0114-KDIP4.4012.322.2017.1.AS - Rozliczanie kwot wpłacanych gminie przez mieszkańców w związku z projektem budowy przydomowych oczyszczalni ścieków.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 7 września 2017 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0114-KDIP4.4012.322.2017.1.AS Rozliczanie kwot wpłacanych gminie przez mieszkańców w związku z projektem budowy przydomowych oczyszczalni ścieków.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 30 czerwca 2017 r. (data wpływu 11 lipca 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia, czy wpłacone przez mieszkańców na podstawie umów kwoty pieniężne można uznać za wynagrodzenie z tytułu świadczenia przez Gminę usług i w związku z tym powinny być opodatkowane podatkiem VAT oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu usług zafakturowanych przez wykonawców - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 lipca 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia, czy wpłacone przez mieszkańców na podstawie umów kwoty pieniężne można uznać za wynagrodzenie z tytułu świadczenia przez Gminę usług i w związku z tym powinny być opodatkowane podatkiem VAT oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu usług zafakturowanych przez wykonawców.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina przystępuje do realizacji projektu "Budowa przydomowych oczyszczalni ścieków dla mieszkańców Gminy". Przedmiotowe zadanie objęte jest programem -Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 w ramach poddziałania "Wsparcie inwestycji związanych z tworzeniem, ulepszaniem lub rozbudową wszystkich rodzajów małej infrastruktury, w tym inwestycji w energię odnawialną i w oszczędzanie energii. Projekt realizowany będzie w ramach zadań własnych gminy, na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy zdnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016 r. poz. 446 z późn. zm.). Na podstawie art. 7 ustawy o samorządzie gminnym zaspokojenie zbiorowych potrzeb wspólnoty samorządowej, którą z mocy prawa tworzą mieszkańcy, należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadanie własne gminy obejmuje sprawy z zakresu ochrony środowiska, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych. Zadania samorządu wynikające z zapisów ustawy są zadaniami o charakterze obligatoryjnym, przy ich realizacji Gmina w pełni szanując zasadę zrównoważonego rozwoju, winna szukać rozwiązań, które zmierzałyby do poprawy jakości środowiska naturalnego oraz poprawy warunków życia mieszkańców.

Gmina w związku z realizacją powyższego zadania w dniu 30 maja 2017 r. podpisała umowę o przyznanie pomocy na realizację operacji - "Budowa przydomowych oczyszczalni ścieków dla mieszkańców Gminy". Gmina jako Beneficjent zobowiązuje się do spełnienia warunków określonych w Programie, stosowania przepisów prawa oraz realizacji operacji zgodnie z postanowieniami umowy, a w szczególności do poniesienia kosztów kwalifikowalnych, stanowiących podstawę wyliczenia przysługującej Beneficjentowi pomocy, w formie rozliczenia bezgotówkowego, przechowywania całości dokumentacji związanej z realizacją operacji oraz do ponoszenia wszystkich kosztów kwalifikowalnych operacji z zachowaniem zasad równego traktowania, uczciwej konkurencji i przejrzystości oraz dołożenia wszelkich starań w celu uniknięcia konfliktu interesu, rozumianego jako brak bezstronności i obiektywności w wypełnianiu zadań objętych umową. W związku z tym Beneficjent zobowiązuje się do ponoszenia kosztów kwalifikowanych operacji zgodnie z przepisami o zamówieniach publicznych. W ramach powyższego Gmina zapewnia montaż 85 szt. przydomowych oczyszczalni ścieków.

Gmina jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT, składającym miesięczne deklaracje VAT-7. W ramach realizacji projektu Gmina wyłoni wykonawcę, który dokona montażu urządzeń. Następnie będą zawarte umowy użyczenia nieruchomości oraz określenia zasad realizacji budowy przydomowych oczyszczalni ścieków pomiędzy Gminą, a mieszkańcami Gminy. W umowach ustalone zostaną wzajemne zobowiązania stron pod względem organizacyjnym i finansowym, które dotyczyć będą montażu i eksploatacji urządzeń ścieków oraz zostaną określone warunki użyczenia nieruchomości dla potrzeb realizacji projektu oraz rozliczenia finansowe stron.

Umowa użyczenia będzie obowiązywała od dnia jej podpisania i przez okres 5 lat od dnia dokonania płatności końcowej przez operatora Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich. Po upływie 5 lat całość urządzenia zostanie przekazana uczestnikowi projektu na własność w zamian za wpłacony wkład, który zostanie zaliczony na poczet ceny wykupu zestawu.

Projekt będzie finansowany w następujący sposób:

1.

środki pochodzące z EFRROW w wysokości 63,63% poniesionych kosztów kwalifikowalnych operacji otrzymanych w formie refundacji poniesionej części kosztów kwalifikowanych poniesionych i opłaconych przez Beneficjenta,

2.

uczestnik projektu - wkład własny w wysokości 36,37% kosztów kwalifikowalnych budowy przydomowej oczyszczalni ścieków oraz w całości niespodziewanych kosztów, w przypadku ich wystąpienia, określonych jako niekwalifikowalne, a niezbędnych do realizacji inwestycji,

3. Gmina - Beneficjent operacji - zapewnia pokrycie 63,63% poniesionych kosztów kwalifikowanych.

Niedokonanie przez właściciela nieruchomości wpłaty w terminie i wysokości określonej w umowie będzie równoczesne z rezygnacją z udziału w projekcie i skutkować będzie rozwiązaniem umowy. Mieszkaniec nie otrzyma bezpośredniego dofinansowania. Gmina jako beneficjent projektu będzie realizowała wszelkie płatności dotyczące jego realizacji z wydzielonego na ten cel rachunku bankowego.

Gmina będzie odpowiadała za realizację projektu zgodnie z umową o udzielenie pomocy i będzie stroną umów podpisywanych z usługobiorcami zadania. Gmina będzie ponosiła wydatki za wykonanie zadania na podstawie otrzymywanych od wykonawców faktur, które będą wystawiane na Gminę.

Wszystkie nabyte kwoty i usługi przez Gminę będą wykorzystane wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Opłaty, które będą wnoszone przez uczestników projektu na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych będą podlegały opodatkowaniu podatkiem VAT, gdyż będą stanowiły zapłatę z tytułu czynności, o których mowa w art. 5 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Gminie w związku z bezpośrednim przyporządkowaniem kwot podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi, będzie przysługiwać prawo do jego odliczenia na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Gmina zobowiązana będzie do ujęcia powyższych czynności w rejestrze sprzedaży oraz deklaracji VAT-7 i uiścić od dokonanej czynności podatek VAT należny. Podstawę opodatkowania stanowić będą wpłaty mieszkańców, uwzględniające zapisy umów cywilnoprawnych, które będą zawarte pomiędzy Gminą, a uczestnikami projektu.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

1. Czy w świetle przepisów prawa podatkowego dotyczącego podatku od towarów i usług, Gmina ma obowiązek opodatkowania podatkiem VAT wpłat uczestników projektu - mieszkańców, stanowiących ich udział w projekcie?

2. Czy w świetle przepisów prawa podatkowego dotyczącego podatku od towarów i usług Gmina posiada prawo do odliczenia podatku od towarów i usług z tytułu zafakturowanych usług przez wykonawców?

Zdaniem Wnioskodawcy:

Wobec przedstawionego zdarzenia przyszłego, w ocenie Wnioskodawcy wpłaty mieszkańców będą opodatkowane podatkiem VAT na podstawie umów cywilnoprawnych, które zostaną zawarte w związku z przystąpieniem do projektu.

Na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych przez nie zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych.

Odnosząc się do przepisów prawa wspólnotowego (art. 13 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej) to w przypadku gdy organy władzy publicznej bądź urzędy obsługujące te organy podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników doprowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Z powyższego wynika, iż wyłączenie organów władzy publicznej z podatników podatku VAT jest możliwe tylko wtedy, gdy wykonują czynności w ramach przypisanych im zadań i funkcji w zakresie administracji, sądownictwa, opieki społecznej, obrony narodowej, szkolnictwa, takie działania nie naruszają zasad konkurencji.

Wpłaty mieszkańców będą stanowiły zapłatę za dostawę i montaż urządzeń do przydomowych oczyszczalni ścieków na nieruchomości, które stanowią własność mieszkańców. Wobec powyższego wpłaty mieszkańców będą stanowiły wkład, będzie to rozliczenie finansowe o zapłatę z tytułu czynności wskazanych w art. 5 ustawy o VAT. W przedstawionym stanie faktycznym zaistnieje bezpośredni związek pomiędzy dokonaną wpłatą, a zindywidualizowanym świadczeniem na rzecz mieszkańca, które zostanie wykonane przez Gminę.

W związku z powyższym zdaniem Wnioskodawcy (Gmina) Gmina ma prawo do odliczenia podatku naliczonego na mocy art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez towary, w myśl art. 2 pkt 6 ustawy, należy rozumieć rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Natomiast art. 7 ust. 1 ustawy stanowi, że przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Na podstawie art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Pod pojęciem usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie bądź też tolerowanie). Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa zalicza do grona usług każde świadczenie, które nie jest dostawą w myśl art. 7 ustawy. Zauważyć również należy, że usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący korzyść o charakterze majątkowym.

Czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności, musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania, podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez "podatników" w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Na mocy art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Stosownie do art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016 r. poz. 446, z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Ja stanowi art. 7 ust. 1 pkt 3 cyt. ustawy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. Zadania własne obejmują m.in. sprawy wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych). W tym tylko zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy. Oznacza to, że w pozostałym zakresie, np. w zakresie zadań własnych nałożonych na gminę na podstawie odrębnych przepisów, jednostki samorządu terytorialnego nie występują jako podatnicy podatku VAT.

Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, że Gmina jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, składającym miesięczne deklaracje VAT-7. Gmina przystąpiła do realizacji projektu "Budowa przydomowych oczyszczalni ścieków dla mieszkańców Gminy". Przedmiotowe zadanie objęte jest programem Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 w ramach poddziałania "Wsparcie inwestycji związanych z tworzeniem, ulepszaniem lub rozbudową wszystkich rodzajów małej infrastruktury, w tym inwestycji w energię odnawialną i w oszczędzanie energii". W związku z realizacją powyższego zadania Gmina podpisała umowę o przyznanie pomocy. Projekt realizowany będzie w ramach zadań własnych Gminy. W ramach zadania Gmina zapewnia montaż 85 szt. przydomowych oczyszczalni ścieków. Gmina wyłoni wykonawcę, który dokona montażu urządzeń. Następnie będą zawarte umowy użyczenia nieruchomości oraz określenie zasad realizacji budowy przydomowych oczyszczalni ścieków pomiędzy Gminą a mieszkańcami Gminy.

Umowa użyczenia będzie obowiązywała od dnia jej podpisania i przez okres 5 lat od dnia dokonania płatności końcowej przez operatora Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich. Po upływie 5 lat całość urządzenia zostanie przekazana uczestnikowi projektu na własność w zamian za wpłacony wkład, który zostanie zaliczony na poczet ceny wykupu zestawu.

Projekt będzie finansowany w następujący sposób:

1.

środki pochodzące z EFRROW w wysokości 63,63% poniesionych kosztów kwalifikowalnych operacji otrzymanych w formie refundacji poniesionej części kosztów kwalifikowanych poniesionych i opłaconych przez Beneficjenta,

2.

uczestnik projektu - wkład własny w wysokości 36,37% kosztów kwalifikowalnych budowy przydomowej oczyszczalni ścieków oraz w całości niespodziewanych kosztów, w przypadku ich wystąpienia, określonych jako niekwalifikowalne, a niezbędnych do realizacji inwestycji,

3. Gmina - Beneficjent operacji - zapewnia pokrycie 63,63% poniesionych kosztów kwalifikowanych.

Niedokonanie przez właściciela nieruchomości wpłaty w terminie i wysokości określonej w umowie będzie równoczesne z rezygnacją z udziału w projekcie i skutkować będzie rozwiązaniem umowy. Mieszkaniec nie otrzyma bezpośredniego dofinansowania. Gmina jako beneficjent projektu będzie realizowała wszelkie płatności dotyczące jego realizacji z wydzielonego na ten cel rachunku bankowego.

Gmina będzie odpowiadała za realizację projektu zgodnie z umową o udzielenie pomocy i będzie stroną umów podpisywanych z usługobiorcami zadania. Gmina będzie ponosiła wydatki za wykonanie zadania na podstawie otrzymywanych od wykonawców faktur, które będą wystawiane na Gminę. Wszystkie nabyte towary i usługi przez Gminę będą wykorzystane wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą ustalenia, czy wpłacone przez mieszkańców na podstawie umów kwoty pieniężne można uznać za wynagrodzenie z tytułu świadczenia przez Gminę usług i w związku z tym powinny być opodatkowane podatkiem VAT oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu zafakturowanych usług przez wykonawców.

W pierwszej kolejności należy wskazać, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega konkretna czynność (dostawa towaru lub usługa), a nie zapłata. Wyjątkiem jest uiszczenie zaliczki na poczet przyszłej dostawy towarów czy świadczenia usług.

W przedmiotowej sprawie czynnością, jaką Gmina dokona na rzecz mieszkańców, biorących udział w projekcie, będzie budowa przydomowych oczyszczalni ścieków, na poczet których - na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych - Gmina będzie pobierała wpłaty. Zatem, w przedmiotowej sytuacji będzie istniał bezpośredni związek pomiędzy dokonywanymi wpłatami a zindywidualizowanym świadczeniem na rzecz uczestnika projektu, które ma zostać wykonane przez Wnioskodawcę. Tym samym wpłaty, które Gmina otrzyma od mieszkańców będą stanowiły wynagrodzenie z tytułu świadczonych przez nią usług na rzecz mieszkańców.

Analiza przedstawionego zdarzenia przyszłego oraz przywołanych regulacji ustawy o podatku od towarów i usług prowadzi do wniosku, że w rozpatrywanej sprawie będą występowały skonkretyzowane świadczenia, które będą wykonane między dwoma stronami umowy cywilnoprawnej, tj. między Gminą (która zobowiązała się do wybudowania przydomowych oczyszczalni i przekazania ich do użytkowania mieszkańcom), a właścicielami nieruchomości, którzy zobowiązali się do partycypowania w kosztach ww. budowy. Wobec powyższego, wystąpi bezpośredni związek (ekwiwalentność) pomiędzy świadczeniem Gminy, a płatnościami wnoszonymi przez ww. właścicieli.

Z uwagi na zaistnienie bezpośredniego związku pomiędzy otrzymanymi wpłatami, a zindywidualizowanymi świadczeniami na rzecz właścicieli nieruchomości należy stwierdzić, że usługi, które będzie wykonywała Gmina, będą stanowiły czynności podlegające opodatkowaniu, na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

W tym miejscu należy wskazać, że ani przepisy ustawy, ani też rozporządzeń wykonawczych do ustawy, nie przewidują zwolnienia od podatku VAT dla usług odpłatnej budowy przydomowych oczyszczalni ścieków, w związku z czym, usługi te będą stanowiły czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług.

W odniesieniu do wątpliwości Wnioskodawcy w kwestii prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki na budowę przydomowych oczyszczalni ścieków wskazać należy, że zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

W świetle cytowanych wyżej przepisów możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. tych których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi. W każdym przypadku należy więc dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowo-prawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych. Decydujące znaczenie dla oceny istnienia prawa do odliczenia ma zamierzony (deklarowany) związek podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi.

Jak już wcześniej wspomniano, wpłacane przez mieszkańców kwoty pieniężne, stanowiące udział finansowy w kosztach budowy przydomowych oczyszczalni ścieków, na podstawie umów zawartych z Gminą, należy uznać za wynagrodzenie z tytułu świadczenia przez Gminę usług opodatkowanych podatkiem VAT.

Wobec tego towary i usługi nabywane przez Gminę w związku z budową przydomowych oczyszczalni ścieków, będą miały związek z wykonywanymi przez Gminę czynnościami opodatkowanymi, ponadto Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Tym samym będą spełnione przesłanki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, warunkujące prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją opisanego projektu. Gmina będzie miała zatem prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z wydatkami poniesionymi na budowę przydomowych oczyszczalni ścieków, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy, pod warunkiem warunkiem niezaistnienia okoliczności ograniczających określonych w art. 88 ustawy.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Dodać jednak należy, że Gminie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu poniesionych wydatków z otrzymanych faktur dokumentujących budowę oczyszczalni ścieków, o ile będą dokumentowały zakup towarów lub usług opodatkowanych na zasadach ogólnych. W przypadku gdy przedmiotem nabycia będą usługi podlegające opodatkowaniu na zasadzie odwróconego obciążenia (art. 17 ust. 1 pkt 8 i art. 17 ust. 1h ustawy), to podstawą dokonania odliczenia nie będzie faktura wystawiona przez usługodawcę, lecz odliczenia należy dokonać na zasadach wynikających z art. 86 ust. 2 pkt 4 lit. a ustawy. Kwestia odwróconego obciążenia nie była przedmiotem niniejszej interpretacji, gdyż nie sformułowano w tym zakresie pytania ani własnego stanowiska.

Niniejsza interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2017 r. poz. 1369 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl