0114-KDIP4.4012.230.2017.1.MP - Prawo do odliczenia VAT przez stowarzyszenie w związku z organizacją imprez sportowych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 29 czerwca 2017 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0114-KDIP4.4012.230.2017.1.MP Prawo do odliczenia VAT przez stowarzyszenie w związku z organizacją imprez sportowych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 24 maja 2017 r. (data wpływu 8 czerwca 2017 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur wystawionych przez Spółkę, dokumentujących świadczenie określonych Umową usług, związanych z organizacją Imprez Sportowych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 czerwca 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur wystawionych przez Spółkę, dokumentujących świadczenie określonych Umową usług, związanych z organizacją Imprez Sportowych.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest ogólnokrajowym związkiem sportowym. Jest też czynnym podatnikiem VAT.

Związek działa w formie stowarzyszenia, samodzielnie określa swoje cele, programy działania i struktury organizacyjne oraz uchwala akty wewnętrzne określające jego działalność.

Podstawowym celem związku jest organizacja i prowadzenie współzawodnictwa sportowego, we wszystkich jej odmianach aprobowanych przez międzynarodowe związki. Ponadto, celami Związku jest:

1. Popularyzacja i rozwój piłki w Polsce,

2. Podejmowanie działań na rzecz promocji i rozwoju piłki w formie amatorskiej i profesjonalnej,

3. Prowadzenie działalności edukacyjnej i wychowawczej w zakresie sportu, zdrowia i ochrony środowiska,

4. Ochrona praw i interesów oraz koordynacja działań członków Zarządu, zawodników, trenerów, instruktorów, statystyków, członków sztabów medycznych, menedżerów, sędziów i działaczy,

5. Reprezentowanie interesów polskiej piłki.

Związek realizuje swoje cele i prawa m.in. poprzez:

1. Prowadzenie szkolenia i doskonalenia kadry trenersko - instruktorskiej we współdziałaniu z odpowiednimi instytucjami i organizacjami oraz wydawanie w tym zakresie odpowiednich licencji,

2. Profesjonalizację współzawodnictwa sportowego w najwyższych klasach rozgrywek,

3. Sprawowanie wszechstronnej opieki szkoleniowej i wychowawczej nad członkami klubów sportowych wchodzących w skład Związku oraz kontroli nad przestrzeganiem przez nich Statutu, regulaminów oraz innych przepisów i zasad regulujących uprawianie sportu,

4. Szkolenie zawodników i realizacje całokształtu spraw związanych z przyznawaniem zawodnikom licencji na uprawianie sportu,

5. Szkolenie i doskonalenie kwalifikacji sędziów, określanie niezbędnych warunków, jakie należy zapewnić sędziom sportowym dla umożliwienia im wypełniania funkcji sędziego sportowego oraz przyznawanie licencji sędziego sportowego,

6. Prowadzenie działalności popularyzatorskiej związanej z piłką poprzez wspomagania i organizowanie imprez masowych, akademickich, szkolnych i sportu niepełnosprawnych,

7. Prowadzenie działalności szkoleniowej poprzez opracowanie planów i kierunków szkolenia oraz doszkalania osób związanych z piłką, w tym trenerów, instruktorów, sędziów, zawodników, menedżerów, licencjonowanych organizatorów imprez, działaczy społecznych i pracowników etatowych zajmujących się problematyką piłki,

8. Podejmowanie działań służących pozyskiwaniu różnorodnych środków finansowych w tym funduszy unijnych na realizację celów i zadań statutowych,

9. Prowadzenie działalności wydawniczej związanej z piłką, w tym w szczególności poprzez wydawanie magazynu i wydawnictw okolicznościowych,

10. Prowadzenie działalności związanej z promocją i organizacją imprez sportowych na powietrzu i w halach dla sportowców zawodowych lub amatorów w piłce oraz przy okazji w innych sportach,

11. Prowadzenie działalności kulturalnej i rozrywkowej, w tym organizowanie imprez kulturalnych i rozrywkowych związanych ze wszelkimi odmianami piłki, w tym koncertów, parad i innych podobnych wydarzeń,

12. Prowadzenie działalności reklamowej związanej z piłką.

Związek jest też organizatorem imprez sportowych z udziałem reprezentacji narodowych odbywających się w Polsce, w tym imprez rangi międzynarodowej.

Wstęp na wskazane wyżej imprezy jest możliwy z ważnym biletem wstępu, które to bilety odpłatnie dystrybuuje (sprzedaje) Związek.

Organizacja wyżej wskazanych imprez jest dużym przedsięwzięciem, wymagającym zaangażowania ludzi, czasu i środków finansowych. W związku z tym, w dniu 14 kwietnia 2016 r. została podpisana pomiędzy Związkiem a P. sp. z o.o. (dalej; Spółka) umowa współpracy w zakresie organizacji imprez sportowych (dalej; Umowa). Na mocy uchwały Zarządu Zwiazku powierzono Spółce organizację.... (dalej; Imprezy Sportowe).

W ramach tej Umowy, Związek zlecił Spółce podejmowanie określonych działań organizacyjnych w celu zorganizowania i przeprowadzenia Imprez Sportowych oraz wszelkich innych wydarzeń sportowych mających związek z Imprezami Sportowymi lub zmierzającymi do promowania Imprez Sportowych. Jednocześnie Umowa przewiduje, że Związek nie będzie podejmował współpracy, ani nie będzie zlecał ani zamawiał usług związanych z organizacją Imprez Sportowych osobom trzecim (poza działaniami reklamowymi i marketingowymi, związanymi z realizacją należących do Związku praw reklamowych, związanych z organizacją Imprez Sportowych).

W szczególności, Spółka została zobowiązana do podjęcia następujących działań:

1.

najmu obiektów sportowych na potrzeby Imprez Sportowych,

2.

zapewnienia obsługi technicznej i ochrony obiektów sportowych, w których odbywają się Imprezy Sportowe,

3.

zabezpieczenia opieki medycznej w trakcie imprez sportowych, dokonanie wszelkich uzgodnień i spełnienie wymagań przez obowiązujące przepisy prawa, w tymi przepisy ustawy z 20 marca 2009 r. o bezpieczeństwie imprez masowych oraz uzyskania wszelkich zgód i zezwoleń na organizację imprezy masowej,

4.

zawarcie umowy ubezpieczenia Imprez Sportowych,

5.

zapewnienie sprzętu i wyposażenia sportowego dla uczestników Imprez Sportowych,

6.

zapewnienie we współpracy z Organizatorem obsady sędziów, komisarzy, obserwatorów, obsługi statystyków,

7.

zakwaterowanie i wyżywienie dla zawodników drużyn uczestniczących w Imprezach Sportowych oraz zakwaterowanie dla pozostałych uczestników, przedstawicieli Organizatora, obsługi sędziowskiej, technicznej i innej,

8.

zapewnienie transportu dla drużyn uczestniczących w Imprezach Sportowych,

9.

przygotowanie odpowiedniej oprawy audiowizualnej (nagłośnienie, oświetlenie), oprawy artystycznej i scenografii Imprez Sportowych,

10.

zapewnienie odpowiedniej obsługi medialnej Imprez Sportowych, w tym zorganizowanie biura prasowego oraz przygotowanie raportu medialnego ilustrującego przebieg Imprez Sportowych,

11.

prowadzenie serwisu akredytacyjnego,

12.

zapewnienie dokumentacji fotograficznej Imprez Sportowych oraz przygotowanie i druk materiałów poligraficznych związanych z Imprezami Sportowymi.

Umowa określa wynagrodzenie dla Spółki za realizację zadań w niej określonych, na podstawie faktur VAT wystawionych na rzecz Związku. Strony (Zwiazek i Spółka) ustaliły także, że płatności będą dokonywane na podstawie faktur zaliczkowych, wystawianych w terminach określonych w Umowie.

W 2016 r. oraz w 2017 r. Związek dokonywał i dokonuje sprzedaży biletów na Imprezy Sportowe, do których organizacji - jako narodowa federacja - jest zobowiązany. Sprzedaż biletów stanowi usługę w rozumieniu przepisów ustawy o VAT, która jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług. Sprzedaż ta jest wykazywana w deklaracji VAT składanej przez Zwiazek jako sprzedaż opodatkowana.

Niniejszym wnioskiem Związek pragnie potwierdzić, iż przysługuje mu prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu zakupu usług od Spółki, których zakup jest niezbędny do wykonywania czynności opodatkowanych (sprzedaży biletów).

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy prawidłowym jest stanowisko Wnioskodawcy, że ma on prawo do odliczenia w całości podatku naliczonego wynikającego z faktur wystawionych przez Spółkę, dokumentujących świadczenie usług określonych Umową, a których zakup jest niezbędny do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli sprzedaży biletów na Imprezy Sportowe ?

Stanowisko Wnioskodawcy

Zdaniem Wnioskodawcy ma on prawo do odliczenia w całości podatku naliczonego wynikającego z faktur wystawionych przez Spółkę, dokumentujących świadczenie usług określonych Umową, a których zakup jest niezbędny do wykonywania przez Związek czynności opodatkowanych, czyli sprzedaży biletów na Imprezy Sportowe.

Jak stanowi art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 tej ustawy - kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

1.

nabycia towarów i usług,

2.

dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z zacytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Jednocześnie stwierdzić należy, że Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 tej ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go - dla tej czynności - za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez "podatników" w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy - podatnikami są osoby prawnie, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Działalność gospodarcza obejmuje zaś wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2 ustawy).

Takie rozumienie warunków prawa do odliczenia podatku naliczonego wynika także z przepisów Dyrektywy Rady 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U.UE.L 347, s.i. z późn. zm.; dalej: Dyrektywa VAT) oraz orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (dalej: TSUE, Trybunał). Jak podkreślono w wyrokach: w sprawie C-97/90 Lennartz oraz w sprawie C-25/03 HE, gdy podatnik działający w takim charakterze w chwili nabycia dobra używa tego dobra do celów czynności opodatkowanych, jest on uprawniony do odliczenia podatku VAT podlegającego zapłacie lub zapłaconego za dane dobro. Nabycie dobra przez podatnika działającego w takim charakterze determinuje zatem stosowanie systemu podatku VAT i w konsekwencji mechanizmu odliczenia (wyroki w sprawie C-97/90 Lennartz, oraz w sprawie Eon Aset Menidżmynt). Podatnik zaś działa w-takim charakterze, gdy działa na potrzeby swojej działalności gospodarczej w rozumieniu przepisów ustawy o VAT (wyrok w sprawie C-415/98 Bakcsi).

Podkreślić należy, że kwestia tego, czy podatnik działa w takim charakterze, dotyczy okoliczności faktycznych i należy ją oceniać z uwzględnieniem wszystkich danych przypadku, wśród których znajdują się charakter danego towaru i okres jaki upłynął pomiędzy jego nabyciem a wykorzystaniem go do celów działalności gospodarczej tego podatnika (wyrok w sprawie Bakcsi oraz w sprawie Eon Aset Menidżmynt).

Co więcej, z orzecznictwa TSUE wynika, że zasada neutralności podatku VAT w odniesieniu do obciążenia finansowego przedsiębiorstw wymaga, by ponoszenie kosztów inwestycyjnych na potrzeby i na cele przedsiębiorstwa było uznawane za działalność gospodarczą, z którą wiąże się prawo do bezpośredniego odliczenia naliczonego podatku VAT (wyrok w sprawie C-268/83 Rompelman, w sprawie C-460/07 Puffer oraz w sprawie C- 153/11 Klub OOD).

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.

Jak wskazano w stanie faktycznym, nabywane usługi od Spółki są wykorzystywane do czynności opodatkowanych - sprzedaży biletów na Imprezy Sportowe. Jak wskazano w stanie faktycznym, Zwiazek nie ma możliwości technicznych, organizacyjnych oraz zasobów ludzkich, które mogły by się zająć organizacją tak dużych przedsięwzięć, jakimi są Imprezy Sportowe o charakterze międzynarodowym. Należy też mieć na uwadze, że federacje takie jak: F oraz C nakładając na Zwiazek obowiązek organizowania Imprez Sportowych, nałożyła także wysokie wymagania nie tylko dotyczące obiektów sportowych, na których odbywają się Imprezy Sportowe ale także wymagania organizacyjne (w tym: obsługi technicznej, ochrony obiektów sportowych, zapewnienia zakwaterowania, wyżywienia i transportu zawodników drużyn i ich trenerów, zapewnienia obsady sędziowskiej, zapewnienia ochrony opieki medycznej w trakcie Imprez Sportowych). To oznacza, że organizacja Imprez Sportowych jest bardzo dużym przedsięwzięciem, wymagającym nakładów finansowych i organizacyjnych. Jak już wspomniano, Zwiazek nie dysponuje możliwościami technicznymi oraz organizacyjnymi, by takie Imprezy Sportowe organizować. W związku z tym konieczne było ich powierzenie innemu podmiotowi (Spółce), której głównym zadaniem jest organizacja - za wynagrodzeniem - wspomnianych Imprez Sportowych.

Z uwagi na fakt, iż Zwiazek dokonuje sprzedaży biletów na Imprezy Sportowe (organizowane przez Spółkę), zakup usług organizacji tych Imprez Sportowych od Spółki jest bezpośrednio związany z wykonywanymi przez Zwiazek czynnościami opodatkowanymi, co w świetle art. 86 ust. 1 ustawy o VAT uprawnia Związek do odliczenia kwoty podatku naliczonego.

Stanowisko to znajduje potwierdzenie w wydawanych interpretacjach indywidualnych przez Ministra Finansów; przykładowo interpretacja Ministra Finansów - Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 9 grudnia 2016 r., nr 1462-IPPP2.4512.838.2016.l.DG. Co prawda interpretacja ta dotyczyła prawa do odliczenia podatku naliczonego przez podmiot, który jednocześnie organizował imprezy sportowe (biegi ekstremalne) i pobierał opłaty za udział w tych imprezach (tzw. "pakiety startowe"), to jednak - zdaniem Zwiazku - okoliczność, iż sam nie organizuje tych Imprez Sportowych, a nabywa usługi ich organizacji od innego podmiotu, nie może stanowić przesłanki do odmowy prawa do odliczenia podatku naliczonego.

Mając powyższe na uwadze, Zwiazek przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego od poniesionych wydatków na organizację Imprezy sportowej z uwagi na ich związek z czynnościami podlegającymi opodatkowaniu VAT. Tym samym Związek spełnia więc warunki materialne, określone w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, uprawniające go do odliczenia w całości podatku naliczonego w związku z zakupem usług organizacji Imprez Sportowych od Spółki.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, w dwóch egzemplarzach - (art. 47 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r. poz. 718 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl