0114-KDIP4.4012.175.2018.1.AS

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 18 maja 2018 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0114-KDIP4.4012.175.2018.1.AS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r. poz. 800 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 15 marca 2018 r. (data wpływu 20 marca 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do zwolnienia usług obsługi prawnej świadczonych przez Spółkę na rzecz towarzystwa funduszy inwestycyjnych-jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 marca 2018 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do zwolnienia usług obsługi prawnej świadczonych przez Spółkę na rzecz towarzystwa funduszy inwestycyjnych.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

1. Wnioskodawca (zwany dalej: "Spółką" lub "Kancelarią") jest spółką komandytową świadczącą usługi z zakresu obsługi prawnej. W ramach prowadzonej działalności, Spółka świadczy poprzez swoich pracowników/partneróww.spółpracowników usługi prawnicze polegające m.in. na udzielaniu klientom porad i konsultacji prawnych, sporządzaniu opinii prawnych, opracowywaniu projektów umów, opracowywaniu projektów aktów prawnych oraz dokumentów wzorcowych umów stosowanych przez klientów, przygotowywaniu oraz negocjowaniu umów.

2. W związku z wykonywaną działalnością Kancelaria jest zarejestrowana jako czynny podatnik podatku od towarów i usług (VAT). Spółka świadczy swoje usługi m.in. na rzecz funduszy inwestycyjnych i towarzystw funduszy inwestycyjnych funkcjonujących na podstawie ustawy z dnia 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych i zarządzaniu alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi.

3. Usługi świadczone przez Spółkę na rzecz funduszy inwestycyjnych i towarzystw funduszy inwestycyjnych dotyczą tworzenia i funkcjonowania pracowniczych programów emerytalnych, prowadzonych w formie umowy o wnoszenie składek do funduszu inwestycyjnego przez pracodawcę (art. 6 ust. 1 pkt 2 ustawy z 20 kwietnia 2004 r. o pracowniczych programach emerytalnych). Obsługa prawna prowadzona przez Spółkę w tym zakresie dotyczy:

A. Przygotowania umów zakładowych oraz umów z instytucją finansową, jak również innych dokumentów niezbędnych do utworzenia pracowniczego programu emerytalnego w formie obsługiwanej przez fundusz inwestycyjny;

B. Obsługi prawnej w zakresie funkcjonowania pracowniczych programów emerytalnych prowadzonych w formie umowy o wnoszenie składek do funduszu inwestycyjnego (art. 6 ust. 1 pkt 2 ustawy z 20 kwietnia 2004 r. o pracowniczych programach emerytalnych). Przedmiotem świadczonych usług w tym zakresie są kwestie związane z funkcjonowaniem pracowniczych programów emerytalnych jak m.in. kwestie obowiązków administracyjnych w postępowaniu przed KNF, przesłanki zastosowania wypłat, wypłat transferowych i zwrotów przewidzianych w ustawie, a także pomoc prawna przy bieżącej obsłudze pracowniczych programów emerytalnych wykonywanej przez fundusz inwestycyjny. Obsługa prawna przyjmuje postać opinii prawnych lub konsultacji telefonicznych, jak też uczestnictwa w spotkaniach.

4. W zależności od umowy z klientem Spółka otrzymuje za świadczone usługi wynagrodzenie ryczałtowe (z góry określona wysokość) lub uzależnione od godzin pracy według ustalonej stawki godzinowej.

5. W dniu 13 marca 2018 r. Kancelaria uzgodniła treść umowy o obsługę prawną z Towarzystwem Funduszu Inwestycyjnego S.A. W najbliższych dniach spodziewane jest zawarcie tej umowy. W jej ramach Kancelaria zobowiązuje się do świadczenia na rzecz TFI pomocy prawnej w zakresie wsparcia w przygotowaniu oraz oferowaniu przez TFI produktów emerytalnych, w tym Pracowniczych Programów Emerytalnych, w tym w szczególności w zakresie:

a.

weryfikacja oraz pomoc TFI w dostosowaniu obecnie obowiązujących statutów, umów oraz innych dokumentów, do których posiadania zobowiązany jest usługodawca oferujący Pracownicze Programy Emerytalne,

b.

przygotowanie dla TFI kompletu projektów wzorów dokumentów składających się na Pracownicze Programy Emerytalne, w tym w szczególności takich dokumentów jak umowa zakładowa, umowa z funduszem, wzory deklaracji i oświadczeń dla uczestników, wzory dokumentów niezbędnych do rejestracji Pracowniczych Programów Emerytalnych oferowanych przez TFI,

c.

przeprowadzanie dedykowanych zindywidualizowanych do potrzeb TFI szkoleń oraz prezentacji z zakresu Pracowniczych Programów Emerytalnych oraz innych elementów systemu dodatkowego zabezpieczenia emerytalnego,

d.

prowadzenie w imieniu TFI lub klientów TFI postępowań administracyjnych o wpis do rejestru Pracowniczych Programów Emerytalnych przed Komisją Nadzoru Finansowego,

e.

opiniowanie materiałów informacyjnych oraz marketingowych związanych z oferowanym przez TFI produktem Pracowniczych Programów Emerytalnych,

f.

monitorowanie zmian w przepisach dotyczących Pracowniczych Programów Emerytalnych i odpowiednie informowanie o tym TFI, w tym w zakresie umożliwiającym terminowe wywiązanie się z obowiązków ustawowych przez usługodawcę,

g.

prowadzenie szkoleń dla TFI oraz Klientów TFI w zakresie tematyki Pracowniczych Programów Emerytalnych,

h.

inne działania w zakresie Pracowniczych Programów Emerytalnych i innych produktów emerytalnych ustalone z Kancelarią wedle potrzeb TFI.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl