0114-KDIP4.4012.118.2019.2.RK - Ustalenie prawa do odliczenia podatku naliczonego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 29 kwietnia 2019 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0114-KDIP4.4012.118.2019.2.RK Ustalenie prawa do odliczenia podatku naliczonego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r. poz. 800 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 20 lutego 2019 r. (data wpływu 22 lutego 2019 r.), uzupełnionym pismem z dnia 25 marca 2019 r. (data wpływu 26 marca 2019 r.), w odpowiedzi na wezwanie Organu z dnia 15 marca 2019 r. (skutecznie doręczone 18 marca 2019 r., o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 lutego 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego.

Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia 25 marca 2019 r. (data wpływu 26 marca 2019 r.) w odpowiedzi na wezwanie Organu z dnia 15 marca 2019 r. (skutecznie doręczone 18 marca 2019 r.).

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

O (dalej O) jest samorządową instytucją kultury. Mieści się w dwóch lokalizacjach: P przy ul. P i O przy ul. Ż.

Niniejszy wniosek dotyczy lokalizacji P przy ul. P.

Właścicielami budynków przy P jest O oraz B będące samorządowymi instytucjami kultury. Ponadto na postawie umowy najmu mieści się oddział Miejskiej Biblioteki Publicznej również będąca samorządową instytucją kultury. Części budynków należących do O i B są odrębną własnością każdej z tych instytucji i posiadają oddzielne Księgi wieczyste.

Administratorem całości budynku jest O, która posiada książkę obiektu (jako całości).

O prowadzi działalność gospodarczą w zakresie sprzedaży opodatkowanej - bilety wstępu do planetarium i obserwatorium astronomicznego oraz sprzedaży towarów m in. pocztówek, gadżetów książek itp., - i sprzedaży zwolnionej w zakresie usług kulturalnych zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 33 (organizacja wydarzeń kulturalnych) ustawy o podatku od towarów i usług. Do odliczenia podatku naliczonego stosuje proporcję odliczeń.

O na rzecz B dokonuje obsługi budynku w zakresie: przeglądów technicznych urządzeń, ich konserwacji, nadzoru technicznego i naprawy w częściach wspólnie użytkowanych oraz okresowych przeglądów technicznych obiektu. Ponadto, ponosi koszty z tytułu dostaw energii cieplnej, wody i odprowadzania ścieków (węzeł ciepłowniczy oraz liczniki wody znajdują się w części budynku należącej do O).

Na podstawie zawartego porozumienia wydatki na eksploatację ponoszone przez O (energia cieplna, woda, ścieki obsługa techniczna, itp.) są następnie refakturowane, na podstawie otrzymanych faktur, na B. Zakup usług jest opodatkowany podatkiem VAT i refakturowanie usług również jest obciążone podatkiem VAT.

Zarówno O jak i B są czynnymi podatnikami VAT zarejestrowanymi w Urzędzie Skarbowym. Składają deklaracje VAT - 7 i rozliczają podatek należny i naliczony według proporcji.

Część budynku O użytkowana jest przez Miejską Bibliotekę Publiczną na podstawie umowy najmu. Biblioteka samodzielnie zawiera umowy na dostawę wody i energii elektrycznej, a także utrzymuje porządek na zajmowanym terenie.

Na podstawie umowy najmu O obciąża Bibliotekę za energię cieplną i przeglądy techniczne budynku. Podstawą wystawienia refaktur są otrzymane faktury za dostawę energii cieplnej i przeglądy budynku. Stawka VAT wynika z faktur pierwotnych.

O złożyło aplikacje o środki finansowe na realizację projektu w ramach konkursu, ze środków EFRR Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020 działanie - Kompleksowa modernizacja energetyczna budynków; poddziałanie - Efektywność energetyczna w budynkach publicznych złożyło wniosek pt. "Zwiększenie efektywności energetycznej budynków O i B."

Na mocy zawartej Umowy Partnerskiej między O a B na rzecz realizacji tego projektu zadanie będzie realizowane w partnerstwie z B w stosunku dla którego O ma być Liderem a B Partnerem. Stroną decyzji o przyznaniu dofinansowania z Instytucji Zarządzającej Regionalnym Programem Operacyjnym Województwa jest Lider to jest O. Lider będzie prowadził i koordynował całą inwestycję rzeczowo i finansowo, na jego rzecz będą również wystawiane faktury za dostawę towarów i usług ewidencjonowane w księgach Lidera. Lider będzie również prowadził wyodrębniony rachunek bankowy. We wniosku o przyznanie dofinansowania kwoty podatku VAT nie zostały ujęte jako koszty kwalifikowane.

Projekt dotyczy wspólnie użytkowanego obiektu przez obie instytucje.

Zakres prac ujęty w ww. projekcie obejmuje:

1.

w O - izolację termiczną fundamentów, ścian zewnętrznych, stropodachów, kopuły planetarium, wymiana drzwi zewnętrznych w B i O, wymiana oświetlenia na oświetlenie typu LED,

2.

w B - budowę instalacji ogrzewania podłogowego w dużej sali ekspozycyjnej, wymiana instalacji c.o, zainstalowanie baterii ogniw fotowoltaicznych na dachu budynku, wymiana oświetlenia na oświetlenie typu LED.

Zarówno O jak i B otrzymają "dotację celową majątkową", jako udział własny do zadania inwestycyjnego. Wydatki związane z opracowaniem dokumentami projektowej w tym wniosku o dofinansowanie, na zadania inwestycyjne zostaną rozliczone proporcjonalnie do wartości inwestycji dotyczącej budynków będących własnością partnerów. Dotacja celowa otrzymana przez B zostanie przekazana po otrzymaniu decyzji o dofinansowaniu Projektu na rachunek bankowy Lidera.

Zamiarem O jest przekazanie, na podstawie protokołu zdawczo-odbiorczego, jako Lider infrastruktury pozyskanej w ramach projektu, stosownie do wartości wykonanych usług dotyczących B na rzecz B. Przekazanie nastąpi w formie darowizny.

Właścicielami zamontowanych instalacji i urządzeń, stosownie do wielkości udziałów w inwestycji będzie O i B.

O i B, jako podatnicy podatku VAT czynni będą wykorzystywały towary i usługi nabyte w ramach realizacji tegoż projektu do czynności opodatkowanych i zwolnionych, wykonywanych tak w ramach działalności gospodarczej.

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony o wskazane poniżej elementy:

Wnioskodawca ponosić będzie całość wydatków związanych z realizacją inwestycji zarówno w części budynku należącego do O jak i do B.

Wnioskodawca będzie dokonywał nakładów w związku z realizacją inwestycji dla części budynku będącą własnością B z dofinansowania ze środków EFRR Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa oraz otrzymanych od Partnera środków stanowiących wkład własny oraz środki na pokrycie wydatków niekwalifikowanych.

Wnioskodawca będzie dokonywał rozliczenia poniesionych nakładów. Jak stanowi umowa partnerska Wnioskodawca będzie dokonywał całościowego rozliczenia poniesionych nakładów. Rozliczenie będzie dokonywane w stosunku do udziału części dotyczącej budynku B z całości budynku i prowadzonej inwestycji.

Wnioskodawca nie otrzymuje od B wynagrodzenia za pełnienie funkcji Lidera.

Wnioskodawca, jako Lider będzie realizował całość inwestycji jak stanowi § 2 Umowa Partnerska tj.:

Lider jest zobowiązany, uprawniony oraz ponosi odpowiedzialność za:

1. Uzyskanie Decyzji o przyznaniu dofinansowania oraz jej ewentualnych zmian.

2. Realizację Projektu w zakresie obowiązków określonych w Umowie, zgodnie z ustalonym harmonogramem Projektu oraz zasadami określonymi przez RPO, w tym zasadami dotyczącymi kwalifikowania wydatków, kontroli, monitorowania, przepływów finansowych oraz informacji i promocji.

3. Egzekwowanie zobowiązań od Partnera określonych w niniejszej Umowie, Decyzji i przepisach prawa.

4. Ewidencjonowanie we własnych księgach rachunkowych, przychodów, kosztów, dochodów i wydatków związanych z realizacją Projektu w sposób zapewniający wyodrębnienie tych zapisów w ewidencji księgowej na potrzeby realizacji i rozliczenia Projektu.

5. Zarządzanie budżetem i zarządzanie finansowe Projektem, w tym występowanie z wnioskami o płatność, otrzymywanie płatności i dysponowanie nimi.

6. Na potrzeby Projektu Lider wyodrębni jeden osobny rachunek bankowy, którego będzie dysponentem.

7. Bieżące zarządzanie środkami finansowymi zgromadzonymi na rachunku bankowym Projektu.

8. Nadzór rzeczowy i finansowy nad prawidłową realizacją Projektu.

9. Nadzór i kontrolę nad zapewnieniem trwałości Projektu w terminie 5 lat od dnia zakończenia projektu zgodnie z art. 71 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) Nr 1303/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiające wspólne przepisy dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności, Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich oraz Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz ustanawiające przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE) nr 1083/2006.

10. Pozyskanie od Partnera wszystkich informacji niezbędnych do przygotowania wniosku o dofinansowanie oraz dokumentów i oświadczeń niezbędnych do podpisania i złożenia wniosku, a także uzupełnienie lub poprawienie wniosku w przypadku takiej konieczności.

11. Opracowanie dokumentacji projektowej na zadania inwestycyjne, w tym: koncepcji projektu, studium wykonalności, wniosku o dofinansowanie oraz dokumentacji przetargowej na wybór Inżyniera Kontraktu oraz Generalnego Wykonawcy z zachowaniem należytej staranności, uzupełnienie lub poprawienie wniosku w przypadku takiej konieczności.

12. Koordynację, monitorowanie i kontrolę działań związanych z realizacją działań przyjętych do realizacji w Projekcie.

13. Opracowanie oraz wdrożenie systemu i zasad archiwizacji dokumentacji projektowej w celu zapewnienia przechowywania dokumentacji związanej z realizacją Projektu zgodnie z wymogami.

14. Współpracę z upoważnionymi instytucjami krajowymi i Unii Europejskiej w zakresie kontroli prawidłowej realizacji Projektu.

15. Promowanie Projektu zgodnie z wymogami RPO WiM 2020 oraz zgodnie z wymogami określonymi w Rozporządzeniu Wykonawczym Komisji (UE) nr 215/2014 z dnia 7 marca 2014 r. ustanawiającym zasady wykonania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1303/2013 ustanawiającego wspólne przepisy dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności, Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich oraz Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz ustanawiającego przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego w zakresie metod wsparcia w odniesieniu do zmian klimatu, określania celów pośrednich i końcowych na potrzeby ram wykonania oraz klasyfikacji kategorii interwencji w odniesieniu do europejskich funduszy strukturalnych i inwestycyjnych.

16. Przeprowadzenie niezbędnych postępowań o udzielenie zamówienia publicznego.

17. Monitorowanie realizacji zapisów ujętych w Umowie oraz ma prawo egzekwować od Partnera niewykonane postanowienia niniejszej Umowy.

O i B otrzymają dotację celową majątkową od jednostki samorządu terytorialnego tj. Gminy, która zgodnie z art. 9 pkt 1 Ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej z dnia 25 października 1991 r. (T.J. Dz. U. z 2017 r. poz. 862) jest organizatorem jednostki. Otrzymana dotacja zostanie przeznaczona na wkład własny w projekcie oraz pokrycie wydatków niekwalifikowanych.

Otrzymana dotacja zostanie przeznaczona na realizację inwestycji, zgodnie z art. 28 ust. 3 pkt 2 Ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej z dnia 25 października 1991 r. (tekst jedn.: Dz. U. z 2017 r. poz. 862).

B przekaże otrzymaną dotację celową majątkową Liderowi na realizację inwestycji jako wkład własny.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy O przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT od wydatków związanych z realizacją wyżej przedstawionej inwestycji od części poniesionych wydatków na zakup towarów i usług a dotyczących części obiektu będącego własnością B ?

Zdaniem Wnioskodawcy, będzie mu przysługiwać prawo do odliczenia podatku VAT od wydatków związanych z realizacją inwestycji pn. "Zwiększenie efektywności energetycznej budynku O i B" w części budynku dotyczącej B.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r" poz. 2174 z późn. zm.) zwanej dalej "ustawą", w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do odliczenia naliczonego podatku VAT mają podatnicy którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96 ustawy.

Obie jednostki spełniają te przesłanki w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez podatników w rozumieniu ustawy.

Takie działania nakazuje art. 7 ust. 2 ustawy, gdzie przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności: wszelkie inne darowizny - jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych.

W tej części zastosowanie może również znaleźć art. 8 ust. 1 pkt 1 ustawy, stanowiący, iż przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej które nie stanowi dostawy towarów, w tym również przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę w jakiej dokonano czynności prawnej.

O przekazując - w formie darowizny czy też świadcząc usługę przeniesienia praw - prace wykonane w części B ma obowiązek naliczyć podatek należny i odprowadzić do Urzędu Skarbowego.

Zdaniem Wnioskodawcy, decydujące znaczenie dla oceny istnienia prawa do odliczenia ma zatem zamierzony związek podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi. Podsumowując uważamy, że O ma prawo do obniżenia, od całości budynku, podatku należnego ponoszonego przy realizacji przedsięwzięcia szczegółowo opisanego wyżej, ponieważ spełnia podstawowe przesłanki:

1.

jest czynnym podatnikiem VAT,

2.

na mocy Umowy Partnerskiej prowadzi projekt,

3.

prowadzi działalność gospodarczą opodatkowaną i zwolnioną w tym administruje całym budynkiem i częściowo refakturuje zakupione usługi na rzecz B,

4.

działanie to jest związane również z działalnością opodatkowaną a zakupione towary i usługi będą służyły do wykonywania czynności także opodatkowanych,

5.

ustawa nakazuje wprost opodatkowanie czynności przekazania części inwestycji na rzecz B czy to w formie darowizny czy świadczenia usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r. poz. 2174, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zakres tych czynności sformułowany został odpowiednio w art. 7 i w art. 8 ww. ustawy.

I tak, w myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...). Przy czym towarami są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii (art. 2 pkt 6 ustawy).

Stosownie natomiast do art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Pod pojęciem usługi należy zatem rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie bądź też tolerowanie). Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa zalicza do grona usług każde świadczenie, które nie jest dostawą towarów w myśl art. 7 ustawy. Każde świadczenie niebędące dostawą towarów polegające na działaniu, zaniechaniu lub tolerowaniu czyjegoś zachowania stanowi zatem co do zasady usługę w rozumieniu ustawy, niemniej jednak muszą być przy tym spełnione następujące warunki:

* w następstwie zobowiązania, w wykonaniu którego usługa jest świadczona, nabywca jest bezpośrednim beneficjentem świadczenia,

* świadczonej usłudze odpowiada świadczenie wzajemne ze strony nabywcy (wynagrodzenie).

Należy podkreślić, że oba ww. warunki winny być spełnione łącznie, aby świadczenie podlegało jako usługa, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT. Przy czym z treści powołanego wyżej przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 jednoznacznie wynika, że dostawa towarów i świadczenie usług co do zasady podlegają opodatkowaniu VAT wówczas, gdy są wykonywane odpłatnie (z wyjątkiem przypadków ściśle określonych w art. 7 ust. 2 oraz w art. 8 ust. 2 cyt. ustawy).

Aby uznać dane świadczenie za odpłatne, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Przy czym przepisy ustawy nie określają postaci wynagrodzenia.

W dorobku orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (np. wyrok z dnia 8 marca 1988 r. w sprawie C-102/86 Apple and Pear Development Council przeciwko Commissioners of Customs and Excise), przyjmuje się, że odpłatność ma miejsce wtedy, gdy istnieje bezpośredni związek pomiędzy dostawą towarów lub świadczeniem usług a otrzymanym wynagrodzeniem, przy czym wynagrodzenie jakkolwiek musi być wyrażone w pieniądzu, to jednak nie musi być w tej formie dokonane. Należy podkreślić, że na gruncie przepisów o podatku od towarów i usług bez znaczenia pozostaje to, czy kwota uzyskanego wynagrodzenia (cena) została skalkulowana tak, że stanowi tylko koszt wytworzenia towaru lub wykonania usługi, czy została powiększona także o zysk sprzedającego.

Skoro przepisy nie określają formy zapłaty za świadczoną usługę, należy uznać, że zobowiązanie usługobiorcy może mieć postać świadczenia nie tylko określonej sumy pieniędzy, ale także świadczenie innej usługi (usługi wzajemnej). Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę. Ponadto, aby dana czynność (świadczenie) podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT, musi istnieć bezpośredni związek o charakterze przyczynowym pomiędzy świadczoną usługą a świadczeniem wzajemnym. Otrzymana zapłata powinna być konsekwencją wykonania świadczenia.

Odpłatność określana jest przez strony umowy i jeśli strony ustalą zapłatę, wówczas wykonane świadczenie staje się odpłatne. W przypadku istnienia świadczenia wzajemnego otrzymanego przez świadczącego usługę, należy uznać czynności wykonywane w ramach zawartej umowy za odpłatne świadczenie usług określone w art. 8 ust. 1 ustawy, podlegające opodatkowaniu na zasadach ogólnych.

Wobec powyższej analizy, dostawa towarów lub świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wtedy, gdy są wykonane odpłatnie, oraz gdy pomiędzy dostawcą towaru lub świadczącym usługę i ich beneficjentem (odbiorcą) istnieje jawny lub dorozumiany stosunek prawny (umowa), w ramach którego spełniane są świadczenia wzajemne.

Z opisu sprawy wynika, że O jest samorządową instytucją kultury. Mieści się w dwóch lokalizacjach: P przy ul. P i O przy ul. Ż.

Niniejszy wniosek dotyczy lokalizacji P przy ul. P.

Właścicielami budynków przy ul. P są O oraz B będące samorządowymi instytucjami kultury. Administratorem całości budynku jest O, która posiada książkę obiektu (jako całości).

O na rzecz B dokonuje obsługi budynku w zakresie: przeglądów technicznych urządzeń, ich konserwacji, nadzoru technicznego i naprawy w częściach wspólnie użytkowanych oraz okresowych przeglądów technicznych obiektu. Ponadto, ponosi koszty z tytułu dostaw energii cieplnej, wody i odprowadzania ścieków (węzeł ciepłowniczy oraz liczniki wody znajdują się w części budynku należącej do O).

Na podstawie zawartego porozumienia wydatki na eksploatację ponoszone przez O (energia cieplna, woda, ścieki obsługa techniczna, itp.) są następnie refakturowane, na podstawie otrzymanych faktur, na B. Zakup usług jest opodatkowany podatkiem VAT i refakturowanie usług również jest obciążone podatkiem VAT.

Zarówno O jak i B są czynnymi podatnikami VAT zarejestrowanymi w Urzędzie Skarbowym. Składają deklaracje VAT - 7 i rozliczają podatek należny i naliczony według proporcji.

O aplikacje o środki finansowe na realizację projektu w ramach konkursu, ze środków EFRR Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020 działanie - Kompleksowa modernizacja energetyczna budynków; poddziałanie - Efektywność energetyczna w budynkach publicznych złożyło wniosek pt. "Zwiększenie efektywności energetycznej budynków O i B"

Na mocy zawartej Umowy Partnerskiej między O a B na rzecz realizacji tego projektu zadanie będzie realizowane w partnerstwie z Be w stosunku dla którego O ma być Liderem a B Partnerem. Stroną decyzji o przyznaniu dofinansowania z Instytucji Zarządzającej Regionalnym Programem Operacyjnym Województwa jest Lider to jest O. Lider będzie prowadził i koordynował całą inwestycję rzeczowo i finansowo, na jego rzecz będą również wystawiane faktury za dostawę towarów i usług ewidencjonowane w księgach Lidera. Lider będzie również prowadził wyodrębniony rachunek bankowy. We wniosku o przyznanie dofinansowania kwoty podatku VAT nie zostały ujęte jako koszty kwalifikowane.

Projekt dotyczy wspólnie użytkowanego obiektu przez obie instytucje.

Zarówno O jak i B otrzymają "dotację celową majątkową", jako udział własny do zadania inwestycyjnego. Wydatki związane z opracowaniem dokumentami projektowej w tym wniosku o dofinansowanie, na zadania inwestycyjne zostaną rozliczone proporcjonalnie do wartości inwestycji dotyczącej budynków będących własnością partnerów. Dotacja celowa otrzymana przez B zostanie przekazana po otrzymaniu decyzji o dofinansowaniu Projektu na rachunek bankowy Lidera.

Zamiarem O jest przekazanie, na podstawie protokołu zdawczo-odbiorczego, jako Lider infrastruktury pozyskanej w ramach projektu, stosownie do wartości wykonanych usług dotyczących B na rzecz B. Przekazanie nastąpi w formie darowizny.

Właścicielami zamontowanych instalacji i urządzeń, stosownie do wielkości udziałów w inwestycji będzie O i B.

O i B, jako podatnicy podatku VAT czynni będą wykorzystywały towary i usługi nabyte w ramach realizacji tegoż projektu do czynności opodatkowanych i zwolnionych, wykonywanych tak w ramach działalności gospodarczej.

Wnioskodawca ponosić będzie całość wydatków związanych z realizacją inwestycji zarówno w części budynku należącego do O jak i do B.

Wnioskodawca będzie dokonywał nakładów w związku z realizacją inwestycji dla części budynku będącą własnością B z dofinansowania ze środków EFRR Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa oraz otrzymanych od Partnera środków stanowiących wkład własny oraz środki na pokrycie wydatków niekwalifikowanych.

Wnioskodawca będzie dokonywał rozliczenia poniesionych nakładów. Jak stanowi umowa partnerska Wnioskodawca będzie dokonywał całościowego rozliczenia poniesionych nakładów. Rozliczenie będzie dokonywane w stosunku do udziału części dotyczącej budynku B z całości budynku i prowadzonej inwestycji.

Wnioskodawca nie otrzymuje od B wynagrodzenia za pełnienie funkcji Lidera.

O i B otrzymają dotację celową majątkową od jednostki samorządu terytorialnego tj. Gminy, która zostanie przeznaczona na wkład własny w projekcie oraz pokrycie wydatków niekwalifikowanych.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją inwestycji dotyczącą wydatków dotyczących części obiektu będącego własnością B.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a.

nabycia towarów i usług,

b.

dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy o VAT działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W celu udzielenia Wnioskodawcy odpowiedzi na zadane pytanie niezbędne jest ustalenie czy czynności wykonywane pomiędzy Wnioskodawcą a B stanowią czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.

W wyniku analizy przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego i powołanych przepisów należy stwierdzić, że świadczenie wykonywane przez Wnioskodawcę wypełnia kryteria pozwalające uznać je jako świadczenie usług opodatkowane podatkiem od towarów i usług zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy. Zgodnie z przedstawionym opisem zdarzenia przyszłego, Lider zobowiązany będzie do realizacji projektu rzeczowo i finansowano w szczególności będzie odpowiedzialny za uzyskanie dofinansowania, będzie ponosił całość wydatków związanych z realizacją inwestycji zarówno w części budynku należącej do O jak i do B, będzie dokonywał nakładów w związku z realizacją inwestycji dla części budynku będącego własnością B. Na rzecz O będą wystawiane faktury za dostawę towarów i świadczenie usług. Wnioskodawca będzie również prowadził wyodrębniony rachunek bankowy dotyczący realizowanego projektu. Zatem wykonywał będzie szereg czynności w zamian za otrzymaną od B płatność - dotację celową majątkową przekazaną jako wkład własny do projektu. Zatem uznać należy, że czynności wykonywane przez O stanowią świadczenie odpłatne, pomiędzy O i B występuje stosunek prawny zmierzający do realizacji projektu mającego na celu kompleksową modernizację energetyczną budynku, a B jest bezpośrednim beneficjentem świadczenia dotyczącego części budynku, dla której jest właścicielem. Po zakończeniu projektu O jako Lider przekaże na rzecz B na podstawie protokołu zdawczo-odbiorczego infrastrukturę pozyskaną w ramach projektu, stosownie do wartości wykonanych usług dotyczących B. W konsekwencji, otrzymane od B przez Wnioskodawcę środki należy uznać za wynagrodzenie z tytułu wykonywania przez Wnioskodawcę czynności opodatkowanych podatkiem VAT w myśl art. 8 ust. 1, dla której ustawodawca nie przewidział ani w ustawie ani w przepisach wykonawczych do niej zwolnienia od podatku.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT, jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W omawianej sprawie związek taki wystąpi, ponieważ czynności wykonywane przez Wnioskodawcę na rzecz B stanowią czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług. Zatem, w analizowanej sprawie nabywane towary i usługi będą służyły czynnościom opodatkowanym, których następstwem jest określenie podatku należnego.

W analizowanym przypadku realizacja opisanej w sprawie inwestycji, w części dotyczącej poniesionych wydatków na zakup towarów i usług dotyczących obiektu będącego własnością B będzie wykonywana w ramach czynności opodatkowanych zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy. Jak wynika z opisu sprawy Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Zatem, w omawianej sprawie w zakresie wydatków dotyczących części obiektu będących własnością B warunki uprawniające do odliczenia podatku naliczonego należy uznać za spełnione.

Podsumowując, Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT od wydatków związanych z realizacją przedmiotowej inwestycji na nabycie towarów i usług a dotyczących części obiektu będącego własnością B.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należy znać za prawidłowe.

Podkreślić należy jednocześnie, że w przedmiotowej sprawie nabywane towary i usługi związane z realizacją ww. inwestycji wykorzystywane będą przez Wnioskodawcę do czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zatem co do zasady Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu poniesionych wydatków z otrzymanych faktu, o ile faktury te dokumentują zakup towarów lub usług opodatkowanych na zasadach ogólnych. W przypadku bowiem, gdy przedmiotem nabycia będą usługi podlegające opodatkowaniu na zasadzie odwrotnego obciążenia (art. 17 ust. 1 pkt 8 i ust. 1h ustawy), to podstawą do dokonania odliczenia nie będzie faktura wystawiona przez usługodawcę, lecz odliczenia należy dokonać na zasadach wynikających z art. 86 ust. 2 pkt 4 lit. a ustawy. Przy czym, kwestia odwrotnego obciążenia nie była przedmiotem niniejszej interpretacji, gdyż nie sformułowano w tym zakresie pytania ani własnego stanowiska. Jak wyżej wskazano obowiązek zastosowania mechanizmu odwrotnego obciążenia ma wpływ na sposób skorzystania z prawa do odliczenia podatku naliczonego. Natomiast powyższy mechanizm rozliczeń w żaden sposób nie wpływa na sam zakres prawa do odliczenia podatku naliczonego.

Tutejszy organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Wnioskodawcy. Inne kwestie wynikające z opisu sprawy, które nie zostały objęte pytaniami nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone, w szczególności prawo do odliczenia podatku VAT od wydatków związanych z realizacją inwestycji w części obiektu będącej własnością O.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. E. Plater 1, 11-041 Olsztyn w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2018 r. poz. 1302) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl