0114-KDIP4.4012.122.2019.1.MP - Prawo do odliczenia VAT przez gminę w związku z realizacją projektu polegającego na utworzeniu centrum aktywności lokalnej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 11 marca 2019 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0114-KDIP4.4012.122.2019.1.MP Prawo do odliczenia VAT przez gminę w związku z realizacją projektu polegającego na utworzeniu centrum aktywności lokalnej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r. poz. 800 z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 13 lutego 2019 r. (data wpływu 25 lutego 2019 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego z tytułu wydatków związanych z realizacją inwestycji - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 lutego 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego z tytułu wydatków związanych z realizacją opisanej inwestycji.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Gmina posiada status czynnego podatnika podatku od towarów i usług, zaś jako jednostka samorządu terytorialnego posiada osobowość prawną przez art. 165 Konstytucji RP oraz art. 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym.

Gmina w ramach pozyskanych środków z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020 zrealizowała projekt pn. "Adaptacja budynku magazynu uzbrojenia na Centrum Aktywności Lokalnej". Głównym celem projektu było stworzenie odpowiednich warunków do wzmocnienia aktywności lokalnej i jej dalszego zintegrowania rozwoju poprzez nadanie zdegradowanym terenom nowych funkcji społecznych. Ideą utworzonego Centrum Aktywności Lokalnej było docenienie roli wspólnot w rozwiązywaniu problemów, tworzenie programów i projektów odwołujących się do idei solidaryzmu społecznego, pracy na potencjałach ludzi i idei empowermentu, co stanowi nową odsłonę aktywnego włączenia społecznego.

Długofalową korzyścią funkcjonowania MCAL będzie odbudowany i wzmocniony kapitał społeczny, który należy do podstawowych warunków rozwoju lokalnego we wszystkich jego kluczowych wymiarach.

W efekcie projektu nieużytkowany budynek magazynu uzbrojenia na terenie dawnej jednostki wojskowej został zaadaptowany na Centrum Aktywności Lokalnej.

W ramach projektu wykonano prace wpływające na zwiększenie efektywności energetycznej budynku Centrum Aktywności Lokalnej m.in.:

* ocieplenie stropu poddasza i dachu,

* dobudowę części-wiatrołap,

* remont konstrukcji i poszycia dachu "części starej" z wykonaniem docieplenia połaci dachowej,

* ocieplenie posadzek,

* wymiana stolarki okiennej i drzwiowej,

* podłączenie do miejskiej sieci ciepłowniczej.

Właścicielem gruntów i nieruchomości, na których realizowano projekt jest Gmina.

Na koszty kwalifikowane złożyły się:

* dokumentacja przygotowawcza (projekt),

* roboty budowlane, które objęły przebudowę i rozbudowę budynku tj. roboty rozbiórkowe, roboty ziemne, fundamenty, żelbetowe konstrukcje projektowe, stal zbrojeniowa, konstrukcje stalowe, roboty murarskie, konstrukcja drewniana dachu, podkłady pod posadzki, tynki i okładziny wewnętrzne, izolacje przeciwwilgociowe, cieplne i akustyczne, podłogi i posadzki, pokrycia dachowe, stolarka okienna i drzwiowa zewnętrzna, ściany działowe i obudowy, stolarka drzwiowa wewnętrzna, malowanie, elementy ślusarsko-kowalskie, roboty wykończeniowe, elewacje,

* instalacje sanitarne,

* instalacje elektryczne,

* wyposażenie-podnośnik platformy,

* wyposażenie pomieszczeń,

* przyłącze sanitarne,

* przyłącze energetyczne,

* zagospodarowanie terenu (nawierzchnie, murek oporowy),

* promocja projektu,

* studium wykonalności;- nadzór inwestorski.

Na koszt wyposażenia pomieszczeń złożyły się koszty kwalifikowalne obejmujące zakup środków trwałych, koszty niekwalifikowalne obejmujące zakup pozostałego wyposażenia oraz wyposażenie planowane do zakupu w ramach planowanego komplementarnego projektu z EFS w ramach cross-finansingu.

Centrum Aktywności Lokalnej w okresie trwałości projektu oraz po tym okresie, pozostanie własnością Gminy. Jedynie docelowo będzie zarządzany przez podmioty spoza sektora finansów publicznych. Gmina nie czerpała z projektu żadnych korzyści majątkowych oraz nie pobierała i pobierać nie będzie jakichkolwiek opłat od odbiorców projektu.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy prawidłowe, w świetle przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, jest stanowisko Gminy, dotyczące braku możliwości odzyskania naliczonego podatku od towarów i usług, zapłaconego w związku z wydatkami poniesionymi w ramach prowadzonej inwestycji ?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Gmina uważa, że nie będzie przysługiwało jej prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub zwrot różnicy podatku należnego nad podatkiem naliczonym, gdyż w świetle przepisu art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług zwrot podatku bądź obniżenie kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, przysługuje w zakresie, w jakim nabywane towary i usługi związane są ze sprzedażą opodatkowaną. Gmina nie uzyskiwała i uzyskiwać nie będzie żadnych opłat w związku ze zrealizowaną inwestycją.

Gminie nie przysługuje także prawo do zaksięgowania nieodliczonego podatku od towarów i usług w koszty uzyskania przychodu, ponieważ jako jednostka samorządowa, w oparciu o art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym osób prawnych, zwolniona jest z podatku dochodowego, w zakresie dochodów określonych w przepisach ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r. poz. 2174, z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą", w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2 jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Zauważyć należy, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi. W każdym przypadku należy więc dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowo-prawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2018 r. poz. 994 z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty (art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym). W szczególności zadania własne obejmują sprawy wspierania i upowszechniania idei samorządowej, w tym tworzenia warunków do działania i rozwoju jednostek pomocniczych i wdrażania programów pobudzania aktywności obywatelskiej (art. 7 ust. 1 pkt 17 ww. ustawy).

Z opisu sprawy wynika, że Gmina jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Gmina w ramach pozyskanych środków z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa. na lata 2014-2020 zrealizowała projekt pn. "Adaptacja budynku magazynu uzbrojenia na Centrum Aktywności Lokalnej". Głównym celem projektu było stworzenie odpowiednich warunków do wzmocnienia aktywności lokalnej i jej dalszego zintegrowania rozwoju poprzez nadanie zdegradowanym terenom nowych funkcji społecznych. Ideą utworzonego Centrum Aktywności Lokalnej było docenienie roli wspólnot w rozwiązywaniu problemów, tworzenie programów i projektów odwołujących się do idei solidaryzmu społecznego, pracy na potencjałach ludzi i idei empowermentu, co stanowi nową odsłonę aktywnego włączenia społecznego. Długofalową korzyścią funkcjonowania MCAL będzie odbudowany i wzmocniony kapitał społeczny, który należy do podstawowych warunków rozwoju lokalnego we wszystkich jego kluczowych wymiarach.

W efekcie projektu nieużytkowany budynek magazynu uzbrojenia na terenie dawnej jednostki wojskowej został zaadaptowany na Centrum Aktywności Lokalnej. Centrum Aktywności Lokalnej w okresie trwałości projektu oraz po tym okresie, pozostanie własnością Gminy. Jedynie docelowo będzie zarządzany przez podmioty spoza sektora finansów publicznych. Gmina nie czerpała z projektu żadnych korzyści majątkowych oraz nie pobierała i pobierać nie będzie jakichkolwiek opłat od odbiorców projektu.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, odliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W omawianej sprawie warunek uprawniający do odliczenia nie został spełniony, ponieważ - jak wskazał Wnioskodawca - Gmina nie czerpała żadnych korzyści majątkowych oraz nie uzyskiwała i nie będzie uzyskiwać żadnych opłat w związku ze zrealizowaną inwestycją.

W konsekwencji, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków poniesionych na nabycie towarów i usług na potrzeby realizacji opisanej inwestycji oraz prawo do zwrotu nadwyżki podatku naliczonego nad podatkiem należnym, zgodnie z regulacjami art. 87 ustawy o VAT.

Tym samym należy uznać, że w ww. zakresie Wnioskodawca zaprezentował prawidłowe stanowisko w sprawie.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii dotyczących podatku dochodowego (zaksięgowania nieodliczonego podatku od towarów i usług w koszty uzyskania przychodu) ponieważ nie stanowiło to przedmiotu zapytania Wnioskodawcy.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem zdarzenia przyszłego.

Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 11-041 Olsztyn, w dwóch egzemplarzach - (art. 47 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2018 r. poz. 1302) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl