0114-KDIP4.4012.159.2017.1.IGO - Opodatkowanie podatkiem VAT opłaty uiszczanej za przystąpienie do loterii.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 14 lipca 2017 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0114-KDIP4.4012.159.2017.1.IGO Opodatkowanie podatkiem VAT opłaty uiszczanej za przystąpienie do loterii.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 2 maja 2017 r. (data wpływu 10 maja 2017 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania opłaty uiszczanej za przystąpienie do loterii - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 maja 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania opłaty uiszczanej za przystąpienie do loterii.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest spółką Skarbu Państwa działającą na rynku loteryjnym. Podstawowym przedmiotem działalności Spółki jest organizacja gier liczbowych i loterii pieniężnych oraz ich sprzedaż w wyznaczonych sieciach i punktach sprzedaży na terytorium całej Polski. W przyszłości, Spółka zamierza przystąpić do międzynarodowej umowy dotyczącej wspólnego prowadzenia loterii X, tj. skoordynowanej, multijurysdykcyjnej gry liczbowej. Umowa stanowi umowę spółki cywilnej zawartą zgodnie z prawem szwajcarskim, tj. zgodnie z art. 530 ss szwajcarskiego kodeksu zobowiązań (dalej: "Umowa").

Dotychczasowymi stronami, które zawarły Umowę są zagraniczne podmioty prowadzące na terytorium swoich krajów działalność zbieżną z działalnością Spółki, tj. związaną z organizacją m.in. gier liczbowych ("Strony"). Strony tym samym prowadzą w formie spółki cywilnej wspólne przedsięwzięcie, którego celem jest prowadzenie - na zasadach i zgodnie z postanowieniami określonymi w Umowie i załącznikach do niej - skoordynowanej loterii X na terytorium poszczególnych Państw.

Każdy z nowych podmiotów (w tym Spółka), który zamierza przystąpić do spółki cywilnej i tym samym organizować i prowadzić loterię X w swoim kraju, zobowiązany jest spełnić określone wymagania, w tym m.in. zobowiązany jest wpłacić na rzecz spółki cywilnej określone kwoty, na które składa się - obok kosztów początkowych, kosztów inwestycyjnych - opłata za przystąpienie (dalej: "Opłata za przystąpienie").

Jak wynika z treści Umowy, Opłata za przystąpienie określona została jako opłata za ryzyka poniesione przez dotychczasowe Strony Umowy w związku z wprowadzeniem loterii X na rynek.

W zamian za uiszczenie Opłaty za przystąpienie, Spółka tym samym może przystąpić do Umowy spółki cywilnej i - po spełnieniu dodatkowych przesłanek w postaci testów certyfikacyjnych - brać udział w przedsięwzięciu jakim jest prowadzenie zorganizowanej loterii X na terytorium Polski.

Wysokość Opłaty za przystąpienie zróżnicowana jest dla każdej przystępującej strony, tj. obliczana jest jako kwota wynosząca 20 mln euro podzielona przez łączną liczbę mieszkańców wszystkich krajów, w których dotychczasowe Strony oraz strona przystępująca będą prowadzić loterię X w docelowej dacie przystąpienia, który to wynik następnie jest mnożony przez łączną liczbę mieszkańców kraju lub krajów, w których strona przystępująca zamierza prowadzić loterię.

Opłata za przystąpienie jest rozdzielana pomiędzy dotychczasowe Strony w określonej proporcji i rozdysponowana przez te Strony w sposób dla nich dowolny np. poprzez wypłatę klientom w drodze dodatkowego losowania lub poprzez podniesienie klas wygranych. Co więcej, Strona przystępująca, która nie przeszła testów certyfikacyjnych i tym samym nie została przyjęta do Spółki cywilnej lub została z niej wykluczona, otrzymuje zwrot poniesionych kosztów, w tym Opłaty za przystąpienie.

Zgodnie z Umową, każda ze stron pozostaje niezależna pod względem prawnym, gospodarczym i organizacyjnym.

Spółka jest zarejestrowanym na terytorium Polski podatnikiem VAT czynnym. Na potrzeby niniejszego wniosku. Spółka zakłada, że każda ze Stron jest również podmiotem zarejestrowanym w kraju swojej siedziby na potrzeby podatku od wartości dodanej.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Opłata za przystąpienie do loterii X stanowi wynagrodzenie za świadczenie usług i tym samym podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług?

Zdaniem Wnioskodawcy, Opłata za przystąpienie do loterii X nie stanowi wynagrodzenia za świadczenie usług i tym samym nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Jak stanowi art. 5 ust. 1 pkt 1 Ustawy VAT opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów oraz odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 Ustawy VAT przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Przez towary rozumie się natomiast rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii (art. 2 pkt 6 Ustawy VAT).

Mając powyższe na uwadze, należy uznać, że uiszczenie na rzecz Spółki cywilnej Opłaty za przystąpienie nie stanowi wynagrodzenia za dostawę towarów - w relacjach pomiędzy stronami Umowy nie dochodzi bowiem w ogóle do jakiejkolwiek dostawy. W kontekście zatem Opłaty za przystąpienie, opłatę taką należy rozważać potencjalnie wyłącznie w odniesieniu do świadczenia usług.

I tak, zgodnie z art. 8 ust. 1 Ustawy VAT, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 Ustawy VAT (tj. nie stanowi przeniesienia prawa do rozporządzania towarami jak właściciel), w tym również:

* przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

* zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

* świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Ponadto, zgodnie z art. 8 ust. 2a Ustawy VAT, w przypadku, gdy podatnik działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług przyjmuje się, że ten podatnik sam otrzymał i wyświadczył te usługi.

Na tle powyższego należy wyraźnie zauważyć, że nie każde przesunięcie czy rozliczenie określonych wartości ekonomicznych pomiędzy podmiotami (gdy nie stanowią one dostawy towarów) stanowi świadczenie usług. Z przepisów Ustawy VAT wynika bowiem, że świadczeniem usług jest wyłącznie taka czynność, której efektem jest odniesienie korzyści przez jeden z podmiotów na skutek działania bądź zaniechania innego podmiotu.

Regulacje Ustawy VAT wskazują, iż świadczeniu usług musi bowiem towarzyszyć odpłatność oraz istnienie zidentyfikowanego odbiorcy (beneficjenta) usługi. Z treści bowiem powołanych powyżej art. 5 ust. 1 pkt 1 oraz art. 8 ust. 1 Ustawy VAT wynika jednoznacznie, że dostawa towarów i świadczenie usług co do zasady podlegają opodatkowaniu VAT tylko i wyłącznie w sytuacji, gdy są wykonywane odpłatnie.

Aby uznać dane świadczenie za odpłatne, musi natomiast istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie (przy czym przepisy Ustawy VAT nie określają postaci wynagrodzenia).

Przy określeniu, czy miała miejsce czynność podlegająca opodatkowaniu istotne jest zatem określenie czy wykonano świadczenie i czy wynagrodzenie z tytułu wykonywania tego świadczenia miało być wypłacone. Dana usługa podlega więc opodatkowaniu podatkiem VAT wówczas, gdy istnieje bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą, a otrzymanym świadczeniem wzajemnym (wynagrodzeniem), w ten sposób, że zapłacone kwoty stanowią rzeczywiste wynagrodzenie za wyodrębnioną i skonkretyzowaną usługę świadczoną w ramach stosunku prawnego lub dochodzi do wymiany świadczeń wzajemnych.

Również w ugruntowanym już orzecznictwie Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej ("TSUE") podkreśla się, iż o świadczeniu usług za wynagrodzeniem można mówić jedynie w sytuacji, gdy istnieje ścisły związek pomiędzy wykonywanymi czynnościami i wysokością otrzymanego wynagrodzenia, wynikający ze stosunku prawnego istniejącego pomiędzy stronami. Związek, o którym mowa musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można było powiedzieć, że odpłatność następuje za to świadczenie. Z odpłatnością mamy zatem do czynienia wtedy, gdy istnieje bezpośredni związek między wykonaniem świadczenia i otrzymaniem wynagrodzenia. Sytuacja zaś, w której taki bezpośredni związek nie zachodzi, nie podlega opodatkowaniu.

Tytułem przykładu, w wyroku TSUE z dnia 8 marca 1988 r. w sprawie C-102/86 Apple and Pear Development Council wskazano, iż "określoną czynność można uznać za wykonaną odpłatnie, jeśli istnieje bezpośrednia i jasno zindywidualizowana korzyść po stronie dostawcy towaru lub usługi, a ponadto gdy odpłatność za otrzymane świadczenie pozostaje w bezpośrednim związku z czynnością, która miała być opodatkowana VAT". Również TSUE w wyroku z dnia 3 marca 1994 r. w sprawie C-16/93 R. J. Tolsma przeciwko Inspecteur der Omzetbelasting Leeuwarden zaznaczył również, że "usługi świadczone są za wynagrodzeniem, wyłącznie jeżeli istnieje stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a jej odbiorcą, na mocy którego występuje świadczenie wzajemne, przy czym wynagrodzenie otrzymane przez świadczącego usługę stanowi wartość przekazywaną w istocie w zamian za usługę wyświadczoną jej odbiorcy".

Uwzględniając zatem powyższe orzeczenia, aby uznać, iż dane świadczenie ma charakter odpłatny, a więc stanowi świadczenie usług w rozumieniu Ustawy VAT, muszą zostać spełnione łącznie następujące warunki:

* istnieje konsument danego świadczenia;

* istnieje stosunek prawny między świadczącym usługę a usługobiorcą, w ramach którego świadczenia stron uznawane są za ekwiwalentne;

* między świadczeniem usługodawcy a wzajemnym świadczeniem usługobiorcy (wynagrodzeniem) istnieje bezpośredni związek o charakterze przyczynowym.

Przenosząc powyższą charakterystykę świadczenia usług na grunt niniejszej sprawy, należy zaznaczyć, że Opłata za przystąpienie jest wpłatą (o charakterze obowiązkowym) podmiotu, który zamierza przystąpić do umowy Spółki cywilnej. Warunkuje ona tym samym możliwość wzięcia przez Spółkę udziału we wspólnym przedsięwzięciu jakim jest prowadzenie - na zasadach i zgodnie z postanowieniami Umowy - zorganizowanej loterii X na terytorium Polski. Wpłata Opłaty za przystąpienie wynika z faktu przystąpienia nowej strony do Spółki cywilnej i jest niezależna od realizacji dalszych obowiązków wynikających z Umowy.

Odnosząc się do charakteru Opłaty za przystąpienie, w ocenie Spółki, brak jest zatem elementu ekwiwalentności, tj. brak jest bezpośredniego związku pomiędzy wpłatą a świadczeniem jakiejkolwiek usługi. Żadna ze Stron jak i spółka cywilna nie świadczą na rzecz Spółki usługi, żadna bowiem ze stron nie może być określana mianem usługodawcy czy konsumenta jakiejkolwiek usługi.

Wniesienie do spółki cywilnej Opłaty za przystąpienie ma na celu umożliwienie Spółce wzięcia przez nią udziału we wspólnym przedsięwzięciu/ wspólnym celu a nie wzajemne świadczenie usług. Zatem wpłata Opłaty za przystąpienie nie stanowi ekwiwalentu za jakiekolwiek świadczenie ze strony innego podmiotu - nie ma bowiem wyraźnego związku pomiędzy strumieniem Opłaty a jakimkolwiek świadczeniem.

Opłata za przystąpienie jest jedynie obowiązkową wpłatą podmiotu (bez uiszczenia opłaty dany podmiot nie mógłby bowiem realizować postanowień Umowy), w tym też względzie nie jest uzależniona od działania innego podmiotu, który występowałby w charakterze świadczącego usługę.

Mając na względzie powołane przepisy prawa oraz zdarzenie przyszłe należy stwierdzić, iż uiszczenie przez Spółkę Opłaty za przystąpienie nie stanowi na gruncie art. 8 Ustawy VAT zapłaty / wynagrodzenia za wyświadczoną usługę. Opłata za przystąpienie nie ma bezpośredniego związku z jakimkolwiek świadczeniem usług. W przedmiotowej sprawie brak jest powiązania określonych czynności z wypłaconym z tytułu ich realizacji wynagrodzeniem.

Reasumując, Spółka stoi na stanowisku, że Opłata za przystąpienie do loterii X nie stanowi wynagrodzenia za świadczenie usług i tym samym nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Przez towar, w rozumieniu art. 2 pkt 6 ustawy, rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Z postanowień art. 8 ust. 1 pkt 1 ustawy wynika, że przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 w tym również przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej.

Definicja "świadczenia usług" ma charakter dopełniający definicję "dostawy towarów" i jest wyrazem realizacji zasady powszechności opodatkowania podatkiem od towarów i usług transakcji wykonywanych przez podatników w ramach ich działalności gospodarczej.

Przez świadczenie usług należy zatem rozumieć każde zachowanie się na rzecz innej osoby. Na zachowanie to składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie bądź też tolerowanie, znoszenie określonych stanów rzeczy). Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa zalicza do usług każde świadczenie niebędące dostawą towarów. Jeśli tylko mamy do czynienia ze świadczeniem, to na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług stanowi ono albo usługę, albo dostawę towarów.

Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, że Wnioskodawca zamierza przystąpić do międzynarodowej umowy dotyczącej wspólnego prowadzenia loterii X, tj. skoordynowanej, multijurysdykcyjnej gry liczbowej. Umowa stanowi umowę spółki cywilnej zawartą zgodnie z prawem szwajcarskim, tj. zgodnie z art. 530 ss szwajcarskiego kodeksu zobowiązań (dalej: "Umowa"). Dotychczasowymi stronami, które zawarły Umowę są zagraniczne podmioty prowadzące na terytorium swoich krajów działalność zbieżną z działalnością Spółki, tj. związaną z organizacją m.in. gier liczbowych ("Strony"). Strony tym samym prowadzą w formie spółki cywilnej wspólne przedsięwzięcie, którego celem jest prowadzenie - na zasadach i zgodnie z postanowieniami określonymi w Umowie i załącznikach do niej - skoordynowanej loterii X na terytorium poszczególnych Państw. Każdy z nowych podmiotów (w tym Spółka), który zamierza przystąpić do spółki cywilnej i tym samym organizować i prowadzić loterię X w swoim kraju, zobowiązany jest spełnić określone wymagania, w tym m.in. zobowiązany jest wpłacić na rzecz spółki cywilnej określone kwoty, na które składa się - obok kosztów początkowych, kosztów inwestycyjnych - opłata za przystąpienie (dalej: "Opłata za przystąpienie"). Jak wynika z treści Umowy, Opłata za przystąpienie określona została jako opłata za ryzyka poniesione przez dotychczasowe Strony Umowy w związku z wprowadzeniem loterii X na rynek. W zamian za uiszczenie Opłaty za przystąpienie, Spółka tym samym może przystąpić do Umowy spółki cywilnej i - po spełnieniu dodatkowych przesłanek w postaci testów certyfikacyjnych - brać udział w przedsięwzięciu jakim jest prowadzenie zorganizowanej loterii X na terytorium Polski. Wysokość Opłaty za przystąpienie zróżnicowana jest dla każdej przystępującej strony, tj. obliczana jest jako kwota wynosząca 20 mln euro podzielona przez łączną liczbę mieszkańców wszystkich krajów, w których dotychczasowe Strony oraz strona przystępująca będą prowadzić loterię X w docelowej dacie przystąpienia, który to wynik następnie jest mnożony przez łączną liczbę mieszkańców kraju lub krajów, w których strona przystępująca zamierza prowadzić loterię. Strona przystępująca, która nie przeszła testów certyfikacyjnych i tym samym nie została przyjęta do Spółki cywilnej lub została z niej wykluczona, otrzymuje zwrot poniesionych kosztów, w tym Opłaty za przystąpienie.

Trybunał Sprawiedliwości UE wielokrotnie wypowiadał się, kiedy dane zdarzenie może zostać potraktowane, jako podlegająca opodatkowaniu czynność (np. wyroki o sygnaturach: C-154/80, C-89/81, C-102/86, C-16/93, C-174/00, C-210/04, C-277/05). Zdarzenie takie jest traktowane, jako podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT, gdy:

* istnieje stosunek prawny pomiędzy podmiotami, w ramach którego dochodzi do wymiany wzajemnych świadczeń (np. z jednej strony - czynność, a z drugiej - płatność za czynność),

* istnieje możliwa do zdefiniowania czynność,

* wynagrodzenie przekazywane jest w zamian za czynność i jest ekwiwalentne do wartości tej czynności,

* odpłatność pozostaje w bezpośrednim związku z czynnością, która miałaby być opodatkowana tym podatkiem,

* istnieje podmiot będący beneficjentem czynności, inny niż wykonujący czynność.

Innymi słowy, musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy wykonaniem czynności a uzyskiwanym wynagrodzeniem, a wypłacane wynagrodzenie musi pozostać w bezpośrednim związku z konkretną, wykonaną przez drugą stronę czynnością (ekwiwalentność wzajemnych świadczeń).

Jak wskazuje Trybunał Sprawiedliwości UE (dalej: Trybunał): "Usługi są świadczone "za wynagrodzeniem" w rozumieniu art. 2 (1) VI Dyrektywy, a w konsekwencji podlegają opodatkowaniu, wyłącznie jeżeli istnieje stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a jej odbiorcą, na mocy którego występuje świadczenie wzajemne, przy czym wynagrodzenie otrzymane przez świadczącego usługę stanowi wartość przekazywaną w istocie w zamian za usługę wyświadczoną jej odbiorcy." (tak: wyrok Trybunału z dnia 3 marca 1994 r., C-16/93; podobnie: Trybunał w wyroku z dnia 18 września 2002 r., C-498/99).

Czynność podlega więc opodatkowaniu podatkiem VAT, jeżeli istnieje bezpośredni związek przyczynowy pomiędzy świadczoną usługą a otrzymanym świadczeniem wzajemnym. Wynagrodzenie za świadczoną usługę musi istnieć w ramach stosunku prawnego. Zapłata powinna być konsekwencją wykonania świadczenia. W ramach zobowiązania, w wykonaniu którego usługa jest świadczona, jedna strona - nabywca usługi - staje się bezpośrednim beneficjentem świadczenia, któremu odpowiada świadczenie wzajemne nabywcy w postaci wynagrodzenia.

Jeżeli więc w zamian za wynagrodzenie dochodzi do zmiany stosunku prawnego pomiędzy podmiotami polegającej na zaniechaniu pewnych czynności lub wyrażeniu zgody na pewne czynności, a w wyniku tego powstaje wymierna korzyść po stronie podmiotu wypłacającego wynagrodzenie - wówczas takie zaniechanie lub zgoda na działanie powinny być na gruncie Ustawy VAT uznane za usługę.

W przedmiotowej sprawie warto wskazać na wyrok z dnia 21 marca 2002 r. w sprawie C-174/00 Kenner Golf Country Club, w którym Trybunał wskazał, że nie tylko skonkretyzowane świadczenie jest usługą w rozumieniu przepisów o VAT, ale również gotowość do realizacji tego świadczenia. Omawiany wyrok dotyczył opłaty rocznej pobieranej przez klub sportowy od swoich członków. Opłata ta była niezależna od tego, czy członkowie korzystali z obiektów klubu lub innych oferowanych przez niego świadczeń. W uzasadnieniu przedmiotowego wyroku Trybunał wskazał, że "opłata roczna pobierana od członków stowarzyszenia sportowego może stanowić opłatę za usługi świadczone przez to stowarzyszenie nawet w przypadku, gdy członkowie, którzy nie korzystają lub korzystają nieregularnie z urządzeń oferowanych przez stowarzyszenie są obowiązani do wpłacenia składki rocznej".

W niniejszym zdarzeniu przyszłym przytoczone warunki zostały spełnione. Spółka cywilna otrzymuje opłatę w zamian za czynność określoną w Umowie tj. za przystąpienie kolejnego wspólnika do spółki. Uiszczona opłata stanowi formę zapłaty po pierwsze za wyrażoną przez obecnych wspólników (Strony) zgodę na przystąpienie do spółki po drugie za możliwość przystąpienia do loterii X. Pomiędzy uiszczeniem opłaty a czynnościami spółki cywilnej istnieje ścisły związek oparty na relacji cywilnoprawnej (Strony zawierają w tym zakresie stosowną Umowę). Opłata stanowi więc wynagrodzenie za świadczenia spółki cywilnej. Strony wzajemnego stosunku prawnego - Wnioskodawca i spółka cywilna - są jasno zdefiniowane. Wynagrodzenie wypłacane w zamian za świadczone usługi (przystąpienie) jest precyzyjnie określone w Umowie zawartej przez Wnioskodawcę i spółkę cywilną.

Świadczona usługa ma złożony charakter. Wynagrodzenie w postaci Opłaty za przystąpienie należne jest za samą czynność wyrażenia zgody na przystąpienie do spółki cywilnej i możliwość przystąpienia do loterii X na warunkach opisanych w Umowie.

Po stronie Wnioskodawcy można wskazać szereg korzyści, które pozwalają na uznanie, że Wnioskodawca jest beneficjentem świadczenia spółki cywilnej. Jak wynika z opisu sprawy, wniesienie Opłaty jest elementem koniecznym, aby Wnioskodawca brał udział w przedsięwzięciu jakim jest prowadzenie loterii X. Prowadzenie zorganizowanej loterii X na terytorium Polski pozwoli Wnioskodawcy rozwinąć swoją działalność oraz przyniesie korzyści finansowe.

Ze względu na przystąpienie do spółki cywilnej i do loterii X Wnioskodawca otrzymuje więc konkretne świadczenie, za które dokonuje opłaty. Pomiędzy zapłatą a otrzymanym świadczeniem istnieje ścisły związek przyczynowy. Brak wyrażonej w Umowie zgody na przyjęcie do spółki cywilnej skutkowałby rezygnacją z podjęcia przez Wnioskodawcę zobowiązania do wniesienia opłaty. Ponadto brak wniesienia Opłaty uniemożliwiałby Wnioskodawcy prowadzenie loterii X na terytorium Polski.

Z powyższych względów należy uznać, że przystąpienie do spółki cywilnej i do loterii X w zamian za wynagrodzenie w postaci opłaty za przystąpienie stanowi usługę w rozumieniu art. 8 ust. 1 Ustawy VAT.

Zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku. Niemniej jednak nie mają one zastosowania do usługi przystąpienia do loterii X.

Tym samym opłata za przystąpienie do loterii X stanowi wynagrodzenie za świadczenie usług i tym samym podlega opodatkowaniu podstawową stawką podatku VAT, tj. 23%.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywiste zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywało się będzie ze zdarzeniem przyszłym podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego zdarzenia przyszłego, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r. poz. 718, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl