Zgodnie z zapisami umowy o dofinansowanie płatnikiem jest Bank Gospodarstwa Krajowego, który na podstawie wystawionego przez Instytucję Pośredniczącą zlecenia płatności, przekazuje płatności. Płatności to środki pochodzące z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, o których mowa w art. 186 pkt 2 ustawy o finansach publicznych. Na konto.... S.C. wpłynęły zaliczki na realizację ww. Projektu w dniach: 29 marca 2017 r., 19 lipca 2017 r., a dnia 9 sierpnia 2017 r. wpłynęła refundacja poniesionych wydatków. Otrzymane środki stanowią dotację w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.

Wnioskodawca dodał również, że opis stanu faktycznego przedstawionego we wniosku dotyczy realizacji projektu, który rozpoczął się 1 stycznia 2017 r. i trwa nadal. Koniec projektu przewidziany jest na 31 sierpnia 2019 r., więc dotyczy kilku lat podatkowych. Jednakże Wnioskodawca oczekuje interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej 2017 r.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku:

1. Czy wynagrodzenie, które będzie wypłacane Wnioskodawcy (wspólnikowi Spółki cywilnej) z tytułu pracy w projekcie, mieści się w kategorii kosztów podatkowych dla Wnioskodawcy jako wspólnika Spółki cywilnej?

2. Czy powyższe wynagrodzenie mieści się w kategorii przychodu podatkowego dla Wnioskodawcy - wspólnika Spółki cywilnej?

Przedmiotem niniejszej interpretacji jest ocena stanowiska Wnioskodawcy w odniesieniu do pytania oznaczonego Nr 2. Pytanie Nr 1 będzie przedmiotem odrębnego rozstrzygnięcia.

Zdaniem Wnioskodawcy, przedstawionym w uzupełnieniu wniosku, wynagrodzenie, które będzie wypłacane Wnioskodawcy - wspólnikowi Spółki - z tytułu pracy w projekcie nie mieści się w kategorii przychodu podatkowego dla właściciela Spółki.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego. Stosownie natomiast do treści art. 21 ust. 1 pkt 136 ww. ustawy, wolne od podatku dochodowego są płatności na realizację projektów w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich, otrzymane z Banku Gospodarstwa Krajowego, z wyłączeniem płatności otrzymanych przez wykonawców.

Podkreślić należy, że w świetle przepisów ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2016 r. poz. 1870, z późn. zm.), środki z Unii Europejskiej pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybackiego, stanowią odrębną formę środków europejskich przeznaczonych na realizację programów finansowych z udziałem środków europejskich. Jednak, zgodnie z przepisem art. 186 pkt 2 ustawy o finansach publicznych, wydatki z budżetu środków europejskich, są wydatkami budżetu państwa, które mogą być przeznaczone na płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich. Ponadto, zgodnie z art. 126 ustawy o finansach publicznych, dotacje są to podlegające szczególnym zasadom rozliczania środki z budżetu państwa, budżetu jednostek samorządu terytorialnego oraz z państwowych funduszy celowych przeznaczone na podstawie niniejszej ustawy, odrębnych ustaw lub umów międzynarodowych, na finansowanie lub dofinansowanie realizacji zadań publicznych. Natomiast, zgodnie z art. 127 ust. 2 pkt 5 ww. ustawy, dotacjami celowymi są także środki przeznaczone na współfinansowanie realizacji programów finansowanych z udziałem środków europejskich.

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach wydał interpretację Nr 2461-IBPB-1-1.4511.610.2016.2.MJ, w której przedstawił swoje stanowisko, udzielając odpowiedzi na podobne pytania.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowego od osób fizycznych (Dz. U. z 2016 r. poz. 2032, z późn. zm.), odrębnym źródłem przychodów jest pozarolnicza działalność gospodarcza.

W myśl art. 14 ust. 1 ustawy o podatku dochodowego od osób fizycznych, za przychód z działalności gospodarczej uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

Stosownie do art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowego od osób fizycznych, ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej - oznacza to działalność zarobkową:

a.

wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b.

polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c.

polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Z powyższego wynika, że co do zasady, wszelkie przysporzenia majątkowe uzyskane w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, stanowią przychód z tej działalności, chyba że ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych zalicza określony przychód do innego źródła niż pozarolnicza działalność gospodarcza.

W myśl art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowego od osób fizycznych, przychodem z działalności gospodarczej są również dotacje, subwencje, dopłaty, z zastrzeżeniem ust. 3 pkt 13, i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.

Stosownie natomiast do art. 14 ust. 3 pkt 13 ustawy o podatku dochodowego od osób fizycznych, do przychodów, o których mowa w ust. 1 i 2, nie zalicza się kwot otrzymanych od agencji wykonawczych, jeżeli agencje te otrzymały środki na ten cel z budżetu państwa.

Z powyższych przepisów wynika, że jeżeli podatnik prowadzący pozarolniczą działalność gospodarczą uzyska dofinansowanie do projektu realizowanego w ramach tej działalności, np. w postaci dotacji, otrzymane środki stanowią przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej, chyba że przeznaczone zostaną na nabycie, bądź wytworzenie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, bądź gdy dofinansowanie otrzyma od agencji wykonawczych, które środki pieniężne na ten cel otrzymują z budżetu państwa.

Zaznaczyć także należy, że niektóre środki finansowe korzystają ze zwolnienia. I tak zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2017 r.), wolne od podatku dochodowego są dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego, z zastrzeżeniem ust. 36.

Przy czym, w myśl art. 21 ust. 36 ustawy o podatku dochodowego od osób fizycznych, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 129, nie ma zastosowania do tej części dotacji otrzymanej na prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej, która została przeznaczona, na podstawie odrębnych przepisów, na wynagrodzenie osoby fizycznej prowadzącej tę działalność.

Stosownie natomiast do art. 21 ust. 1 pkt 136 ww. ustawy, wolne od podatku dochodowego są płatności na realizację projektów w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich, otrzymane z Banku Gospodarstwa Krajowego, z wyłączeniem płatności otrzymanych przez wykonawców.

Zgodnie z art. 2 pkt 5 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2016 r. poz. 1870, z późn. zm.), ilekroć w ustawie jest mowa o środkach europejskich - rozumie się przez to środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2, 4 i 5a-5c.

Stosownie do treści art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy o finansach publicznych, środkami publicznymi są środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA).

W myśl natomiast art. 5 ust. 3 pkt 1 ww. ustawy, do środków, o których mowa w ust. 1 pkt 2, zalicza się środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności, Europejskiego Funduszu Rybackiego oraz Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego, z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. a i b), tj. środki przeznaczone na realizację:

a.

programów w ramach celu Europejska Współpraca Terytorialna,

b.

programów, o których mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1638/2006 z dnia 24 października 2006 r. określającym przepisy ogólne w sprawie ustanowienia Europejskiego Instrumentu Sąsiedztwa i Partnerstwa (Dz.Urz.UE.L 310 z 9 listopada 2006, str. 1) oraz programów Europejskiego Instrumentu Sąsiedztwa.

Zgodnie z art. 117 ustawy o finansach publicznych, budżet środków europejskich jest rocznym planem dochodów i podlegających refundacji wydatków przeznaczonych na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich, z wyłączeniem środków przeznaczonych na realizację projektów pomocy technicznej (...).

W budżecie środków europejskich ujmuje się:

1.

dochody z tytułu realizacji programów finansowanych z udziałem środków europejskich;

2.

wydatki na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich w części podlegającej refundacji.

Przy czym, stosownie do art. 124 ust. 1 pkt 6 ustawy o finansach publicznych, wydatki na realizację programów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2, w tym wydatki budżetu środków europejskich, są wydatkami budżetu państwa, które na podstawie art. 186 cyt. ustawy, mogą być przeznaczone na:

1.

realizację projektów przez jednostki budżetowe;

2.

płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich;

3.

dotacje celowe dla beneficjentów;

4.

realizację projektów finansowanych w ramach Programu Środki Przejściowe;

5.

realizację Wspólnej Polityki Rolnej zgodnie z odrębnymi ustawami.

Zgodnie z art. 187 ustawy o finansach publicznych, za obsługę płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich, zwanych dalej "płatnościami", odpowiada Minister Finansów.

Zauważyć w tym miejscu należy, że w myśl art. 2 pkt 1 ustawy o finansach publicznych, ilekroć w ustawie jest mowa o Ministrze Finansów - rozumie się przez to odpowiednio ministra właściwego do spraw budżetu, ministra właściwego do spraw finansów publicznych oraz ministra właściwego do spraw instytucji finansowych.

W myśl art. 200 ust. 1 ustawy o finansach publicznych, obsługę bankową płatności prowadzi Bank Gospodarstwa Krajowego w ramach umowy rachunku bankowego zawartej z Ministrem Finansów.

Stosownie natomiast do art. 202 ust. 1 ustawy o finansach publicznych, środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu są gromadzone na wyodrębnionych rachunkach bankowych.

Zgodnie z art. 204 ustawy o finansach publicznych, środki, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 i 3, są przeznaczone wyłącznie na cele określone w umowie międzynarodowej, przepisach odrębnych lub deklaracji dawcy.

Podkreślić należy, że w świetle ww. przepisów ustawy o finansach publicznych, środki z Unii Europejskiej pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybackiego, stanowią odrębną formę środków europejskich przeznaczonych na realizację programów finansowych z udziałem środków europejskich. Jednak zgodnie z cyt. wyżej przepisem art. 186 pkt 2 ustawy o finansach publicznych, wydatki z budżetu środków europejskich, są wydatkami budżetu państwa, które mogą być przeznaczone na płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich.

Ponadto, zgodnie z art. 126 ustawy o finansach publicznych, dotacje są to podlegające szczególnym zasadom rozliczania środki z budżetu państwa, budżetu jednostek samorządu terytorialnego oraz z państwowych funduszy celowych przeznaczone na podstawie niniejszej ustawy, odrębnych ustaw lub umów międzynarodowych, na finansowanie lub dofinansowanie realizacji zadań publicznych. Natomiast zgodnie z art. 127 ust. 2 pkt 5 ustawy o finansach publicznych, dotacjami celowymi są także środki przeznaczone na współfinansowanie realizacji programów finansowanych z udziałem środków europejskich.

Program Operacyjny Inteligentny Rozwój jest programem jednofunduszowym, finansowanym w całości ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. EFRR jest jednym z funduszy strukturalnych, które to fundusze są instrumentami finansowymi polityki regionalnej Unii Europejskiej i mają pomóc władzom centralnym i regionalnym (słabiej rozwiniętych regionów Unii) w rozwiązaniu ich najważniejszych problemów gospodarczych. Ich zadaniem jest wspieranie restrukturyzacji i modernizacji gospodarki, co ma wpłynąć na zwiększenie spójności ekonomicznej i społecznej krajów Unii. Fundusze kierowane są do tych sektorów gospodarki i regionów, które bez pomocy finansowej nie są w stanie dorównać do średniego poziomu ekonomicznego w UE.

Zgodnie z art. 9 pkt 5 ustawy o finansach publicznych, sektor finansów publicznych tworzą agencje wykonawcze. Na podstawie art. 18 ustawy o finansach publicznych, agencja wykonawcza jest państwową osobą prawną tworzoną na podstawie odrębnej ustawy w celu realizacji zadań państwa.

Stosownie natomiast do art. 127 ust. 1 lit. d ww. ustawy, dotacje celowe są to środki przeznaczone na finansowanie lub dofinansowanie zadań agencji wykonawczych, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 3 lit. b.

W myśl art. 1 ust. 2 ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o Narodowym Centrum Badań i Rozwoju (Dz. U. z 2017 r. poz. 1447), Centrum jest agencją wykonawczą w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, powołaną do realizacji zadań z zakresu polityki naukowej, naukowo-technicznej i innowacyjnej państwa.

Zgodnie z art. 46 ust. 1 ww. ustawy, przychodami Centrum są środki finansowe otrzymywane w formie:

1.

dotacji celowej na realizację strategicznych programów badań naukowych i prac rozwojowych, innych zadań Centrum oraz na realizację badań naukowych i prac rozwojowych na rzecz obronności i bezpieczeństwa państwa, przekazywanej na wniosek Dyrektora;

2.

dotacji podmiotowej na pokrycie bieżących kosztów zarządzania realizowanymi przez Centrum zadaniami, o których mowa w pkt 1, w tym kosztów wynagradzania ekspertów i zespołów ekspertów, o których mowa w art. 38 ust. 1;

3.

dotacji celowej na finansowanie lub dofinansowanie kosztów inwestycji dotyczących obsługi realizacji zadań, o których mowa w pkt 1.

Stosownie natomiast do art. 46 ust. 2 ww. ustawy, przychodami Centrum mogą być środki finansowe pochodzące z innych źródeł, w szczególności z:

1.

tytułu realizacji innych zadań Centrum oraz zadań, o których mowa w art. 27 ust. 3;

2.

budżetu Unii Europejskiej;

3.

międzynarodowych programów badawczych;

4.

komercjalizacji wyników prowadzonych badań naukowych lub prac rozwojowych;

5.

odsetek od wolnych środków przekazanych w depozyt zgodnie z przepisami o finansach publicznych;

6.

zapisów i darowizn.

Zgodnie z art. 35 ust. 1 ww. ustawy, realizacja zadań Centrum obejmuje w szczególności:

1.

określanie zakresów tematycznych programów, terminów i warunków ich realizacji;

2.

ogłaszanie konkursów na wykonanie projektów w ramach realizowanych programów;

3.

ocenę i wybór wniosków dotyczących wykonania projektów, zwanych dalej "wnioskami";

4.

zawieranie umów o wykonanie projektów i ich finansowanie;

5.

nadzór nad wykonaniem projektów, ich odbiór, ocenę i rozliczenie finansowe.

W myśl art. 40 ust. 1 cyt. ustawy, przyznawanie przez Centrum środków finansowych na wykonanie projektów następuje w drodze decyzji Dyrektora wydawanej na podstawie listy rankingowej pozytywnie zaopiniowanych wniosków.

Stosownie do art. 41 ust. 1 ww. ustawy, Dyrektor zawiera z wykonawcą projektu, wybranym w drodze konkursu, umowę o wykonanie i finansowanie projektu.

Zgodnie z art. 41 ust. 2 pkt 2 cyt. ustawy, w umowie określa się wysokość środków finansowych i tryb ich przekazywania przez Centrum.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca jest wspólnikiem Spółki cywilnej. Działalność gospodarcza Spółki jest związana między innymi z projektowaniem i produkcją nietypowych maszyn i urządzeń. W ramach swojej działalności Spółka pozyskuje dotacje na sfinansowanie całości lub części kosztów projektu. Niektóre zadania realizowane przez Spółkę wykonują osobiście wspólnicy Spółki (osoby fizyczne). W 2016 r. Spółka złożyła wniosek oraz otrzymała decyzję o przyznaniu dofinansowania projektu badawczo-rozwojowego w ramach Działania 1.1 "Projekty B+R przedsiębiorstw", Poddziałania 1.1.1 "Badania przemysłowe i prace rozwojowe realizowane przez przedsiębiorstwa". Nabór projektów dokonywany był przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju, jako Instytucję Pośredniczącą. Beneficjentem projektu będzie Spółka. Spółka jest stroną umowy z Instytucją Pośredniczącą i jest zobowiązana do zrealizowania danego projektu badawczo-rozwojowego, wykorzystując w tym celu m.in. swoje zasoby kadrowe i finansowe (konieczność pokrycia części kosztów kwalifikowanych, która nie jest finansowana dotacją). Mając doświadczenie i niezbędną wiedzę, aby poprowadzić i zrealizować ww. projekt Wnioskodawca będzie pełnił w projekcie funkcję kierownika B+R. Część kosztów kwalifikowanych (częściowo pokrytych dotacją) zostanie przypisana wynagrodzeniu na rzecz Wnioskodawcy i zostanie przelana z rachunku firmowego Spółki na rachunek prywatny Wnioskodawcy. Przewiduje się również, że operacja ta zostanie udokumentowana notą księgową lub obciążeniową.

Podstawą prawną otrzymania środków finansowych jest ustawa o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej 2014-2020 oraz rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lutego 2015 r. w sprawie warunków i trybu udzielania pomocy publicznej i pomocy de minimis za pośrednictwem Narodowego Centrum Badań i Rozwoju.

Środki, które otrzyma Spółka, nawet jeśli zostaną przekazane za pośrednictwem Narodowego Centrum Badań i Rozwoju, będą pochodzić z budżetu Unii Europejskiej. Instytucją Pośredniczącą jest Narodowe Centrum Badań i Rozwoju, które posiada status agencji wykonawczej, które wystawia zlecenia płatności do Banku Gospodarstwa Krajowego. Zgodnie z zapisami umowy o dofinansowanie płatnikiem jest Bank Gospodarstwa Krajowego, który na podstawie wystawionego przez Instytucję Pośredniczącą zlecenia płatności, przekazuje płatności. Płatności to środki pochodzące z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, o których mowa w art. 186 pkt 2 ustawy o finansach publicznych. Otrzymane środki stanowią dotację w rozumieniu przepisów ustawy o finansach publicznych z dnia 27 sierpnia 2009 r.

Mając powyższe na względzie, stwierdzić należy, że jeżeli w istocie jak wskazano we wniosku otrzymane przez Wnioskodawcę wynagrodzenie z tytułu pracy w projekcie, pochodzić będzie wyłącznie z budżetu Unii Europejskiej (wskazanie Wnioskodawcy w tym zakresie, uznano za element opisu stanu faktycznego - niepodlegający ocenie), będzie dla Niego stanowiło przychód, o którym mowa w cyt. art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a więc przychód ze źródła jakim jest pozarolnicza działalność gospodarcza. Przychód ten będzie jednakże podlegał zwolnieniu od opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 136 ww. ustawy. Bez znaczenia pozostaje przy tym fakt, że Wnioskodawca otrzymuje środki finansowe za swoją pracę w realizowanym projekcie z konta Spółki. Nadal bowiem będą to środki pochodzące z otrzymanego wsparcia, podlegające zwolnieniu od opodatkowania.

Zauważyć w tym miejscu należy, że przedstawiając własne stanowisko w sprawie Wnioskodawca nieprawidłowo wskazał, że wynagrodzenie, które będzie wypłacane Wnioskodawcy z tytułu pracy w projekcie nie mieści się w kategorii przychodu podatkowego dla właściciela Spółki. Jak bowiem wskazano powyżej, w związku z wypłatą ww. wynagrodzenia u Wnioskodawcy powstanie przychód, zwolniony jednakże od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych (aby przychód mógł być zwolniony od opodatkowania musi najpierw powstać).

Zatem, stanowisko Wnioskodawcy, że wynagrodzenie, które będzie wypłacone Jemu - wspólnikowi Spółki - z tytułu pracy w projekcie nie mieści się w kategorii przychodu podatkowego, należało uznać za nieprawidłowe.

Podkreślenia wymaga również fakt, że powołany przez Wnioskodawcę art. 21 ust. 1 pkt 129 ww. ustawy, nie znajduje zastosowania w przedstawionym we wniosku stanie faktycznym, z uwagi na fakt, że we wniosku wyraźnie wskazano, że ww. wynagrodzenie finansowane będzie wyłącznie ze środków Unii Europejskiej.

Należy zauważyć, że procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego, w którym zastosowanie znajdą, np. przepisy art. 180 i 191 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.). Organ wydający interpretację opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego podanego we wniosku - nie prowadzi postępowania dowodowego. Na podatniku spoczywa obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne. Jeżeli przedstawione we wniosku stan faktyczny różnić się będzie od stanu występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawcy w zakresie rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.

Ponadto wskazać należy, że z uwagi na to, że interpretacje prawa podatkowego wydawane są w indywidualnej sprawie zainteresowanego, co wynika z art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa - niniejsza interpretacja dotyczy Wnioskodawcy, nie wywołuje skutków prawnych dla pozostałych wspólników Spółki cywilnej.

Zgodnie z art. 14na ustawy - Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji indywidualnej.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2017 r. poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl