0114-KDIP4.4012.144.2019.1.EK - Ustalenie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 15 marca 2019 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0114-KDIP4.4012.144.2019.1.EK Ustalenie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r. poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 1 marca 2019 r. (data wpływu 7 marca 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 marca 2019 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Gmina Miasto jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Posiada osobowość prawną oraz pełną zdolność do czynności prawnych. Zgodnie z ustawą z dnia 5 września 2016 r. o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków publicznych przeznaczonych na realizację projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub od państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu przez jednostki samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2018 r. poz. 280), od dnia 1 stycznia 2017 r. Gmina prowadzi wspólnie ze swoimi jednostkami organizacyjnymi rozliczenie VAT.

Gmina Miasto realizuje projekt pn. "Zastosowanie..." współfinansowany ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Warmińsko - Mazurskiego na lata 2014-2020, oś priorytetowa 3 - "Cyfrowy Region", działanie 3.1 - "Cyfrowa dostępność informacji sektora publicznego oraz wysoka jakość e-usług publicznych".

Data rozpoczęcia realizacji projektu:. Data rozpoczęcia rzeczowej realizacji projektu:. Data finansowego zakończenia realizacji projektu:. Procent dofinansowania: 85%. Faktury dokumentujące nabycie towarów i usług w ramach opisanego projektu wystawiane będą na Gminę Miasto.

Celem głównym projektu jest zwiększenie wykorzystania nowoczesnych technologii informacyjno-komunikacyjnych w procesach administracyjnych realizowanych przez Urząd Miasta. Efektem jego realizacji będzie świadczenie przez Urząd Miasta następujących e-usług:

1. Zajęcie pasa drogowego - usługa umożliwi złożenie elektronicznego wniosku o uzgodnienie lokalizacji urządzenia (sieci) w pasie drogowym oraz uzyskanie decyzji drogą elektroniczną,

2. Dodatek mieszkaniowy - usługa umożliwi złożenie elektronicznego wniosku o dodatek mieszkaniowy oraz uzyskanie decyzji drogą elektroniczną,

3. Zezwolenie na umieszczenie reklamy - usługa umożliwi złożenie elektronicznego wniosku o zezwolenie na umieszczenie reklamy w pasie drogowym oraz uzyskanie decyzji drogą elektroniczną,

4. Elektroniczne OPI - usługa umożliwi złożenie elektronicznego wniosku o uzgodnienie projektu inwestycyjnego oraz uzyskanie opinii i decyzji drogą elektroniczną,

5. Dodatek energetyczny - usługa umożliwi złożenie elektronicznego wniosku o zryczałtowany dodatek energetyczny oraz uzyskanie decyzji drogą elektroniczną,

6. Wniosek o lokalizację przyłącza kanalizacyjnego - usługa umożliwi złożenie elektronicznego wniosku o lokalizację przyłącza kanalizacyjnego oraz uzyskanie decyzji drogą elektroniczną,

7. Zezwolenie na punkt handlowy - usługa umożliwi złożenie elektronicznego wniosku o zezwolenie na umieszczenie punktu handlowego lub usługowego w pasie drogowym (tymczasowe stoisko handlowe, kioski, postój taxi, na prawach wyłączności) oraz uzyskanie decyzji drogą elektroniczną,

8. Dotacja na modernizację ogrzewania - usługa umożliwi złożenie elektronicznego wniosku o dotację na modernizację ogrzewania oraz uzyskanie decyzji drogą elektroniczną,

9. Zintegrowany system informacji publicznej - usługa umożliwi dostęp do informacji publicznej, złożenie elektronicznego wniosku o dostęp i udostępnienie informacji publicznej oraz uzyskanie decyzji drogą elektroniczną,

10. Gis - usługa umożliwi udostępnienie za pomocą usługi elektronicznej GIS informacji publicznej takiej jak okręgi wyborcze, szkolne, dane demograficzne, dane statystyczne na zasobach mapowych,

11. Uzgodnienie lokalizacji zjazdu lub przebudowa zjazdu - usługa umożliwi złożenie elektronicznego wniosku o uzgodnienie lokalizacji zjazdu lub przebudowę zjazdu w pasie drogowym oraz uzyskanie decyzji drogą elektroniczną,

12. Elektroniczne Centrum Obsługi interesanta - usługa umożliwi centralną obsługę wniosków spływających drogą elektroniczną, umożliwi wysłanie wniosku i uzyskanie decyzji drogą elektroniczną,

13. Zgłoszenie awarii w pasie drogowym - usługa umożliwi złożenie elektronicznego wniosku o zgłoszenia awarii oraz uzyskanie decyzji drogą elektroniczną.

Zaoferowane e-usługi zwiększą dostępność urzędu dla obywatela i przedsiębiorcy oraz umożliwią załatwianie spraw od początku do końca przez internet. Powyższe usługi dostępne będą przez 365 dni w roku, 24 godziny na dobę, z dowolnego miejsca i o dowolnej porze za pośrednictwem urządzenia komputerowego i przeglądarki. Rozwiązania te zbudowane zostaną w oparciu o technologie tworzenia serwisów WWW zgodne z aktualnymi standardami i normami (np.: DHTML, CSS, ISO, W3C, WCAG 2.0, zastosowanie intuicyjnych rozwiązań, projektowanie zorientowane na użytkownika) oraz wsparte systemem klasy CMS, co umożliwi spełnienie wymagań dotyczących interoperacyjności wynikających z Krajowych Ram Interoperacyjności. Portale zostaną wyposażone w usługi sieciowe (tzw. Web Services) umożliwiające wymianę danych i możliwość współpracy z innymi rejestrami publicznymi.

Do realizacji zadania Gmina zamierza w głównej mierze wykorzystać posiadaną infrastrukturę:

* M.,

* C.,

* zapasowe D.,

* zapasowe Z.,

* serwery,

* system backupowy, system macierzowy, system transmisji danych złożonych z sieci optycznej łączącej powyższe centra danych.

W celu pełnego wykorzystania powyższej infrastruktury do wdrożenia planowanych usług, konieczna jest modernizacja i doposażenie posiadanej infrastruktury o: zakup systemu bezpieczeństwa sieciowego - firewall z systemem ddos, oprogramowania antywirusowego, przełączników rdzeniowych; zakup platformy serwerowej - serwerów, sieciowych systemów operacyjnych, macierzy oraz wykonanie modernizacji serwerowni - modernizacja zasilania awaryjnego (2 szt.) oraz zakup sprzętu komputerowego (10 szt.). Zakupiony sprzęt komputerowy oraz inne urządzenia zostaną zainstalowane w budynku Urzędu Miasta.

Obecnie e-usługi nie są wdrożone. Na obecnym etapie realizacji projektu:

* zakupiono sprzęt przewidziany w projekcie,

* zakupiono wykonanie części e-usług,

* usługa GIS jest w trakcie rozstrzygania przetargu.

E-usługi, wdrożone w wyniku realizacji projektu, będą ogólnodostępne dla wszystkich mieszkańców bez jakichkolwiek opłat. Zakupiony sprzęt będzie służyć do realizacji celów projektu. Usługi nie będą służyły działalności opodatkowanej i nie będą generowały przychodu dla Gminy Miasta. Niezbędne utrzymanie urządzeń (konserwacja, bieżące naprawy, uaktualnienia oprogramowania, zużycie energii elektrycznej) będą pokrywane z budżetu Gminy Miasta.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy w związku z realizacją projektu pod nazwą "Zastosowanie...", Gminie Miasta przysługuje prawo odliczenia podatku od towarów i usług od wydatków poniesionych celem realizacji projektu, na mocy prawodawstwa krajowego?

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych VAT, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Z treści tej regulacji wynika, iż prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje podatnikom podatku VAT, w sytuacji gdy towary i usługi, przy nabyciu których został naliczony podatek, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Gmina nabywając towary i usługi celem zrealizowania projektu pn. "Zastosowanie...", nie nabywa ich do działalności gospodarczej i tym samym nie działa w charakterze podatnika podatku VAT, zatem nie spełnia przesłanek wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. W związku z tym nie przysługuje jej prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego z tytułu wydatków poniesionych na jego realizację, ponieważ nie spełnia przesłanek umożliwiających skorzystanie z tego prawa.

W związku z tym, że Gmina Miasto nie prowadzi i nie będzie prowadziła sprzedaży opodatkowanej związanej z projektem pn. "Zastosowanie...", Gminie Miastu nie przysługuje prawo do odliczenia podatku od towarów i usług od wydatków poniesionych celem realizacji projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r. poz. 2174, z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z brzmienia art. 86 ust. 1 ustawy wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje podatnikowi jedynie wtedy, gdy spełnione zostaną określone warunki. Przepis ten wyłącza możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Wnioskodawca realizuje projekt pn "Zastosowanie...". Celem głównym projektu jest zwiększenie wykorzystywania nowoczesnych technologii informacyjno-komunikacyjnych w procesach administracyjnych realizowanych przez Urząd Miasta, a efektem jego realizacji będzie świadczenie przez Urząd usług e-usług. Do wdrożenia planowanych usług, konieczna jest modernizacja i doposażenie posiadanej infrastruktury o: zakup systemu bezpieczeństwa sieciowego - firewall z systemem ddos, oprogramowania antywirusowego, przełączników rdzeniowych; zakup platformy serwerowej - serwerów, sieciowych systemów operacyjnych, macierzy oraz wykonanie modernizacji serwerowni - modernizacja zasilania awaryjnego (2 szt.) oraz zakup sprzętu komputerowego (10 szt.). E-usługi wdrożone w wyniku realizacji projektu będą ogólnodostępne dla wszystkich mieszkańców bez jakichkolwiek opłat. Wnioskodawca wskazał, że zakupiony w ramach projektu sprzęt, nie będzie służył działalności opodatkowanej i nie będzie generował przychodu dla Gminy.

Analiza przedstawionego zdarzenia przyszłego oraz treści przywołanych przepisów prawa podatkowego prowadzi do stwierdzenia, że warunek, o którym mowa w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług nie został spełniony, gdyż - jak wynika z treści wniosku - planowane wydatki w ramach projektu nie mają związku z czynnościami opodatkowanymi. W konsekwencji Gminie w związku z realizacją projektu "Zastosowanie..." nie będzie przysługiwać prawo do odliczenia podatku naliczonego.

Tym samym stanowisko uznano za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 11-041 Olsztyn w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2018 r. poz. 1302 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl