0114-KDIP4.4012.315.2019.1.AK - Ustalenie prawa do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach na zakup sprzętu i usług w związku z realizacją projektu - stworzenie kina plenerowego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 4 lipca 2019 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0114-KDIP4.4012.315.2019.1.AK Ustalenie prawa do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach na zakup sprzętu i usług w związku z realizacją projektu - stworzenie kina plenerowego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 14 maja 2019 r. (data wpływu 22 maja 2019 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach na zakup sprzętu i usług w związku z realizacją projektu pn. "Kino..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 maja 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach na zakup sprzętu i usług w związku z realizacją projektu pn. "Kino...".

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Centrum Kultury zwane dalej CK jest samorządową instytucją kultury utworzoną na podstawie uchwały Rady Miasta. CK zostało wpisane do księgi rejestrowej placówek kultury i posiada osobowość prawną.

CK działa na podstawie ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej z dnia 25 października 1991 r. (Dz. U. z 2017 r. poz. 862 oraz z 2018 r. poz. 152 z późn. zm.) oraz statutu.

Podstawowym celem działalności CK jest realizacja zadań własnych Miasta w zakresie działalności kulturalnej polegającej na tworzeniu, upowszechnianiu i ochronie kultury, pozyskiwaniu społeczności podkowiańskiej do aktywnego uczestnictwa w kulturze i jej współtworzenia a także stwarzanie warunków do integracji i komunikacji społecznej.

Centrum Kultury w oparciu o nadany statut realizuje zadania z zakresu kultury za pomocą indywidualnej i zespołowej aktywności kulturalnej, różnorodnych form edukacji kulturalnej i oświatowej upowszechniających wiedzę i umiejętności praktyczne oraz działalności rekreacyjnej i sportowej.

Centrum Kultury jest czynnym podatnikiem VAT.

Dnia... 2018 r. CK jako beneficjent zawarło z Województwem umowę o przyznaniu pomocy na realizację projektu w ramach poddziałania "Wsparcie na wdrożenie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność" objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 pt. "Kino...".

Umowa zawarta na podstawie ustawy o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach PROW na lata 2014-2020.

Zgodnie z umową pomoc polega na refundacji części kosztów kwalifikowanych poniesionych i opłaconych przez beneficjenta.

Beneficjent zobowiązany jest do przedłożenia wraz z wnioskiem o płatność interpretacji indywidualnej w zakresie prawa podatkowego wydanej przez właściwy organ upoważniony, dotyczącej kwalifikowalności podatku VAT.

Brak indywidualnej interpretacji w sprawie zakwalifikowania VAT do kosztu kwalifikowanego pozbawi CK pełnej płatności zgodnie z umową.

CK złożyło do wniosku o przyznanie pomocy wniosek o włączenie podatku VAT do kosztów kwalifikowanych w związku z tym że, realizując projekt niemożliwe jest odzyskanie uiszczonego podatku VAT na podstawie art. 86 i art. 43 ust. 1 pkt 33 Ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Opis działań w realizowanym projekcie:

Operacja polegać będzie na stworzeniu kina plenerowego poprzez zakup profesjonalnego sprzętu do projekcji filmowych na świeżym powietrzu: projektora o wysokiej jakości obrazu filmowego oraz składanego ekranu wraz z oprzyrządowaniem i zakup licencji oraz zorganizowanie 22 bezpłatnych projekcji filmowych w plenerze.

Umożliwi to dostęp mieszkańcom do nowej usługi kulturalnej, bez konieczności wyjazdu poza teren. Kino będzie działać w sezonie "rowerowym", dzięki czemu mieszkańcy obszaru bezkosztowo będą mogli dotrzeć na projekcje. Projekcje odbywać się będą na łące przed Pałacykiem stanowiącym siedzibę wnioskodawcy. Miejsce to jest znane mieszkańcom, gdyż odbywają się tam w sezonie wydarzenia plenerowe organizowane przez wnioskodawcę - pikniki, koncerty, przedstawienia teatralne.

W ramach operacji zaplanowane są następujące działania:

* zakup dobrej jakości projektora i ekranu do projekcji w plenerze wraz z oprzyrządowaniem

* promocja projekcji zaplanowanych w ramach kina plenerowego poprzez druk plakatów

* zakup licencji i przeprowadzenie 22 bezpłatnych projekcji plenerowych w 2019 i 2020 r.

Zakup sprzętu, służyć będzie realizacji celów statutowych i nieodpłatnej działalności kulturalnej Centrum Kultury również po zakończeniu operacji.

Otrzymane faktury potwierdzające zakup towarów i usług będą wystawione dla Centrum Kultury jako beneficjenta projektu.

Zakupione towary i usługi związane z realizacją projektu nie będą wykorzystywane przez CK do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Realizacja projektu przyczyni się do budowy kapitału społecznego, poprzez wzbogacenie kompetencji kulturowych (poprzez odpowiedni dobór tematów i programu projekcji) oraz integracji mieszkańców, którzy będą spotykać się podczas projekcji filmowych. Przyczyni się także do promocji obszaru LGD jako terenu o bogatym dziedzictwie kulturowym i przyrodniczym.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Centrum Kultury może odliczyć podatek VAT zawarty w fakturach na zakup sprzętu i usług, poniesiony w trakcie realizacji projektu w ramach poddziałania "Wsparcie na wdrożenie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność" objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014- 2020 "Kino..." ?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Nie można odliczyć podatku VAT zawartego w fakturach na zakup sprzętu i usług związanych z realizacją umowy w ramach poddziałania "Wsparcie na wdrożenie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność" objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014- 2020 pt. "Kino...".

UZASADNIENIE

Centrum Kultury jest podmiotem wpisanym do rejestru instytucji kultury, prowadzonego przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej.

Zgodnie ze statutem CK, działania wynikające z realizacji projektu to usługi kulturalne.

Taka działalność jest zwolniona z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 Ustawy o podatku od towarów i usług.

Jednocześnie niemożliwe jest odzyskanie VAT od zakupów towarów i usług, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych - mówi o tym art. 86 ust. 1 ustawy. Interpretacja indywidualna przepisów prawa podatkowego na podobny temat (realizowany projekt "...") została wydana dnia 17 września 2018 r. nr 0114- KDIP4.4012.556.2018.1.RK

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r. poz. 2174, z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Jak wynika z treści art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a cyt. ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona zasada wyklucza prawo do dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Stosownie do art. 88 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Ponadto, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, powinien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go dla tej czynności za podatnika podatku od towarów i usług, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

W myśl art. 15 ust. 1 ww. ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Według art. 15 ust. 2 cyt. ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz. U. z 2017 r. poz. 862, z późn. zm.), jednostki samorządu terytorialnego organizują działalność kulturalną, tworząc samorządowe instytucje kultury, dla których prowadzenie takiej działalności jest podstawowym celem statutowym.

Stosownie do art. 9 ust. 2 ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, prowadzenie działalności kulturalnej jest zadaniem własnym jednostek samorządu terytorialnego o charakterze obowiązkowym.

Z okoliczności przedstawionych przez Wnioskodawcę wynika, że Centrum Kultury..., jest samorządową instytucją kultury utworzoną na podstawie uchwały Rady Miasta. CK działa na podstawie ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej oraz statutu.

Podstawowym celem działalności CK jest realizacja zadań własnych Miasta w zakresie działalności kulturalnej polegającej na tworzeniu, upowszechnianiu i ochronie kultury, pozyskiwaniu społeczności podkowiańskiej do aktywnego uczestnictwa w kulturze i jej współtworzenia a także stwarzanie warunków do integracji i komunikacji społecznej.

Centrum Kultury jest czynnym podatnikiem VAT.

Dnia... 2018 r. CK jako beneficjent zawarło z Województwem umowę o przyznaniu pomocy na realizację projektu w ramach poddziałania "Wsparcie na wdrożenie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność" objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014- 2020 pt. "Kino...".

Umowa zawarta na podstawie ustawy o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach PROW na lata 2014-2020.

Zgodnie z umową pomoc polega na refundacji części kosztów kwalifikowanych poniesionych i opłaconych przez beneficjenta.

Operacja polegać będzie na stworzeniu kina plenerowego poprzez zakup profesjonalnego sprzętu do projekcji filmowych na świeżym powietrzu: projektora o wysokiej jakości obrazu filmowego oraz składanego ekranu wraz z oprzyrządowaniem i zakup licencji oraz zorganizowanie 22 bezpłatnych projekcji filmowych w plenerze.

Umożliwi to dostęp mieszkańcom do nowej usługi kulturalnej, bez konieczności wyjazdu poza teren. Kino będzie działać w sezonie "rowerowym", dzięki czemu mieszkańcy obszaru bezkosztowo będą mogli dotrzeć na projekcje. Projekcje odbywać się będą na łące przed Pałacykiem stanowiącym siedzibę wnioskodawcy. Miejsce to jest znane mieszkańcom, gdyż odbywają się tam w sezonie wydarzenia plenerowe organizowane przez wnioskodawcę - pikniki, koncerty, przedstawienia teatralne.

W ramach operacji zaplanowane są następujące działania:

* zakup dobrej jakości projektora i ekranu do projekcji w plenerze wraz z oprzyrządowaniem

* promocja projekcji zaplanowanych w ramach kina plenerowego poprzez druk plakatów

* zakup licencji i przeprowadzenie 22 bezpłatnych projekcji plenerowych w 2019 i 2020 r.

Zakup sprzętu, służyć będzie realizacji celów statutowych i nieodpłatnej działalności kulturalnej Centrum Kultury również po zakończeniu operacji.

Otrzymane faktury potwierdzające zakup towarów i usług będą wystawione dla Centrum Kultury... jako beneficjenta projektu.

Zakupione towary i usługi związane z realizacją projektu nie będą wykorzystywane przez CK do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Realizacja projektu przyczyni się do budowy kapitału społecznego, poprzez wzbogacenie kompetencji kulturowych (poprzez odpowiedni dobór tematów i programu projekcji) oraz integracji mieszkańców, którzy będą spotykać się podczas projekcji filmowych. Przyczyni się także do promocji obszaru LGD jako terenu o bogatym dziedzictwie kulturowym i przyrodniczym.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach na zakup sprzętu i usług, poniesionego w trakcie realizacji projektu w ramach poddziałania "Wsparcie na wdrożenie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność" objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 pt. "Kino...".

Rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, gdyż - jak wynika z okoliczności sprawy - efekty realizowanego projektu nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług. Zakupy towarów (sprzętu) i usług będzie służyć realizacji celów statutowych i nieodpłatnej działalności kulturalnej.

Jak wskazał Wnioskodawca, działania podjęte w związku realizacją projektu przyczynią się do integracji mieszkańców i budowy kapitału społecznego poprzez wzbogacenie kompetencji kulturowych. Realizacja projektu przyczyni się również do promocji obszaru LGD.

W konsekwencji Centrum Kultury nie będzie miało prawa do odliczenia podatku naliczonego od poniesionych wydatków na realizację projektu: pt. "Kino..." w ramach poddziałania "Wsparcie na wdrożenie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność" objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020. Z wniosku wynika bowiem, że nie zostanie spełniona podstawowa przesłanka warunkująca prawo do odliczenia podatku naliczonego (wskazana w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług), jaką jest związek nabywanych towarów i usług z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego zdarzenia przyszłego, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2018 r. poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl