0114-KDIP4.4012.20.2018.2.MP - Ustalenie prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia usług związanych z przygotowaniami i realizacją turnieju.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 3 kwietnia 2018 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0114-KDIP4.4012.20.2018.2.MP Ustalenie prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia usług związanych z przygotowaniami i realizacją turnieju.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 4 stycznia 2018 r. (data wpływu 10 stycznia 2018 r.), uzupełnionym pismem z dnia 22 marca 2018 r. (data wpływu 27 marca 2018 r.) na wezwanie Organu z dnia 12 marca 2018 r. (doręczone w dniu 15 marca 2018 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia usług związanych z przygotowaniami i realizacją Turnieju - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 stycznia 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia usług związanych z przygotowaniami i realizacją Turnieju.

Wniosek uzupełniono pismem z dnia 22 marca 2018 r. (data wpływu 27 marca 2018 r.) w odpowiedzi na wezwanie Organu z dnia 12 marca 2018 r. (doręczone w dniu 15 marca 2018 r.).

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Związek (dalej jako: "Związek" lub "Wnioskodawca") jest polskim związkiem sportowym w rozumieniu ustawy z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie (tekst jedn.: Dz. U. z 2017 r. poz. 1463; dalej: "Ustawa o sporcie"), posiadającym osobowość prawną. Związek działa zgodnie z Ustawą o sporcie, ustawą z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach (tekst jedn.: Dz. U. z 2017 r. poz. 210) oraz statutem. Związek swoim działaniem obejmuje obszar Rzeczpospolitej Polskiej. Ponadto dla realizacji swoich celów Związek może prowadzić działalność poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej. Przedmiotem działania Związku są wszelkie formy dyscypliny uprawiane zgodnie z przepisami gry Międzynarodowej Federacji (dalej jako "Y").

Związek ma wyłączne prawo m.in. do organizowania i prowadzenia współzawodnictwa sportowego o tytuł Mistrza Polski oraz o Puchar Polski, powoływania kadry narodowej oraz przygotowywanie jej do udziału w igrzyskach olimpijskich, mistrzostwach świata i Europy oraz reprezentowania w międzynarodowych organizacjach sportowych.

Celem Związku, zgodnie z jego statutem, jest między innymi:

* Organizowanie współzawodnictwa sportowego oraz organizowanie i prowadzenie współzawodnictwa sportowego o Mistrzostwa Polski i Puchar Polski;

* Powoływanie kadr narodowych w różnych kategoriach wiekowych oraz przygotowywanie ich do udziału w imprezach rangi międzynarodowej;

* Reprezentowanie w kraju i zagranicą;

* Popularyzowanie i działanie na rzecz rozwoju dyscypliny.

Wnioskodawca jest wpisany do Rejestru przedsiębiorców oraz Rejestru stowarzyszeń, innych organizacji społecznych i zawodowych, fundacji oraz publicznych zakładów opieki zdrowotnej Krajowego Rejestru Sądowego. Ponadto Wnioskodawca jest zarejestrowanym podatnikiem VAT i prowadzi działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT.

W ramach swej działalności Związek będzie organizował w Polsce turniej (dalej jako: "Turniej"). Turniej ten będzie współorganizowany razem ze Szwedzkim Związkiem i rozgrywany będzie w Polsce i w Szwecji. Związek odpowiada jednak wyłącznie za część Turnieju rozgrywaną w Polsce.

W związku z tym, Wnioskodawca zawrze z Y umowę na organizację i przeprowadzenie Turnieju. W ramach tej umowy Związek oraz Y podejmą współpracę w celu organizacji i przeprowadzenia Turnieju, która to współpraca obejmować będzie także działania o charakterze marketingowym, reklamowym i promocyjnym. W związku z podejmowanymi przez Wnioskodawcę działaniami, Związek może otrzymać od określone w umowie świadczenie pieniężne.

Ponadto, Wnioskodawca zawrze z miastami, w których odbywać się będą mecze (dalej jako: "Miasta-gospodarze") umowy o organizacji i promocji Turnieju. W ramach tych umów, Związek będzie świadczył usługi marketingowe w celu promocji i reklamy Miast-gospodarzy, za co otrzyma określone w umowie wynagrodzenie.

Dodatkowo, Związek zawrze również umowy na świadczenie usług promocyjnych z innymi podmiotami (dalej jako: "Sponsorzy").

Oprócz ww. usług marketingowych i promocyjnych podlegających VAT, Związek będzie otrzymywał wpływy z tytułu sprzedaży biletów na Turniej, opodatkowane podatkiem VAT.

Ponadto, Związek planuje zwrócić się do Ministerstwa o przyznanie dofinansowania na organizację i przeprowadzenie Turnieju. Na moment składania niniejszego Wniosku nie jest pewne, czy Związek otrzyma dofinansowanie oraz w jakiej kwocie - w założeniu jest to niewielka część budżetu Turnieju.

W związku z organizacją Turnieju, Związek zamierza zawrzeć ze spółką zajmującą się doradztwem biznesowym, prawnym, podatkowym i finansowym (dalej jako "Spółka") umowę ramową o wzajemnej współpracy oraz umowę szczegółową w zakresie świadczenia wzajemnych usług związanych z organizacją i przeprowadzeniem przez Związek Turnieju (dalej łącznie jako: "Umowa").

Zgodnie ze szczegółowymi postanowieniami Umowy, Spółka będzie zobowiązana do świadczenia na rzecz Związku:

* Usług w obszarze ewaluacji formuły Turnieju:

1. Etap I usługi obejmuje:

a. Analizę obecnej formuły turnieju,

b. Analizę wybranych przykładów formuł (case studies) wydarzeń sportowych związanych z wybranymi dyscyplinami sportowymi, analiza wprowadzonych oraz planowanych zmian w formułach,

c. Wypracowanie wraz ze Związkiem nowej formuły Turnieju w tym:

d. Propozycje dwóch wariantów rozszerzenia turnieju do 32 drużyn, z których każda będzie przeanalizowana pod kątem:

i. Potencjalnych korzyści i wad dla nowej formuły turnieju,

ii. Struktury turnieju wraz z drabinkami turniejowymi,

iii. Podstawowych statystyk związanych z wariantem formuły,

e. Prezentacje (warsztat roboczy) dwóch wariantów rozszerzenia turnieju do 32 drużyn, z których Klient wybierze jeden docelowy,

i. Wsparcie w opracowaniu ramowego planu rozgrywek dla wybranego wariantu.

4. Etap II usługi obejmuje:

a. Analizę wpływu wybranego wariantu na aspekty finansowe związane z organizacją Turnieju:

i. Analizę strony kosztowej,

ii. Analizę strony przychodowej.

* Etap III usługi obejmuje:

a. Analizę wpływu wybranego wariantu na następujące aspekty organizacyjne:

i. Zarządzanie przedsięwzięciem, w tym koordynacja współpracy ze współorganizatorem,

ii. Zakwaterowanie drużyn i kibiców,

iii. Transport,

iv. Infrastruktura,

v. Aktywność promocyjna Turnieju.

* Etap IV usługi obejmuje:

a. Wypracowanie wraz ze Związkiem formuły i etapów kwalifikacji drużyn do Turnieju.

* Etap V usługi obejmuje:

a. Podsumowanie wyżej wymienionych analiz oraz prezentacja raportu końcowego.

b. Wsparcie Związku w procesie negocjacji formuły Turnieju z głównymi interesariuszami. Wsparcie będzie obejmowało:

i. Opracowanie materiałów związanych z opracowaną formułą Turnieju na potrzeby spotkań,

ii. Wsparcie merytoryczne podczas spotkań.

* Usług w obszarze Studium lokalizacyjnego dla części Turnieju odbywającego się w Polsce:

a. Zdefiniowanie wstępnych kryteriów wyboru miast-gospodarzy imprezy / aren sportowych,

b. Stworzenie tzw. long-listy miast spełniających wstępne kryteria wyboru miast-gospodarzy,

c. Zdefiniowanie szczegółowych kryteriów wyboru wraz z modelem priorytetyzacji potencjalnych miast-gospodarzy,

d. Warsztat roboczy mający na celu prezentację long-listy miast gospodarzy oraz walidację szczegółowych kryteriów wyboru wraz z modelem priorytetyzacji potencjalnych miast-gospodarzy,

e. Rekomendacja dotycząca wyboru miast-gospodarzy z długiej listy przy użyciu zdefiniowanych wcześniej szczegółowych kryteriów i modelu priorytetyzacji. Ocena atrakcyjności miast-gospodarzy pod kątem docelowej strategii negocjacyjnej.

* Usług w obszarze określenia ram funkcjonowania Project Management Office (PMO) organizacji części Turnieju odbywającego się w Polsce:

1. Faza diagnostyczna usługi obejmuje:

a. Analizę obecnej struktury organizacyjnej Związku oraz zakresu odpowiedzialności i zadań realizowanych przez poszczególne komórki organizacyjne, w celu m.in.:

* identyfikacji komórek potencjalnie zaangażowanych w organizację Turnieju,

* określenia ścieżek i uprawnień decyzyjnych podczas organizacji Turnieju.

b. Zdefiniowanie obszarów zadań Związku (dalej: "Strumieni Prac") niezbędnych do skutecznej organizacji Turnieju,

c. Opracowanie wykazu kluczowych obszarów zadań wchodzących w skład Strumieni Prac, w oparciu m.in. o:

* informacje od pracowników Związku przekazywane na spotkaniach roboczych,

* raporty z realizacji wydarzeń sportowych o zbliżonym profilu w przeszłości,

* wiedzę Spółki.

d. Analizę aktualnie obowiązujących zasad i procedur w zakresie planowania oraz realizacji wydatków w kontekście organizacji Turnieju,

e. Przeprowadzenie oceny obecnej struktury organizacyjnej, wiedzy i zasobów Związku do organizacji Turnieju, z uwzględnieniem m.in.:

* posiadania odpowiedniego know-how i doświadczenia w realizacji podobnych zadań,

* dysponowania adekwatnymi procedurami i narzędziami wspierającymi realizację zadań.

f. Przeprowadzenie warsztatu roboczego z członkami Prezydium Związku mającego na celu omówienie i walidację wyników wstępnej diagnozy oraz wstępne przedyskutowanie generalnych kierunków zidentyfikowanych potencjalnych działań usprawniających.

2. Faza koncepcyjna usługi obejmuje:

a. Opracowanie propozycji struktury zarządzania i raportowania w ramach struktury projektowej organizacji Turnieju, opartej o zidentyfikowane Strumienie Prac,

b. Przeprowadzenie warsztatu roboczego z członkami Związku mającego na celu dobór konkretnych osób adekwatnych do pełnienia poszczególnych funkcji w ramach struktury projektowej,

c. Opracowanie propozycji ewentualnych zmian w obowiązujących procedurach planowania i realizacji wydatków, z uwzględnieniem ich adekwatności do zadań związanych z przygotowaniem i przeprowadzeniem Turnieju w ramach wdrażanej struktury projektowej,

d. Opracowanie propozycji mapowania Strumieni Prac i głównych zadań wchodzących w ich zakres do struktury organizacyjnej Związku,

e. Opracowanie ramowego harmonogramu przygotowań,

f. Przeprowadzenie warsztatu końcowego z członkami Prezydium Związku mającego na celu omówienie rekomendacji Spółki i wynikających z nich dalszych ewentualnych działań Związku.

g. Usług w obszarze bieżących konsultacji prawnych w kwestiach związanych z przygotowaniem i realizacją Turnieju w wymiarze do 400 godzin (po 100 godzin rocznie przez kolejne lata: 2017 - 2024).

h. Usług w obszarze wsparcia podatkowego w zakresie kwestii podatkowych związanych z przygotowaniem i realizacją Turnieju w wymiarze do 400 godzin (po 100 godzin rocznie przez kolejne lata: 2017 - 2024). (dalej jako: "Usługi Doradcze").

W ramach Umowy Spółka nie będzie świadczyła jakichkolwiek usług doradztwa prawnego, konsultingowego, finansowego oraz podatkowego w odniesieniu do pozostałej działalności Wnioskodawcy, niezwiązanej z Turniejem, a w szczególności działalności statutowej.

Zgodnie z Umową Związek będzie zobowiązany do wykonania następujących świadczeń wzajemnych na rzecz Spółki:

* nadania Spółce tytułu "Partnera " oraz tytułu "Doradcy Merytorycznego",

* zapewnienia Spółce ekspozycji promocyjno-reklamowej,

* przyznania Spółce świadczeń z programu hospitality.

Wynagrodzenie Spółki oraz wynagrodzenie Związku z tytułu Umowy, będą równej wysokości. Zgodnie z postanowieniami Umowy, Spółka i Związek będą wystawiały faktury po zakończeniu każdego roku kalendarzowego obowiązywania Umowy, w oparciu o protokoły odbioru usług/etapów usług zrealizowanych w danym roku. Faktury będą podlegać wzajemnej kompensacie w terminie 7 dni od daty wystawienia faktury, która zostanie wystawiona jako najpóźniejsza. Pierwsze faktury wystawione będą przez Związek i Spółkę na koniec 2017 r.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 22 marca 2018 r. Wnioskodawca jeszcze raz potwierdził, że "w ramach Umowy Spółka nie będzie świadczyła jakichkolwiek usług doradztwa prawnego, konsultingowego, finansowego oraz podatkowego w odniesieniu do pozostałej działalności Wnioskodawcy, niezwiązanej z Turniejem, a w szczególności działalności statutowej. "

"Nabywając Usługi Doradcze w związku z przygotowaniami i realizacją Turnieju, Wnioskodawca występuje w charakterze podatnika VAT w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o VAT. Przedmiotowe zakupy służą bowiem Wnioskodawcy do wykonywania czynności opodatkowanych VAT, tj. świadczenia usług reklamowych i promocyjnych na rzecz Miast-gospodarzy oraz Sponsorów w ramach Turnieju, a także sprzedaży biletów na mecze.

W świetle powyższego, Usługi Doradcze będą przez Związek wykorzystywane wyłącznie w celu prowadzenia działalności gospodarczej polegającej na organizacji w Polsce Turnieju, tj. do czynności opodatkowanych związanych z organizowanym Turniejem, takich jak np. świadczenie usług marketingowych i promocyjnych lub sprzedaż biletów.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Związek ma prawo, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, do pełnego odliczenia podatku VAT naliczonego z tytułu nabycia opisanych w stanie faktycznym Usług Doradczych związanych z przygotowaniami i realizacją Turnieju ?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Zdaniem Wnioskodawcy, w opisanym stanie faktycznym, ma prawo, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, do pełnego odliczenia podatku VAT naliczonego z tytułu nabycia opisanych w stanie faktycznym Usług Doradczych związanych z przygotowaniami i realizacją Turnieju.

I. ZASADNIENIE

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy o VAT: "W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124".

Z treści tej regulacji wynika, iż prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje podatnikom podatku VAT, w sytuacji gdy towary i usługi, przy nabyciu których został naliczony podatek, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Dla oceny możliwości skorzystania z prawa do odliczenia, w każdym przypadku istotne jest więc ustalenie, czy towary i usługi, przy zakupie których naliczono VAT:

* zostały nabyte przez podatnika tego podatku, oraz

* pozostają w bezspornym związku z wykonywanymi przez niego czynnościami opodatkowanymi.

Jak zostało wskazane w stanie faktycznym, Związek jest zarejestrowanym podatnikiem VAT. Nie ulega wątpliwości, że nabywając Usługi Doradcze w związku z przygotowaniami i realizacją Turnieju, Wnioskodawca występuje w charakterze podatnika VAT w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o VAT. Przedmiotowe zakupy służą bowiem Wnioskodawcy do wykonywania czynności opodatkowanych VAT, tj. świadczenia usług reklamowych i promocyjnych na rzecz Miast-gospodarzy oraz Sponsorów w ramach Turnieju, a także sprzedaży biletów na mecze Turnieju.

Zdaniem Związku, bezsprzecznym jest zatem fakt, iż nabyte Usługi Doradcze są związane z przygotowaniem i realizacją Turnieju. Wskazują na to przede wszystkim przytoczone w stanie faktycznym postanowienia umowy zawartej między Związkiem a Spółką, które ograniczają zakres świadczonych usług do związanych wyłącznie z przygotowaniem i realizacją Turnieju.

W związku z tym, że Usługi Doradcze będą wykonywane wyłącznie w zakresie związanym z organizacją Turnieju (tj. czynnościami opodatkowanymi w postaci usług reklamowych i promocyjnych na rzecz Miast-gospodarzy i Sponsorów oraz sprzedaży biletów na mecze Turnieju), a nie jakąkolwiek innego rodzaju działalnością Wnioskodawcy, Związek powinien mieć prawo do pełnego odliczenia VAT z faktur otrzymanych od Spółki.

Na temat prawa do odliczenia VAT od nabycia usług doradczych wypowiedział się m.in. Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z 25 czerwca 2013 r. o sygn. IPPP1/443-520/13-3/AW, odnosząc się do usług doradczych związanych z zakupem akcji innej spółki. Zgodnie ze stanowiskiem organu: "Analiza powołanych przepisów prawa w kontekście opisanego stanu sprawy pozwala na uznanie, iż nabywane usługi doradcze od wyspecjalizowanych podmiotów mają bezpośredni związek z przyszłą sprzedażą opodatkowaną Wnioskodawcy. Nabycie tychże usług pozwoli (jak wskazał Zainteresowany) na poznanie sytuacji prawnej, finansowej oraz podatkowej nabywanej spółki. Przyczyni się do uzyskania wiedzy na temat funkcjonowania podmiotu, dzięki czemu Wnioskodawca będzie mógł właściwie ocenić skutki ekonomiczne nabycia akcji spółki nabywanej, przez co zminimalizuje ryzyko finansowe, podatkowe oraz prawne. Ponadto nabywane usługi doradcze przyczynią się do uzyskania wiedzy i doświadczenia, oraz kompetencji niezbędnych do przyszłego świadczenia usług zarządzania nabywaną spółką, które jak wskazuje Wnioskodawca będą opodatkowane podatkiem VA T według stawki 23%."

Analizując powyższe stanowisko organu należy stwierdzić, że jeżeli zakupione usługi doradcze od wyspecjalizowanych podmiotów przyczyniają się do minimalizacji ryzyka finansowego, podatkowego czy prawnego, a także przyczyniają się do uzyskania wiedzy, doświadczenia oraz kompetencji niezbędnych do dokonywania przyszłych czynności opodatkowanych VAT, to podmiot kupujący takie usługi powinien mieć prawo do odliczenia VAT. W zdarzeniu przyszłym opisanym przez Wnioskodawcę zakupione Usługi Doradcze pełnią analogiczną funkcję jak w przytoczonej powyżej interpretacji. Dzięki nabytym Usługom Doradczym, Związek bowiem zminimalizuje ryzyko finansowe, podatkowe oraz prawne związane z organizacją tak dużego przedsięwzięcia jak Turniej. Ponadto, nabyte Usługi Doradcze przyczynią się również do uzyskania wiedzy i doświadczenia oraz kompetencji niezbędnych do przygotowania i realizacji Turnieju przez wykonywanie czynności opodatkowanych VAT (tj. usług reklamowych i promocyjnych na rzecz Miast-gospodarzy oraz Sponsorów, a także wpływów ze sprzedaży biletów na mecze Turnieju) w sposób najbardziej efektywny i skuteczny. Tym samym, Wnioskodawca powinien mieć prawo do odliczenia podatku VAT z faktur dokumentujących nabycie Usług Doradczych.

W ocenie Wnioskodawcy, stanowisko odmienne od przedstawionego powyżej pozostawałoby w sprzeczności z fundamentalną zasadą opodatkowania VAT, czyli zasadą neutralności podatku VAT, podkreślaną wielokrotnie w orzecznictwie Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (dalej jako: "TSUE" lub "Trybunał") oraz polskich sądów administracyjnych. Przykładowo, w wyroku w sprawie C-37/95 Ghent Coal TSUE stwierdził, że "prawo do odliczenia zostało wprowadzone, aby całkowicie uwolnić przedsiębiorcę od kosztów VAT zapłaconego lub podlegającego zapłacie w toku jego działalności gospodarczej. Wspólny system podatku od wartości dodanej konsekwentnie zapewnia, że każda działalność gospodarcza, niezależnie od jej celu i efektu, pod warunkiem, że sama podlega VAT, jest opodatkowana w sposób całkowicie neutralny".

Zdaniem Związku, nie powinien być on traktowany inaczej i mniej korzystnie niż inne podmioty gospodarcze dokonujące sprzedaży opodatkowanej VAT i korzystające w związku z tym z odliczenia podatku naliczonego przy zakupie towarów i usług niezbędnych w celu realizacji tej sprzedaży. Jeżeli bowiem Związek, jako czynny podatnik VAT, zobowiązany jest uiszczać VAT należny z tytułu świadczonych usług (np. usług promocyjnych i reklamowych), to powinien on mieć jednocześnie prawo do odliczenia VAT naliczonego od wydatków warunkujących możliwość ich świadczenia.

Ponadto, TSUE wypowiadał się o prawie do odliczenia VAT w wyroku z dnia 22 lutego 2001 r., nr C-408/98 (Abbey National pic vs. Commissioners of Customs & Excise) w którym, stwierdził, że: "dla powstania prawa do odliczenia nie jest konieczne wystąpienie jakiejkolwiek transakcji opodatkowanej (podatnik co do zasady jest bowiem uprawniony do odliczenia VAT od pierwszych wydatków inwestycyjnych, choćby następnie nie doszło w ogóle do wykonywania transakcji opodatkowanych). W związku z powyższym należy uznać, że dla powstania prawa do odliczenia wystarczające jest istnienie bezpośredniego związku pomiędzy podatkiem naliczonym a tą częścią działalności podatnika, która jest przedmiotem opodatkowania VAT. W związku z tym VAT naliczony przy nabyciu towarów i usług bezpośrednio związanych z tą częścią działalności, która jest przedmiotem podatku VAT, może w całości podlegać odliczeniu".

O prawie do odliczenia VAT Trybunał wypowiadał się również w sprawie C-465/03 (Kretztechnik AG). W tej sprawie TSUE, w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego, stwierdził, iż w celu dopuszczalności odliczenia VAT, zakupione towary lub usługi powinny pozostawać w związku z czynnościami dającymi prawo do odliczenia VAT. TSUE uznał, że emisja akcji, w związku z którą doszło do sporu, co prawda stanowi transakcję pozostającą poza zakresem regulacji Dyrektywy VAT, jednakże czynność ta została przez Kretztechnik zrealizowana w celu podwyższenia jej kapitału zakładowego, co miało korzystny wpływ na ogólnie rozumianą działalność gospodarczą. W konsekwencji, zdaniem TSUE, należało uznać, że poniesione przez Kretztechnik koszty usług związanych z obsługą tej emisji stanowią część kosztów ogólnych jej działalności i w związku z tym stanowią element cenotwórczy sprzedawanych przez nią towarów. W konsekwencji TSUE uznał, że przy nabyciu usług związanych z emisją akcji, podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego. W konsekwencji, w ocenie Trybunału Kretztechnik miał prawo do odliczenia podatku naliczonego, ponieważ prowadził działalność opodatkowaną.

Powyższe stanowiska TSUE dotyczące prawa do odliczenia VAT potwierdzają również wyroki sądów krajowych. Zgodnie z wyrokiem Naczelnego Sądu Administracyjnego (dalej: "NSA") z dnia 25 czerwca 2007 r. o sygn. I FSK 967/06: "Dokonując zatem wykładni wskazanych wyżej przepisów należy nadać im taki sens, który pozwoli na zachowanie podstawowej i najistotniejszej cechy tego podatku jaką jest jego neutralność dla podatnika. Wobec tego przyjąć należy, że każdy związek - zarówno bezpośredni, jak i pośredni - ze sprzedażą opodatkowaną, wykonywaną obecnie, uprzednio lub w przyszłości, winien być uwzględniony przy ocenie istnienia uprawnienia podatnika do obniżenia podatku należnego o naliczony przy nabyciu towarów i usług, tylko wówczas bowiem będzie możliwa jego realizacja".

Natomiast Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w prawomocnym wyroku z dnia 30 października 2006 r. o sygn. akt III SA/Wa 1756/06 stwierdził, że: "W ocenie Sądu do problematyki związku pomiędzy podatkiem naliczonym a czynnościami opodatkowanymi należy podchodzić racjonalnie, mając na uwadze każdorazowo specyfikę prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej. Co do zasady więc odliczeniu powinien podlegać taki podatek naliczony, który zawarty jest w cenie towarów i usług nabytych w celu wykonywania czynności opodatkowanych. Przyjąć należy również, że nie można absolutyzować wymogu istnienia bezpośredniego związku, jako warunku odliczenia podatku naliczonego. W niektórych przypadkach bowiem związek tego rodzaju nie występuje, chociaż te towary i usługi niewątpliwie służą wyłącznie czynnościom opodatkowanym

Ponadto NSA w wyroku z dnia 25 sierpnia 2017 r. o sygn. I FSK 1632/15 dotyczącym prawa gminy do pełnego odliczenia VAT z faktur dokumentujących wsparcie prawne w zakresie inwestycji związanej z wykonywanymi przez gminę czynnościami opodatkowanymi VAT wskazuje: "Na tle przedstawionego stanu faktycznego nie można było przyjąć, że nabyte od kancelarii usługi prawne pozostawały poza sferą opodatkowanej działalności Gminy, gdyż były to usługi pozostające w bezpośrednim związku z tą działalnością (...). Pozbawienie w takiej sytuacji podatnika prawa do odliczenia podatku naliczonego godziłoby w zasadę neutralności VAT, wyrażającą się w tym, że przez realizację prawa do odliczenia podatku naliczonego podatnik nie ponosi faktycznie ciężaru ekonomicznego tego podatku.

W związku z powyższym, w ocenie Wnioskodawcy, Związek ma prawo do pełnego odliczenia VAT naliczonego od wydatków ponoszonych na zakup Usług Doradczych dotyczących działalności związanej z przygotowaniami i realizacją Turnieju.

W związku z powyższym Wnioskodawca wnosi o potwierdzenie prawidłowości stanowiska przedstawionego na wstępie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 4 ustawy, zgodnie z którym obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Status podatnika podatku od towarów i usług został określony w art. 15 ustawy. Podatnikami - są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jako związek sportowy w rozumieniu ustawy z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie (Dz. U. z 2017 r. poz. 1463), posiadający osobowość prawną, ma wyłączne prawo m.in. do organizowania i prowadzenia współzawodnictwa sportowego o tytuł Mistrza Polski oraz o Puchar Polski, powoływania kadry narodowej oraz przygotowywanie jej do udziału w igrzyskach olimpijskich, mistrzostwach świata i Europy, reprezentowania w międzynarodowych organizacjach sportowych. Celem Związku, zgodnie z jego statutem, jest między innymi:

* organizowanie współzawodnictwa sportowego oraz organizowanie i prowadzenie współzawodnictwa sportowego o Mistrzostwa Polski i Puchar Polski,

* powoływanie kadr narodowych oraz ich przygotowanie do udziału w imprezach rangi międzynarodowej

* reprezentowanie w kraju i za granicą,

* popularyzowanie i działanie na rzecz rozwoju dyscypliny.

Wnioskodawca jest zarejestrowanym podatnikiem VAT i prowadzi działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT.

W związku ze swoją działalnością, Wnioskodawca będzie organizował w Polsce turniej (dalej jako: "Turniej").

W związku z tym, Wnioskodawca zawrze z Y umowę na organizację i przeprowadzenie Turnieju. W ramach tej umowy Związek oraz Y podejmą współpracę w celu organizacji i przeprowadzenia Turnieju, która to współpraca obejmować będzie także działania o charakterze marketingowym, reklamowym i promocyjnym. W związku z podejmowanymi przez Wnioskodawcę działaniami, Związek może otrzymać od Y określone w umowie świadczenie pieniężne.

Ponadto, Wnioskodawca zawrze z miastami, w których odbywać się będą mecze (dalej jako: "Miasta-gospodarze") umowy o organizacji i promocji Turnieju. W ramach tych umów, Związek będzie świadczył usługi marketingowe w celu promocji i reklamy Miast-gospodarzy Turnieju, za co otrzyma określone w umowie wynagrodzenie.

Dodatkowo, Związek zawrze również umowy na świadczenie usług promocyjnych z innymi podmiotami (dalej jako: "Sponsorzy").

Oprócz ww. usług marketingowych i promocyjnych podlegających VAT, Związek będzie otrzymywał wpływy z tytułu sprzedaży biletów na Turniej, opodatkowane podatkiem VAT.

Ponadto, Związek planuje zwrócić się do Ministerstwa o przyznanie dofinansowania na organizację i przeprowadzenie Turnieju. Na moment składania niniejszego Wniosku nie jest pewne, czy Związek otrzyma dofinansowanie oraz w jakiej kwocie - w założeniu jest to niewielka część budżetu Turnieju.

W związku z organizacją Turnieju, Związek zamierza zawrzeć ze spółką zajmującą się doradztwem biznesowym, prawnym, podatkowym i finansowym (dalej jako "Spółka") umowę ramową o wzajemnej współpracy oraz umowę szczegółową w zakresie świadczenia wzajemnych usług związanych z organizacją i przeprowadzeniem przez Związek Turnieju (dalej łącznie jako: "Umowa").

Zgodnie ze szczegółowymi postanowieniami Umowy, Spółka będzie zobowiązana do świadczenia na rzecz Związku:

* Usług w obszarze ewaluacji formuły Turnieju;

* Usług w obszarze Studium lokalizacyjnego dla części Turnieju odbywającej się w Polsce;

* Usług w obszarze określenia ram funkcjonowania Project Management Office (PMO) organizacji części Turnieju odbywającej się w Polsce;

* Usług w obszarze bieżących konsultacji prawnych w kwestiach związanych z przygotowaniem i realizacją Turnieju w wymiarze do 400 godzin (po 100 godzin rocznie przez kolejne lata: 2017 - 2024);

* Usług w obszarze wsparcia podatkowego w zakresie kwestii podatkowych związanych z przygotowaniem i realizacją Turnieju w wymiarze do 400 godzin (po 100 godzin rocznie przez kolejne lata: 2017 - 2024) - (dalej jako: "Usługi Doradcze").

W ramach Umowy Spółka nie będzie świadczyła jakichkolwiek usług doradztwa prawnego, konsultingowego, finansowego oraz podatkowego w odniesieniu do pozostałej działalności Wnioskodawcy, niezwiązanej z Turniejem, a w szczególności działalności statutowej.

Wątpliwości Wnioskodawcy wiążą się z uznaniem, czy ma prawo, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy, do pełnego odliczenia podatku VAT naliczonego z tytułu nabycia opisanych we wniosku Usług Doradczych, związanych z przygotowaniami i realizacją Turnieju.

Przedstawiona w art. 86 ust. 1 ustawy zasada wyklucza, oprócz odliczenia przez niezarejestrowanego podatnika, również możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ustawa o VAT nie precyzuje, jaki charakter ma mieć związek pomiędzy dokonaniem określonych zakupów z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Związek ten może mieć charakter bezpośredni, tj. w pewnych przypadkach możliwe jest jednoznaczne wskazanie, że zakupione przez podatnika towary lub usługi zostały wykorzystane do wykonania określonej transakcji opodatkowanej. Ustawodawca nie zawęża jednak prawa do odliczenia podatku naliczonego wyłącznie do tego rodzaju przypadków. Związek zakupów z wykonywaniem czynności opodatkowanych może mieć również charakter pośredni, gdy zakupów tych nie można wprawdzie przyporządkować do określonych transakcji opodatkowanych, jednak służą one działalności gospodarczej podatnika, opodatkowanej podatkiem VAT. Istnienie takiego pośredniego związku nabywanych towarów i usług z prowadzeniem przez podatnika działalności opodatkowanej VAT jest wystarczające z punktu widzenia przesłanki odliczenia określonej w art. 86 ust. 1 ustawy. Powyższe stanowisko jest konsekwencją zasady neutralności podatku VAT dla podatników prowadzących działalność opodatkowaną tym podatkiem, kluczowej zasady, na której zbudowany jest system podatku od wartości dodanej. Realizacja tej zasady wyraża się zatem w stworzeniu takich regulacji prawnych, zgodnie z którymi podatek naliczony (zapłacony) przez podatnika, w cenie nabytych towarów i usług w ramach prowadzonej działalności opodatkowanej tym podatkiem może zostać odliczony, nie stanowiąc tym samym dla podatnika obciążenia jako koszt.

Wnioskodawca będąc związkiem sportowym, realizuje zadania statutowe związane popularyzacją dyscypliny sportu, jednocześnie jest zarejestrowanym podatnikiem VAT i prowadzi opodatkowaną działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ustawy.

W związku z organizacją Turnieju Wnioskodawca będzie świadczył usługi promocyjne i marketingowe na podstawie umów z Miastami - gospodarzami Turnieju oraz Sponsorami. Ponadto Wnioskodawca będzie świadczył usługi wstępu poprzez sprzedaż biletów ma mecze Turnieju.

W związku z wykonywaniem powyższych zadań Wnioskodawca zamierza nabywać towary i usługi niezbędne do ich realizacji, w przedstawionych okolicznościach sprawy są to Usługi Doradcze związane z przygotowaniami i realizacją Turnieju.

Analizując przedstawione okoliczności sprawy w kontekście powołanych powyżej przepisów prawa podatkowego, należy zgodzić się z Wnioskodawcą, że istnieje związek wskazanych szczegółowo wydatków poniesionych na nabycie Usług Doradczych związanych z przygotowaniami i realizacją Turnieju ze sprzedażą opodatkowaną podatkiem VAT.

Ponadto, jak wskazał Wnioskodawca, nabyte Usługi Doradcze są związane wyłącznie z przygotowaniem i realizacją Turnieju i nie dotyczą pozostałej działalności Wnioskodawcy.

W konsekwencji, Wnioskodawcy przysługuje pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia opisanych we wniosku Usług Doradczych.

Stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego).

Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, w dwóch egzemplarzach - (art. 47 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2017 r. poz. 1369) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl