0114-KDIP4-3.4012.282.2020.2.DM - Brak prawa do odliczenia i zwrotu podatku od towarów i usług poniesionych w związku z realizacją projektu - termomodernizacji budynku.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 3 sierpnia 2020 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0114-KDIP4-3.4012.282.2020.2.DM Brak prawa do odliczenia i zwrotu podatku od towarów i usług poniesionych w związku z realizacją projektu - termomodernizacji budynku.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r. poz. 1325) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 5 czerwca 2020 r. (data wpływu 15 czerwca 2020 r.), uzupełnionym pismem z dnia 16 lipca 2020 r. (data wpływu 16 lipca 2020 r.) będący odpowiedzią na wezwanie tut. Organu z dnia 7 lipca 2020 r. (doręczone dnia 13 lipca 2020 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia i zwrotu podatku od towarów i usług poniesionych w związku z realizacją projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 czerwca 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia i zwrotu podatku od towarów i usług poniesionych w związku z realizacją projektu. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 16 lipca 2020 r. (data wpływu 16 lipca 2020 r.) będący odpowiedzią na wezwanie tut. Organu z dnia 7 lipca 2020 r. (doręczone dnia 13 lipca 2020 r.)

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Gmina (...) jest samodzielną jednostką samorządu terytorialnego posiadającą osobowość prawną, powołaną do organizacji życia publicznego na swoim terytorium oraz realizacji zbiorowych potrzeb wspólnoty należących do jej zakresu działania. Gmina jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Funkcjonowanie gminy opiera się na założeniach ustawy o samorządzie gminnym - ustawa z dnia 8 marca 1990 r. (Dz. U. z 2019 r. poz. 506 z późn. zm.). Do zadań gminy należy zaspokojenie zbiorowych potrzeb wspólnoty, w szczególności zadania własne obejmują sprawy z zakresu utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej.

Gmina (...) wnosi o wyjaśnienie przepisów prawa podatkowego dotyczących obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją w ramach zadań własnych projektu pn. (...). Realizacja projektu stanowi kategorię interwencji podjętej przez Gminę (...), której celem jest wspieranie przejścia na gospodarkę energetyczną budynków użyteczności publicznej oraz zwiększenie efektywności energetycznej budynków użyteczności publicznej.

Data rozpoczęcia realizacji projektu (...).

Data rozpoczęcia rzeczowej realizacji projektu (...).

Data finansowego zakończenia realizacji projektu (...).

Projekt realizowany jest na terenie Gminy (...) w miejscowości (...). Zakres rzeczowy projektu obejmuje termomodernizację budynku gminnego: docieplenie ścian zewnętrznych styropianem o gr. 15 cm, docieplenie ścian piwnic nad gruntem styropianem o gr. 16 cm, docieplenie ścian piwnic poniżej gruntu styropianem o gr. 16 cm, docieplenie podłogi na gruncie (posadzki w piwnicy) styropianem o gr 10 cm, wymianę okien zewnętrznych na nowe z pakietem 3 szybowym, współczynnik Uw dla całego okna nie większy niż 0,85 dla okien kondygnacyjnych nadziemnych oraz 0,90 dla okien kondygnacji podziemnej (piwnicy), wymianę drzwi zewn. na nowe o współczynniku Uw dla całego zestawu 1,3, usprawnienie systemu c.w.u. poprzez zmianę jednego centralnego systemu ogrzewania wody użytkowej na szereg lokalnych podgrzewaczy (jeden na grupę punktów poboru w jednym pomieszczeniu lub kilku sąsiadujących bezpośrednio ze sobą pomieszczeniach). Nowy system oparty na podgrzewaczach elektrycznych pojemnościowych. Zapotrzebowanie na energię elektryczną pokrywać ma instalacja fotowoltaiczna zamontowana na dachu budynku. Montaż instalacji fotowoltaicznej o mocy 34,16 KW. zapewniającej roczną produkcję energii elektrycznej na poziomie 30 000 KWH rocznie. Energia ta będzie wykorzystywana dla potrzeb przygotowania c.w.u. oraz dla potrzeb oświetlenia budynku. Wymianę instalacji c.o. wraz z poprawą jej parametrów poprzez zastosowanie regulacji miejscowej (głowice termostatyczne) oraz izolację rur c.o. w ramach proj. planuje się również wykorzystanie TIK.

Głównym problemem, który stał się przyczyną inwestycji jest niska efektywność energetyczna budynku. Realizacja projektu wpłynie na osiągnięcie zał. celów oraz założeń i wskaźników określonych w (...) dla osi priorytetowej. Beneficjentem projektu będą użytkownicy budynku gminnego, mieszkańcy Gminy (...). Etapy realizacji projektu to: przygotowanie dokumentów, złożenie wniosku, realizacja prac budowlanych i promocja projektu, monitoring realizacji projektu, rozliczenie projektu, nadzór nad inwestycją, eksploatacja.

Działania 4.3 kompleksowa modernizacja energetyczna budynków poddziałanie 4.3.1 efektywność energetyczna w budynkach publicznych cel tematyczny 4: "Wspieranie przejścia na gospodarkę niskoemisyjną we wszystkich sektorach". Cel szczegółowy: "Zwiększona efektywność energetyczna budynków użyteczności publicznej". Projekt: (...).

Cel strategiczny: * zwiększenie efektywności energetycznej budynku gminnego w miejscowości (...). Gmina (...).

Cele główne:

* zmniejszenie rocznego zapotrzebowania na energię o 71,72%,

* zmniejszenie kosztów eksploatacji budynku gminnego (koszty ogrzewania i przygotowywania ciepłej wody użytkowej), zmniejszające wydatki budżetowe Gminy (...) o ok. 49 879,27 zł/rok, a co za tym idzie możliwość alokacji środków na inne zadania gminy,

* oszczędność energii cieplnej w wyniku realizacji projektu termomodernizacyjnego na poziomie 1000,36 GJ rocznie,

* zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych - 61,40 ton/rok CO2,

* zmniejszenie emisji pył PM10 o 0,45 kg/rok.

Planowana termomodernizacja ww. budynku użyteczności publicznej umożliwi również realizację celów szczegółowych do których należą:

* osiągnięcie odpowiedniego komfortu cieplnego pomieszczeń w obiekcie,

* zmniejszenie niskiej emisji na terenie Gminy (...),

* poprawę estetyki budynku,

* poprawę warunków zdrowotnych i komfortu osób przebywających w budynku,

* utrzymanie we wszystkich pomieszczeniach budynku temperatury i wilgotności umożliwiającej efektywne realizowanie swojej funkcji o każdej porze roku.

Każdy z ww. celów pozwoli osiągnąć założone wartości wskaźników produktu i rezultatu wzajemnie wzmacniając swoje oddziaływanie. Realizacja tych celów łącznie daje efekt synergii. Projekt pozwoli na wystąpienie pozytywnych zmian w innych dziedzinach niż jego przedmiot, tj.

* rynek pracy: poprawa energooszczędności budynku gminnego > poprawa stanu środowiska przyrodniczego na terenie Gminy (...), wzrost atrakcyjności pod względem osiedleńczym, rekreacyjnym i inwestycyjnym > przybywanie nowych mieszkańców na teren Gminy (...)> wzrost liczby podmiotów gospodarczych > powstawanie nowych miejsc pracy;

* ochrona środowiska: zmniejszenie strat ciepła przez poszczególne przegrody > zwiększenie komfortu cieplnego obiektu > zmniejszenie ilości spalanego paliwa opałowego > ograniczenie emisji szkodliwych substancji do atmosfery;

* poziom zdrowia i życia mieszkańców województwa: zmniejszenie strat ciepła przez poszczególne przegrody > zwiększenie komfortu cieplnego obiektu > zmniejszenie ilości spalanego konwencjonalnego paliwa opałowego > ograniczenie emisji szkodliwych substancji do atmosfery > poprawa stanu zdrowia mieszkańców.

W związku z tym projekt i jego cel jest komplementarny i wpisuje się w cel sformułowany w (...) dla poddziałania 4.3.1 efektywność energetyczna w budynkach publicznych.

Przedmiotowy budynek będzie ogólnodostępny dla mieszkańców, a jego użytkowanie odbywać się będzie bez ponoszenia żadnych opłat.

Korzystać z niego będą mogli mieszkańcy gminy, gdyż pełnić on będzie funkcje społeczno-socjalną. Obiekt będzie również siedzibą "klubu seniora +". Dzięki realizacji projektu przewiduje się, że nastąpi wzrost jakości życia ludności, przede wszystkim tych, którzy zmagają się z problemami społeczno-ekonomicznymi. Poprawa warunków obiektu wpłynie na możliwość organizacji inicjatyw społecznych, kulturalnych, edukacyjnych dla mieszkańców i przyczyni się do poprawy ich więzi i integrację społeczno-kulturalną. Działania przyjęte w projekcie zatrzymają postępującą degradację środowiska i zanieczyszczenia atmosfery, co wpłynie korzystnie na środowisko naturalne.

Realizowane działanie z zakresu termomodernizacji budynku gminnego w miejscowości (...) na terenie Gminy (...) pozwoli na poprawę standardu cieplnego budynku, przyczyni się do poprawy jego estetyki oraz poprawy funkcjonalności. W efekcie przebywanie w budynku stanie się bardziej komfortowe. Poprawa stanu technicznego budynku oraz zastosowanie nowoczesnych rozwiązań niskoenergetycznych zwiększy ich atrakcyjność dla lokalnej społeczności oraz pozwoli na zwiększenie liczby jego użytkowników. Jest to istotne ze względu na charakter planowanej do prowadzenia w nim działalności społecznej. Od 1 września 2019 r., przedmiotowy budynek wykorzystywany jest w ramach działalności socjalno-społecznej oraz będzie wykorzystywany jako siedziba klubu seniora+, gdzie realizowane będą spotkania dla lokalnej społeczności i świadczona będzie pomoc mieszkańcom.

Realizacja przedmiotowego projektu spowoduje rozwiązanie wszystkich wymienionych wyżej problemów, spowoduje ograniczenie zapotrzebowania na ciepło w budynku użyteczności publicznej, poprzez wykonanie odpowiednich usprawnień termomodernizacyjnych wskazanych w audycie energetycznym. Zaplanowane działania termomodernizacyjne i otrzymana dotacja wpłyną na przeciwdziałanie ubóstwu energetycznemu (zjawisko polegające na doświadczaniu trudności w utrzymaniu adekwatnego ciepła budynków za rozsądną cenę). Zwiększenie komfortu energetycznego budynków wpłynie na ich wyprowadzenie poza ubóstwo energetyczne. Zgodnie z analizą problemów społecznych przedstawioną w strategii rozwiązywania problemów społecznych w Gminie (...) na lata 2016-2025, do najważniejszych z nich należą: ubóstwo materialne, brak dostępu do odpowiednich instytucji, niepełnosprawność, długotrwała lub ciężka choroba, uzależnienia, dyskryminacja, przemoc. Problemy te determinują zagrożenie wykluczeniem społecznych mieszkańców. Stworzenie odpowiednich warunków dla świadczonych usług socjalno-społecznych ograniczy występowanie problemów ekonomiczno-społecznych. W wyniku poprawy jakości technicznej budynku, zachęci to mieszkańców do korzystania z jego oferty.

Realizacja projektu spowoduje osiągnięcie wskaźników produktu i rezultatu, tj. liczba zmodernizowanych energetycznie budynków, liczba zmodernizowanych źródeł ciepła, powierzchnia użytkowa budynków poddanych termomodernizacji, liczba wybudowanych jednostek wytwarzania energii elektrycznej z OZE, szacowany roczny spadek emisji gazów cieplarnianych, dodatkowa zdolność wytwarzania energii elektrycznej ze źródeł odnawialnych, ilość zaoszczędzonej energii cieplnej, zmniejszenie zużycia energii końcowej w wyniku realizacji projektów, zmniejszenie rocznego zużycia energii pierwotnej w budynkach publicznych. Pomiar wskaźnika produktu odbędzie się na podstawie audytu powykonawczego - audytu ex post po zakończeniu realizacji projektu. Odpowiedzialni za sporządzenie protokołu odbioru będą pracownicy UG (...). Dokument wskazujący otrzymanie założonych wskaźników produktu i rezultatu przechowywany będzie w urzędzie Gminy (...).

Właścicielem produktu po zakończeniu realizacji projektu będzie Wnioskodawca - Gmina. Zgodnie z postanowieniami Rozporządzenia Rady (WE) nr 1303/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. trwałość niniejszego projektu zostanie zachowana przez okres pięciu lat od finansowego zakończenia projektu, tj. trwałość projektu zostanie zapewniona w okresie 5 lat od daty płatności końcowej na rzecz beneficjenta. Zapewnienie odpowiednich źródeł finansowania pochodzić będzie z budżetu Gminy (...). Gmina w związku z realizacją zadań o charakterze publicznym, będzie ponosiła wszelkie koszty związane z eksploatacją majątku, gdyż utrzymanie w odpowiednim standardzie obiektów oświatowych i publicznych należy do zadań własnych gminy zastrzeżonych do realizacji przez daną jednostkę na mocy ustawy o samorządzie gminnym. Środki te są corocznie uchwalane przez radę Gminy (...) w załączniku do uchwały budżetowej, określającym wydatki jednostek organizacyjnych w układzie działów lub rozdziałów klasyfikacji budżetowej. W związku z powyższym, koszty eksploatacji i utrzymania infrastruktury objętej projektem (w tym koszty związane z ogrzewaniem obiektów) ponosić będzie Gmina (...).

Przedmiotowy budynek będzie ogólnodostępny dla mieszkańców, a jego użytkowanie odbywać się będzie bez ponoszenia żadnych opłat.

W uzupełnieniu Wnioskodawca wskazał, że zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, nie uzna je się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Zakupione w ramach realizacji projektu pn. (...) towary i usługi nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych stawkami VAT, jak również nie są wykorzystywane do czynności zwolnionych od tego podatku, nie będą również wykorzystywane do celów działalności gospodarczej, w części budynku są realizowane zajęcia klubu senior+, o którym mowa we wniosku i obejmują wyłącznie działania gminy niepodlegające opodatkowaniu. Realizowany projekt należy do zadań własnych gminy, stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, a pozyskane w ramach tego projektu elementy majątku nie służą sprzedaży opodatkowanej stawkami VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Gmina (...) w ramach realizacji projektu " (...)" współfinansowanego z (...) ma prawo do odliczenia i zwrotu naliczonego podatku VAT poniesionego w związku z realizacją ww. Projektu?

Zdaniem Wnioskodawcy, jak wynika z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r. poz. 106 z późn. zm.) obniżone kwoty podatku lub zwrot różnicy podatku należnego uzależnione są od zakresu w jakim nabywane towary i usługi związane są ze sprzedażą opodatkowaną.

W sprawie będącej przedmiotem niniejszego wniosku związek ze sprzedażą opodatkowaną nie będzie istniał. Tym samym nie będzie spełniony warunek dający gminie prawo obniżenia kwoty podatku należnego przy nabyciu towarów i usług związanych z opisanym we wniosku projektem.

Analizując przedstawiony stan faktyczny i prawny Gmina (...) stoi na stanowisku, że nie przysługuje jej prawo do odliczenia i zwrotu podatku od towarów i usług poniesionych w związku z realizacją ww. projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r. poz. 106 z późn. zm), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Na mocy art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Zatem prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.

Tak skonstruowana zasada wyklucza możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. W przepisie tym została określa lista wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Wskazać należy, że aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go dla tej czynności za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ww. ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza stosownie do treści art. 15 ust. 2 ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 15 ust. 6 ww. ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powołanych przepisów wynika, że organy władzy publicznej nie będą podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te, będą natomiast podatnikami podatku od towarów i usług, w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie umów cywilnoprawnych. Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Na mocy art. 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2020 r. poz. 713), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Na podstawie art. 6 ust. 1 tej ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Z opisu sprawy wynika, że Gmina, jest samodzielną jednostką samorządu terytorialnego posiadającą osobowość prawną, powołaną do organizacji życia publicznego na swoim terytorium oraz realizacji zbiorowych potrzeb wspólnoty należących do jej zakresu działania. Gmina jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Gmina (...) realizuje projekt pn. (...). Realizacja projektu stanowi kategorię interwencji podjętej przez Gminę, której celem jest wspieranie przejścia na gospodarkę energetyczną budynków użyteczności publicznej oraz zwiększenie efektywności energetycznej budynków użyteczności publicznej.

Głównym problemem, który stał się przyczyną inwestycji jest niska efektywność energetyczna budynku. Etapy realizacji projektu to: przygotowanie dokumentów, złożenie wniosku, realizacja prac budowlanych i promocja projektu, monitoring realizacji projektu, rozliczenie projektu, nadzór nad inwestycją, eksploatacja.

Przedmiotowy budynek będzie ogólnodostępny dla mieszkańców, a jego użytkowanie odbywać się będzie bez ponoszenia żadnych opłat. Korzystać z niego będą mogli mieszkańcy gminy, gdyż pełnić on będzie funkcje społeczno-socjalną. Obiekt będzie również siedzibą "klubu seniora +".

Właścicielem produktu po zakończeniu realizacji projektu będzie Wnioskodawca - Gmina. Zapewnienie odpowiednich źródeł finansowania pochodzić będzie z budżetu Gminy (...). Gmina w związku z realizacją zadań o charakterze publicznym, będzie ponosiła wszelkie koszty związane z eksploatacją majątku, gdyż utrzymanie w odpowiednim standardzie obiektów oświatowych i publicznych należy do zadań własnych gminy zastrzeżonych do realizacji przez daną jednostkę na mocy ustawy o samorządzie gminnym. Zakupione w ramach realizacji projektu towary i usługi nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych stawkami VAT, jak również nie są wykorzystywane do czynności zwolnionych od tego podatku, nie będą również wykorzystywane do celów działalności gospodarczej. Realizowany projekt należy do zadań własnych gminy, a pozyskane w ramach tego projektu elementy majątku nie służą sprzedaży opodatkowanej stawkami VAT.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa do odliczenia i zwrotu podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją projektu.

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT, w ramach działalności gospodarczej, do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W przedmiotowej sytuacji nie zostanie spełniony warunek związku ponoszonych wydatków z wykonywaniem czynności opodatkowanych, ponieważ - jak wskazał Wnioskodawca - budynek nie będzie wykorzystywany do wykonywania czynności opodatkowanych.

Tym samym, Gmina nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją opisanego projektu, gdyż nie zostaną spełnione warunki wynikające z art. 86 ust. 1 ustawy. W konsekwencji, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do zwrotu podatku VAT, o którym mowa w art. 87 ustawy

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...), za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl