0114-KDIP4-3.4012.54.2020.1.KM - Ustalenie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizowanym projektem dotyczącym termomodernizacji budynku.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 21 kwietnia 2020 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0114-KDIP4-3.4012.54.2020.1.KM Ustalenie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizowanym projektem dotyczącym termomodernizacji budynku.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900 z późn. zm.), w zw. z art. 15zzs ust. 7 ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz. U. z 2020 r. poz. 374 z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 5 lutego 2020 r. (data wpływu 7 lutego 2020 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizowanym Projektem - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 lutego 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizowanym Projektem.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe.

Gmina (dalej: "Gmina lub Wnioskodawca") jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej: "VAT").

Gmina realizuje/będzie realizować inwestycję pn. "Termomodernizacja budynków jednorodzinnych na terenie gminy..." (dalej: "Inwestycja"). W ramach Inwestycji przeprowadzone zostaną prace polegające na termomodernizacji budynków jednorodzinnych oraz wymianie pieców grzewczych w budynkach należących do mieszkańców Gminy na nowe charakteryzujące się minimalnym poziomem efektywności energetycznej i normami zanieczyszczeń. Głównym celem realizacji Inwestycji jest obniżenie emisji zanieczyszczeń oraz poprawa jakości powietrza na terenie Gminy.

Inwestycja jest/będzie finansowana zarówno ze środków własnych Gminy jak również ze środków zewnętrznych. W tym zakresie Gmina złożyła wniosek o dofinansowanie Inwestycji ze środków pochodzących z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020 w ramach działania (...).

Na podstawie ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2019 r. poz. 506 z późn. zm.; dalej: "ustawa o samorządzie gminnym") Gmina jest wyposażona w osobowość prawną i posiada zdolność do czynności cywilnoprawnych. W myśl art. 2 ust. 1 tej ustawy Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Na mocy art. 6 ust. 1 powoływanej wyżej ustawy do zakresu działania Gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Stosownie zaś do art. 7 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy do zadań własnych Gminy należą zadania w zakresie zaspokajania zbiorowych potrzeb wspólnoty obejmujących sprawy ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej.

Inwestycja ma na celu w szczególności zmniejszenie energochłonności budynków mieszkalnych, emisji gazów cieplarnianych oraz emisji pyłów, co bezpośrednio wpłynie na poprawę jakości powietrza i środowiska naturalnego oraz przyczyni się do podniesienia jakości i komfortu życia lokalnej społeczności. Gmina wskazuje, że Inwestycja jest/będzie realizowana w związku z wykonywaniem zadań publicznoprawnych nałożonych przepisami ustawy o samorządzie gminnym, do realizacji których Gmina została powołana, tj. czynności niepodlegających opodatkowaniu VAT. Efekty Inwestycji nie będą generowały dochodu po stronie Gminy oraz nie będą wykorzystywane do działalności opodatkowanej VAT.

Wydatki Gminy, które są/będą ponoszone w związku z realizacją Inwestycji są/będą dokumentowane fakturami wystawianymi na Gminę ze wskazanymi na nich kwotami podatku VAT naliczonego. Gmina na chwilę obecną poniosła wyłącznie wydatki na sporządzenie wniosku o dofinansowanie Inwestycji, ale nie wyklucza, że być może w przyszłości poniesie dodatkowe koszty związane z organizacją projektu, np. koszty związane z audytem oraz wydawaniem świadectw energetycznych. Na potrzeby wniosku o dofinansowanie Gmina określiła podatek VAT jako koszt kwalifikowalny.

Ponadto, Gmina wskazała, że będzie zawierać umowy z mieszkańcami, którzy zdecydują się na udział w projektach, na podstawie których zostanie wypłacony grant w wysokości 25.000 PLN lub 50.000 PLN. Wysokość przyznanego grantu będzie uzależniona od zakresu przeprowadzonych w ramach projektu prac, których koszty będzie ponosił mieszkaniec. W przypadku częściowej termomodernizacji budynku wraz z wymianą źródła ciepła grantobiorca otrzyma dofinansowanie w wysokości 25.000 PLN, natomiast w przypadku, gdy w ramach projektu dokonana zostanie pełna termomodernizacja wraz z wymianą źródła ciepła grantobiorca otrzyma dofinansowanie w kwocie 50.000 PLN. Do wsparcia finansowego będą kwalifikowały się wyłącznie zgłoszenia, które poza termomodernizacją budynku zakładają likwidację kotłów bądź pieców węglowych i zastąpienie ich nową jednostką wytwarzania energii cieplnej spełniającej określone normy (np. będzie to wymiana na tzw. piec gazowy). Ponadto, w zawartych umowach Gmina określi obowiązki grantobiorców w zakresie odpowiedniego serwisowania zakupionych w ramach projektu źródeł ciepła w celu zachowania trwałości projektu. Wszelkie koszty budowlane/remontowe związane z wymianą pieca bądź termomodernizacją zostaną poniesione wyłącznie przez danego mieszkańca, nie przez Gminę. W tym zakresie Gmina dokona wyłącznie wypłaty środków pieniężnych w formie grantów dla danego mieszkańca, która będzie stanowić de facto refundację kosztów poniesionych przez danego mieszkańca, zgodnie z zawartymi umowami.

Mieszkańcy nie będą wnosić żadnych wpłat na rzecz Gminy z tytułu uczestnictwa w projekcie.

Gmina wskazała ponadto, że interpretacja przepisów prawa podatkowego wydana na skutek niniejszego wniosku jest niezbędna do prawidłowego rozliczenia dofinansowania Inwestycji.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Gmina ma/będzie miała prawo do odliczenia podatku VAT od wydatków poniesionych/które poniesie na realizację Inwestycji?

Zdaniem Wnioskodawcy, Gmina nie ma/nie będzie miała prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków na realizację Inwestycji, w związku z tym, że towary i usługi nabywane w ramach Inwestycji będą wykorzystywane do realizacji zadań własnych Gminy.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z pewnymi zastrzeżeniami, które nie mają zastosowania w przedmiotowej sprawie.

Z treści powyższej regulacji wynika, iż prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje podatnikom VAT w sytuacji, gdy towary i usługi, przy nabyciu których został naliczony podatek, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych VAT.

Dla oceny możliwości skorzystania z prawa do odliczenia, w każdym przypadku istotne jest więc ustalenie, czy towary i usługi, przy zakupie których naliczono VAT:

* zostały nabyte przez podatnika tego podatku oraz

* pozostają w bezspornym związku z wykonywanymi przez niego czynnościami opodatkowanymi.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni lub pośredni związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku VAT wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy o VAT, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu tej ustawy.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy o VAT za podatników uznaje się osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza, w myśl art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie natomiast z ust. 6 tej regulacji, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszelkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej (art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy o samorządzie gminnym).

Jak wskazano w opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego Gmina realizuje/będzie realizować Inwestycję polegającą na termomodernizacji budynków jednorodzinnych oraz wymianie pieców grzewczych. Efektem Inwestycji będzie zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych oraz pyłów bezpośrednio wpływając na poprawę jakości powietrza i środowiska naturalnego. W związku z powyższym Wnioskodawca realizując Inwestycję będzie wykonywał wyłącznie zadania własne zgodnie z ustawą o samorządzie gminnym.

Tym samym zdaniem Wnioskodawcy w zakresie powyższych wydatków Gmina nie występuje/nie będzie występowała w roli podatnika VAT, lecz organu władzy publicznej. W konsekwencji nie przysługuje/nie będzie przysługiwało jej prawo do odliczenia VAT od ww. wydatków.

Analogiczne stanowisko zostało potwierdzone m.in. w interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 16 lipca 2019 r. sygn. 0113-KDIPT1-3.4012.273.2019.2.JM w której organ wskazał, że: "W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będzie spełniony, ponieważ - jak wskazał Wnioskodawca - efekty projektu będą służyły Wnioskodawcy do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W związku z powyższym, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu realizacji przedmiotowej inwestycji."

W interpretacji indywidualnej z dnia 28 lutego 2019 r. sygn. 0113-KDIPT1-3.4012.940.2018.2.MJ w której organ potwierdził, że: "(...) nabycie towarów i usług w związku z realizacją projektu nie będzie miało związku z prowadzoną działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, lecz z realizacją zadań własnych Gminy, w którym to zakresie Gmina działa w charakterze organu władzy, zdefiniowanego w art. 15 ust. 6 ustawy. Zatem (...) pomimo, że Wnioskodawca jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem VAT - warunki wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy, uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, gdyż Wnioskodawca realizując opisany projekt polegający na wymianie źródeł ciepła, nie będzie działać w charakterze podatnika VAT."

W indywidualnej interpretacji Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 17 kwietnia 2019 r. 0114-KDIP4.4012.113.2019.l.EK organ stwierdził, że: "Z uwagi na powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że w omawianej sprawie warunki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, nie będą spełnione, ponieważ - jak wynika z okoliczności sprawy - Wnioskodawca realizując ww. projekt nie będzie wykonywał odpłatnie świadczenia na rzecz mieszkańców. Efekty przedmiotowego projektu nie będą zatem wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Tym samym Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego przy poniesionych wydatkach związanych z realizacją opisanego projektu".

W indywidualnej interpretacji Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 31 października 2019 r. nr 0114-KDIP4.4012.587.2019.l.KS organ stwierdził, że: "Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będzie spełniony, ponieważ - jak wynika z okoliczności sprawy - towary i usługi nabywane w ramach realizowanej inwestycji w zakresie termomodernizacji budynków użyteczności publicznej nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Ponadto za korzystanie z przedmiotowych budynków, nie są i nie będą pobierane opłaty."

Mając na uwadze powyższe, w ocenie Wnioskodawcy, Inwestycja w zakresie termomodernizacji budynków mieszkalnych oraz wymiany pieców zostanie wykonana przez Gminę działającą jako organ władzy publicznej w zakresie realizowania zadań nałożonych na nią przez ustawę o samorządzie gminnym. Tym samym Gmina nabywając towary i usługi nie nabywa ich w celu wykorzystania do wykonywania czynności opodatkowanych VAT.

W konsekwencji, zdaniem Gminy, w świetle art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, nie przysługuje jej/nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia VAT od ponoszonych wydatków na realizację Inwestycji.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r. poz. 106 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a.

nabycia towarów i usług,

b.

dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz, gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowo-prawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Natomiast na podstawie art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go - dla tej czynności - za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - w myśl art. 15 ust. 2 ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Ponadto należy zauważyć, że na mocy art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2019 r. poz. 506, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o samorządzie gminnym, gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują m.in. sprawy ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej (art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy o samorządzie gminnym).

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Gmina realizuje/będzie realizować inwestycję pn. "Termomodernizacja budynków jednorodzinnych na terenie gminy...". W ramach Inwestycji przeprowadzone zostaną prace polegające na termomodernizacji budynków jednorodzinnych oraz wymianie pieców grzewczych w budynkach należących do mieszkańców Gminy na nowe charakteryzujące się minimalnym poziomem efektywności energetycznej i normami zanieczyszczeń. Głównym celem realizacji Inwestycji jest obniżenie emisji zanieczyszczeń oraz poprawa jakości powietrza na terenie Gminy.

Inwestycja jest/będzie finansowana zarówno ze środków własnych Gminy jak również ze środków zewnętrznych. W tym zakresie Gmina złożyła wniosek o dofinansowanie Inwestycji ze środków pochodzących z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa... na lata 2014-2020 w ramach działania (...).

Inwestycja ma na celu w szczególności zmniejszenie energochłonności budynków mieszkalnych, emisji gazów cieplarnianych oraz emisji pyłów, co bezpośrednio wpłynie na poprawę jakości powietrza i środowiska naturalnego oraz przyczyni się do podniesienia jakości i komfortu życia lokalnej społeczności. Gmina wskazuje, że Inwestycja jest/będzie realizowana w związku z wykonywaniem zadań publicznoprawnych nałożonych przepisami ustawy o samorządzie gminnym, do realizacji których Gmina została powołana, tj. czynności niepodlegających opodatkowaniu VAT. Efekty Inwestycji nie będą generowały dochodu po stronie Gminy oraz nie będą wykorzystywane do działalności opodatkowanej VAT.

Wydatki Gminy, które są/będą ponoszone w związku z realizacją Inwestycji są/będą dokumentowane fakturami wystawianymi na Gminę ze wskazanymi na nich kwotami podatku VAT naliczonego. Gmina na chwilę obecną poniosła wyłącznie wydatki na sporządzenie wniosku o dofinansowanie Inwestycji, ale nie wyklucza, że być może w przyszłości poniesie dodatkowe koszty związane z organizacją projektu, np. koszty związane z audytem oraz wydawaniem świadectw energetycznych. Na potrzeby wniosku o dofinansowanie Gmina określiła podatek VAT jako koszt kwalifikowalny.

Ponadto, Gmina wskazała, że będzie zawierać umowy z mieszkańcami, którzy zdecydują się na udział w projektach, na podstawie których zostanie wypłacony grant w wysokości 25.000 PLN lub 50.000 PLN. Wysokość przyznanego grantu będzie uzależniona od zakresu przeprowadzonych w ramach projektu prac, których koszty będzie ponosił mieszkaniec. W przypadku częściowej termomodernizacji budynku wraz z wymianą źródła ciepła grantobiorca otrzyma dofinansowanie w wysokości 25.000 PLN, natomiast w przypadku, gdy w ramach projektu dokonana zostanie pełna termomodernizacja wraz z wymianą źródła ciepła grantobiorca otrzyma dofinansowanie w kwocie 50.000 PLN. Do wsparcia finansowego będą kwalifikowały się wyłącznie zgłoszenia, które poza termomodernizacją budynku zakładają likwidację kotłów bądź pieców węglowych i zastąpienie ich nową jednostką wytwarzania energii cieplnej spełniającej określone normy (np. będzie to wymiana na tzw. piec gazowy). Ponadto, w zawartych umowach Gmina określi obowiązki grantobiorców w zakresie odpowiedniego serwisowania zakupionych w ramach projektu źródeł ciepła w celu zachowania trwałości projektu. Wszelkie koszty budowlane/remontowe związane z wymianą pieca bądź termomodernizacją zostaną poniesione wyłącznie przez danego mieszkańca, nie przez Gminę. W tym zakresie Gmina dokona wyłącznie wypłaty środków pieniężnych w formie grantów dla danego mieszkańca, która będzie stanowić de facto refundację kosztów poniesionych przez danego mieszkańca, zgodnie z zawartymi umowami.

Mieszkańcy nie będą wnosić żadnych wpłat na rzecz Gminy z tytułu uczestnictwa w projekcie.

Przy tak przedstawionym opisie sprawy wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą ustalenia, czy Gminie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją ww. Inwestycji.

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W omawianej sprawie warunek uprawniający do odliczenia nie będzie spełniony, gdyż efekty realizacji zadania - jak wskazał Wnioskodawca - nie będą służyć czynnościom opodatkowanym podatkiem od towarów i usług. Realizacja ww. zadania związana będzie z wykonywaniem zadań własnych Gminy, na podstawie ustawy o samorządzie gminnym. Gmina w ramach projektu na chwilę obecną poniosła wyłącznie wydatki na sporządzenie wniosku o dofinansowanie, a w przyszłości nie wyklucza poniesienia dodatkowych kosztów związanych z organizacją projektu, np. kosztów związanych z audytem oraz wydawaniem świadectw energetycznych. Gmina wskazała, że wszelkie koszty budowlane / remontowe związane z wymianą pieca bądź termomodernizacją zostaną poniesione wyłącznie przez danego mieszkańca, nie przez Gminę. W tym zakresie Gmina dokona wyłącznie wypłaty środków pieniężnych w formie grantów dla danego mieszkańca, która będzie stanowić refundację kosztów poniesionych przez danego mieszkańca, zgodnie z zawartą umową. Ponadto, mieszkańcy nie będą wnosić żadnych wpłat na rzecz Gminy z tytułu uczestnictwa w projekcie.

Zatem, w analizowanej sprawie nie będziemy mieli do czynienia z czynnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT, a przekazanych środków nie będzie można uznać za wynagrodzenie z tytułu świadczonej usługi. Ponadto, jak wynika z okoliczności sprawy, efekty realizacji zadania nie będą służyć Gminie do żadnych czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym, ze względu na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki, warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu realizacji ww. zadania.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Jednocześnie należy podkreślić, że pojęcie "kosztu kwalifikowalnego" nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego..., za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Bieg powyższego terminu nie rozpoczyna się do dnia zakończenia okresu stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii ogłoszonego z powodu COVID (art. 15zzs. ust. 1 ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych Dz. U. z 2020 r. poz. 374 z późn. zm.).

Jednocześnie, stosownie do art. 15zzs ust. 7 ww. ustawy z dnia 2 marca 2020 r., czynności dokonane w postępowaniach, o których mowa w ust. 1, w okresie stanu zagrożenia epidemicznego lub stanu epidemii ogłoszonego z powodu COVID są skuteczne. Tym samym, Strona może skutecznie wnieść skargę pomimo wstrzymania biegu powyższego terminu.

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl