0114-KDIP4-3.4012.396.2020.1.RK - Brak prawa do odliczenia oraz zwrotu podatku VAT poniesionego w związku z operacji, która zakłada zakup sprzętu medycznego, oprogramowania oraz szkolenie pracowników.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 18 września 2020 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0114-KDIP4-3.4012.396.2020.1.RK Brak prawa do odliczenia oraz zwrotu podatku VAT poniesionego w związku z operacji, która zakłada zakup sprzętu medycznego, oprogramowania oraz szkolenie pracowników.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r. poz. 1325 z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 24 lipca 2020 r. (data wpływu 30 lipca 2020 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia oraz zwrotu podatku VAT poniesionego w związku z realizacją operacji - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 lipca 2020 r., wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek, o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia oraz zwrotu podatku VAT poniesionego w związku z realizacją operacji.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca od 2014 r. prowadzi pozarolniczą działalność gospodarczą w zakresie PKD 86.2 Praktyka lekarska. W ramach naboru wniosków o przyznanie pomocy na rozwój przedsiębiorczości na obszarach wiejskich ogłoszonego w ramach poddziałania 19.2 "Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność" objętego PROW na lata 2014-2020 przez Stowarzyszenie (dalej: LGD) - został złożony wniosek o przyznanie pomocy.

W dniu 21 października 2010 r. Wnioskodawca podpisał z Województwem umowę o przyznaniu pomocy na realizację operacji "Rozwój (...)".

Na realizację operacji została Wnioskodawcy przyznana pomoc w wysokości 300.000,00 (słownie trzysta tysięcy złotych, 00/100), jednak nie wyższej niż 54,04% poniesionych kosztów kwalifikowanych operacji.

Inwestycja zostanie zrealizowana ze środków własnych Wnioskującego, wyprzedzającego finansowania kosztów kwalifikowalnych wypłaconego w wysokości 36,37% kwoty pomocy po zawarciu umowy na specjalnie wydzielone konto bankowe oraz w ramach przyznanej pomocy oraz kredytu inwestycyjnego.

Realizacja operacji zakłada zakup sprzętu medycznego, oprogramowania oraz szkolenie pracowników:

* mikroskop zabiegowy z mocowaniem sufitowym,

* diatermia chirurgiczna z przystawką argonową i specjalistycznym oprzyrządowaniem,

* defibrylator z monitorowaniem pacjenta podczas znieczulenia - pulsoksymetr, ekg oraz funkcją AED,

* respirator przenośny,

* wózek reanimacyjny,

* kardiomonitor,

* stół zabiegowy (nazwa producenta fotel ginekologiczny, który jednocześnie spełnia funkcje stołu zabiegowego do endoskopii),

* automatyczna myjnia endoskopowa,

* system komputerowy z niezbędnym wyposażeniem do obsługi placówki medycznej,

* szkolenia dla pracowników z systemu komputerowego do obsługi placówki medycznej ze wsparciem przez okres 3 lat,

* szkolenie Als zaawansowane zabiegi resuscytacyjne u pacjentów podczas zabiegów endoskopowych,

* szkolenie Alternatywne sposoby intubacji do zabiegów endoskopowych.

W wyniku realizacji operacji zostanie zrealizowany ww. zakres rzeczowy oraz zostaną utworzone 3 miejsca pracy w przeliczeniu na etaty średniorocznie oraz zostaną utrzymane ponad 2,56 miejsca pracy w przeliczeniu na etaty średniorocznie.

Faktury dokumentujące poniesione wydatki zostały wystawione na Wnioskodawcę - (...)

Zakupiony sprzęt będzie wykorzystywany do odpłatnego świadczenia usług medycznych gastroskopia, kolonoskopia, tj. usług zwolnionych z opodatkowania podatkiem VAT. Usługi te na mocy art. 43 ust. 1 pkt 19 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług są zwolnione z podatku.

Otrzymane w ramach projektu dofinansowanie przeznaczone będzie na skompensowanie poniesionych już kosztów kwalifikowalnych związanych z prowadzeniem tych usług. Dofinansowanie nie jest dofinansowaniem do bieżącej działalności.

Otrzymane dofinansowanie będzie stanowić refundację części poniesionych kosztów kwalifikowalnych, które zostaną przedstawione w Urzędzie Marszałkowskim Województwa (...) do rozliczenia. Koszty te zostały i zostaną poniesione w 2020 r.

Zakupiony sprzęt i wyposażenie pozwolą Wnioskodawcy świadczyć usługi właściwej jakości. Biorąc pod uwagę lokalny rynek, na którym Wnioskodawca działa, nie jest możliwe podwyższenie cen sprzedaży. Zakupione zaplecze pozwoli Wnioskodawcy wymienić stary i zużyty sprzęt na nowy oraz świadczyć dalej te same usługi. Zrealizowany projekt ma wpływ na wynik ekonomiczny, ponieważ Spółka otrzymuje dodatkowe specjalistyczne wyposażenie. Bez realizacji tego projektu najprawdopodobniej nie byłoby możliwe świadczenie konkurencyjnych usług a sam projekt zostałby zrealizowany w późniejszym terminie i pewnie bardziej ograniczonym zakresie.

Otrzymane dofinansowanie nie stanowi zatem dopłaty do ceny świadczonych usług czy sprzedawanych towarów, ponieważ jest to dofinansowanie do zakupu doposażenia.

Projekt musiał być uzasadniony ekonomicznie, tzn. po zakupie doposażenia planowane przychody miały pokryć koszty, żeby nie wystąpił ujemny wynik ekonomiczny i żeby utrzymać przedsiębiorstwo w okresie trzech lat trwałości.

Trzyletni okres trwałości wynika z faktu, iż Wnioskodawca jest mikro przedsiębiorcą.

Dotacja uzyskana w ramach operacji jest refundacją części poniesionych kosztów. Zatem w pierwszej kolejności firma była zobowiązana do poniesienia tych kosztów zgodnie z umową o przyznaniu pomocy, a następnie złożenia wniosku o płatność, w którym zostały przedstawione do rozliczenia w opłacone faktury, protokoły odbioru i inne dokumenty.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy (...) Spółka z o.o. ma możliwość odzyskania podatku VAT poniesionego w związku z realizacją operacji?

Zdaniem Wnioskodawcy:

Usługi świadczone przez ww. podmiot leczniczy, praktykę lekarską na mocy art. 43 ust. 1 pkt 19 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) są zwolnione z opodatkowania podatkiem od towarów i usług (VAT).

Rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W omawianej sprawie, warunki uprawniające do odliczenia podatku naliczonego nie są spełnione, gdyż Wnioskodawca mimo, że jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT, w odniesieniu do nabytych towarów i usług w związku z realizacją projektu, nie będzie ich wykorzystywał do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Zgodnie z ustawą o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. z podatku VAT zwolnione są usługi w zakresie opieki medycznej. Powyższe podmiotowe zwolnienie z podatku VAT wyklucza możliwość świadczenia usług opodatkowanych, a tym samym rozliczenia poniesionego podatku w związku z realizacją operacji w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r. poz. 106 z późn. zm.) - zwanej dalej ustawą - w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy - kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a.

nabycia towarów i usług,

b.

dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Należy zauważyć, że formułując w art. 86 ust. 1 ustawy, warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej.

Podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

I tak, na podstawie przepisu art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go - dla tej czynności - za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza, według art. 15 ust. 2 ustawy, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca od 2014 r. prowadzi pozarolniczą działalność gospodarczą w zakresie PKD 86.2 Praktyka lekarska. W ramach naboru wniosków o przyznanie pomocy na rozwój przedsiębiorczości na obszarach wiejskich ogłoszonego w ramach poddziałania 19.2 "Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność" objętego PROW na lata 2014-2020 przez Stowarzyszenie (...)- został złożony wniosek o przyznanie pomocy.

W 2010 r. Wnioskodawca podpisał z Województwem (...) umowę o przyznaniu pomocy na realizację operacji "Rozwój (...)".

Realizacja operacji zakłada zakup sprzętu medycznego, oprogramowania oraz szkolenie pracowników szczegółowo przedstawione w opisie sprawy.

Faktury dokumentujące poniesione wydatki zostały wystawione na Wnioskodawcę - firmę (...) Spółka z o.o. Zakupiony sprzęt będzie wykorzystywany do odpłatnego świadczenia usług medycznych - usług zwolnionych z opodatkowania podatkiem VAT na mocy art. 43 ust. 1 pkt 19 ustawy.

Wątpliwości Wnioskodawcy budzi prawo do odliczenia oraz zwrotu podatku VAT poniesionego w związku z realizacją operacji.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez podatnika podatku od towarów i usług do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W omawianej sprawie warunki uprawniające do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie zostaną spełnione, ponieważ jak wskazał Wnioskodawca - zakupiony sprzęt będzie wykorzystywany do odpłatnego świadczenia usług zwolnionych z opodatkowania podatkiem VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 19 ustawy. Zatem w analizowanym przypadku nie będzie spełniona przesłanka wykorzystywania towarów i usług do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwać prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nakładów poniesionych w związku z realizacją operacji pn. "Rozwój (...)". Tym samym Wnioskodawcy nie przysługuje także prawo do zwrotu podatku zgodnie z art. 87 ustawy o VAT.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Jednocześnie należy podkreślić, że pojęcie "kosztu kwalifikowanego" nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Należy zaznaczyć, że niniejsza interpretacja dotyczy wyłącznie sprawy będącej przedmiotem wniosku, w zakresie zadanego pytania i stanowiska przedstawionego do zadanego pytania. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone w szczególności. W szczególności interpretacja nie zawiera oceny prawidłowości zastosowania przez Wnioskodawcę zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT świadczonych usług.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...), za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl