0114-KDIP4.4012.254.2017.1.KR - Uznanie wypłacanego wynagrodzenia za świadczenie usług marketingowych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 21 czerwca 2017 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0114-KDIP4.4012.254.2017.1.KR Uznanie wypłacanego wynagrodzenia za świadczenie usług marketingowych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 29 marca 2017 r. (data wpływu 5 kwietnia 2017 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania wypłacanych przez Wnioskodawcę kwot za wynagrodzenie za świadczenie usług marketingowych oraz prawa do odliczenia podatku wynikającego z faktur dokumentujących ww. czynności - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 kwietnia 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie znania wypłacanych przez Wnioskodawcę kwot za wynagrodzenie za świadczenie usług marketingowych oraz prawa do odliczenia podatku wynikającego z faktur dokumentujących ww. czynności.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Sp z o.o. (dalej: "Spółka", "Wnioskodawca") jest podmiotem prowadzącym działalność gospodarczą polegającą na produkcji oraz sprzedaży słodyczy (dalej: "Produkty"). Wnioskodawca jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT.

Spółka dokonuje sprzedaży Produktów do podmiotów, które prowadzą działalność polegającą na ich dalszej odsprzedaży. Sprzedaż dokonywana jest w następujących kanałach dystrybucji:

1. Spółka dokonuje sprzedaży do dużych podmiotów specjalizujących się w hurtowym handlu wyrobami spożywczymi i mających status autoryzowanych dystrybutorów Produktów (dalej: "Autoryzowani Dystrybutorzy").

Następnie, Autoryzowani Dystrybutorzy odsprzedają Produkty:

* do lokalnych hurtowni (dalej: "Podhurt"),

* do działających na danym obszarze sieci handlowych (dalej: "Sieci Lokalne")

* do działających na danym obszarze punktów sprzedaży detalicznej nie zrzeszonych w Sieciach Lokalnych (dalej: "Sklepy");

W sytuacji, gdy Produkty są sprzedawane przez Autoryzowanych Dystrybutorów do Podhurtu, są one następnie odsprzedawane przez Podhurt albo do Sieci Lokalnych, albo bezpośrednio do małych sklepów niezależnych (wskazane powyżej "Sklepy").

2. Spółka dokonuje sprzedaży Produktów bezpośrednio do dużych sieci handlowych (np. ogólnopolskich sieci hipermarketów), albo bezpośrednio do Sieci Lokalnych. W tym ostatnim przypadku sprzedaż dokonywana jest do podmiotu zrzeszającego daną Sieć Lokalną, który następnie odsprzedaje towary do poszczególnych sklepów zrzeszonych w ramach Sieci Lokalnej (a więc Spółka nie dokonuje sprzedaży do poszczególnych sklepów zrzeszonych w Sieci Lokalnej).

W ramach przyjętej strategii biznesowej Spółka podejmuje różnorodne działania mające na celu obniżenie nabywcom Produktów rzeczywistego kosztu zakupu, a tym samym, pośrednio, zwiększenie konkurencyjności Produktów na rynku. Do działań tych należy dokonywanie przez Spółkę wypłat kwot pieniężnych do poszczególnych uczestników opisanego powyżej systemu dystrybucji Produktów, których zasadniczym celem jest obniżenie tym podmiotom rzeczywistego kosztu nabycia Produktów, a tym samym umożliwienie im dalszej odsprzedaży po cenie niższej od ceny, która byłaby stosowana w przypadku nieotrzymania omawianych wypłat od Spółki, przy zachowaniu zbliżonej zyskowności. Finalnym efektem opisywanych działań jest to, że Produkty Spółki dostępne w sprzedaży detalicznej mogą być sprzedawane po cenie konkurencyjnej względem innych producentów słodyczy.

Jednocześnie, niekiedy (w sytuacjach opisanych poniżej), celem gospodarczym Spółki może być - poza obniżeniem ceny finalnej produktów - uzyskanie świadczeń promocyjnych od kontrahentów, wpływających na zwiększenie wolumenu sprzedawanych produktów.

Dokonywane wypłaty można podzielić na następujące kategorie:

1. Kategoria 1: Wypłaty dokonywane do Autoryzowanych Dystrybutorów oraz do Podhurtu

Wypłaty te dokonywane są w trzech następujących wariantach:

* Wariant nr 1: Spółka dokonuje wypłat kwot pieniężnych w celu obniżenia rzeczywistego kosztu nabycia Produktów, za osiągnięcie uzgodnionego wolumenu nabycia / odsprzedaży Produktów, przy jednoczesnym spełnieniu dodatkowego warunku, jakim jest obniżenie ceny lub udzielenie potransakcyjnego rabatu kolejnym odbiorcom. Celem dokonywania tych kategorii wypłat jest obniżenie rzeczywistej ceny nabycia Produktów przez te podmioty (co z kolei umożliwia im udzielenie rabatu i sprzedaż Produktów po niższej cenie, przy zachowaniu tego samego poziomu zyskowności). Należy podkreślić, że dokonanie omawianej kategorii wypłat uzależnione jest od wcześniejszego zweryfikowania przez (wybranych i wskazanych przez Wedel) pracowników Spółki (za pośrednictwem specjalnego oprogramowania komputerowego, które umożliwia tym pracownikom Spółki wgląd w cenę sprzedaży Produktów do dalszych odbiorców w celu potwierdzenia spełnienia omawianego warunku), że podmioty te rzeczywiście udzieliły obniżki ceny lub rabatu swoim odbiorcom.

* Wariant nr 2: Spółka dokonuje wypłat kwot pieniężnych za osiągnięcie uzgodnionego wolumenu nabycia / odsprzedaży Produktów, przy jednoczesnym spełnieniu dwóch dodatkowych warunków, do których należą: (a) dokonanie obniżki ceny lub udzielenie potransakcyjnego rabatu kolejnym odbiorcom oraz (b) podjęcie uzgodnionych działań marketingowych (np. wydanie gazetek promocyjnych) związanych z promocją wizerunku Produktów. W takim przypadku wypłata kwot dokonywana jest po zweryfikowaniu przez pracowników Spółki, że podmioty te rzeczywiście udzieliły obniżki ceny lub rabatu swoim odbiorcom, oraz, że wykonały na rzecz Spółki działania marketingowe.

* Wariant nr 3: Spółka dokonuje wypłat kwot pieniężnych wyłącznie w celu rzeczywistego obniżenia kosztu nabycia Produktów (bez względu na wolumen nabycia lub odsprzedaży), pod warunkiem obniżenia ceny odsprzedaży przez Autoryzowanych Dystrybutorów lub Podhurt - dokonywane jest to w odniesieniu do Produktów o krótkim terminie przydatności do spożycia.

Należy przypomnieć, że opisane powyżej wypłaty dokonywane są bądź do bezpośrednich nabywców Produktów (Autoryzowani Dystrybutorzy) a więc do podmiotów, którym Spółka wystawiła fakturę za sprzedaż Produktów, albo do podmiotów, które nie są bezpośrednimi nabywcami Produktów od Spółki (Podhurt), a więc podmiotów, do których Spółka nie wystawiała faktury sprzedaży. W tym pierwszym przypadku dokonanie płatności w ramach opisanego powyżej Wariantu 1 oraz 3 prowadzi do rzeczywistej obniżki wcześniej zastosowanej ceny. Natomiast w przypadku Podhurtu, dokonanie płatności w ramach opisanego powyżej Wariantu 1 i 3 prowadzi do rzeczywistego obniżenia kosztu nabycia Produktów przez te podmioty od Autoryzowanych Dystrybutorów.

2. Kategoria nr 2: Wypłaty dokonywane do Sieci Lokalnych z wykorzystaniem Autoryzowanych Dystrybutorów lub Podhurtu

Spółka podejmuje działania (przeznacza środki finansowe), które mają efektywnie obniżyć Sieciom Lokalnym (nabywającym Produkty za pośrednictwem Autoryzowanych Dystrybutorów lub Podhurtu) koszt nabycia Produktów.

W tym celu Spółka dokonuje uzgodnień z Sieciami Lokalnymi odnośnie poziomu rzeczywistej ceny nabycia Produktów netto przez te podmioty, a następnie dokonuje wypłat kwot pieniężnych bądź Autoryzowanym Dystrybutorom, bądź Podhurtowi, po dokonaniu weryfikacji obniżenia ceny odsprzedaży lub udzielenia rabatów potransakcyjnych przez te podmioty do Sieci Lokalnych (do poziomu odpowiadającego uzgodnionymi z Sieciami Lokalnymi cenami nabycia Produktów netto).

Wypłata kwot następuje dopiero po zweryfikowaniu (za pośrednictwem specjalnego oprogramowania komputerowego, które umożliwia Spółce wgląd w dane odsprzedażowe), że Autoryzowany Dystrybutor albo Podhurt dokonał obniżki ceny, albo też udzielił potransakcyjnego rabatu Sieciom Lokalnym.

W omawianym przypadku Autoryzowani Dystrybutorzy / Podhurt nie wykonują na rzecz Spółki żadnych dodatkowych świadczeń (np. świadczeń marketingowych). Dokonana wypłata służy więc jedynie obniżeniu tym podmiotom rzeczywistej ceny nabycia Produktów, w celu umożliwienia im ich odsprzedaży po niższej cenie do Sieci Lokalnych (lub w celu umożliwienia im udzielenia rabatów potransakcyjnych), co z kolei obniża rzeczywisty koszt nabycia Produktów Sieciom Lokalnym.

3. Kategoria nr 3: Wypłaty dokonywane bezpośrednio do Sieci Lokalnych oraz do Sklepów

Wnioskodawca wypłaca bezpośrednio do Sieci Lokalnych (tj. do podmiotu, który organizuje Sieci Lokalne a więc nabywa Produkty od Autoryzowanych Dystrybutorów lub Podhurtu i odsprzedaje je do poszczególnych sklepów zrzeszonych w danej Sieci Lokalnej) lub bezpośrednio do Sklepów kwoty pieniężne. Wypłata tych kwot występuje w dwóch wariantach:

* (Wariant nr 1) W wariancie tym kwota wypłacana Sieciom Lokalnym lub Sklepom (z pominięciem Autoryzowanych Dystrybutorów lub Podhurtu) ma na celu obniżenie tym podmiotom rzeczywistego kosztu zakupu Produktów (np. Produktów słabo ratujących, albo o krótkim terminie przydatności do spożycia), a tym samym umożliwienie obniżenia ceny detalicznej oferowanej końcowym konsumentom (w rezultacie, Produkty wytwarzane przez Spółkę mogą być sprzedawane po cenach konkurencyjnych względem innych producentów słodyczy)

W wariancie tym sklepy otrzymują kwoty pieniężne pod warunkiem obniżenia ceny Produktów co najmniej o kwoty uzgodnionych płatności. Kwestia dokonania obniżki ceny jest weryfikowana przez pracowników Spółki i dokonanie płatności następuje dopiero po obniżeniu ceny sprzedaży Produktów przez Sklepy do ostatecznych odbiorców. Dokonanie obniżenia ceny może wiązać się z zamieszczeniem (na półce sklepowej) informacji o obniżce ceny (tj. przekreśleniu ceny dotychczasowej oraz wpisaniu nowej ceny), jest to jednak działanie leżące wyłącznie w gestii Sklepów. Ani Sklepy (ani podmiot zrzeszający Sieć Lokalną) nie dokonują na rzecz Spółki żadnych czynności marketingowych (takich jak wydanie gazetek, promowanie Produktów itp.).

* (Wariant nr 2) W modelu tym uzgodniona kwota pieniężna jest wypłacana bezpośrednio Sklepom lub podmiotom zrzeszającym Sieci Lokalne (z pominięciem Autoryzowanych Dystrybutorów lub Podhurtu) pod warunkiem, po pierwsze, obniżenia ceny, za jaką standardowo sprzedawane są Produkty Spółki oraz, po drugie, za podejmowanie przez Sklepy działań mających na celu zachęcenie do zakupu Produktów lub uatrakcyjnienie oferty. Może to być np. wywieszenie plakatów lub wywieszek zawierających zdjęcie lub informacje o Produkcie, informowanie klientów o zaletach Produktów, lub inne działania służące promocji wizerunku Produktów (np. informowanie o obniżkach cenowych w gazetkach marketingowych);

Różnica pomiędzy Wariantem 1 i Wariantem 2 jest więc taka, że w Wariancie 1 Spółka wypłacając uzgodnione kwoty na rzecz Sklepów nie oczekuje przeprowadzania przez nich żadnych akcji marketingowych lub czynności mających na celu uatrakcyjnienie ceny i zakłada jedynie, że otrzymane przez Sklepy kwoty sprawią, że rzeczywisty koszt zakupu Produktów będzie dla tych Sklepów niższy (dzięki czemu, realizując tą samą marżę, sklepy będą mogły sprzedawać po niższej cenie). Natomiast w Wariancie 2 Spółka wypłaca uzgodnione kwoty na rzecz Sklepów w zamian za dokonanie przez nich obniżki cen oraz jednocześnie za podejmowanie działań mających na celu uatrakcyjnienie oferty lub informowanie o cechach Produktów.

4. Kategoria nr 4: (Lewiatan Holding) Dokonywanie wypłat do Autoryzowanych Dystrybutorów za pośrednictwem podmiotu zrzeszającego sieci lokalne jednak nie biorącego udziału w łańcuchu dystrybucji.

Jednocześnie, w zakresie współpracy z jedną z Sieci Lokalnych obecnie zakłada się wprowadzenie dodatkowego, alternatywnego mechanizmu.

Zgodnie z tym mechanizmem, Spółka ma wypłacać do podmiotu zrzeszającego Sieć Lokalną (niebiorącego udziału w łańcuchu dostaw) kwoty, które mają być następnie przekazywane przez ten podmiot Autoryzowanym Dystrybutorom, w celu obniżenia Autoryzowanym Dystrybutorom rzeczywistego kosztu zakupu Produktów od Wnioskodawcy.

Rola podmiotu zrzeszającego Sieć Lokalną będzie polegała na dokonywaniu rozdziału i przekazania wypłaconych przez Wnioskodawcę kwot do Autoryzowanych Dystrybutorów, w celu obniżenia im kosztu nabycia produktów (a w rezultacie np. umożliwienia im dokonania sprzedaży Produktów do poszczególnych Sklepów po obniżonych cenach.)

Należy podkreślić, że na żadnym etapie obrotu podmiot ten nie nabywa oraz nie odsprzedaje Produktów - jest on jedynie podmiotem, który będzie dokonywał przekazania opisywanych w niniejszym wniosku płatności. W związku z przekazywanymi tej spółce kwotami, podmiot ten nie świadczy na rzecz Wnioskodawcy żadnych dodatkowych usług promocyjnych lub marketingowych, ani też zobowiązuje się, że sklepy zrzeszone w jego sieci będą wykonywały działania promocyjne na rzecz Spółki. Dodatkowe świadczenia nie są także wykonywane przez Autoryzowanych Dystrybutorów.

Nie ma wątpliwości, że we wszystkich powyższych wypadkach wypłacane kwoty dotyczą wyłącznie Produktów, które zostały sprzedane przez Wnioskodawcę do Autoryzowanych Dystrybutorów (a następnie odsprzedanych przez te podmioty do sieci sklepów). Innymi słowy nie ma takiej możliwości, aby Sklepy otrzymały omawiane w niniejszym wniosku kwoty pieniężne odnoszące się do towarów innych niż pierwotnie sprzedanych przez Spółkę.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

I.

(oznaczone we wniosku II). Pytania dotyczące klasyfikacji płatności dokonywanych w ramach:

* Kategorii 1 (Wariant nr 2);

* Kategorii 3 (Wariant nr 2);

1.

(oznaczone we wniosku nr 5) Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym w przypadku, gdy Spółka dokonuje na rzecz bezpośrednich lub pośrednich nabywców Produktów wypłat kwot pieniężnych pod warunkiem dokonania przez tych bezpośrednich lub pośrednich nabywców obniżki ceny względem ich odbiorców (co jest weryfikowane przez Spółkę) oraz jednocześnie pod warunkiem wykonania przez tych nabywców określonych czynności służących promocji lub informowaniu o cechach Produktów, to płatności takie będą stanowiły wynagrodzenie za świadczenie usług marketingowych, a w konsekwencji Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT?

Zdaniem Wnioskodawcy:

I.

(oznaczone we wniosku II) Pytania dotyczące klasyfikacji płatności dokonywanych w ramach:

* Kategorii 1 (Wariant nr 2);

* Kategorii 3 (Wariant nr 2);

1.

(oznaczone we wniosku nr 5) W przypadku, gdy Spółka dokonuje na rzecz bezpośrednich lub pośrednich nabywców Produktów wypłat kwot pieniężnych pod warunkiem dokonania przez tych bezpośrednich lub pośrednich nabywców obniżki ceny względem ich odbiorców (co jest weryfikowane przez Spółkę) oraz jednocześnie pod warunkiem wykonania przez tych nabywców określonych czynności służących promocji lub informowaniu o cechach Produktów, to płatności takie będą stanowiły wynagrodzenie za świadczenie usług marketingowych, a w konsekwencji Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT.

1. Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1 (oznaczone we wniosku nr 5)

W odróżnieniu od opisanych w stanie faktycznym (zdarzeniu przyszłym) wniosku płatności dokonywanych w ramach Kategorii 1 (Wariant 1 oraz 3) Kategorii 2 oraz Kategorii 3, w przypadku płatności dokonywanych w ramach Kategorii 1 (Wariant 2) oraz Kategorii 3 (Wariant 2), Spółka dokonuje wypłat kwot na rzecz bezpośrednich lub pośrednich nabywców nie tylko pod warunkiem dokonania obniżek ceny sprzedawanych Produktów, ale także za połączone z tym określone działania mające na celu informowanie o istniejącej promocji bądź o cechach produktu Wedel, albo mających na celu uatrakcyjnienie oferty sprzedawanych Produktów.

W tym zakresie, w opinii Spółki omawiane kwoty powinny być zakwalifikowane jako wynagrodzenie za świadczenie usług marketingowych.

W tym zakresie Spółka przywołała wyrok Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z dnia 17 listopada 1993 r. w sprawie C-73/92 Komisja Wspólnot Europejskich v. Królestwo Hiszpanii, Trybunał stwierdził w tym wyroku, że wystarczy, "by działalność promocyjna (taka jak sprzedaż towarów po obniżonych cenach lub nieodpłatnie bądź organizacja koktajlu lub bankietu) obejmowała przekazywanie treści mających na celu informowanie ogółu o istnieniu i cechach produktu lub usługi będącej przedmiotem tej działalności w celu zwiększenia sprzedaży tego produktu lub usługi, aby działalność ta została scharakteryzowana jako usługa reklamowa".

Podobny pogląd wyraził TSUE w orzeczeniu z dnia 17 listopada 1993 r. w prawie C-68/92 KE przeciwko Republice Francji wskazując, że przez "działalność reklamową należy rozumieć dowolną działalność, która nie jest możliwa do wyodrębnienia z kampanii reklamowej i która będąc częścią tej kampanii przyczynia się do przekazywania treści reklamowych"

Podobne stanowisko w tym zakresie zajmują organy podatkowe, które potwierdzają, że jeżeli oprócz obniżki ceny dany podmiot (np. sklep lub dystrybutor) zobowiązują się do podejmowania także innych czynności marketingowych mających na celu uatrakcyjnienie oferty, wówczas świadczą one usługę, która powinna być udokumentowana fakturą VAT.

Dla przykładu w interpretacji z dnia 10 lutego 2010 r. o sygn. IPPP1-443-101/10-2/IGo Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie wskazał, że wynagrodzenie wypłacane przez producenta na rzecz hurtowni w zamian za podejmowanie następujących działań: (a) organizowanie akcji promocyjnych, (b) informowanie aptek o trwających promocjach na uzgodnione produkty, (c) przekazywanie informacji o producencie, o właściwościach oraz zaletach produktów objętych promocją oraz (d) dokonywanie sprzedaży produktów na rzecz aptek po obniżonych cenach - stanowi wynagrodzenie za świadczenie usług dla celów VAT.

Również w interpretacji z dnia 17 lutego 2016 r. o sygn. IPPP3/4512-960/15-2/k.p. Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie potwierdził, że działania podmiotu na rzecz agencji marketingowej (nabywającej w tym przypadku świadczenie) polegające z jednej strony na przyznaniu uprawnionym klientom 30% obniżki na sprzedawane produkty oraz z drugiej strony na podejmowaniu innych działań, np. opracowaniem szczególnej oferty dla klientów, promowanie marki, współpracy z podmiotem prowadzącym sklep internetowy) stanowi świadczenie usług marketingowych.

Natomiast w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 18 maja 2009 r., o sygn. IPPP1-443-274/09-2/PR potwierdził, że w sytuacji, gdy w ramach akcji marketingowych hurtownie przekazują do aptek informacje o możliwości zakupu produktów w danym okresie po obniżonej cenie, a następnie hurtownie sprzedają na rzecz aptek produkty po obniżonej cenie, uprzednio uzgodnionej z podatnikiem, to tego typu działania stanowią świadczenie usług w rozumieniu Ustawy o VAT.

W konsekwencji, w opinii Wnioskodawcy, wypłacane przez niego kwoty w ramach Kategorii 1 (Wariant 2) oraz Kategorii 3 (Wariant 2) powinny być zakwalifikowane jako wynagrodzenie za świadczenie usług. Tym samym, w przypadku udokumentowania tego świadczenia przez fakturę VAT, Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego na nich wykazanego (przy założeniu spełnienia warunku, o którym mowa w art. 86 ust. 1 Ustawy o VAT, tj. istnienia związku pomiędzy podatkiem naliczonym wykazanym na tych fakturach oraz działalnością opodatkowaną Spółki, a także przy założeniu prawidłowego udokumentowania wykonania tych usług przez dostawców).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 5 jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r. poz. 710 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów na terytorium kraju;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Przez towary stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy, rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Natomiast przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów (art. 2 pkt 22 ustawy).

Na mocy art. 7 ust. 1 ustawy - przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

W myśl przepisu art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Z cytowanych wyżej przepisów ustawy wynika, że przez usługę należy rozumieć każde świadczenie na rzecz danego podmiotu niebędące dostawą towarów.

Z uwagi na powyższe unormowania, pod pojęciem usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie się na rzecz innej osoby, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie, bądź też tolerowanie, znoszenie określonych stanów rzeczy).

Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa zalicza do grona usług każde świadczenie. Zauważyć jednak należy, że usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący korzyść o charakterze majątkowym.

W związku z powyższym, czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.

Odpłatność oznacza wykonanie czynności (dostawy towarów oraz świadczenia usług) za wynagrodzeniem. W znaczeniu potocznym wynagrodzenie to zapłata za pracę, należność, a także odszkodowanie, nagroda. Natomiast odpłatny to taki, który wymaga zapłacenia, zwrotu kosztów, płatny.

Wskazać należy, że podatnicy podejmują różnorodne działania w zakresie intensyfikacji sprzedaży towarów, w efekcie których wypłacane są określone kwoty, np. premie, bonusy, lub udzielane są rabaty nabywcom. Skutki podatkowe dotyczące wypłacania tych kwot nabywcom uzależnione są od wielu czynników, m.in. od ustalenia, za co faktycznie zostały wypłacone, tzn. czy ich przyznanie uwarunkowane jest wykonaniem dodatkowych czynności, czy dotyczą konkretnych dostaw, czy też odnoszą się do wszystkich dostaw w określonym czasie itp.

W praktyce występują również sytuacje, w których w zamian za wypłatę określonych kwot ma miejsce świadczenie innych usług, w tym usług o charakterze promocyjnym, marketingowym, reklamowym, bądź zobowiązanie się do dokonywania zakupów wyłącznie u wypłacającego premie, itp. W takiej sytuacji należy uznać, że wypłacona kwota związana jest z określonymi zachowaniami nabywcy, a zatem ze świadczeniem usług przez nabywcę otrzymującego taką kwotę, które to usługi podlegają opodatkowaniu na ogólnych zasadach.

Należy zauważyć, że przepisy ustawy nie definiuje pojęcia "rabat" "opust" zatem, pojęcia te należy interpretować stosując przede wszystkim wykładnię językową. I tak, zgodnie ze "Słownikiem języka polskiego" (Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2005 r.), "rabat" to "zniżka, opust od sumy należnej za towar przyznawany, np. przy kupnie dużej ilości towarów". Zatem, rabat polega na pomniejszeniu ustalonej wcześniej ceny towaru lub usługi. Podobnie definiowany jest "opust" jako zniżka ceny kupna przyznawana przy zakupach hurtowych.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika (...).

W niniejszej sprawie, wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą uznania kwot wypłacanych przez Wnioskodawcę na rzecz nabywców, za wynagrodzenie za świadczenie usług marketingowych oraz prawa do odliczenia podatku wynikającego z faktur dokumentujących ww. czynność.

W analizowanym zakresie wypowiedział się Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej w wyroku z dnia 17 listopada 1993 r., w sprawie C-73/92 Komisja Wspólnot Europejskich v. Królestwo Hiszpanii. W powołanym wyroku Trybunał wskazał, że pojęcie "usług reklamowych" obejmuje działalność promocyjną, np. sprzedaż towarów po niższych cenach, bezpłatne przekazanie towarów, świadczenie usług według stawek obniżonych lub bez wynagrodzenia, organizację przyjęć lub bankietów, jeśli w zakres tych czynności wchodzi informowanie odbiorców o istnieniu firmy oraz jakości oferowanych produktów lub usług będących przedmiotem tych czynności w celu zwiększenia sprzedaży produktu lub usługi.

Wnioskodawca wskazał, że w niektórych przypadkach, podmioty nabywające od Niego produkty będą wykonywały dodatkowe czynności (płatności dokonywane w ramach kategorii 1 - wariant 2 oraz kategorii 3 - wariant nr 2).

Zatem, w sytuacji gdy Wnioskodawca dokonuje na rzecz bezpośrednich lub pośrednich nabywców produktów wypłat kwot pieniężnych, pod warunkiem dokonania przez tych bezpośrednich lub pośrednich nabywców obniżki ceny względem ich odbiorców oraz jednocześnie pod warunkiem wykonania przez tych nabywców określonych czynności służących promocji lub informowania o cechach produktów, to płatności takie będą stanowiły wynagrodzenia za świadczenie usług marketingowych podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W konsekwencji, Wnioskodawcy przy spełnieniu określonych warunków, będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego wskazanego na fakturach zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy otrzyma fakturę wystawioną przez podmiot, który otrzymał określoną kwotę pieniężną.

Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy w analizowanym zakresie należało uznać za prawidłowe.

Tut. Organ informuje, że w zakresie pytań oznaczonych we wniosku nr 1, 2, 3, 4 i 6 zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r. poz. 718, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl