0114-KDIP4.4012.245.2019.1.MP - Ustalenie prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją projektu, którego przedmiotem jest rewitalizacja budynku dawnej zajezdni trolejbusowej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 15 maja 2019 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0114-KDIP4.4012.245.2019.1.MP Ustalenie prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją projektu, którego przedmiotem jest rewitalizacja budynku dawnej zajezdni trolejbusowej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 17 kwietnia 2019 r. (data wpływu 17 kwietnia 2019 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 kwietnia 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją projektu.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Gmina jest czynnym podatnikiem podatku VAT.

Z dniem 1 stycznia 2017 r. Gmina podjęła łączne (scentralizowane) rozliczenia VAT wraz ze wszystkimi swoimi jednostkami budżetowymi i zakładami budżetowymi, jednocześnie dokonała wstecznej centralizacji rozliczeń podatku VAT począwszy od 1 stycznia 2011 r. Oznacza to, że jedynym czynnym podatnikiem VAT jest Gmina, a jej rozliczenia VAT obejmować będą wszystkie transakcje sprzedaży i zakupu realizowane przez wszystkie jednostki organizacyjne Gminy. Jednostki te nie przestały jednak istnieć - zmienił się natomiast ich status na gruncie VAT, gdyż przestały one być traktowane jako odrębni od Gminy podatnicy VAT, lecz z punktu widzenia VAT stały się częścią jednego podatnika - tj. Gminy.

W odpowiedzi na konkurs ogłoszony przez Instytucję Zarządzającą Regionalnym Programem Operacyjnym Województwa na lata 2014-2020, Gmina jako Beneficjent, złożyła wniosek o dofinansowanie projektu. W dniu 28 czerwca 2017 r. zawarto umowę o dofinansowanie projektu.

Przedmiotem projektu jest rewitalizacja budynku dawnej zajezdni trolejbusowej w O. wraz z zagospodarowaniem terenu wokół tego budynku. Pierwotnie w budynku do 1971 mieściła się zajezdnia trolejbusowa, następie magazyny i warsztaty, od kilku lat jest on nieużytkowany. Obiekt będzie pełnił funkcję pawilonu wystawowego zlokalizowanego po sąsiedzku Tartaku stanowiącego siedzibę Muzeum. Z uwagi na zalecenia konserwatorskie oraz planowaną funkcję muzealną, powrócono do pierwotnego wyglądu budynku: bryła i elewacja. W związku z powyższym, wyburzono wtórne przybudówki od strony północnej i wschodniej, odtworzono bryłę północnej przybudówki, powrócono do ceglanej elewacji oraz wymieniono stolarkę okienną i drzwiową na wzór pierwotnej. We wnętrzu planuje się powrót do wnętrza jednoprzestrzennego. Budynek ocieplono, stolarkę wymieniono. Budynek został wyposażony we wszelkie niezbędne instalacje: wodociągową, sanitarną, grzewczą, elektryczną, teletechniczną oraz przeciwpożarową. Wykonano nowe przyłącza zasilające budynek. Projektuje się uporządkowanie terenu wokół budynku, trawnik i zieleń, montaż oświetlenia zewnętrznego i elementy małej architektury oraz zakup wyposażenia.

Głównym celem projektu jest wzmocnienie funkcji społecznych i kulturalnych obszaru rewitalizacji poprzez zatrzymanie degradacji budynku dawnej Zajezdni Trolejbusowej oraz nadanie mu funkcji pawilonu wystawowego Muzeum. Cel ten będzie realizowany poprzez:

a. Sferę społeczną, tzn. poniższe korzyści społeczno - gospodarcze:

* ułatwienie dostępu do kultury oraz rekreacji osobom wykluczonym lub zagrożonym wykluczeniem społecznym,

* zwiększenie aktywności mieszkańców,

* wzrost poczucia przywiązania do zamieszkiwanego obszaru,

* wzrost kompetencji społecznych mieszkańców,

* poprawę życia mieszkańców poprzez zmniejszenie emisji oraz zastosowanie energooszczędnych technologii,

* zwiększenie aktywności organizacji pozarządowych.

b. Sferę przestrzenną, tzn. poniższe korzyści społeczno - gospodarcze: * poprawę funkcjonalności instytucji kultury świadczących usługi na rzecz mieszkańców,

Projekt wynika z Miejskiego Programu Rewitalizacji przyjętego Uchwałą z 29 czerwca 2016 r., przyczynia się do integracji mieszkańców i do wyprowadzenia ze stanu kryzysowego zdegradowanego obszaru, jego kompleksowej rewitalizacji fizycznej, gospodarczej i przestrzennej, promuje włączenie społeczne i walkę z wszelką dyskryminacją. Rewitalizacja pozwoli na aktywizację lokalnej społeczności zamieszkującej zdegradowane obszary, w tym osoby niepełnosprawne, przez co jakość życia zdrowotnego, społecznego zostanie podniesiona.

Właścicielem projektu po zakończeniu jego realizacji będzie Gmina, która zapewni środki finansowe na utrzymanie powstałej infrastruktury w okresie trwałości. Środki te będą corocznie zabezpieczane w Budżecie Miasta. Zarządzać projektem będzie Miejski Ośrodek Kultury (MOK) -niescentralizowana jednostka organizacyjna Gminy. MOK jest samorządową instytucją kultury. Wykonuje zadania własne Gminy w zakresie działalności kulturalnej. Zadaniem MOK jest upowszechnianie kultury, zaspokajanie, rozwijanie potrzeb kulturalnych mieszkańców oraz inspirowanie i rozwijanie ich aktywności artystycznej.

Powstała infrastruktura zostanie udostępniona Miejskiemu Ośrodkowi Kultury nieodpłatnie w formie użyczenia i nie będzie generowała dochodów dla Gminy, a Miejski Ośrodek Kultury nie będzie prowadził w tym miejscu sprzedaży opodatkowanej.

Miejski Ośrodek Kultury jako samorządowa instytucja kultury posiadająca osobowość prawną nie podlega centralizacji VAT zgodnie z art. 2 pkt 1 ustawy centralizacyjnej.

Wszystkie faktury dokumentujące wydatki ponoszone w związku z realizacją przedmiotowej inwestycji wystawione były/będą na Gminę.

W projekcie podatek od towarów i usług został uznany za wydatek kwalifikowalny.

Data rozpoczęcia realizacji projektu: 28 lipca 2016 r.

Data rozpoczęcia rzeczowej realizacji projektu: 22 maja 2018 r.

Data finansowego zakończenia realizacji projektu: 30 czerwca 2019 r.

Wartość projektu: 2 662 200,00 PLN Wydatki kwalifikowane: 2 072 473,00 PLN

Dofinansowanie (85% kosztów kwalifikowanych): 1 761 602,05 PLN.

Projekt jest współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego oraz ze środków budżetu państwa w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014 - 2020, Oś priorytetowa 8 - Obszary wymagające rewitalizacji, Działanie 8.1 Rewitalizacja obszarów miejskich.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Gminie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Zdaniem Gminy nie przysługuje jej prawo do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją przedmiotowej inwestycji.

Zgodnie z brzmieniem art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom podatku od towarów i usług w przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z zakupem towarów i usług, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Zgodnie z ust. 6 tego artykułu, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Projektem zarządzać będzie Miejski Ośrodek Kultury (MOK), który jest niescentralizowaną jednostką organizacyjną Gminy. MOK jest samorządową instytucją kultury. Wykonuje zadania własne Gminy w zakresie działalności kulturalnej. Zadaniem MOK jest upowszechnianie kultury, zaspokajanie, rozwijanie potrzeb kulturalnych mieszkańców oraz inspirowanie i rozwijanie ich aktywności artystycznej.

W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi (art. 9 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym).

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. 2019.506 j.t.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Wskazany do realizacji projekt należy do zadań własnych gminy, którego efektem będzie zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty w zakresie działalności kulturalnej.

Gmina realizując projekt polegający na adaptacji budynku dawnej zajezdni trolejbusowej na cele Muzeum, a następnie przekazując nieodpłatnie efekty projektu Miejskiemu Ośrodkowi Kultury, nie będzie działać w charakterze podatnika VAT, a towary i/lub usługi zakupione w celu realizacji projektu nie będą przez nią wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Gmina realizuje projekt w ramach wykonywania zadań własnych Gminy w zakresie kultury co stanowi sprawę publiczną, należącą do sfery działalności jednostki samorządowej w ramach władztwa publicznego.

Powstała infrastruktura zostanie udostępniona Miejskiemu Ośrodkowi Kultury nieodpłatnie w formie użyczenia i nie będzie generowała dochodów dla Gminy, a Miejski Ośrodek Kultury nie będzie prowadził w tym miejscu sprzedaży opodatkowanej.

Wszystkie faktury dokumentujące wydatki ponoszone w związku z realizacją przedmiotowej inwestycji wystawione były/będą na Gminę.

Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, że z uwagi na niespełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, Gmina nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu wydatków związanych z realizacją przedmiotowego projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem zdarzenia przyszłego.

Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 11-041 Olsztyn w dwóch egzemplarzach - (art. 47 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2018 r. poz. 1302) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl